پیدا کردن جواب سوالی که نتوانستم به ان جواب دهم

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Senior Member
Senior Member
پست: 120
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹, ۶:۲۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 219 بار
سپاس‌های دریافتی: 467 بار

پیدا کردن جواب سوالی که نتوانستم به ان جواب دهم

پست توسط soldier young »

خداوند مجموعا در کل قران فقط مردار و خون و گوشت خوک و انچه بنام غیر خدا ذبح کنند را حرام گردانیده پس چگونه است که اکنون گوشت حیواناتی مثل سگ و ... را حرام می دانیم و از خوردن انها پرهیز می کنیم؟
البته من خود به استناد علمای دین و رساله های ایشان حرام بودن حیوانی چون سگ و ... را موجه دانستم برای این شخص ولی او مدعی شد که علما به رای خود در طول زمان این قانون را نهادینه کردند وگرنه خدا هرگز در قران این چنین خواسته ای از ما نداشته است و این یک عمل افراطی از سوی شیعیان هست.(لطفا اگر جواب قانع کننده ای دارید از من دریغ نکنید )
Iron
Iron
پست: 178
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ آبان ۱۳۸۹, ۷:۱۳ ق.ظ
محل اقامت: ای کاش نجف
سپاس‌های ارسالی: 190 بار
سپاس‌های دریافتی: 385 بار
تماس:

Re: پیدا کردن جواب سوالی که نتوانستم به ان جواب دهم

پست توسط mamashli110 »

سلام
دوست عزیز علما و مراجع تقلید ما شیعیان از دو راه احکام شرعی را استخراج می کنند .
1- آیات قران
2- احادیث اهل بیت علیهم السلام
البته در مورد احادیث باید به کسی که حدیث را نقل می کند و سابقه و صدق گفتار آن توجه داشته باشند . مثلا شیخ صدوق علیه رحمه که یکی از راویان قوی احادیث ما شیعیان است.
امید وارم کافی باشه ؟
علی مدد
پيامبر(ص) به على(ع) فرمود:
«انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى؛ ».
« تو نسبت به من، به منزله هارون از موسى هستى جز اين‌كه بعد از من پيامبرى نيست».




أللَّهُمَّ العَـن صَنَمي قُرَیشٍ وَجِبتَیهَا وَ طاغُـوتَیها وَ إفکَـیها وابنَـتَیهِمَا اللَّذَینِ خالَفا أمرَکَ وَ أنکَرا وَحـیَکَ

تصویر

[External Link Removed for Guests]
Member
Member
پست: 51
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۹, ۱۲:۴۹ ب.ظ
محل اقامت: كره زمين
سپاس‌های ارسالی: 34 بار
سپاس‌های دریافتی: 75 بار
تماس:

Re: پیدا کردن جواب سوالی که نتوانستم به ان جواب دهم

پست توسط hrsn1063 »

با سلام مطالبي كه دوست عزيزمون mamashli 110 گفتند كاملا پاسخ سوال شما را مي دهد
و اما نكاتي در باره گوشت خوك

