آداب و احکام « حج تمتع »

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

آداب و احکام « حج تمتع »

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 




 [HIGHLIGHT=#ffff00] آداب و احکام حجّ تمتع   
 [HIGHLIGHT=#ffff00]    
 [HIGHLIGHT=#ffff00]    


 تصویر 



 تصویرّ 



پس از اتمام اعمال عمره تمتّع، كارهايى كه به سبب احرام، حرام شده بود حلال مىشود ولى تا زمانى كه براى حج محرم مي شوند

و به عرفات (1) مي روند از اين اعمال بايد پرهيز كنند :

1 ـ بيرون رفتن از شهر مكه (بنابر احتياط واجب ).(2)

2 ـ انجام عمره مفرده .(3)

3 ـ تراشيدن سر .(4)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:

1- عرفات بيابانى است مسطح و وسيع در 22 كيلومترى جنوب شرقى مكّه; جايى كه حاجيان بايد روز نهم ذى حجه از ظهر تا غروب

در آنجا بمانند. «عرفات» جمع «عرفه» و از ريشه «عرفان» و «معرفت» است .

2 ـ آيات عظام بهجت، خامنه اى، فاضل : اگر مطمئن است كه به موقع برمى گردد و به اعمال حجّ مي رسد بيرون رفتن از شهر مكّه

اشكال ندارد .

آيةالله سيستانى : اگر به جهت كارى، هر چند كار غير ضرورى، از مكّه بيرون مى رود و ترس آن ندارد كه به اعمال حجّ نرسد،

بلكه اگر بداند كه مي تواند به مكّه برگردد از آنجا براى حجّ مُحرم شود بيرون رفتن از شهر مكّه اشكال ندارد .

3 ـ آيةالله بهجت : محتمل است اشكال نداشته باشد .

4 ـ آيةالله فاضل : مانعى ندارد .

آيةالله سيستانى : سر تراشيدن اشكال ندارد، گرچه احتياط مستحب ترك آن است .
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: آداب و احکام « حج تمتع »

پست توسط مائده آسمانی »

 بسم الله الرحمن الرحیم 
   
   
 تصویر 



اعمال حج نيز، مانند اعمال عمره با احرام آغاز مى شود .


 * كيفيت احرام حج : مانند احرام عمره است، ولى در نيّت تفاوت دارد كه در آنجا به نيّت عمره تمتع محرم مى?شد و اكنون به نيّ 

حج تمتّع محرم مى شود .

 * زمان احرام حج : بعد از اعمال عمره تمتّع تا وقتى كه بتواند به وقوف در عرفات ـ ظهر روز نهم ذى حجّه ـ برسد .  

امروزه به جهت كثرت جمعيّت و شلوغى راه كه احتمال نرسيدن به موقع به عرفات مى باشد، روز هشتم مُحرم مى شوند و شب

عرفه به عرفات مى روند، هرچند اگر روز نهم هم مُحرم شوند وبروند وپيش ازظهرروزنهم به عرفات برسند مانع ندارد .

 * مكان احرام حج : شهر مكّه است، (1) گرچه مستحب است در حِجر اسماعيل يا نزد مقام ابراهيم محرم شود .  

 [External Link Removed for Guests] 



 تمام اعمال حج از احرام تا رمى جمرات از عبادات است و مانند نماز و ساير عبادات بايد به قصد قربت و اطاعت امر خداوند انجام شود .  
   
 وقتى كه انسان براى اعمال حج محرم شد تمام كارهايى كه در احرام عمره حرام بود، بر او حرام مى شود .  
   
 ــــــــــــــــــــــــــــــــ  
   
 پی نوشت: 
   

1 ـ آية الله تبريزى، بنابر احتياط واجب، احرام حج بايد از مكّه قديم باشد .

آية الله بهجت، بنابر احتياط واجب مى تواند از هر جاى مكه قديم محرم شود .

آية الله صافى : بنابر احتياط لازم تا مى تواند از مكّه قديم محرم شود .

آية الله مكارم، آية الله سيستانى : مگر درقسمت هايى كه از حرم بيرون است .
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: آداب و احکام « حج تمتع »

پست توسط مائده آسمانی »

 بسم الله الرحمن الرحیم 


 تصویر 
   

[COLOR=#7030a0]حاجى، پس از احرام در مكّه، بايد براى وقوف در عرفات، روانه آنجا شود .


 1 ـ مراد از وقوف، بودن در آن مكان است چه سواره يا پياده، نشسته يا خوابيده;  عنى حاجى بايد آن روز را در صحراى عرفات بماند و

از آنجا خارج نشود .

2 ـ زمان وقوف ; بنا بر احتياط واجب، لازم است  از ظهر (1) روز نهم ذى حجه تا مغرب (2) همان روز در عرفات بماند .  

3 ـ وقوف به عرفات و ساير اعمال حج ـ بجز طواف و نماز ـ نياز به طهارت (وضو يا غسل) ندارد. ولى مستحب است .

4 ـ در عرفات، كار ديگرى بجز بودنِ در آنجا واجب نيست، ولى مستحبات بسيارى دارد، و از بهترين مكانها براى استجابت دعاست و

بهترين دعاها در آن مكان دعاى معروف ابا عبدالله الحسين ( عليه السلام ) و امام زين العابدين ( عليه السلام ) در آن روز است .



 [External Link Removed for Guests] 



 [External Link Removed for Guests] 



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:

1 ـ آية الله تبريزى : مى تواند تا يك ساعت بعد از ظهر وقوف را تأخير نمايد .

