درخواست حديث ( بدحجابي )

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
New Member
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷, ۹:۵۴ ب.ظ

درخواست حديث ( بدحجابي )

پست توسط behruz »

سلام لطفا حدیث هایی در خصوص لزوم برخورد با بدحجابی در جوامع مسلمین را ارائه کنید.
لطفا جواب شامل حدیث باشد و از بحثهای دیگر خودداری کنید
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

پست توسط Labbaik »

سلام به دوست گرامیbehruz :razz:

در رابطه با لزوم برخورد با بدحجابی حدیثی پیدا نکردم،چون اصلا تمام احادیثی که ما داریم به این شکلی که شما میخواین موضوعی نیستند،راه را نشون میدن و تنها آدم باید اونها را به مسائل مختلف زندگی بسط بده ،مصادیقش را پیدا کنه و استفاده کنه .
فقط دو تا حدیث در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر را اینجا گذاشتم ،ان شاالله جوابگوی درخواست شما باشه :D

موفق باشید


****************

رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ ، فَإن لَم يَستَطِعْ فَبِلِسانِهِ ، فَإن لَم يَستَطِعْ فَبِقَلبِهِ وَذلِكَ أضعَفُ الإيمانِ

هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغيير دهد، كه پائين‏ترين درجه ايمان همين (تغيير قلبى) است.


نهج الفصاحه ح‏3010



رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

إذا لَم يَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم يَنهَوا عَن مُنكَرٍ وَلَم يَتَّبِعوا الأخيارَ مِن أهلِ بَيتى ، سَلَّطَ اللّه‏ُ عَلَيهِم شِرارَهُم ، فَيَدعوا عِندَ ذلِكَ خِيارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم

هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نيكانشان دعا كنند امّا دعايشان مستجاب نشود .


امالى صدوق ص‏254
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

با سلام :razz:

پاسخ دوستمون بسيار كامل و مفيد هست . و تيزبينان را اشارتي كافيست . :D

اما براي تكميل بحث و اينكه شايد سوال شود آيا اصلا بدحجابي منكر است كه بايد از آن نهي كرد يا خير ؟ و نيز چند نمونه از احاديث كه

معصومين (ع) در آنها فرد بد حجاب و نيز بدحجابي را مورد نكوهش قرار داده اند در زير خواهد امد .


1- بدحجابي منكر است :

حضرت زهرا(س) : زن وقتي به حد بلوغ رسيد ، نبايد جايي از بدن و اندامش ديده شود ، مگر صورت و دست ها (سنن ابي داود ج2ص383)

پيامبر اكرم (ص) : خداوند مرداني كه شبيه زنان مي شوند و زناني كه خود را شبيه مردان قرار مي دهند ، نفرين كرده است (بحارالانوارج103ص242)

پيامبر اكرم (ص) نهي فرمودند از اين كه زني براي غير همسرش ، خود را بيارايد ، پس اگر مرتكب چنين عملي شود برخدا سزاوار است كه او را در آتش بسوزاند
(وسائل الشيعه ج7ص117)

پيامبر اكرم (ص) : هر زني كه خود را خوشبو سازد (به طوريكه نامحرم ان را استشمام كند) و سپس از خانه خارج شود ، تا هنگام بازگشت به خانه

مورد لعنت قرار مي گيرد (وسائل الشيعه ج7ص154)

حضرت علي(ع) فرمودند : به همراه فاطمه (س) به خدمت رسول خدا شرفياب شديم در حالي كه او به شدت گريه مي كرد ، گفتم : پدر و مادرم به فدايت

چه چيز اين چنين شما را گريان ساخته ؟!

