خدا شناسی

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
New Member
New Member
پست: 14
تاریخ عضویت: جمعه ۲۵ تیر ۱۳۸۹, ۶:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 15 بار

خدا شناسی

پست توسط وحید ثابتی »

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام, من چند وقتی است که شک وجودم رو گرفته چه کاری باید بکنم تا شک از من بیرون برود. در مورد دین,خدا,و... شک کردم.

ممنون میشوم اگه کمکم کنید
New Member
New Member
پست: 14
تاریخ عضویت: جمعه ۲۵ تیر ۱۳۸۹, ۶:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 15 بار

Re: خدا شناسی

پست توسط وحید ثابتی »

ای

کسی نیست به من کمک کند.

</img src=./images/smilies/46.gif></img src=./images/smilies/46.gif></img src=./images/smilies/46.gif>
Iron
Iron
پست: 178
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ آبان ۱۳۸۹, ۷:۱۳ ق.ظ
محل اقامت: ای کاش نجف
سپاس‌های ارسالی: 190 بار
سپاس‌های دریافتی: 385 بار
تماس:

Re: خدا شناسی

پست توسط mamashli110 »

سلام آقا وحید ثابتی

حضرت استاد علامه حسن زاده آملی حفظ می فرمودند : زمانی من به شک دچار شده بودم و به همه چیز شک می کردم و از طرفی هم به احترام استاد چیزی به استاد در مورد درس ها و نظرات نمی گفتم تا که خدایی ناکرده استاد از من ناراحت بشوند . زمانی رسید که دیدم دارد وضع خراب میشه ...
شروع کردم به جمع کردن نظرات بزرگان و ائمه علیهم السلام و آنها را جلوی خود گذاشتم و به نفس خود خطاب می کردم تو یک نفری و تازه یک ... و اینها ائمه علیهم السلام و بزرگان هستند آیا این ها العیاذوبالله  اشتباه می کنند و تو درست می گویی ..............
پيامبر(ص) به على(ع) فرمود:
«انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى؛ ».
« تو نسبت به من، به منزله هارون از موسى هستى جز اين‌كه بعد از من پيامبرى نيست».




أللَّهُمَّ العَـن صَنَمي قُرَیشٍ وَجِبتَیهَا وَ طاغُـوتَیها وَ إفکَـیها وابنَـتَیهِمَا اللَّذَینِ خالَفا أمرَکَ وَ أنکَرا وَحـیَکَ

تصویر

[External Link Removed for Guests]
Iron
Iron
پست: 199
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸, ۱۱:۵۴ ق.ظ
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 456 بار
سپاس‌های دریافتی: 371 بار

Re: خدا شناسی

پست توسط divoone110 »

سلام
شما فقط گفتید شک کردم اما نگفتید شکتون چیه.شک رو باید حل کرد.فرار از شک مشکلی رو حل نمیکنه بلکه تنها راه حل خروج از شک حصول یقین در یکی از اطراف شک هست.اینطور نیست که کسی دعا یا ذکری بخونه و شک زائل بشه.حالا اگر مسائلی که براتون مطرح شده رو بیان کنید حتما دوستان کمکتون میکنند.

در کوچه های شهر و در انظار مردمان

دیوانه وار نعــــره زنــــم رو به آسمـــان

آن دم که خواست حب علی از دلم رود

ای خالق جهان به دمی جان من ستان

[External Link Removed for Guests]
New Member
New Member
پست: 14
تاریخ عضویت: جمعه ۲۵ تیر ۱۳۸۹, ۶:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 15 بار

Re: خدا شناسی

پست توسط وحید ثابتی »

من اول وضعم خوب بود و حالا دچار شک در مورد خدا و ...شدم.اگر میشود دلایلی را برای اثبات خدا کذر کنید .
Iron
Iron
پست: 199
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸, ۱۱:۵۴ ق.ظ
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 456 بار
سپاس‌های دریافتی: 371 بار

Re: خدا شناسی

پست توسط divoone110 »

