فتوایی که باعث شد "بخـــاری" را از زادگاهش "اخـــراج" کنند!

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Bronze
Bronze
پست: 41
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷, ۲:۰۹ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 186 بار
سپاس‌های دریافتی: 159 بار
تماس:

فتوایی که باعث شد "بخـــاری" را از زادگاهش "اخـــراج" کنند!

پست توسط nazer110 »

 [FONT=Times New Roman]   [FONT=Times New Roman]   [FONT=Times New Roman]   [FONT=Times New Roman]نزد اهل سنت شش کتاب دارای ارزش و اعتبار والایی می باشد. در میان این شش کتاب که به "صحاح سته" شهرت دارند، دو کتاب جایگاه برتری داشته قرین قرآن مجید محسوب می گردند. صحیح بخاری و صحیح مسلم دو کتابی هستند که مطالب موجود در آن بدون هیچ تردیدی از سوی اهل سنت پذیرفته می شود.   
 [FONT=Times New Roman]هرچند مطالب موجود در این دو کتاب را به موقع به تحلیل و بررسی خواهم نشست اما اینک در صدد هستم که ضمن معرفی اجمالی "بخاری" یکی از فتاوای وی را نقل کنم و قضاوت را به عهده خوانندگان وانهم.  
 [FONT=Times New Roman]"محمد بن اسماعیل بن ابراهیم بن المغیرة ابوعبدالله بخاری" در ماه شوال سال صد و نود و چهار هجری قمری متولد شد. وی در همان ماه به سال دویست و پنجاه و شش در خرتنگ که از دهات سمرقند است، بدرود حیات گفت (1).  
 [FONT=Times New Roman]اما فتوایی از "بخاری" که لازم است دوستان بدانند این است:   [FONT=Times New Roman]   [FONT=Times New Roman]"بخاری" صاحب صحیح، حکم رضاع در غیر مکلفین (2)   تعمیم داد و به این مطلب حکم کرد که اگر دو طفل از یک گاو یا یک گوسفند شیر بخورند، رضاع تحقق می یابد. او این فتوی را در بخارا صادر نمود. علما و دانشمندان عصر وی به دلیل این فتوی او را از بخارا اخراج کردند.  (3)  
 [FONT=Times New Roman]بسیار جالب است که بدانیم بر اساس این فتوی از نویسنده مهم ترین و ارزشمندترین اثر حدیثی اهل سنت، بسیاری از مردم شهرها و بلاد اسلامی به یکدیگر محرم می شوند. "بخاری" مطالب بسیار جالب و شگفت آور دیگری نیز در کتاب صحیح خود نوشته است که به موقع برای علاقمندان دانایی و آگاهی نقل خواهم نمود.  
 [FONT=Times New Roman]منبع: بیایید بیشتر بدانیم [External Link Removed for Guests]   
   
 [FONT=Times New Roman]پی نوشت ها:  
 [FONT=Times New Roman]  
 [FONT=Times New Roman]1 [FONT=Times New Roman]- وفیات الاعیان، جلد4، صفحه 188-191.  
 [FONT=Times New Roman]2- یکی از احکام اسلام این است که هرگاه دو طفل با شرایط معینی ( در این شرایط میان شیعه و اهل سنت اختلاف نظر فراوان وجود دارد) از یک خانم شیر بخورند، نسبت رضاع میان آن دو محقق می شود. بنابر این حکم اگر این دو طفل پسر و دختر باشند به خاطر پدید آمدن محرمیت نمی توانند با یکدیگر ازدواج کنند. احکام مربوط به رضاع فراوان است که طالبان دانستن آن می توانند به کتب فقهی مراجعه کنند.  
 [FONT=Times New Roman]3- شرح العنایة علی الهدایة، اکمل الدین محمد بن محمود البابرتی، جلد3، صفحه 456-457، ناشر: دارالفکر، بیروت، لبنان، (چاپ شده همراه با شرح فتح القدیر).  
 [FONT=Times New Roman]علاوه بر مصدر یاد شده، علاقمندان به دانستن بیشتر در مورد این موضوع جالب می توانند به کتاب "المبسوط" نوشته "سرخسی" مراجعه فرمایند. این فقیه شهیر حنفی مذهب، به تفصیل ماجرای فتوای بخاری را نقل کرده و مخالفت شدید عالم بزرگ آن عصر بخارا را بیان می دارد. در نهایت "سرخسی" ضمن گزارش این مطلب که فتوای مذکور باعث جمع شدن مردم و اخراج "بخاری" از بخارا شد، مخالفت خود را با این فتوا اعلام می کند. المبسوط، جلد1، صفحه139 و جلد30، صفحه297، ناشر: دارالمعرفة للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، لبنان.   [FONT=Times New Roman]  
ارسال پست

بازگشت به “وهابیت”