فرمودند شبي كه مرا به معراج بردند زناني از امتم را در عذابي شديد و در وضع بدي ديدم كه از شدت عذابشان گريستم ، سپس احوال انها را برايم شرح دادند

فاطمه(س) فرمويد : اي محبوب و روشني چشم من ! ما را از عمل انها با خبر ساز . پس حضرت فرمودند :

« زني كه با مويش آويخته شده بود ، در دنيا مويش را از نا محرمان نمي پوشاند ، زني كه با زبانش آويخته شده بود همسرش را آزار مي داد ، و آنكه

گوشت بدن خود را مي خورد ، بدنش را براي ديگران تزيين مي كرد و آن كه با قيچي گوشتش چيده مي شد ، كسي بود كه خويشتن را بر مردان نامحرم

عرضه مي داشت (وسائل الشيعه ج7ص156)

پيامبر اكرم (ص) : براي زن سزاوار نيست كه هنگام بيرون رفتن از خانه اش ، لباسش را جمع و فشرده كند و به بدنش بچسباند . (فروع كافي ج5ص519)

پيامبر اكرم(ص) : براي زن شايسته نيست كه در وسط مسير راه برود ، بلكه شايسته است كه ر كنار مسير حركت كند . (پوشش زن در اسلام ص 19)

پيامبر اكرم(ص) در گفتاري زنان اهل دوزخ را كه حتي بوي بهشت به مشام ايشان نمي رسد چنين معرفي مي كنند :

زناني كه بد حجاب اند و با زرق و برق خود را به مردم نشان مي دهند و هوس هاي آنها را به سوي خود جذب مي كنند و موهاي سرشان همچون

كوهان هاي شتر است ... (مستدرك سفينه البحار ج 10ص52)


----------------------------------------------------------------------------------------------------


2- آيات قرآن و سيره معصومان در الف) نهي از منكر ... و نيز ب) برخورد با بدحجابي :


در درجه اول هر كسي در خانواده و خويشان خود اگر شروع كند ، هيچ گاه كار به جامعه نمي رسد :

سوره مباركه تحريم :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (6)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسانها و سنگهاست نگه داريد; آتشى كه فرشتگانى بر آن گمارده شده

كه خشن و سختگيرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى‏كنند و آنچه را فرمان داده شده‏اند (به طور كامل) اجرا مى‏نمايند! (6)


امام علي (ع) : در وصاياي خود به امام حسن(ع) فرمودند : پسرم ! همسرانت را در حجاب داشته باش ، زيرا خير تو و انها در حجاب كامل انهاست

و نيز با حجاب كامل از خانه بيرون رفتن آنها ، بهتر از آن است كه نامحرم غير مورد اعتنمادي به منزلت وارد شود . (تحف العقول ص86)

(در اين حديث نيز حتي قبل از برخورد به نوعي پيش گيري نيز تصريح شده است )


امام صادق (ع) : مردي كه غيرت ندارد انساني است كه قلبش وارونه است . (وسائل الشيعه ج 14 ، ص108)



در درجه دوم اگر در خانواده ، پيش گيري و برخورد صورت نگيرد جامعه مسول نهي از چنين كار زشتي است :

هم وظيفه جمعي مسلمانان است :


سوره مباركه آل عمران :

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ .... (110)

شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده‏اند; (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنيد و به خدا ايمان داريد....


و هم اينكه عده خاص مامور پي گيري جدي تر اين مسئله شوند و در قبال جامعه احساس مسووليت كنند :


سوره مباركه آل عمران :

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (104)

بايد از ميان شما، جمعى دعوت به نيكى، و امر به معروف و نهى از منكر كنند! و آنها همان رستگارانند. (104)



زني عطر فروش به نام «حَولاء» گاهي براي خانواده رسول خدا(ص) عطر مي آورد . روزي پيامبر (ص) خطاب به او فرمودند :‌

« اي حولاء ! زينت هايت را براي غير شوهرت آشكار نكن . براي زن روا نيست ساق هاي دست و پاي برهنه اش را نا محرم ببيند .