دوست من شما که همچنان دارید کلی حرف میزنید.
ادله وجود خدا خیلی زیاده.انواع و اقسام هم داره.اگر دنبال ادله باشید که دسترسی به اونا زحمتی نداره.کتابهای مختلف،سایتهای گوناگون،... وجود دارند و حتی در همین سایت خودمون در جاهای مختلف ادله ای ذکر شده..
فارغ از اینا اگر شما کمک میخواید باید از شک و عقاید فعلیتون بگید.به صرف اینکه بگید شک دارید که نمیشه کمک کرد.مثل اینه که برید مطب و بگید مریضم.اما در مورد بیماریتون هیچی نگید.

در کوچه های شهر و در انظار مردمان

دیوانه وار نعــــره زنــــم رو به آسمـــان

آن دم که خواست حب علی از دلم رود

ای خالق جهان به دمی جان من ستان

[External Link Removed for Guests]
New Member
New Member
پست: 14
تاریخ عضویت: جمعه ۲۵ تیر ۱۳۸۹, ۶:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 15 بار

Re: خدا شناسی

پست توسط وحید ثابتی »

سلام,من هر چی درباره خدا شناسی میخونم اما شک نمیگذارد که من بپذیرم, هی من را وسوسه میکند,میدونم که این درست است اما نمیگذارد که من بپذیرم.بیشتر مطالب رو میخونم اما نمیتوانم یقین پیدا کنم,هی من را وسوسه میکند که اینها شاید درست نباشد .الان در تمام دین شک کردم ,میترسم که درست نباشد.اگر تمام مطالب رو بخونم نمیتوانم یقین پیدا کنم از شما میخواهم که به من کمک کنید.

با تشکر.
Senior Member
Senior Member
پست: 120
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹, ۶:۲۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 219 بار
سپاس‌های دریافتی: 467 بار

Re: خدا شناسی

پست توسط soldier young »