چرا خوردن گوشت خوک حرام است

--------------------------------------------------------------------------------

فسلفه حرمت گوشت خوك، از نظر اسلام تنها به خاطر برخى بيمارى هاى شناخته شده آن نيست; بلكه تحريم آن همچون ساير محرمات الهى طبق حكمت هاى خاصى و با توجه كامل به وضع جسم و جان انسان و زيان هاى وارده، مى باشد و در روايات پيشوايان معصوم(عليهم السلام) به زيان هاى آن مفصلا اشاره شده است. در آيه شريفه درباره اين تحريم مى خوانيم: «إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنزِيرِ...;(بقره،173) خداوند تنها ]گوشت[ مردار و خون و گوشت خوشك و آچه نام غير خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام كرده است»
بنابراين، به فرض كه با وسايل بهداشتى و يا پختن گوشت خوك در حرارت زياد، بتوان انگل هايى همچون كرم «تريئين» و «كرم كدو» را بكلّى از ميان برد، ولى باز هم زيان گوشت خوك قابل انكار نيست; زيرا امروزه در علم غذاشناسى ثابت شده كه غذاها از طريق تأثير در غدّها و ايجاد هورمون ها، در روحيات و اخلاق انسان اثر مى گذارد. از امام باقر(عليه السلام) سؤال شد: چرا خداوند شراب، گوشت مردار، خون و گوشت خوك را حرام كرده است؟ امام(عليه السلام)فرمود: علت حرام كردن موارد فوق، بى رغبتى و بى علاقه اى خداوند نسبت به آن ها نبوده، در مورد بقيه موارد نيز علت «حلّت»، رغبت و علاقه خداوند به آها نبوده، بلكه خداوند انسان ها را آفريد و از آنچه به نفع و صلاح اين بندگان است آگاه است لذا آن ها را حلال كرده است; همچنين نسبت به آن چه كه به ضرر مردم است آگاهى دارد; لذا آن ها را حرام كرده است».
در مورد فلسفه احكام، به طور كلّى، بايد به موارد ذيل، توجه شود:
1ـ همه اَحكام الهى، داراى حكمت بوده و بر اساس مصلحت يا دفع مفسده است، ولى ممكن است براى ما، مشخَّص نباشد.
2ـ اَحكام دين، دو دسته اند: الف) فلسفه و حكمت آن ها بيان شده است، مانند نماز (عنكبوت، 45) و شراب (مائده،91) ب) فلسفه آن بيان نشده است، مانند حرمت و نجاست گوشت خوك.
3ـ اين كه سبب بيان نشدن علل و حِكَم بعضى از اَحكام مانند اختلاف عدد ركعت نمازها و حرمت گوشت خوك چيست، چند احتمال وجود دارد:
الف) براى امتحان بندگان، و معلوم شدن اين كه آيا بدون چون و چرا، از او اطاعت مى كنند يا نه، باشد.
ب) فوائد و آثار بعضى از احكام، تنها، مربوط به اين دنيا نيست تا ما بتوانيم به آن پى ببريم، بلكه بسيارى از آن ها، در جهان آخرت تأثير دارد و ما، تا خود، وارد آن جهان نشويم، نمى توانيم به آثار آن ها دست يابيم.
ج) اگر پزشك بگويد از اين قرص، صبح، دو عدد، ظهر و عصر و عشاء، چهار عدد و مغرب، سه عدد بخوريد، آيا سبب اين دستور را مى پرسيم؟ سبب نپرسيدن، اين است كه ما، به او اعتماد داريم و مى دانيم، حتماً، به نفع ما دستورى را داده است در مورد احكام خداوند هم همين طور است.
فلسفه تحريم گوشت خوك به انگل هاى خطرناك آن (ترشين و كرم كدو) محدود نمى شود. امروزه در علم غذاشناسى ثابت شده كه غذاها از طريق تأثير در غده ها و ايجاد هورمون ها، در روحيات و اخلاق انسان اثر مى گذارند. خوك حتى نزد اروپائيان كه بيشتر گوشت آن را مى خورند، سمبل بى غيرتى است. خوك در امور جنسى فوق العاده بى تفاوت و لاابالى است و علاوه بر تأثير غذا در روحيات كه از نظر علم ثابت است، تأثير اين غذا در لااباليگرى در مسائل جنسى مشهود است.
تأثير غذا در روحيات در روايات نيز انعكاس دارد. در روايتى درباره «خون» مى خوانيم: «آن ها كه خون مى خورند آن چنان سنگدل مى شوند كه حتى ممكن است دست به قتل پدر و مادر و فرزند خود بزنند.»•
حرمت گوشت خوك در شرايع پيشين نيز برقرار بوده است. در شريعت حضرت موسى حرمت گوشت خوك نيز اعلام شده است و در اناجيل، گناهكاران به خوك تشبيه شده اند و در ضمن داستان ها خوك مظهر شيطان معرفى شده است.
از آن گذشته، اسلام در تحريم گوشت خوك، علاوه بر تأثير نامطلوب در روحيات كه به هيچ رو قابل حلّ نيست، بيمارى زا بودن آن را با توجه به مصلحت عام مردم در نظر دارد. آيا همه مردم در همه زمان ها و در همه نقاط مى توانند انگل هاى خوك را نابود سازند؟ و اساساً آيا همه معايب گوشت خوك شناخته شده است؟
بنابراين، نه معايب گوشت خوك محدود به انگل داشتن آن است و نه همه مردم مى توانند در رفع حتى برخى از عيوب آن اقدام كنند.

1_ 1. ر.ك: فروغ ابديت، جعفر سبحانى، ج 2، ص 173ـ 182، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسل
2_ 1. ر.ك: اسباب النزول، سيد محمد باقر حجتى، ص 122ـ 138، دفتر نشر فرهنگ اسلامى / ال
3_ 1. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازى و همكاران، ج 13، ص 207ـ 208، دارالكتب الاس

نكته : توجه داشته باشيد كه تا مدتي پيش كه آنفولانزاي خوكي رواج پيدا كرده بود تمامي كشور ها كه از گوشت خوك استفاده مي كردند از بيماري آنفولانزاي خوكي در امان نماندند به جز كشور هاي اسلامي از جمله ايران

قران كتابي است براي هدايت آيا نمي انديشيد!
حضرت شيخ جعفر مجتهدي درپاسخ سوالي در باب فلسفه نوروز مي فرمايند : [HIGHLIGHT=#ffc000]روز عید غدیر كه نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حضرت مولا علی (علیه‌السلام) را به جانشینی خود معرفی كردند، مصادف بوده است با روز جمعه‌ای كه اول فروردین بوده است.  بحار: ج 56 ص 91. المهذب البارع: ج 1 ص 194 ص 195. طهارة شيخ انصارى: ص 328


كشكول شيعه : [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “پرسش و پاسخ”