اگر كسي چنين كند ، لعنت و خشم خدا و فرشتگان بر او خواهد بود و عذاب دردناكي براي خود اماده كرده است ... زناني كه به خدا و روز قيامت

ايمان داشته باشند ، زيبايي و زينت هاي خود را براي نامحرمان آشكار نمي كنند كه اگر چنين كنند ، دين خود را فاسد و خشم خدا را برانگيخته اند .

(مستدرك الوسائل ج14ص248)


امام علي (ع) : (خطاب به مردم عراق اينچنين فرمودند) به من خبر رسيده كه زنان شما در مسير راهها به مردان تنه مي زنند ، آيا حيا نمي كنيد .

لعنت خدا بر كسي كه غيرت نمي ورزد . (وسائل الشيعه ج20 ص235)


اما همانطور كه دقت داريد ، نه تنها در ايدئولوژي بايد پيرو كتاب وسنت معصومين(ع) بود ، بلكه در روش و شيوه برخوردها نيز

بايد از ايشان پيروي كرد و از سيره ظرافتمند و دقيق ايشان نبايد غافل شد .


موفق باشيد :razz:
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
New Member
New Member
پست: 16
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۷, ۶:۲۴ ب.ظ
محل اقامت: masoudkhj@yahoo.com
سپاس‌های دریافتی: 16 بار

پست توسط مسعود247 »

من با خواندن این سوال و جوابها باید به موضعاتی اشاره کنم بعد سوالی را که برای خودم ایجاد شده بپرسم البته اگه بشود در پاسخ سوال جدید پرسید:
1- در اینکه حجاب برای زنان مسلمان یک امر واجب است شکی نیست
2- اینکه ترک هر واجب یک منکر هست نیز بدیهی است
3- برخورد با بدحجابی را اگر در سطح امر به معرف و نهی از منکر قرار دهیم جوابها کاملا مناسب است.
اما سوالی که برای خود من در این موضوع وجود دارد این است که :
1- بی حجابی گناه شخصی است یا یک مفسده اجتماعی ؟
اگر گناه شخصی باشد پس موضوعی است در خصوص رابطه فرد با خدا و احدی حق ورود به این رابطه را ندارد و انجام دادن آن می بایست مثل سایر واجبات از این دست اختیاری باشد. دوستان توجه داشته باشند که با اینکه در مورد این نوع واجبات و محرمات چه در نص قرآن و چه در احادیث تاکید بسیار شده و چه بسا با خاطیان از این فرامین الهی با لحن بسیار شدید در قرآن و روایات برخورد شده است اما در عین حال حتی پیامبر نیز نمی تواند افراد را به انجام آن اجبار نماید. به طور مثال در مورد ترک نماز و یا غیبت بسیار شدید هشدار داده شده است اما این هشدار ها مجوز اجباری کردن نماز و یا برخورد با غیبت کننده نیست و در دوران حکومت پیامبر(ص) و امام علی(ع) نیز با بی نماز یا غیبت کننده برخورد سلبی یا حد انجام نشده است.
اگر مفسده اجتماعی باشد حکومت اسلامی موظف است با آن برخورد کند و از حد و تعزیر برای ممانعت از آن استفاده می کند. اگر منظور سوال کننده این بخش باشد بررسی من نشان میدهد که در هیچ یک از دوران حکومت اسلامی با بدحجاب برخورد نکرده است از طرف دیگر مطابق تواریخ حجاب برای غیر مسلمانان به اجباری نبوده است.

خلاصه اینکه اگر در حدیث داریم که غیبت از زنا بدتر است و برای زنا حد و مجازات سنگین وجود دارد و لی برای غیبت که از زنا شدید تر است مجازاتی وجود ندارد . بررسی دوران حکومت پیامبر(ص) و امام علی (ع) نشان می دهد که ایشان همانند غیبت با مساله حجاب برخورد کرده اند.

