به نام خدا
آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
در نشریه ایران جوان ص 41 نامهئى از یكى از منتقدان ازدواج موقت درج گردیده و عنوان شده است :
«ازدواج موقت به غیر از هوسرانى هدف دیگرى دنبال نمىكند».
شایسته بود كه منتقد محترم پژوهشگرى را جایگزین نظریهپردازى مىكرد و بحث در این رابطه را بصورت استفهامىمطرح مىنمود كه آیا
ازدواج موقت یك هوسرانى نیست؟
البته واقعیت این است كه شتاب زدگى در نظریهپردازى از چالشهایى است كه كمتر انسانى در آن فرو نیفتاده است و نسل نو و كهنه و
سنّتى و مدرن در این جریان برابرند.
در روایتى از امام هفتمعلیه السلام این چالش بیان شده و راهكار گرفتار نیامدن در آن نیز یادآورى گردیده است:
«آن حضرتعلیه السلام خطاب به هشام مىفرماید: لقمان به فرزندش گفت:
اگر بخواهى از خردمندترین مردم باشى باید در برابر حق فروتنى كنى البته در پیشگاه حق انسانهاى زیرك اندكند.
فرزندم همانا دنیا دریاى ژرفى است كه دانشمندان بسیارى در آن غرق شدهاند پس - براى گرفتار نیامدن در آن - باید كشتىات از تقوا و
فضایش ایمان و معابرش توكل و ناخدایش خرد و راهنمایش دانش و ساكنانش صبر باشد».(1)
در هر صورت پاسخ این پرسش و نقد آن نظریه این است كه خیر، ازدواج موقت هوسرانى نیست بلكه یك راهكار پیش درمانى
در برابر یك پدیده ناهنجار اجتماعى است.
به بیان دیگر ازدواج موقت تشریع شده است تا بدین طریق از فرو افتادن افراد جامعه در بسترى كه فضاى باز هوسرانى را موجه مىسازد
پیشگیرى شده باشد. در مدارك دینى و نصوص روایى به این مقوله پرداخته شده است كه در مقام استناد به یك روایت بسنده مىشود:
فتح بن یزید مىگوید:
از امام هفتمعلیه السلام دربارهى متعه سؤال نمودم. امامعلیه السلام فرمود :
متعه براى كسانى مباح است كه نتوانستهاند ازدواج كنند و باید از این طریق عفت خویش را حفظ نمایند و اگر ازدواج نمودند در صورتى بر
آنان مباح است كه دسترسى به همسرشان نداشته باشند.(2)
با توجه به اینكه ازدواج صرفاً به معناى ارضاء غریزه جنسى نیست كه این شایسته زندگى حیوانى خواهد بود بلكه ارضاء غریزه بر پایه
مسؤولیتها و شرایط ویژه تراز با حوزه انسان است و لذا مانند ازدواج دائم مسؤولیت آفرین و محدودیت آور است و از سویى به لحاظ اینكه
جریان متعارف آن یعنى ازدواج دائم برخوردارى از امكانات مناسب خود را مىطلبد كه بواسطه عوامل پنهان و پیدا در سطح یكسانى براى
همگان وجود نداشته و مانع تشكیل زندگى زناشوئى بصورت ازدواج دائم است و از طرفى نادیده گرفتن حق طبیعى ازدواج براى گروه فاقد
امكانات، جامعه را به آفتهاى كلّى دچار مىنماید، دین در ره یافتى براى جمع بین برخوردار نمودن آنان از حق فطرى و طبیعىشان در
عین بى امكاناتى با تشریع این ازدواج هم از فعلیت یافتن آفتها و مفاسد بالقوه پیشگیرى كرده و هم براى این گروه راهكار مناسبى در
دست یافتن به خواسته فطریشان ارائه داده است.
البته بهرهورى سودجویانه و هوسرانانه گروهى فاسد الاخلاق از این جریان نقض كننده شایستگى كلى و اصولى این راهكار دینى
نمىباشد همچنانكه در همه پدیدههاى مثبت اجتماعى سود جویانى وجود دارند كه به سوء استفاده مىپردازند.
