آداب و احکام « حج تمتع »
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
آداب و احکام « حج تمتع »
[HIGHLIGHT=#ffff00] آداب و احکام حجّ تمتع
[HIGHLIGHT=#ffff00]
[HIGHLIGHT=#ffff00]
ّ
پس از اتمام اعمال عمره تمتّع، كارهايى كه به سبب احرام، حرام شده بود حلال مىشود ولى تا زمانى كه براى حج محرم مي شوند
و به عرفات (1) مي روند از اين اعمال بايد پرهيز كنند :
1 ـ بيرون رفتن از شهر مكه (بنابر احتياط واجب ).(2)
2 ـ انجام عمره مفرده .(3)
3 ـ تراشيدن سر .(4)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
1- عرفات بيابانى است مسطح و وسيع در 22 كيلومترى جنوب شرقى مكّه; جايى كه حاجيان بايد روز نهم ذى حجه از ظهر تا غروب
در آنجا بمانند. «عرفات» جمع «عرفه» و از ريشه «عرفان» و «معرفت» است .
2 ـ آيات عظام بهجت، خامنه اى، فاضل : اگر مطمئن است كه به موقع برمى گردد و به اعمال حجّ مي رسد بيرون رفتن از شهر مكّه
اشكال ندارد .
آيةالله سيستانى : اگر به جهت كارى، هر چند كار غير ضرورى، از مكّه بيرون مى رود و ترس آن ندارد كه به اعمال حجّ نرسد،
بلكه اگر بداند كه مي تواند به مكّه برگردد از آنجا براى حجّ مُحرم شود بيرون رفتن از شهر مكّه اشكال ندارد .
3 ـ آيةالله بهجت : محتمل است اشكال نداشته باشد .
4 ـ آيةالله فاضل : مانعى ندارد .
آيةالله سيستانى : سر تراشيدن اشكال ندارد، گرچه احتياط مستحب ترك آن است .
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: آداب و احکام « حج تمتع »
بسم الله الرحمن الرحیم
اعمال حج نيز، مانند اعمال عمره با احرام آغاز مى شود .
* كيفيت احرام حج : مانند احرام عمره است، ولى در نيّت تفاوت دارد كه در آنجا به نيّت عمره تمتع محرم مى?شد و اكنون به نيّ
حج تمتّع محرم مى شود .
* زمان احرام حج : بعد از اعمال عمره تمتّع تا وقتى كه بتواند به وقوف در عرفات ـ ظهر روز نهم ذى حجّه ـ برسد .
امروزه به جهت كثرت جمعيّت و شلوغى راه كه احتمال نرسيدن به موقع به عرفات مى باشد، روز هشتم مُحرم مى شوند و شب
عرفه به عرفات مى روند، هرچند اگر روز نهم هم مُحرم شوند وبروند وپيش ازظهرروزنهم به عرفات برسند مانع ندارد .
* مكان احرام حج : شهر مكّه است، (1) گرچه مستحب است در حِجر اسماعيل يا نزد مقام ابراهيم محرم شود .
[External Link Removed for Guests]
تمام اعمال حج از احرام تا رمى جمرات از عبادات است و مانند نماز و ساير عبادات بايد به قصد قربت و اطاعت امر خداوند انجام شود .
وقتى كه انسان براى اعمال حج محرم شد تمام كارهايى كه در احرام عمره حرام بود، بر او حرام مى شود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
1 ـ آية الله تبريزى، بنابر احتياط واجب، احرام حج بايد از مكّه قديم باشد .
آية الله بهجت، بنابر احتياط واجب مى تواند از هر جاى مكه قديم محرم شود .
آية الله صافى : بنابر احتياط لازم تا مى تواند از مكّه قديم محرم شود .
آية الله مكارم، آية الله سيستانى : مگر درقسمت هايى كه از حرم بيرون است .
اعمال حج نيز، مانند اعمال عمره با احرام آغاز مى شود .
* كيفيت احرام حج : مانند احرام عمره است، ولى در نيّت تفاوت دارد كه در آنجا به نيّت عمره تمتع محرم مى?شد و اكنون به نيّ
حج تمتّع محرم مى شود .
* زمان احرام حج : بعد از اعمال عمره تمتّع تا وقتى كه بتواند به وقوف در عرفات ـ ظهر روز نهم ذى حجّه ـ برسد .
امروزه به جهت كثرت جمعيّت و شلوغى راه كه احتمال نرسيدن به موقع به عرفات مى باشد، روز هشتم مُحرم مى شوند و شب
عرفه به عرفات مى روند، هرچند اگر روز نهم هم مُحرم شوند وبروند وپيش ازظهرروزنهم به عرفات برسند مانع ندارد .