سلام بر دوستان

اول از همه به همه دوستان بر اساس تجربه شخصی توصیه می کنم هیچ وقت شکهای خود را مخفی نکنند یا پشت گوش نیاندازند چون هر چه بیشتر در ذهن بدون جواب بماند شکی قویتر و درختی پربارتر می شود و بشدت از خودسانسوری حذر کنند.
-------------------------------------------------------------------
اما در مورد چگونگی برطرف کردن شک در برابر وجود خدا و صدق رسول و قران که لازمه ی رسیدن بخدا قبول این دو نعمت بزرگ الهی است بصورت قطعه قطعه تجربیاتم را بیان می کنم ان شاء الله که مفید افتد.
اول از همه این را بگویم که ما ایرانیان چون شامل رحمت الهی بوده و از کودکی در دامان پدر و مادرهائی مومن و شیعه بزرگ می شویم باید خدا را شکر کنیم اما از انجا که وعده خدا در قران است که با هر اسانی سختی هم هست یک مشکل بزرگ در دوره جوانی یا نوجوانی یقه ما بچه شیعه ها را می گیرد. و ان این است که ما بخاطر پدر و مادرانمان شیعه شدیم چون در کودکی استقلال فکری نداریم مشکلی نیست ولی وقتی بزرگ می شویم و بقولی کله مان را بکار می اندازیم انوقت دنبال دلیل و استدلالات واقعی می گردیم تا بتوانیم شک خود را برطرف کنیم و این در همه جای دنیا در سن جوانی و نوجوانی عادی است و اصلا کفر و شرک نیست بلکه باعث تقویت و نهادینه شدن ایمان هر فرد می شود.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من خود در سن 18 سالگی به این مرحله رسیدم و بدلیل مشکلی که برایم پیش امده بود و به حساب خودم خدا هیچ کمکی در حل ان نمی کرد تقریبا بی دین شده بودم و نماز خواندن و اموری از این دست را وقت تلف کردن می دانستم و این عقیده به مرور زمان باعث خودخواه شدن من شده بود چون کسی که اخرت و خدا را قبول نداشته باشد زندگی دیگران و مشکلاتشان اصلا برایش مهم نیست و فقط بخود فکر می کند اما این رفتار باعث شد فردی خشن بشوم و بقولی دیگران از کنار من بودن تفره بروم تا اینکه به این نتیجه رسیدم که ادامه این روند زندگی دنیوی مرا تباه می کند و دوستان و اقوام را از خود متفرق می سازم تا این که تصمیم گرفتم خود را اصلاح کنم تا زندگی بهتری در دنیا داشته باشم و تا اینجا اصلا دین را کنار گذاشته بودم تا اینکه توفیق الهی دست داد و روزی در برنامه دینی در صدا و سیما فردی حدیثی را از مولا علی که من مرید او هستم بیان کرد که مسیر زندگی من را بکلی عوض کرد و مرا در صراط مستقیم قرار داد . و متن ان حدیث تا انجا که یادم است به این مضمون و ظاهر بود:
مولا مردم را به این چالش ذهنی دعوت کرده بود که شما دو حالت را در نظر بگیرید که فردی اصلا اخرت را قبول ندارد و به زندگی دنیوی خود می پردازد و هیچ عبادت و خیری نمی کند تا مرگش فرا رسد انوقت ناگهان متوجه شود اخرت و خدا وجود داشته ایا این فرد چقدر ضرر کرده است و حال باید حیات بی پایان خود را در جهنم بگذراند.
در حالت دو فردی را در نظر بگیرید که اخرت را و خدا را قبول دارد و در دنیا مومن وار زندگی می کند وقتی او بمیرد و متوجه شود اخرتی وجود نداشته چقدر ضرر کرده است؟
وقتی من این را شنیدم و حساب کردم دیدم واقعا عبادت روزانه یعنی نماز نیم ساعت تا یک ساعت وقت می گیرد و برقیه اصول دینی هم مثل راستگوئی و ... هم که به بهتر شدن وضع تعاملمان با دیگر انسانها می انجامد پس فرد مومن در صورت نبودن اخرت ضرر بسیار ناچیزی می کند ولی فرد کافر اگر اخرت باشد بی نهایت برابر عمر دنیوی اش باید تحمل شکنجه و شرمساری کند پس عقل حکم می کند انسان برای خودش هم شده دیندار باشد و انور را فراموش نکند و این همان عبادت تاجران است که به نظر من مرتبه اول ایمان هم همین نوع عبادت است.
در ضمن اگر دنیوی فکر کنیم و از قانون همرنگ جماعت شدن هم پیروی کنیم باز چون 4 میلیارد از 6 میلیارد مردم جهان خدا را قبول دارند پس بهتر است انسان سیاستمدارانه هم که شده خدا را قبول کند چون گریزی از او نیست.
*****************************************************
حال مورد دیگری و ان اینکه مطمئنا برای اکثر شما دوستان مثل من روزگاری پیش امده که مشکلی برایتان پیش امده که راه حلی برای ان ندارید و هیچ کس حتی پدر و مادرتان هم نمی تواند بهتان کمک کند در انجا و در خلوت خود و در شکسته شدن دلتان ناگهان ندائی از درون شما را متوجه نیروئی عظیم که در همه جای درون و اطراف خود حسش می کنید متوجه می کند و ان خدا است که ناخوداگاه بهش پناه می برید چون راه فراری به هیچ جا ندارید و چون کودکی که به درون اغوش مادر می جهد او را در کنار خود حسش می کنید.
این مورد حتی در انسانهای پیش از مسیح هم که اتش پرست یا ستاره پرست بوده اند وجود داشته و کلا انسان در همه ادوار تاریخ خدا را حس کرده و این در فطرت و سرشت ما نهاده شده و راه فراری هم نداریم بهتر است با ان همسو باشیم که بر موافق حال ما می باشد.
----------------------------------------------------------------------------------
مورد دیگر و نشانه بزرگ به نظر من مرگ است و اینکه همه خواهند مرد بدون استثنا.
(هر نفسی شربت مرگ را خواهد چشید و محققا روز قیامت همه شما به مزد اعمال خود کاملا خواهید رسید پس هر کسی خود را از اتش جهنم دور داشت و به بهشت ابدی در امد چنین کس فیروزی و سعادت ابد یافت که زندگانی دنیا به جز متاعی فریبنده نخواهد بود. 185 ال عمران )
(ای رسول پاسخ ده که من مالک نفع و ضرر خود نیستم مگرهرچه خدا خواهد برای هر امتی اجل معین است و روز مرگی از جانب خدا که چون فرا رسد ساعتی دیر و زود نگردد. 49 یونس )
ایا واقعا اگر اخرت و حیات ابدی وجود نداشت عمر ما که در عصر حاضر بطور میانگین 80 سال است و 20 سال اخر هم بخاطر پیری به سختی می گذرد و ارزش زنده ماندن ندارد را در نظر بگیرید که 20 سال اولش هم بدلیل کودکی و عدم استقلال و یادگیری شرایط حیات در دنیا می گذرد پس می ماند 40 سال عمر مفید ( که یک سوم ان در خواب هستی و چند سال ان را در حال خوردن تا زنده بمانی و ...)که تازه اگر ادم پولداری باشی تا حدودی می توانی از دنیا بهره مند شوی و بیشتر انسانها باید مثل برده برای بدست اوردن دنیا کار کنند و با قناعت مال اندکی برای زنده ماندن جمع کنند پس من اگر شخصا می دانستم که اخرتی وجود ندارد دیگر نیازی به بودن در دنیا و زندگی حقیرانه احساس نمی کردم و سریعا خودکشی می کردم و خودم را راحت می کردم. چون حتی پولدارها هم نمی توانند از دنیا بهره کافی ببرند چون شما مثلا شرابخواری را در نظر بگیرید که به خوردن و میگساری می پردازد بعد از چند سال انواع بیماری کبد و مشکلات مغزی و حافظه ای را کسب می کند و گناهان دیگر هم به همین ترتیب مگر انسان چقدر توان انجام گناه را دارد.

