تفسير اصطلاحي شطح

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

تفسير اصطلاحي شطح

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر  
   
 تفسير اصطلاحي شطح


روز بهان بغلي شيرازي پس از تفسير لغوي شطح مي گويد : پس در سخن صوفيان ، شطح مأخوذ است از حرکات دلشان ... از صاحب  


وجد کلامي صادر شود از تلهب احوال و ارتفاع روح در علوّ مقامات که ظاهر آن متشابه باشد، و عبارتي باشد، آن کلمات را غريب يابند.

چون وجهش نشناسند و در رسوم ظاهر و ميزان آن نبينند، به انکار و طعن از قائل مفتون شوند. ( شرح شطحيات/ص57 )

وقتي اين جريان وارد تصوف شد، بحران شديدي درست شد و کشته هم داد. حسين بن منصور حلّاج ، اولين مقتول اين جريان است و

عين القضاه همداني دومين کشته معروف آن مي باشد.

بسطامي از بزرگترين کساني است که شطحيات زيادي از وي نقل شده است: «

بايزيد را گفتند که جمله خلايق در تحت لواي محمد (ص) خواهند بود ، گفت : بالله که لواي من از لواي محمد عظيم تر است.

(شرح شطحيات/ص131)

مشايخ صوفيه به توجيه اين شطحيات مبادرت ورزيده اند، از جمله روزبهان بغلي (متوفاي 606ق) بزرگترين کتاب را در توجيه شطحيات

نوشته است. اين جريان تا به امروز ادامه دارد و علماي شيعه با آن مخالفت نموده اند .

حضرت امام خميني (ره) ضمن مخالفت جدي با شطحيات آن را نشانه خودخواهي و وسوسه شيطان و تکبّر مي داند. ايشان مي فرمايد:

« اي مدعي معرفت و جذبه و سلوک و محبّت و فناء، تو اگر به راستي اهل الله و از اصحاب قلوب و اهل سابقه حسنايي هنيئا لک، ولي

اين قدر شطحيات و تلوينات و دعوي هاي گزاف که از حب نفس و وسوسه شيطان کشف مي کند، مخالفت با محبّت و جذبه است؛

« انّ اوليائي تحت قبائي لايعرفهم غيري ». تو اگر از اولياء حق و محبّين و مجذوبيني، خداوند مي داند؛ به مردم اينقدر اظهار مقام و مرتبت

مکن. و اينقدر قلوب ضعيفه بندگان خدا را از خالق خود به مخلوق متوجّه مکن و خانه خدا را غضب مکن! بدان که اين بندگان خدا عزيزند و

قلوب آنها پر قيمت است، بايد صرف محبت خدا شود. اين قدر با خانه خدا بازي مکن و به ناموس او دست درازي نکن؛ « فإنّ للبيت ربّا »

پس اگر در دعوي خود صادق نيستي، در زمره دورويان و اهل نفاقي. » (چهل حديث/حديث9)

و در جايي ديگر مي فرمايند: « همه شطحيات از نقص سالک و سلوک و خودي و خودخواهي است. »(مصباح الهدايه /ص207)

به هر حال اين جريان باعث بروز درگيري بين تشيّع و تصوّف و همچنين علماي اهل سنّت و تصوف گرديد.
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “صوفیه”