پس پرداختن به یك امر منفى (هوسرانى و...) در نتیجهگیرى از یك امر مثبت - ازدواج موقت با شرائط خاص خود - بعنوان نتیجه عاید از
ازدواج موقت با شرایط خاص خود كه امرى مستحسن و مثبت است، اولاً نگاهى غیر كارشناسانه به این امر دینى و ثانیاً ناشى از یك
نتیجه حاصل از مقدماتى متزلزل است.
بنابراین نه ساختار ماهوى ازدواج موقت به معناى گزینشها و رهایشهاى آزاد از هر مسؤولیتى است و نه هدف از تشریعش آن گزارهئى
است كه منتقد محترم بیان نموده است.
------------------------------------------------------------------------
پینوشتها:
1) اصول كافى، ج 1، ص 13.
2) وسائل الشیعه، ج 14، ص 449.
سید مهدى مهدوى
آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
مدیران انجمن: قهرمان علقمه, شورای نظارت
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
به نام خدا
مشروعیت ازدواج موقت
قرآن كريم در آيه24 نساء/4 به مسلمانان فرمان داده است كه مهر زنانى را كه از آنان استمتاع مىكنند بپردازند:
«فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ». در اينكه مراد از استمتاع چيست، سهاحتمال وجود دارد:
ازدواج دائم،[23] مطلق تلذذ از همسر، و ازدواج موقت.[24]
از اين سه احتمال، احتمال نخست درست نيست; زيرا اولاً كلمه استمتاع، هرگاه مطلق و بدون قرينه باشد در ازدواج دائم ظهور ندارد.[25]
ثانياً اگر مراد زنان دائم باشند لازمهاش اين است كه به مجرد عقد، پرداخت همه مهر واجب باشد; زيرا اين آيه مىگويد:
«فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ= مهر آنان را پرداخت كنيد»; حال آن كه در ازدواج دائم پرداخت همه مهر به مجرد عقد واجب نيست;
بلكه ازدواج موقت چنين است[26]; همچنين مقصود، مطلق تلذذ جنسى از همسر نيز نيست; زيرا لازمه اين احتمال اين است كه بر
همسرانى كه با زنان خود آميزش نكرده و لذتى نبردهاند، پرداخت مهر واجب نباشد; درحالىكه اگر مرد از همسر دائم خود، پيش از
آميزش جدا شود، بايد نيمى از مهر را پرداخت كند.[27]
بنابراين، احتمال سوم، يعنى ازدواج موقت متعين مىگردد. افزون بر اين، جمعى از صحابه و تابعان، مانند ابنعباس، ابىبن كعب، سعيدبن
جبير و سدّى، آيه را اينگونه قرائت كردهاند:
«فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ اِلى اَجَل مُّسَمًّى» ; يعنى اگر از زنان تا مدت معينى بهرهبرديد;[28]
كه در اين صورت دلالت آيه در ازدواج موقت صريح خواهد بود. البته افزودن «الى أجل مسمّى» را بايد حمل بر بيان و تفسير آيه كرد; زيرا
قرائت اهل بيت(عليهم السلام)و عموم مسلمانان برخلاف آن است.
اكثر اهل سنت[29] و اجماع اماميه[30] نيز دلالت آيه فوق را بر ازدواج موقت پذيرفتهاند. قرآن در ادامه آيه مىگويد:
اگر طرفين عقد مقدار مهر را پس از توافق، كم و زياد كنند، مانعى ندارد:
«ولاجُناحَ عَلَيكُم فيما تَراضَيتُم بِهِ مِن بَعدِ الفَريضَةِ». (نساء/4، 24)
برخى مراد از مهر مذكور را مهر ازدواج دائم دانستهاند;[31] اما اماميه[32] و برخى از اهلسنت[33]آن را به ازدواج موقت مربوط دانسته
و گفتهاند: مانعى ندارد كه پس از انقضاى مدت و باعقدى جديد مرد مهر را و زن مدت را افزايشدهد.