---------------------------------------------------------------------------------------
حال برای اثبات خدا باید وجود رسولان و قران و کتب الهی را اول برای خود بدست اوری.
یک استدلال عقلی دیگر شما اگر به محیط جدیدی وارد شوید و یک پرس غذا به دست شما بدهند و چون خواهید به خوردن ان پردازید اگر یک فرد دیوانه یا یک کودک حتی به دروغ به شما سمی بودن ان را گوشزد کنند از خوردن غذا برای احتیاط امتناع می کنید. حال در طول تاریخ در حدود 124000 پیامبر بر ما از طرف خدا مبعوث شده اند که همه مردم جهان راستگو بودن انها را در طول تاریخ (چون حضرت محمد که او را محمد امین می نامیدند قبل از پیامبری) تایید می کنند به ما گفته اند که خدا وجود دارد و اخرت هم هست ایا عقل حکم نمی کند برای احتیاط هم که شده به نصیحت انها گوش کنیم.

*************************************************
(و اگر شما را شکی است در قرانی که ما بر محمد ص بنده خود فرستادیم پس بیاورید یک سوره مانند ان. و این کار را نکردید و هرگز نتوانید کرد پس طعن به قران مزنید. 23 و 24 بقره)

(ایا کافران گویند این قران وحی الهی نیست خود او به هم بسته و به خدا نسبت می دهد بگو اگر راست می گویید شما هم با کمک همه بدون وحی خدا ده سوره مانند این قران بیاورید. 13 هود )

در صحت قران همین معجزه که در ایات بالا هست کفایت می کند که حتی در عصر حاضر هم دشمنان اسلام نتوانستند برخلاف این ایات عمل کنند پس ایا دیگر چه معجزه نیاز است برای اثبات قران .
-----------------------------------------------------------------------------------

