از حضرت آیة الله آقا موسی شبیری زنجانی نقل شده است كه:
در سفری كه حضرت امام و پدرم برای زیارت به مشهد مقدّس رفته بودند امام خمینی(ره) در صحن حرم امام رضا علیه السلام با سالك الی الله حاج حسنعلی
نخودكی مواجه میشوند. امام امت(ره) كه در آن زمان شاید در حدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت وقت را غنیمت میشمارد و به ایشان میگوید با شما
سخنی دارم. حاج حسنعلی نخودكی میگوید: من در حال انجام اعمال هستم شما در بقعه حرّ عاملی(ره) بمانید من خودم پیش شما میآیم. بعد از مدتی حاج
حسنعلی میآید و میگوید چه كار دارید؟
امام(ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا(علیه السلام) كرد و گفت: تو را به این امام رضا (علیه السلام) اگر (علم) كیمیا داری به ما هم بده؟
حاج حسنعلی نخودكی كه رضوان خدا بر او باد انكار به داشتن علم(كیمیا) نكرد بلكه به امام(ره) فرمودند:
اگر ما «كیمیا» به شما بدهیم و شما تمام كوه و در و دشت را طلا كردید آیا قول میدهید كه به جا استفاده كنید و آن را حفظ كنید و در هر جائی به كار نبرید؟
امام خمینی(ره) كه از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان میبارید. سر به زیر انداختند و با تفكری به ایشان گفتند: نه نمیتوانم چنین قولی به شما بدهم.
حاج حسنعلی نخودكی كه این را از امام(ره) شنید رو به ایشان كرد و فرمود:
حالا كه نمیتوانید «كیمیا» را حفظ كنید من بهتر از كیمیا را به شما یاد میدهم و آن این كه:
بعد از نمازهای واجب یك بار آیة الكرسی را تا «هو العلی العظیم» میخوانی.
و بعد تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را میگویی .
و بعد سه بار سوره توحید «قل هو الله احد» را میخوانی.
و بعد سه بار صلوات میگویی .
و بعد سه بار آیه مباركه؛
«وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یجْعَل لَّهُ مخْرَجاً . وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یحْتَسِب وَ مَن یَتَوَكلْ عَلى اللهِ فَهُوَ حَسبُهُ إِنَّ اللهَ بَلِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِكلِّ شىْءٍ قَدْراً»؛(طلاق/2و 3) (هر كس تقواى الهى پیشه كند خداوند راه نجاتى براى او فراهم میكند. و او را از جائى كه گمان ندارد روزى مىدهد، و هر كس بر خداوند توكل كند كفایت امرش را مىكند، خداوند فرمان خود را به انجام مىرساند، و خدا براى هر چیزى اندازهاى قرار داده است.) را میخوانی این از كیمیا برایت بهتر است.
با تشكر از سايت تبيان.
-------+بهتر از كیمیا ،تعقیب نماز از حاج حسنعلی نخودكی+-------
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 33
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۶:۴۶ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 6 بار
- تماس:
-------+بهتر از كیمیا ،تعقیب نماز از حاج حسنعلی نخودكی+-------
اين صداي تپش قلبم نيست------ در حسينيه دل سينه زنيست
التماس دعا.
التماس دعا.
-
- پست: 966
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷, ۷:۱۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 973 بار
- سپاسهای دریافتی: 1783 بار
- تماس:
-
- پست: 966
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷, ۷:۱۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 973 بار
- سپاسهای دریافتی: 1783 بار
- تماس:
منظورم کتاب هست
روزگاریست که شیطان میگوید: انسان پیدا کنید ، سجده خواهم [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+ [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+ [External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]
-
- پست: 151
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶, ۶:۳۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 53 بار
- سپاسهای دریافتی: 182 بار
سلام
آیت الکرسی یه دنیا حرف داخلش است من خودم شخصا با خواند این دعا بعد از هر نماز از بیماری چشم در امان هستم و یکی از اولیا خدا میگفت من با خواندن این آیه چشمم که ضعیف بود تقویت شد و چشمم بیناییش مثل اول شد
منبع هم یه مجله بوده است
مجله بشارت، ش 58، صادق زيني لشكاجاني .
آیت الکرسی یه دنیا حرف داخلش است من خودم شخصا با خواند این دعا بعد از هر نماز از بیماری چشم در امان هستم و یکی از اولیا خدا میگفت من با خواندن این آیه چشمم که ضعیف بود تقویت شد و چشمم بیناییش مثل اول شد
منبع هم یه مجله بوده است
مجله بشارت، ش 58، صادق زيني لشكاجاني .