آية الله سيستانى : جايز است وقوف را از اوّل ظهر به مقدار انجام يك غسل و خواندن نماز ظهر و عصر پشت سر هم به تأخير اندازد .

آية الله خامنه اى : تأخير وقوف از اوّل وقت به اندازه خواندن نماز ظهر و عصر و مقدمات آن اشكال ندارد .

2 ـ آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى : تا غروب .




 
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: آداب و احکام « حج تمتع »

پست توسط مائده آسمانی »

 بسم الله الرحمن الرحیم 




 تصویر 
   
   

بعد از مغرب روز نهم ذى حجه  (شب عيد قربان) حاجيان از عرفات خارج مى شوند و براى انجام عملى ديگر از اعمال حج به  

 مشعر الحرام (مُزدلفه) حركت مى كنند . 

1 ـ وقتى كه حاجيان به مشعر الحرام رسيدند، بنابر احتياط واجب، (2) بايد شب دهم را تا اذان صبح براى اطاعت امر الهى در مشعر

بمانند و از اذان صبح، نيّتِ وقوف در مشعر الحرام كنند و تا طلوع آفتاب در آنجا بمانند .(3)

2 ـ در مشعر بجز ماندنِ در آنجا كار ديگرى واجب نيست گر چه مستحبات بسيارى دارد و از جمله آنها  ذكر الهى گفتن (4) و  

جمع آورى  سنگريزه براى رمى جمرات است . 


 [External Link Removed for Guests] 
   
   
 [External Link Removed for Guests] 



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:

1 مشعر الحرام: وادى طويلى است ميان «عرفات» و « مِنا» و به آن «مُزْدلفَه» هم گفته مى شود، حاجيان بايد شب عيد قربان را

در آنجا بمانند .

2 ـ آية الله تبريزى، آية الله زنجانى : ماندن در مشعر الحرام قبل از اذان صبح واجب نيست ولى احتياط مستحب است .

3 ـ آية الله خامنه اى : وقت وقوف، از طلوع فجر عيد قربان است تا طلوع خورشيد و احتياط آن است كه از وقت رسيدن به مشعر در

شب قصد وقوف كند .

آية الله سيستانى : واجب است پس از حركت ازعرفات مقدارى ازشب عيد را تا صبح در مشعرالحرام بماند و پس از آن تا طلوع آفتاب

نيز بماند ...

آية الله صافى : بيتوته در مشعر واجب است .

4 - آية الله صافى : احتياط آن است كه در مشعر ذكر خدا را ترك نكند هرچند مختصر و كم باشد .

آية الله زنجانى : واجب است خدا را به زبان ياد كنند .
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: آداب و احکام « حج تمتع »

پست توسط مائده آسمانی »

 بسم الله الرحمن الرحیم 



 تصویر 



1 ـ پس از طلوع آفتاب روز دهم ذى حجه (عيد قربان) حجاج براى انجام بقيه اعمال حج از مشعر الحرام بيرون آمده و روانه مِنا (1)

مى شوند .

اعمال روز عيد به ترتيب عبارت است از :

* رَمى (2) جمره عقبه

* قربانى

* تراشيدن سر يا تقصير

2 ـ در آخر مِنا سه ستون سنگى وجود دارد كه اوّلين ستون،  «جمره اُولى» و دومين   «جمره وُسطى» و سوّمى را

«جمره عُقبى يا عَقَبه» مى نامند، اوّلين كار واجب در روز عيد قربان زدن هفت عدد ريگ به جمره عقبه است .

3 ـ  هفت سنگ بايد به ستون بخورد، (3) ولى لازم نيست پشت سر هم باشد، پس اگر دو عدد به ستون بخورد و سوّمى نخورد  

چهارمى بخورد، تنها سه عددى كه به ستون خورده به حساب مى آيد. و اگر شك كند هفت عدد خورده يا نه، بايد به قدرى بزند تا

يقين كند هفت عدد به جمره خورده است .

4 ـ سنگ ريزه ها بايد اينگونه باشد :

* زياد بزرگ يا ريز نباشد، بلكه به اندازه اى باشد كه به آن ريگ بگويند ;

* از منطقه حرم باشد، مثلا مشعرالحرام، منى يا شهر مكه ;

* قبلا براى رمى از آن استفاده نشده باشد ;

* مباح باشد، (غصبى نباشد ).

5 ـ بانوان، (4) كودكان، بيماران و پيرمردان مى توانند، شب عيدقربان پس از نصف شب و قبل از اذان از مشعر الحرام خارج شوند و

اگر نمى توانند رمى جمره را در روز انجام دهند، (5) مى توانند همان شب رمى جمره عقبه را انجام دهند .


 [External Link Removed for Guests] 

 رمی جمره از پایین 

 [External Link Removed for Guests] 

 رمی جمره از بالا 






ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:
1 -مِنا: سرزمينى است واقع بين دو رشته كوه، نزديك مشعر الحرام .
2 -رمى: تيرانداختن، سنگ انداختن .
3 ـ آية الله مكارم : خوردن به ستون لازم نيست بلكه كافى است سنگ را به دايره اطراف جمرات پرتاب كنند .
4 ـ اين حكم براى بانوان، مخصوص رمى روز عيد قربان است. ولى در روزهاى 11 و 12 تنها در صورتى كه از رمى در روز ناتوان باشند،

مى توانند شب انجام دهند .
5 ـ آية الله سيستانى : كسى كه عذر دارد و شخصاً نمى تواند رمى كند، مانند مريض بايد نايب بگيرد .
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “حج”