اگر نظراتم اشتباه است دوستان اصلاح بفرمایند.   
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

پست توسط محمد علي »

مسعود247 نوشته شده:من با خواندن این سوال و جوابها باید به موضعاتی اشاره کنم بعد سوالی را که برای خودم ایجاد شده بپرسم البته اگه بشود در پاسخ سوال جدید پرسید:
1- در اینکه حجاب برای زنان مسلمان یک امر واجب است شکی نیست
2- اینکه ترک هر واجب یک منکر هست نیز بدیهی است
3- برخورد با بدحجابی را اگر در سطح امر به معرف و نهی از منکر قرار دهیم جوابها کاملا مناسب است.


اما سوالی که برای خود من در این موضوع وجود دارد این است که :
1- بی حجابی گناه شخصی است یا یک مفسده اجتماعی ؟


به نام خدا

با سلام خدمت دوست گرامي

اولا آيات و رواياتي كه در بحث امر به معروف و نهي از منكر ذكر شدند مطلق هستند . كساني كه با علوم قرآن و حديث آشنايي دارند مي دانند كه

اطلاق آيه به اين معني است كه شرط پذير نيست. فردي باشد يا اجتماعي ، شب باشد يا روز در بيابان باشد يا خيابان و يا ... منكر است و منكر را بايد نهي كرد .

يعني نمي توان گفت اگر چيزي را در سطح امر به معروف قرار دهيم يا ندهيم ؛ هر چيز خوبي در دايره معروف است و هر چيز بد در دايره منكر .

مثلا در آيه اي كه عرض شد :

سوره مباركه تحريم :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (6)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسانها و سنگهاست نگه داريد; آتشى كه فرشتگانى بر آن گمارده شده

كه خشن و سختگيرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى‏كنند و آنچه را فرمان داده شده‏اند (به طور كامل) اجرا مى‏نمايند! (6)

نگهداري و صيانت از حريم خانواده و تربيت و نگهداري از افتادن در آتش مربوط به همه منكراتي است كه در خانواده مشاهده مي شود و بايد از آن جلوگيري كرد

قرآن شرط نگذاشته كه تو اگر خودت را در اتاقت اتش بزني ، پس گناهي شخصي است و پدرت حق اعتراض ندارد و بايد سوختنت را نظاره كند .

دين ما دين بي اهميتي و فرد گرايي نيست ، وگرنه به همان بلايي دچار مي شديم كه غرب دچار شده و هيچ كس به انحرافات ديگران كاري ندارد .


ضمنا اين تصور كاملا غلطي است كه فرد را از جامعه جدا كنيم . معلوم است اصلا مفهوم جامعه را درنيافته ايم !!

جامعه مجموعه اي از همين افراد است . همين تك تك ها جامعه را مي سازد ، هر كدام به انحراف بيفتد در كل و در نهايت جامعه به انحراف كشيده شده

بر فرض سوال شما ، اصلا گناهي فردي است . براي بنده اثبات كنيد كه مفسده اجتماعي ندارد ؟؟!!

بر اساس مباني رواني اين گناه ، احساس فرد اصلا خودنمايي در اجتماع است . چگونه مي توان فاكتور جامعه را حذف كرد ؟

--------------------------------------

مسئله بعدي و بسيار مهم ، قياس ناپذير بودن احكام است ؛ كه بسيار مورد تاكيد و تحذير معصومين (ع) قرار گرفته كه احكام را با هم مقايسه نكنيد .

هر حكمي حكمتي دارد و هيچ ربطي به حكم ديگر ندارد كه مثلا بخواهيم حدود و احكام ان را با ديگري مقايسه كنيم .

بررسی دوران حکومت پیامبر(ص) و امام علی (ع) نشان می دهد که ایشان همانند غیبت با مساله حجاب برخورد کرده اند.