* مكان احرام حج : شهر مكّه است، (1) گرچه مستحب است در حِجر اسماعيل يا نزد مقام ابراهيم محرم شود .
[External Link Removed for Guests]
تمام اعمال حج از احرام تا رمى جمرات از عبادات است و مانند نماز و ساير عبادات بايد به قصد قربت و اطاعت امر خداوند انجام شود .
وقتى كه انسان براى اعمال حج محرم شد تمام كارهايى كه در احرام عمره حرام بود، بر او حرام مى شود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
1 ـ آية الله تبريزى، بنابر احتياط واجب، احرام حج بايد از مكّه قديم باشد .
آية الله بهجت، بنابر احتياط واجب مى تواند از هر جاى مكه قديم محرم شود .
آية الله صافى : بنابر احتياط لازم تا مى تواند از مكّه قديم محرم شود .
آية الله مكارم، آية الله سيستانى : مگر درقسمت هايى كه از حرم بيرون است .
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: آداب و احکام « حج تمتع »
بسم الله الرحمن الرحیم
[COLOR=#7030a0]حاجى، پس از احرام در مكّه، بايد براى وقوف در عرفات، روانه آنجا شود .
1 ـ مراد از وقوف، بودن در آن مكان است چه سواره يا پياده، نشسته يا خوابيده; عنى حاجى بايد آن روز را در صحراى عرفات بماند و
از آنجا خارج نشود .
2 ـ زمان وقوف ; بنا بر احتياط واجب، لازم است از ظهر (1) روز نهم ذى حجه تا مغرب (2) همان روز در عرفات بماند .
3 ـ وقوف به عرفات و ساير اعمال حج ـ بجز طواف و نماز ـ نياز به طهارت (وضو يا غسل) ندارد. ولى مستحب است .
4 ـ در عرفات، كار ديگرى بجز بودنِ در آنجا واجب نيست، ولى مستحبات بسيارى دارد، و از بهترين مكانها براى استجابت دعاست و
بهترين دعاها در آن مكان دعاى معروف ابا عبدالله الحسين ( عليه السلام ) و امام زين العابدين ( عليه السلام ) در آن روز است .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
1 ـ آية الله تبريزى : مى تواند تا يك ساعت بعد از ظهر وقوف را تأخير نمايد .
آية الله سيستانى : جايز است وقوف را از اوّل ظهر به مقدار انجام يك غسل و خواندن نماز ظهر و عصر پشت سر هم به تأخير اندازد .
آية الله خامنه اى : تأخير وقوف از اوّل وقت به اندازه خواندن نماز ظهر و عصر و مقدمات آن اشكال ندارد .
2 ـ آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى : تا غروب .
[COLOR=#7030a0]حاجى، پس از احرام در مكّه، بايد براى وقوف در عرفات، روانه آنجا شود .
1 ـ مراد از وقوف، بودن در آن مكان است چه سواره يا پياده، نشسته يا خوابيده; عنى حاجى بايد آن روز را در صحراى عرفات بماند و
از آنجا خارج نشود .
2 ـ زمان وقوف ; بنا بر احتياط واجب، لازم است از ظهر (1) روز نهم ذى حجه تا مغرب (2) همان روز در عرفات بماند .
3 ـ وقوف به عرفات و ساير اعمال حج ـ بجز طواف و نماز ـ نياز به طهارت (وضو يا غسل) ندارد. ولى مستحب است .
4 ـ در عرفات، كار ديگرى بجز بودنِ در آنجا واجب نيست، ولى مستحبات بسيارى دارد، و از بهترين مكانها براى استجابت دعاست و
بهترين دعاها در آن مكان دعاى معروف ابا عبدالله الحسين ( عليه السلام ) و امام زين العابدين ( عليه السلام ) در آن روز است .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
1 ـ آية الله تبريزى : مى تواند تا يك ساعت بعد از ظهر وقوف را تأخير نمايد .
آية الله سيستانى : جايز است وقوف را از اوّل ظهر به مقدار انجام يك غسل و خواندن نماز ظهر و عصر پشت سر هم به تأخير اندازد .
آية الله خامنه اى : تأخير وقوف از اوّل وقت به اندازه خواندن نماز ظهر و عصر و مقدمات آن اشكال ندارد .
2 ـ آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى : تا غروب .
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: آداب و احکام « حج تمتع »
بسم الله الرحمن الرحیم
بعد از مغرب روز نهم ذى حجه (شب عيد قربان) حاجيان از عرفات خارج مى شوند و براى انجام عملى ديگر از اعمال حج به
مشعر الحرام (مُزدلفه) حركت مى كنند .