(و هرگاه ادمی به رنج و زیانی درافتد همان لحظه به هر حالت باشد از نشسته و خفته و ایستاده فورا ما را به دعا می خواند انگاه که رنج و زیانش برطرف شود باز به حال غفلت و غرور چنان باز می گردد که گویی هیچ ما را برای دفع ضرر و رنج خود نخوانده همین کفران و غفلت است که اعمال زشت تبهکاران را در نظرشان زیبا نموده است. 12 یونس)

یکی از نشانهای صحت قران درستی ایات است مثل همین ایه ایا غیر از این است که ما در سختی ها جز کمک از خدا ایا به یاد کس دیگری می افتیم چون اصلا کسی توان کمک ما را ندارد.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
(بعضی مردم کوته نظر از خدای تمنای متاع دنیوی تنها کنند و انان را از نعمت اخرت نصیبی نیست. و بعضی دیگر گویند بار خدایا ما را از نعمتهای دنیا و اخرت هر دو را بهره مند گردان و از شکنجه اتش دوزخ نگه دار. هر دو این فرقه بهره مند خواهند شد از نتیجه اعمال خود و خدا حساب همه را زود رسیدگی می کند. 200 تا 202 بقره)
اگر قران دروغ بود اینقدر عادلانه حکم می کرد که حتی کافران هم اجر زحمات دنیویشان را می بینند و اگر رسول خدا فریب کار بود همچین ایه ای را برای روحیه گرفتن کفار در قران قرار می داد که از نظر کافران گفته خودش هست.

***********************************************************************

(کار دین به اجبار نیست راه هدایت و ضلالت بر همه کس روشن گردید پس هرکه از راه کفر و سرکشی برگردد و به راه ایمان و پرستش خدا گراید به رشته محکم و استواری چنگ زده که هرگز نخواهد گسست و خداوند به هر چه خلق گویند و کنند شنوا و داناست. 256 بقره)

یکی دیگر از نشانه های صحت دعوت رسول خدا این است که در کتاب امده اجباری در دیندار شدن نیست و انسان را مختار گذاشته در حالی که اگر این کتاب نوشته دست انسان بود ما را مجبور به ایمان قلمداد می کرد و می ترساند تا همه به نوکری پیامبر برویم.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
(شیطان به وعده فقر و ترس و بی چیزی شما را به کارهای زشت و بخیلی وادار می کند و خداوند به شما وعدهامرزش و احسان دهد و خدا را فضل و رحمت بی منتهاست و به همه امور جهان داناست. 268 بقره )
چقدر نشانه های الهی روان و ساده است ایا غیر از این است که از هرکی علت حرص زدن برای بدست اوردن مال دنیا را می پرسیم می گوید اینده نگر باید باشیم و بخاطر اینده فرزندان و همسرم باید اموال از جمله حرام را جمع کنم و در واقع این اغوای شیطان است.

*********************************************************
(همانا دین پسندیده نزد خداوند اسلام است. 19 ال عمران )
(و هر کس غیر از اسلام دینی اختیار کند هرگز از وی پذیرفته نیست و او در اخرت از زیانکاران است. 85 ال عمران)
این ایات برای مومنین مفید است که بدانند پس از نزول قران دیگر حجت بر همه تمام شد و دین کامل اسلام قرار گرفت بر مومنین.

----------------------------------------------------------------------------------------
(امروز دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین ایین را که اسلام است برایتان برگزیدم. 3 مائده )
(بگو ای رسول ما به خدای عالم و شریعت و کتابی که به خود ما نازل شده و انچه به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و فرزندانش نازل شد و انچه به موسی و عیسی و پیمبران دیگر از جانب خدا نازل شد به همه ایمان اورده ایم فرقی میان هیچ کدام از پیمبران خدا نگزاریم زیرا ما مطیع فرمان خدا هستیم. 84 ال عمران )
این دلیل کامل بودن اسلام نسبت به سایر ادیان است که خیلی ساده و روان بیان شده است.

