سلام علیکم
استفاده از چادر مشکی در نماز کراهت ندارد
در روایات آمده است رنگ مشکی در چند مورد کراهت ندارد:
1- عمامه
2- چادر
3- کفش مشکی برای زنان
4- پوشیدن لباس مشکی در سه روز اول عزا
5- پوشیدن لباس مشکی در زمان جنگ برای استتار از دشمن
موید باشید
سوالاتی پیرامون نماز
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: سوالاتی پیرامون نماز
به نام خدا
سلام علیکم
از جمله احكام لباس (چه در مورد نمازگزار و چه در غير حالت نماز) كراهت پوشيدن لباس سياه است.
بهترين لباس، سفيد است كه بدان سفارش شده است. {1}
امام صادق(ع) فرمود: "يكره السواد إلاّ في ثلاثة الخفّ و العمامة و الكساء؛
پوشيدن لباس سياه مكروه است، مگر در سه مورد: كفش سياه، عمامه سياه و عبا يا قباي سياه".
امام صادق(ع) فرمود كه پيامبر(ص) فرمود:
"لباس سفيد بپوشيد كه بهتر و پاكيزه تر است و مردگان را با پارچة سفيد كفن كنيد".
رنگ سياه، افسرده كننده و نمايندة پنهان داشتن است، ولي رنگ سفيد علاوه بر امتيازاتي كه دارد، زود چرك و آلوده مي شود و
صاحبش مجبور مي شود آن را بشويد يا تعويض كند، به اضافه اين كه لباس سفيد خنك كنندة خوبي است، چون تابش نور خورشيد را
منعكس مي كند و به خود جذب نمي نمايد كه باعث گرم شدن بدن بشود.
مردماني كه در مناطق گرمسيري مانند عربستان زندگي مي كنند، اين مطلب به تجربه بر ايشان ثابت شده و لباس سفيد مي پوشند.
دانشمندان گفته اند: رنگ سفيد از مواد سمي چون ارسنيك، كرمات، سرب و انيلين به دور ميباشند كه هر كدام ممكن است ايجاد
آلرژي يا مسموميت يا هر دو نمايند. بهتر است لباس انسان سفيد و نرم باشد.
پوشيدن چادر مشكي چون داخل در عنوان "ردا" است و بر اساس روايات "ردا" اگر سياه باشد كراهت ندارد، از اين رو پوشيدن چادر
سياه براي زنان مانعي ندارد و كراهت هم ندارد، به اضافه اينكه چادر مشكي چون جذابيت و تحريك كنندهگي ندارد، مفسده اي بر آن
مترتب نميشود. در اين زمينه به روايتي دست نيافتيم كه توصيه به چادر سياه شده باشد.
اما اين كه چرا مردم در مصيبت ها و عزاداري ها لباس سياه بر تن مي كنند يا پرچم هاي سياه برپا مي نمايند، به خاطر اين است كه رنگ
سياه، شاد نيست. از اين رو با مصيبت زدگي هماهنگ است. اين مسئله نه تنها ميان ما ايرانيان و مسلمانان بلكه در كشورهاي ديگر نيز
رائج است و جزء سنّت ها و فرهنگ هاي كشورها است.
در مورد پوشيدن لباس سياه در مصيبت و عزاي ائمه مخصوصاً حضرت اباعبدالله الحسين(ع) نه تنها كراهت ندارد، بلكه چون از مصاديق
تعظيم شعاير اسلامي است و باعث زنده نگه داشتن اهداف امام حسين(ع) مي باشد، داراي ثواب و اجر الهي است.
بزرگاني همچون مرحوم آيتاللهالعظمي بروجردي در روز عاشورا قباي سياه بر تن ميكردند.
از فرزند امام سجاد(ع) نقل شده كه وقتي امام حسين(ع) به شهادت رسيد، زن هاي بني هاشم لباس سياه و خشن پوشيدند و از
گرما و سرما شكوه نمي كردند و عليبنالحسين(ع) براي آنان طعام درست مي كرد.
بنابراين در پوشيدن لباس سياه براي عزاي امام حسين(ع)، هم چنين غذا دادن به عزاداران مورد تأييد امام سجاد(ع) بوده است.
تأييد امام دليل بر جواز بلكه بر رجحان آن است.
[1] وسائل الشيعه، ج 3، ص 278، [باب 19، از ابواب لباس مصلي
سلام علیکم
از جمله احكام لباس (چه در مورد نمازگزار و چه در غير حالت نماز) كراهت پوشيدن لباس سياه است.