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 966
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷, ۷:۱۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 973 بار
- سپاسهای دریافتی: 1783 بار
- تماس:
آخه کاظم جان چرا آیت الکرسی نصفه؟؟؟؟
روزگاریست که شیطان میگوید: انسان پیدا کنید ، سجده خواهم [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+ـ+ [HIGHLIGHT=#FFFF00][HIGHLIGHT=#DBE5F1] +ـ+ـ+ [External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]
-
- پست: 151
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶, ۶:۳۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 53 بار
- سپاسهای دریافتی: 182 بار
به نام خدا
با سلام
سعید جان فکر کنم منظور شما این باشه که میگید چرا فقط آیه 255 است درسته ؟؟
اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ / هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ / لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ / لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا
فِي الأَرْضِ / مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ / يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ / وَلاَ
يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ / إِلاَّ بِمَا شَاء /وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ / وَلاَ
يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا / وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ/
خداى يكتا كه جز او هيچ معبودى نيست / زنده و قائم به ذات است / هيچ گاه خواب سبك و سنگين او را فرا نمي گيرد /آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است در سيطره مالكيّت و فرمانروايى اوست / كيست آنكه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند ؟ / آنچه را پيش روى مردم است و آنچه را پشت سر آنان است مي داند / و آنان به چيزى از دانش او احاطه ندارند / مگر به آنچه او بخواهد /تخت [حكومت ، قدرت و سلطنت]ش آسمان ها و زمين را فرا گرفته / نگهدارى آنان بر او گران و مشقت آور نيست / و او بلند مرتبه و بزرگ است .
---------------------------------
والا در این زمینه علما چند نظر دارند که تفسیر نمونه را برای شما میزارم
آيا آية الكرسى همين يك آيه است ؟
آيا آية الكرسى فقط همين يك آيه است كه در بالا گفته شد كه از الله لا اله الا هو شروع مى شود، و به هو العلى العظيم ختم مى گردد، يا اينكه دو آيه بعد نيز جزء آن است ، بنابراين اگر در جايى مثل نماز ليلة الدفن دستور داده شده آية الكرسى بخوانند، بايد هر سه آيه خوانده شود.
قرائنى در دست است كه نشان مى دهد، همان يك آيه است .
1 - تمام رواياتى كه در فضيلت آن وارد شده و از آن تعبير به آية الكرسى كرده همه نشان مى دهد كه يك آيه بيش نيست .
2 - تعبير به كرسى فقط در همان آيه اول است و نامگذارى به آية الكرسى نيز مربوط به همين آيه است .
3 - در بعضى از احاديث به همين معنى تصريح شده مانند حديثى كه در امالى شيخ از امير مومنان على (عليه السلام ) نقل شده است كه ضمن بيان فضيلت آية الكرسى از الله لا اله الا هو شروع فرمود تا و هو العلى العظيم .
4 - در مستدرك سفينة البحار، از مجمع نقل مى كند و آية الكرسى معروفة و هى الى قوله و هو العلى العظيم آية الكرسى معروف است و آن تا و هو العلى العظيم است .
5 - در حديثى از امام على بن الحسين (عليهماالسلام ) مى خوانيم كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: كسى كه چهار آيه از اول سوره بقره و آية الكرسى و دو آيه بعد از آن و سه آيه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشايندى در خودش و مالش نمى بيند و شيطان به او نزديك نمى شود، و قرآن را فراموش نمى كند.
از اين تعبير نيز استفاده مى شود كه آية الكرسى يك آيه است .
6 - در بعضى از روايات وارد شده كه آية الكرسى پنجاه كلمه است و در هر كلمه اى پنجاه بركت است شمارش كلمات آيه نيز نشان مى دهد كه تا و هو العلى العظيم پنجاه كلمه است .
آرى در بعضى از روايات دستور داده شده است كه تا هم فيها خالدون بخواند، بى آنكه عنوان آية الكرسى ، مطرح باشد.
به هر حال آنچه از قرائن بالا استفاده مى شود اين است كه آية الكرسى يك آيه بيشتر نيست .