******************************************************
(بگو من شما را نمی گویم که گنجهای خدا نزد من است و نه انکه از غیب اگاهم و نمی گویم که من فرشته ام من پیروی نمی کنم جز انچه را که به من وحی می رسد بگو ایا کور و بینا برابرند ایا فکر و اندیشه نمی کنند؟. 50 انعام )
(ای رسول بگو که من مالک نفع و ضرر خویش نیستم مگر انچه خدا خواسته باشد و اگر من از غیب جز انچه به وحی می دانم اگاه بودم بر خیر و نفع خود همیشه می افزودم و هیچگاه زیان و رنج نمی دیدم من نیستم مگر رسولی ترساننده و بشارت دهنده گروهی که اهل ایمانند. 188 اعراف )
(ای رسول پاسخ ده که من مالک نفع و ضرر خود نیستم مگرهرچه خدا خواهد برای هر امتی اجل معین است و روز مرگی از جانب خدا که چون فرا رسد ساعتی دیر و زود نگردد. 49 یونس )
واقعا اگر رسول خدا فردی فریب کار بود اینقدر راحت به این مسائل اعتراف می کرد؟

-------------------------------------------------------------------------------------------------
( و تو از این پیش نه توانستی کتابی خواند و نه خطی نگاشت که در آن صورت مبطلان (منکر قرآن) در نبوتت شک و ریبی می‏کردند. 48 عنکبوت )
هیچ کس در تاریخ نتوانست خلاف این را ثابت کند که رسول خدا فردی بی سواد بوده پس ایا این معجزه بیانگر الهی بودن قران نیست که چنین نثر عربی سنگین را یک بی سواد ایا می تواند نثر کند؟
--------------------------------------------------------------
(انکس که پندارد خدا هرگز او را در دنیا و اخرت یاری نخواهد کرد پس طنابی به سقف اسمان دراویزد و به گردن افکند سپس طناب را ببرد انگاه بنگرد که ایا این حیله و کید او خشمش را از بین می برد؟. 15 حج )
این ایه را هم خدا برای کسانی قرار داده که به زور می خواهند خدا را انکار کنند راه حل خوبی است برای شوک وارد کردن بخود.

-----------------------------------------------------------------
(بندگانی که سخنان را مى‏شنوند و از نيكوترين آنها پيروى مى‏كنند آنان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده و آنها خردمندانند. 18 زمر )
در این ایه وظیفه یک مومن در یک جمله توصیف شده ایا اگر قران را پیامبر برای منافع خود فرا بافته بود همچین ایه ای را در ان قرار می داد؟
************************************************

(كسانى كه در آيات ما مجادله مى‏كنند بدانند هيچ گريزگاهى ندارند. 35 شوری)
ایا از مرگ و رفتن به قبر و سرای باقی و پیشگاه خداوند راه فراری سراغ دارید اگر می دانید مرا هم اگاه سازید.

------------------------------------------------------------------------------------------
(بگوای رسول: به من خبر دهيد چگونه شود اگر اين قرآن از سوى خدا باشد و شما به آن كافر شويد، در حالى كه شاهدى از بنى اسرائيل بر آن شهادت دهد، و او ايمان آورد و شما استكبار كنيد ؟ خداوند گروه ستمگر را هدايت نمى‏كند. 10 احقاف )

پیش از نزول قران بدلیل وجود تورات و انجیل همه مردم از امدن رسولی در اینده خبر داشتند و عادلین انها هم پس از امدن قران ایمان اوردند انوقت چگون ما از این غافله هدایت جا بمانیم.

*********************************************************************************************

دوستان توصیه برادرانه من فقط همین است بخاطر خودتان نه هیچکس دیگر در نشانه ها تفکر کنید و در زیب و زیور دنیا غرق نشوید و سرگرم نشوید که عمر انسانی انی به پایان می رسد و دیگر بازگشتی نیست. در تاریخ کم کسانی به این عارضه دچار نشده اند از جمله فرعونیان و نمرودیان و ... که دیر به هوش امدند از سرمستی فریبنده دنیا و فقط داستانشان برای عبرت ما ایندگان باقی مانده است.
دوستان از هیلتر که در توان نظامی و قدرت قویتر سراغ نداریم در قرن حاضر و از راکی فلر که پولدارتر نداشتیم ببینید اخرش به کجا رسیدند بخاطر خودمان درس بگیریم.


والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
soldier young
New Member
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸, ۱۰:۰۴ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 5 بار

Re: خدا شناسی

پست توسط مسیر »

 درباره بعضى از پرندگاننوشته‏اند كه وقتى بچه‏اش پر و بال در مى‏آورد، براى آنكه پرواز كردن رابه او ياد بدهد او را از آشيانه بيرون مى‏آورد و بر اوج فضا بالا مى‏برد ودر وسط آسمان رها مى‏سازد؛ بچه حيوان قهراً به تلاش مى‏افتد و حركتهاىنامنظّم كرده پر و بال مى‏زند تا وقتى كه خسته مى‏شود و نزديك است سقوطكند، در اين وقت مادر مهربان، او را مى‏گيرد و روى بال خود نگه مى‏دارد تاخستگيش رفع شود؛ همين كه اندكى آسايش يافت، بار ديگر او را در فضا رهامى‏كند و به تلاش وادار مى‏نمايد، تا وقتى كه خسته مى‏شود و او رامى‏گيرد. اين عمل را آنقدر تكرار مى‏كند تا بچه‏اش پرواز كردن را ياد گيرد.  
[HR]
از اين رو است كه وقتى خدا نسبت به بنده‏اى از بندگانش لطف مخصوصى دارد او را گرفتار سختيها مى‏كند. جمله معروف[COLOR=#000000] «البلاء للولاء» مبيّن همين اصل است.
در حديثى از امام باقر (ع) آمده است كه:
انّ اللّه عزّ و جلّ ليتعاهد المؤمن بالبلاء كما يتعاهد الرّجل اهله بالهديّة من الغيبة.
«خدا از بنده مؤمنش تفقّد مى‏كند و براى او بلاها را اهداء مى‏نمايد همانطورى كه مرد در سفر براى خانواده خودش هديه‏اى مى‏فرستد.»
در حديث ديگر از حضرت امام صادق (ع) آمده است:
انّ اللّه اذا احبّ عبدا غتّه بالبلاء غتّا.
«خدا زمانى كه بنده‏اى را دوست بدارد او را در درياى شدائد غوطه‏ور مى‏سازد».  [HR]
يعنى همچون مربّى شنا كه شاگرد تازه كار خود را وارد آب مى‏كند تاتلاش كند و دست و پا بزند و در نتيجه ورزيده شود و شناگرى را ياد بگيرد؛خدا هم بندگانى را كه‏دوست مى‏دارد و مى‏خواهد به كمال برساند، در بلاهاغوطه‏ور مى‏سازد. انسان اگر يك عمر درباره شنا كتاب بخواند، تا در آب نرودشناگر نمى‏شود؛ زمانى شناگرى را مى‏آموزد كه عملًا در آب قرار گيرد ومبارزه با غرق شدن را تمرين كند و احياناً خود را با خطر غرق شدن در صورتدير جنبيدن مواجه ببيند. انسان بايد در دنيا شدائد ببيند تا خروج از شدائدرا ياد بگيرد، بايد سختيها ببيند تا پخته و كامل گردد.
[HR] 
مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏۱، ص:  
 [External Link Removed for Guests]
 
New Member
New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲, ۷:۰۸ ب.ظ

Re: خدا شناسی

پست توسط پارادیس »

سلام دوست عزیزم
اصلا نگران نباش تووسواس گرفتی که هرچی میخونی یامیشنوی بدتر شک میکنی.میدونم چون خودمم اینجوری بودم تااینکه چندتا کارشناس گفتن تودچاروسواس فکری شدی.خیلی سخته....خیلی استرس زاست اماخداخودش میدونه توبادین وخدادشمنی نداری فکراتو جمع کن وبندازدور!بادلت برو جلو..
به خودت بگواگه خدایی باشه چی..؟
ارسال پست

بازگشت به “خدا شناسی”