بهترين لباس، سفيد است كه بدان سفارش شده است. {1}
امام صادق(ع) فرمود: "يكره السواد إلاّ في ثلاثة الخفّ و العمامة و الكساء؛
پوشيدن لباس سياه مكروه است، مگر در سه مورد: كفش سياه، عمامه سياه و عبا يا قباي سياه".
امام صادق(ع) فرمود كه پيامبر(ص) فرمود:
"لباس سفيد بپوشيد كه بهتر و پاكيزه تر است و مردگان را با پارچة سفيد كفن كنيد".
رنگ سياه، افسرده كننده و نمايندة پنهان داشتن است، ولي رنگ سفيد علاوه بر امتيازاتي كه دارد، زود چرك و آلوده مي شود و
صاحبش مجبور مي شود آن را بشويد يا تعويض كند، به اضافه اين كه لباس سفيد خنك كنندة خوبي است، چون تابش نور خورشيد را
منعكس مي كند و به خود جذب نمي نمايد كه باعث گرم شدن بدن بشود.
مردماني كه در مناطق گرمسيري مانند عربستان زندگي مي كنند، اين مطلب به تجربه بر ايشان ثابت شده و لباس سفيد مي پوشند.
دانشمندان گفته اند: رنگ سفيد از مواد سمي چون ارسنيك، كرمات، سرب و انيلين به دور ميباشند كه هر كدام ممكن است ايجاد
آلرژي يا مسموميت يا هر دو نمايند. بهتر است لباس انسان سفيد و نرم باشد.
پوشيدن چادر مشكي چون داخل در عنوان "ردا" است و بر اساس روايات "ردا" اگر سياه باشد كراهت ندارد، از اين رو پوشيدن چادر
سياه براي زنان مانعي ندارد و كراهت هم ندارد، به اضافه اينكه چادر مشكي چون جذابيت و تحريك كنندهگي ندارد، مفسده اي بر آن
مترتب نميشود. در اين زمينه به روايتي دست نيافتيم كه توصيه به چادر سياه شده باشد.
اما اين كه چرا مردم در مصيبت ها و عزاداري ها لباس سياه بر تن مي كنند يا پرچم هاي سياه برپا مي نمايند، به خاطر اين است كه رنگ
سياه، شاد نيست. از اين رو با مصيبت زدگي هماهنگ است. اين مسئله نه تنها ميان ما ايرانيان و مسلمانان بلكه در كشورهاي ديگر نيز
رائج است و جزء سنّت ها و فرهنگ هاي كشورها است.
در مورد پوشيدن لباس سياه در مصيبت و عزاي ائمه مخصوصاً حضرت اباعبدالله الحسين(ع) نه تنها كراهت ندارد، بلكه چون از مصاديق
تعظيم شعاير اسلامي است و باعث زنده نگه داشتن اهداف امام حسين(ع) مي باشد، داراي ثواب و اجر الهي است.
بزرگاني همچون مرحوم آيتاللهالعظمي بروجردي در روز عاشورا قباي سياه بر تن ميكردند.
از فرزند امام سجاد(ع) نقل شده كه وقتي امام حسين(ع) به شهادت رسيد، زن هاي بني هاشم لباس سياه و خشن پوشيدند و از
گرما و سرما شكوه نمي كردند و عليبنالحسين(ع) براي آنان طعام درست مي كرد.
بنابراين در پوشيدن لباس سياه براي عزاي امام حسين(ع)، هم چنين غذا دادن به عزاداران مورد تأييد امام سجاد(ع) بوده است.
تأييد امام دليل بر جواز بلكه بر رجحان آن است.
[1] وسائل الشيعه، ج 3، ص 278، [باب 19، از ابواب لباس مصلي
-
- پست: 103
- تاریخ عضویت: جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸, ۱:۱۹ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 13 بار
Re: سوالاتی پیرامون نماز
با سلام
سلام نماز باگفتن •السلام عليک ايها النبي ورحمة الله وبرکاته•شروع ميشود من در جايي خواندم كه ميشود در سلام نماز بعد از تشهد فقط يك بار بگوييد:(السلام عليكم و رحمة الله و بركاته )درست است اگر در نمازهايمان بعد از تشهد فقط يك بار:(السلام عليكم و رحمة الله و بركاته)بگويم فقط همين قسمت سلام را بگوييم اشكالي دارد ونمازمان صحيح است يا باطل واز نظر مراجع وشرع چطور آيا اين جور اشكالي دارد يا نه
..