یا علی
با سلام
سعید جان فکر کنم منظور شما این باشه که میگید چرا فقط آیه 255 است درسته ؟؟
اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ / هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ / لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ / لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا
فِي الأَرْضِ / مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ / يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ / وَلاَ
يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ / إِلاَّ بِمَا شَاء /وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ / وَلاَ
يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا / وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ/
خداى يكتا كه جز او هيچ معبودى نيست / زنده و قائم به ذات است / هيچ گاه خواب سبك و سنگين او را فرا نمي گيرد /آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است در سيطره مالكيّت و فرمانروايى اوست / كيست آنكه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند ؟ / آنچه را پيش روى مردم است و آنچه را پشت سر آنان است مي داند / و آنان به چيزى از دانش او احاطه ندارند / مگر به آنچه او بخواهد /تخت [حكومت ، قدرت و سلطنت]ش آسمان ها و زمين را فرا گرفته / نگهدارى آنان بر او گران و مشقت آور نيست / و او بلند مرتبه و بزرگ است .
---------------------------------
والا در این زمینه علما چند نظر دارند که تفسیر نمونه را برای شما میزارم
آيا آية الكرسى همين يك آيه است ؟
آيا آية الكرسى فقط همين يك آيه است كه در بالا گفته شد كه از الله لا اله الا هو شروع مى شود، و به هو العلى العظيم ختم مى گردد، يا اينكه دو آيه بعد نيز جزء آن است ، بنابراين اگر در جايى مثل نماز ليلة الدفن دستور داده شده آية الكرسى بخوانند، بايد هر سه آيه خوانده شود.
قرائنى در دست است كه نشان مى دهد، همان يك آيه است .
1 - تمام رواياتى كه در فضيلت آن وارد شده و از آن تعبير به آية الكرسى كرده همه نشان مى دهد كه يك آيه بيش نيست .
2 - تعبير به كرسى فقط در همان آيه اول است و نامگذارى به آية الكرسى نيز مربوط به همين آيه است .
3 - در بعضى از احاديث به همين معنى تصريح شده مانند حديثى كه در امالى شيخ از امير مومنان على (عليه السلام ) نقل شده است كه ضمن بيان فضيلت آية الكرسى از الله لا اله الا هو شروع فرمود تا و هو العلى العظيم .
4 - در مستدرك سفينة البحار، از مجمع نقل مى كند و آية الكرسى معروفة و هى الى قوله و هو العلى العظيم آية الكرسى معروف است و آن تا و هو العلى العظيم است .
5 - در حديثى از امام على بن الحسين (عليهماالسلام ) مى خوانيم كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: كسى كه چهار آيه از اول سوره بقره و آية الكرسى و دو آيه بعد از آن و سه آيه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشايندى در خودش و مالش نمى بيند و شيطان به او نزديك نمى شود، و قرآن را فراموش نمى كند.
از اين تعبير نيز استفاده مى شود كه آية الكرسى يك آيه است .
6 - در بعضى از روايات وارد شده كه آية الكرسى پنجاه كلمه است و در هر كلمه اى پنجاه بركت است شمارش كلمات آيه نيز نشان مى دهد كه تا و هو العلى العظيم پنجاه كلمه است .
آرى در بعضى از روايات دستور داده شده است كه تا هم فيها خالدون بخواند، بى آنكه عنوان آية الكرسى ، مطرح باشد.
به هر حال آنچه از قرائن بالا استفاده مى شود اين است كه آية الكرسى يك آيه بيشتر نيست .
یا علی
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 33
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۶:۴۶ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 6 بار
- تماس:
سلام بر شما بهترین دوستان
kazemfdisk جوابهایی در کمال دقت و فراخور فهم ارائه کردند که به حق مطالب جدیدی را به حقیر هم آموختند.
اما اگر حوصله داشته باشید تبرکی می جویم به یکی از کتب حضرت علامه حسن زاده آملی (روحی له الفدا) .
در کتاب ((نور علی نور...)) آمده است:
در بعضی از ادعیه و اذکار بیان عدد دعا و ذکر و یا عدد ایام آنها از معصوم صادر شده است. در حفظ عدد سهل انگاری نشود با
اینکه اعمال مستحبه اند . و باید به دستور اهتمام داشت چه در حفظ و مراعات صورت آن و چه در عدد آن، یعنی هر چه دستور
العمل است به هر صورت و عدد باید به همان منوال عمل شود و هیچ نحوه تخطی و مداخله در آن روا نبود چه عمل به دستور
عددی خود یک نحوه تادیب و تعوید نفس است.