1 ـ وقتى كه حاجيان به مشعر الحرام رسيدند، بنابر احتياط واجب، (2) بايد شب دهم را تا اذان صبح براى اطاعت امر الهى در مشعر
بمانند و از اذان صبح، نيّتِ وقوف در مشعر الحرام كنند و تا طلوع آفتاب در آنجا بمانند .(3)
2 ـ در مشعر بجز ماندنِ در آنجا كار ديگرى واجب نيست گر چه مستحبات بسيارى دارد و از جمله آنها ذكر الهى گفتن (4) و
جمع آورى سنگريزه براى رمى جمرات است .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
1 مشعر الحرام: وادى طويلى است ميان «عرفات» و « مِنا» و به آن «مُزْدلفَه» هم گفته مى شود، حاجيان بايد شب عيد قربان را
در آنجا بمانند .
2 ـ آية الله تبريزى، آية الله زنجانى : ماندن در مشعر الحرام قبل از اذان صبح واجب نيست ولى احتياط مستحب است .
3 ـ آية الله خامنه اى : وقت وقوف، از طلوع فجر عيد قربان است تا طلوع خورشيد و احتياط آن است كه از وقت رسيدن به مشعر در
شب قصد وقوف كند .
آية الله سيستانى : واجب است پس از حركت ازعرفات مقدارى ازشب عيد را تا صبح در مشعرالحرام بماند و پس از آن تا طلوع آفتاب
نيز بماند ...
آية الله صافى : بيتوته در مشعر واجب است .
4 - آية الله صافى : احتياط آن است كه در مشعر ذكر خدا را ترك نكند هرچند مختصر و كم باشد .
آية الله زنجانى : واجب است خدا را به زبان ياد كنند .
بعد از مغرب روز نهم ذى حجه (شب عيد قربان) حاجيان از عرفات خارج مى شوند و براى انجام عملى ديگر از اعمال حج به
مشعر الحرام (مُزدلفه) حركت مى كنند .
1 ـ وقتى كه حاجيان به مشعر الحرام رسيدند، بنابر احتياط واجب، (2) بايد شب دهم را تا اذان صبح براى اطاعت امر الهى در مشعر
بمانند و از اذان صبح، نيّتِ وقوف در مشعر الحرام كنند و تا طلوع آفتاب در آنجا بمانند .(3)
2 ـ در مشعر بجز ماندنِ در آنجا كار ديگرى واجب نيست گر چه مستحبات بسيارى دارد و از جمله آنها ذكر الهى گفتن (4) و
جمع آورى سنگريزه براى رمى جمرات است .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
1 مشعر الحرام: وادى طويلى است ميان «عرفات» و « مِنا» و به آن «مُزْدلفَه» هم گفته مى شود، حاجيان بايد شب عيد قربان را
در آنجا بمانند .
2 ـ آية الله تبريزى، آية الله زنجانى : ماندن در مشعر الحرام قبل از اذان صبح واجب نيست ولى احتياط مستحب است .
3 ـ آية الله خامنه اى : وقت وقوف، از طلوع فجر عيد قربان است تا طلوع خورشيد و احتياط آن است كه از وقت رسيدن به مشعر در
شب قصد وقوف كند .
آية الله سيستانى : واجب است پس از حركت ازعرفات مقدارى ازشب عيد را تا صبح در مشعرالحرام بماند و پس از آن تا طلوع آفتاب
نيز بماند ...
آية الله صافى : بيتوته در مشعر واجب است .
4 - آية الله صافى : احتياط آن است كه در مشعر ذكر خدا را ترك نكند هرچند مختصر و كم باشد .
آية الله زنجانى : واجب است خدا را به زبان ياد كنند .
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: آداب و احکام « حج تمتع »
بسم الله الرحمن الرحیم
1 ـ پس از طلوع آفتاب روز دهم ذى حجه (عيد قربان) حجاج براى انجام بقيه اعمال حج از مشعر الحرام بيرون آمده و روانه مِنا (1)
مى شوند .
اعمال روز عيد به ترتيب عبارت است از :
* رَمى (2) جمره عقبه
* قربانى
* تراشيدن سر يا تقصير
2 ـ در آخر مِنا سه ستون سنگى وجود دارد كه اوّلين ستون، «جمره اُولى» و دومين «جمره وُسطى» و سوّمى را
«جمره عُقبى يا عَقَبه» مى نامند، اوّلين كار واجب در روز عيد قربان زدن هفت عدد ريگ به جمره عقبه است .