با تشكر
_________________________
سلام نماز باگفتن •السلام عليک ايها النبي ورحمة الله وبرکاته•شروع ميشود من در جايي خواندم كه ميشود در سلام نماز بعد از تشهد فقط يك بار بگوييد:(السلام عليكم و رحمة الله و بركاته )درست است اگر در نمازهايمان بعد از تشهد فقط يك بار:(السلام عليكم و رحمة الله و بركاته)بگويم فقط همين قسمت سلام را بگوييم اشكالي دارد ونمازمان صحيح است يا باطل واز نظر مراجع وشرع چطور آيا اين جور اشكالي دارد يا نه
..
با تشكر
_________________________
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
-
- پست: 103
- تاریخ عضویت: جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸, ۱:۱۹ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 13 بار
Re: سوالاتی پیرامون نماز
با سلام
آيا از نظر مرا جع تقليد اشكالي ندارد آخه من ميفتم توي شك وميگم شايد نمازم باطل بشه اگه ميشه نظر مراجع رو ذكر كنيد
باتشكر
_____________________________
[HIGHLIGHT=#c0504d]گاهي كشتي نجات از كنار تو ميگذرد پس لحظه ها را تجربه خود قرار بده
آيا از نظر مرا جع تقليد اشكالي ندارد آخه من ميفتم توي شك وميگم شايد نمازم باطل بشه اگه ميشه نظر مراجع رو ذكر كنيد
باتشكر
_____________________________
[HIGHLIGHT=#c0504d]گاهي كشتي نجات از كنار تو ميگذرد پس لحظه ها را تجربه خود قرار بده
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: سوالاتی پیرامون نماز
سلام علیکم
کاربر محترم تمامی پاسخهایی که در بخش احکام داده میشود ، با توجه به نظر مراجع بزرگوار داده میشود .
اگر شما نام مرجع خود را ذکر کنید نظر ایشان گفته میشود در غیر اینصورت نظر جمعی مراجع گفته میشود .
در مواردی که نظر مراجع یکی هست ( اختلافی نیست ) ، اسمی از مراجع برده نمی شود .
کاربر محترم تمامی پاسخهایی که در بخش احکام داده میشود ، با توجه به نظر مراجع بزرگوار داده میشود .
اگر شما نام مرجع خود را ذکر کنید نظر ایشان گفته میشود در غیر اینصورت نظر جمعی مراجع گفته میشود .
در مواردی که نظر مراجع یکی هست ( اختلافی نیست ) ، اسمی از مراجع برده نمی شود .
-
- پست: 103
- تاریخ عضویت: جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸, ۱:۱۹ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 13 بار
Re: سوالاتی پیرامون نماز
با سلام
من در جايي خواندم كه اگر موي سر بلند باشد در مسح سر بايد آب را به پوست رساند من گيج شدم نفهميدم منظور از بلند بودن(موي سر)تا چه اندازه بايد باشد كه آب بايد به پوست برشد
با تشكر
من در جايي خواندم كه اگر موي سر بلند باشد در مسح سر بايد آب را به پوست رساند من گيج شدم نفهميدم منظور از بلند بودن(موي سر)تا چه اندازه بايد باشد كه آب بايد به پوست برشد
با تشكر
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: سوالاتی پیرامون نماز
به نام خدا
سلام علیکم
لازم نيست مسح سر بر پوست آن باشد، بلكه بر موى جلوى سر هم صحيح است،ولى كسى كه موى جلوى سر او به اندازهاى
بلند است كه اگر مثلا شانه كند به صورتش مىريزد يا به جاهاى ديگر سر مىرسد، بايد بيخ موها را مسح كند يا فرق سر را باز
كرده، پوستسر را مسح نمايد.
سلام علیکم
لازم نيست مسح سر بر پوست آن باشد، بلكه بر موى جلوى سر هم صحيح است،ولى كسى كه موى جلوى سر او به اندازهاى
بلند است كه اگر مثلا شانه كند به صورتش مىريزد يا به جاهاى ديگر سر مىرسد، بايد بيخ موها را مسح كند يا فرق سر را باز
كرده، پوستسر را مسح نمايد.
-
- پست: 103
- تاریخ عضویت: جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸, ۱:۱۹ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 13 بار
Re: سوالاتی پیرامون نماز
با سلام
من اين رو نفهميدم كا اگه موي كمي هم داريم حتما بايد آب به پوست سر برسد يا نه
با تشكر
من اين رو نفهميدم كا اگه موي كمي هم داريم حتما بايد آب به پوست سر برسد يا نه
با تشكر
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
Re: سوالاتی پیرامون نماز
سلام
پست قبلی رو خوب بخونید میفهمید.
موی کم نیازی به رساندن اب به پوست سر نیست.
پست قبلی رو خوب بخونید میفهمید.
موی کم نیازی به رساندن اب به پوست سر نیست.