....(( حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق علیه السلام فرموده است که: بدانید اسماالله به منزله دفائن اند{گنجها
ی زیر زمین} و عدد به منزله ذراع آن مساحت، اگر ذراع کمتر فرانهی به دفین نرسی و اگر زیاده بگیری نیز نرسی بلکه در
گذری))
.... و گفته اند که عدد حکم دندانه کلید دارد که به زیاد یا کم نمودن آن در وا نمی شود.
....یکی از مشایخ روایت می کرد که در سوره مبارکه یس اسمی هست که برطرف می شود به برکت آن کوری مادرزاد و
پیسی. او را گفتند که آیا اگر کسی تمام سوره را بخواند نفعی از این مقوله که می گویی به او خواهد رسید؟ جواب داد :
هرگاه حکیم یک دوا را برای مرضی مقرر کرده باشد و آن دوا در دکان عطاری باشد و مریض برود و تمام ادویه دکان را بخورد آیا
نفعی به او خواهد رسید؟ همچنین است این اعمال.
.... (( عبدالله سنان گفت: امام صادق علیه السلام فرمود: بزودی شبهه ای به شما می رسد پس بدون علمی یعنی پرچم و
نشانه ای راهنمایی کند و بدون پیشوایی هدایت نماید می مانید، از آن شبهه رهایی نمی یابد مگر کسی که دعای غریق
بخواند... فرمود می گویی : یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک. من گفتم: یا مقلب القلوب و الابصار.
امام فرمود البته خدای عزوجل مقلب القلوب و الابصار است و لکن چنانکه می گویم بگو: یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی
دینک))
در این حدیث می بینید که عبدالله سنان خواست والابصار را اضافه نماید امام اجازه نفرمود، فتبصر.
kazemfdisk جوابهایی در کمال دقت و فراخور فهم ارائه کردند که به حق مطالب جدیدی را به حقیر هم آموختند.
اما اگر حوصله داشته باشید تبرکی می جویم به یکی از کتب حضرت علامه حسن زاده آملی (روحی له الفدا) .
در کتاب ((نور علی نور...)) آمده است:
در بعضی از ادعیه و اذکار بیان عدد دعا و ذکر و یا عدد ایام آنها از معصوم صادر شده است. در حفظ عدد سهل انگاری نشود با
اینکه اعمال مستحبه اند . و باید به دستور اهتمام داشت چه در حفظ و مراعات صورت آن و چه در عدد آن، یعنی هر چه دستور
العمل است به هر صورت و عدد باید به همان منوال عمل شود و هیچ نحوه تخطی و مداخله در آن روا نبود چه عمل به دستور
عددی خود یک نحوه تادیب و تعوید نفس است.
....(( حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق علیه السلام فرموده است که: بدانید اسماالله به منزله دفائن اند{گنجها
ی زیر زمین} و عدد به منزله ذراع آن مساحت، اگر ذراع کمتر فرانهی به دفین نرسی و اگر زیاده بگیری نیز نرسی بلکه در
گذری))
.... و گفته اند که عدد حکم دندانه کلید دارد که به زیاد یا کم نمودن آن در وا نمی شود.
....یکی از مشایخ روایت می کرد که در سوره مبارکه یس اسمی هست که برطرف می شود به برکت آن کوری مادرزاد و
پیسی. او را گفتند که آیا اگر کسی تمام سوره را بخواند نفعی از این مقوله که می گویی به او خواهد رسید؟ جواب داد :
هرگاه حکیم یک دوا را برای مرضی مقرر کرده باشد و آن دوا در دکان عطاری باشد و مریض برود و تمام ادویه دکان را بخورد آیا
نفعی به او خواهد رسید؟ همچنین است این اعمال.
.... (( عبدالله سنان گفت: امام صادق علیه السلام فرمود: بزودی شبهه ای به شما می رسد پس بدون علمی یعنی پرچم و
نشانه ای راهنمایی کند و بدون پیشوایی هدایت نماید می مانید، از آن شبهه رهایی نمی یابد مگر کسی که دعای غریق
بخواند... فرمود می گویی : یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک. من گفتم: یا مقلب القلوب و الابصار.
امام فرمود البته خدای عزوجل مقلب القلوب و الابصار است و لکن چنانکه می گویم بگو: یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی
دینک))
در این حدیث می بینید که عبدالله سنان خواست والابصار را اضافه نماید امام اجازه نفرمود، فتبصر.
اين صداي تپش قلبم نيست------ در حسينيه دل سينه زنيست
التماس دعا.
التماس دعا.