3 ـ هفت سنگ بايد به ستون بخورد، (3) ولى لازم نيست پشت سر هم باشد، پس اگر دو عدد به ستون بخورد و سوّمى نخورد
چهارمى بخورد، تنها سه عددى كه به ستون خورده به حساب مى آيد. و اگر شك كند هفت عدد خورده يا نه، بايد به قدرى بزند تا
يقين كند هفت عدد به جمره خورده است .
4 ـ سنگ ريزه ها بايد اينگونه باشد :
* زياد بزرگ يا ريز نباشد، بلكه به اندازه اى باشد كه به آن ريگ بگويند ;
* از منطقه حرم باشد، مثلا مشعرالحرام، منى يا شهر مكه ;
* قبلا براى رمى از آن استفاده نشده باشد ;
* مباح باشد، (غصبى نباشد ).
5 ـ بانوان، (4) كودكان، بيماران و پيرمردان مى توانند، شب عيدقربان پس از نصف شب و قبل از اذان از مشعر الحرام خارج شوند و
اگر نمى توانند رمى جمره را در روز انجام دهند، (5) مى توانند همان شب رمى جمره عقبه را انجام دهند .
[External Link Removed for Guests]
رمی جمره از پایین
[External Link Removed for Guests]
رمی جمره از بالا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
1 -مِنا: سرزمينى است واقع بين دو رشته كوه، نزديك مشعر الحرام .
2 -رمى: تيرانداختن، سنگ انداختن .
3 ـ آية الله مكارم : خوردن به ستون لازم نيست بلكه كافى است سنگ را به دايره اطراف جمرات پرتاب كنند .
4 ـ اين حكم براى بانوان، مخصوص رمى روز عيد قربان است. ولى در روزهاى 11 و 12 تنها در صورتى كه از رمى در روز ناتوان باشند،
مى توانند شب انجام دهند .
5 ـ آية الله سيستانى : كسى كه عذر دارد و شخصاً نمى تواند رمى كند، مانند مريض بايد نايب بگيرد .
1 ـ پس از طلوع آفتاب روز دهم ذى حجه (عيد قربان) حجاج براى انجام بقيه اعمال حج از مشعر الحرام بيرون آمده و روانه مِنا (1)
مى شوند .
اعمال روز عيد به ترتيب عبارت است از :
* رَمى (2) جمره عقبه
* قربانى
* تراشيدن سر يا تقصير
2 ـ در آخر مِنا سه ستون سنگى وجود دارد كه اوّلين ستون، «جمره اُولى» و دومين «جمره وُسطى» و سوّمى را
«جمره عُقبى يا عَقَبه» مى نامند، اوّلين كار واجب در روز عيد قربان زدن هفت عدد ريگ به جمره عقبه است .
3 ـ هفت سنگ بايد به ستون بخورد، (3) ولى لازم نيست پشت سر هم باشد، پس اگر دو عدد به ستون بخورد و سوّمى نخورد
چهارمى بخورد، تنها سه عددى كه به ستون خورده به حساب مى آيد. و اگر شك كند هفت عدد خورده يا نه، بايد به قدرى بزند تا
يقين كند هفت عدد به جمره خورده است .
4 ـ سنگ ريزه ها بايد اينگونه باشد :
* زياد بزرگ يا ريز نباشد، بلكه به اندازه اى باشد كه به آن ريگ بگويند ;
* از منطقه حرم باشد، مثلا مشعرالحرام، منى يا شهر مكه ;
* قبلا براى رمى از آن استفاده نشده باشد ;
* مباح باشد، (غصبى نباشد ).
5 ـ بانوان، (4) كودكان، بيماران و پيرمردان مى توانند، شب عيدقربان پس از نصف شب و قبل از اذان از مشعر الحرام خارج شوند و
اگر نمى توانند رمى جمره را در روز انجام دهند، (5) مى توانند همان شب رمى جمره عقبه را انجام دهند .
[External Link Removed for Guests]
رمی جمره از پایین
[External Link Removed for Guests]
رمی جمره از بالا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
1 -مِنا: سرزمينى است واقع بين دو رشته كوه، نزديك مشعر الحرام .
2 -رمى: تيرانداختن، سنگ انداختن .
3 ـ آية الله مكارم : خوردن به ستون لازم نيست بلكه كافى است سنگ را به دايره اطراف جمرات پرتاب كنند .
4 ـ اين حكم براى بانوان، مخصوص رمى روز عيد قربان است. ولى در روزهاى 11 و 12 تنها در صورتى كه از رمى در روز ناتوان باشند،
مى توانند شب انجام دهند .
5 ـ آية الله سيستانى : كسى كه عذر دارد و شخصاً نمى تواند رمى كند، مانند مريض بايد نايب بگيرد .