سوال ديگرم اين است كه اين بررسي مورد ادعاي شما در كجا انجام شده و مستندات آن در كجاست ؟

روايات برخورد ، بصورت مختصر ذكر شد و چنين چيزي را در ان نمي بينيم . (وقتي معصوم.ع با نكوهش و خشم ، لعنت خدا و خود را نثار اينگونه بي غيرتان مي كند

كه بي تفاوت به اين مسئله مهم هستند و كاري نمي كنند ، شما سكوت و بي توجهي را برداشت مي كنيد ؟ )


////////////////////

ضمنا تاكيد دارم كه بحث ما ناشي از اشتباهات ديگران در برخوردها نباشد . بحث ما علمي و بر اساس قرآن و روايت است اگر ديگران بد عمل مي كنند

نبايد معني روايت را عوض كرد و آيات را به تاويل برد و يا از اطلاق درآورد و تخصيص زد .


با تشكر از همراهي و دقت شما (در خواست مي كنم بار ديگر آيات و روايات را با ديد عميق تر مطالعه كنيد)

موفق باشيد :razz:
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
New Member
New Member
پست: 16
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۷, ۶:۲۴ ب.ظ
محل اقامت: masoudkhj@yahoo.com
سپاس‌های دریافتی: 16 بار

پست توسط مسعود247 »

هرچند در موضوع گفته شده است كه از مباحث متفرقه خودداري گردد اما لازم است چند نكته متذكر شوم:

1- توجه گردد كه در آيات قرآن و احاديث بر مبناي بشير و نذير در قبال امر و نهي افعال اشاره مي كنند يعني وقتي بر زشت بودن عمل و يا مجازات آن اشاره دارد و يا به حسن عمل و پاداش آن اشاره مي كند

با اين هدف است كه فرد با آگاهي از آنها مرتكب اعمال نهي شده نگردد و يا امور خير را انجام دهد به عبارت ديگر تاكيد بر آن است كه خود فرد به اختيار خود عمل كند و بداند كه نتيجه عملش چيست.

2- در درصد اندكي از اعمال حرام و يا واجب ، دين به اختيار فرد اكتفا نكرده و با استفاده از ابزارهاي مجازات حكومتي به نوعي افراد را مجبور به اجراي فرامين مي كند .

به طور مثال در مورد دزدي يا زنا قرآن و احاديث در مورد قبح اين اعمال سخن گفته اند تا افراد آنها را مرتكب نشوند اما به اين اكتفا نكرده و با قراردادن مجازات حد به نوعي افراد را به اجتناب از آنها اجبار مي كند

در مورد حجاب هرچه قرآن و حديث گفته است در قالب نوع اول قرار ميگيرد و حديثي كه نشان دهد حجاب همانند دزدي و زنا مستوجب مجازات است وجود ندارد. اگر شما سراغ داريد بفرماييد ما هم مطلع شويم
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

با سلام و سپاس از دوست عزيزم :razz:

فرمايش شما كاملا متين است و بنده هم عرض كرده بودم كه به هيچ عنوان در اين بحث ما كاري به برخوردهايي كه امروزه مي شود نداريم

و قرآن و حديث را پي مي گيريم كه در آنها نيز به فرمايش شما ، ابتدا آگاهي بخشي مي كنند در زمينه كار معروف و منكر ،

و سپس مراحل بعدي امر به معروف و نهي از منكر را پي مي گيرند كه مراحل مشخصي دارد كه مي توانيد در منابع فراواني

جستجو كنيد. (مهم!)

آري از اين نظر كه حدود و مجازاتي (دنيوي) همچون زنا داشته باشد ، در روايات نيافتيم . البته اين انكار ناپذير است

كه يكي از عوامل زمينه ساز همان زنا و سپس حد خوردن ، همين بي حجابي است ...

و البته مجازاتي كه در آخرت براي بي حجابي نامبر شد ، بسيار هولناك تر از حدود دنيوي است (كه البته ملعون بودن در دنيا نيز ذكر گرديد) .


:razz: موفق و پايدار باشيد :razz:
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
ارسال پست

بازگشت به “حديث”