دليل ديگر بر مشروعيت متعه رواياتاست. از ابنمسعود نقل شده[34] كه با پيامبر در جنگها شركت داشتيم; درحالىكه
همسرانمان را بههمراه نداشتيم. به پيامبر(صلى الله عليه وآله)عرض كرديم: آيا مىتوانيم خود را اخصاء (اخته) كنيم؟
پيامبر ما را از اين كار منع كرده، به ما اجازه دادند تا در مقابل دادن جامهاى (به عنوان مهر) زنان را تا مدتى معين متعه كنيم; سپس آن
حضرت اين آيه را تلاوتكرد كه مىگويد:
چيزهايى را كه خداوند حلال كرده بر خود حرام نكنيد: «لا تُحَرِّموا طَيِّبـتِ ما اَحَلَّ اللّهُ لَكُم». (مائده/5، 87)
در روايتى ديگر از سَبْره جُهَنى نقل شده كه پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله)در سال فتح مكه[35] يا حجةالوداع[36] بهمسلمانان اجازه
دادند تا زنان را متعه كنند. درپى اين عمل، سَبْره گويد: با يكى ديگر از مسلمانان به اين عمل اقدام كرديم.
در حديثى ديگر جابربن عبداللّه و سلمةبن اكوع گويند:
روزى منادى رسولخدا بر ما وارد شد و گفت: پيامبر(صلى الله عليه وآله)به شما اجازه داده است كه زنان را متعه كنيد.[37]
افزون بر سنت پيامبر(صلى الله عليه وآله)روايات متعددى از صحابه كه حكايت از جواز اين عمل دارد نيز نقل شده است;
چنانكه عمرانبن حصين گويد: آيه متعه در كتاب خدا نازل شد و ما در عهد پيامبر(صلى الله عليه وآله)به آن عمل مىكرديم و آن حضرت تا
زمان وفات خويش از آن نهى نكرد.[38]
از جابربنعبداللّه نقلشده: ما در عهد پيامبر و ابوبكر با مقدارى خرما و آرد زنان را متعه مىكرديم، تا اينكه عمر از آن نهى كرد.[39]
از صحابه افرادى ديگر، مانند: اسماء دختر ابوبكر، ابنمسعود، ابنعباس، معاويةبنابىسفيان، عمروبن حريث، ابوسعيد خدرى و سلمةبن
اكوع[40] و برخى تابعان همچون طاوس، عطاء، سعيدبن جبير[41]، مجاهد، سدّى و حكمةبنعتيبه[42] و ديگران ازدواج موقت را
روادانستهاند.
سخن معروف عمر: «دو متعه در عهد پيامبر(صلى الله عليه وآله)روا و جايز بود; ولى من از آن دونهى كرده، مرتكبان آن را مجازات
مىكنم: يكىمتعه زنان و ديگرى متعه حج»[43] نيز بر مشروعيت اين امر دلالت دارد.
از اهل بيت(عليهم السلام) نيز در مشروعيت ازدواج موقت روايات فراوانى نقل شده است; ازجمله از على(عليه السلام)روايت شده كه
اگر عمر از متعه نهى نمىكرد، جز انسان شقى مرتكب زنا نمىشد.[44] از امام باقر(عليه السلام)درباره متعه سؤال شد.
آن حضرت فرمود: خداوند متعه را در كتاب خود و سنت پيامبرش حلال كرده است و تا قيامت حلال خواهد بود.[45]
در روايتى ديگر امام صادق(عليه السلام)درباره آيه2 فاطر/35 كه مىگويد:
خداوند درى را كه بر روى بندگان بگشايد كسى را ياراى بستن آن نيست:
«ما يَفتَحِ اللّهُ لِلنّاسِ مِن رَحمَة فَلامُمسِكَ لَها» فرمود: متعه از اين قبيل است.[46]
[HR]
[23]. جامع البيان، مج4، ج5، ص17ـ18.
[24]. مجمع البيان، ج3، ص52; تفسير قرطبى، ج5، ص85ـ86.
[25]. فقه القرآن، ج2، ص104; التبيان، ج3، ص165.
[26]. التبيان، ج3، ص166; مسالكالافهام، ج3، ص198.
[27]. مجمعالبيان، ج3، ص52ـ53; مسالك الافهام، ج3، ص198; فقهالقرآن، ج2، ص102.
[28]. مجمعالبيان، ج3، ص52; جامعالبيان، مج4، ج5، ص18ـ19.
[29]. تفسير قرطبى، ج5، ص86; التفسير الكبير، ج10، ص49.
[30]. التبيان، ج3، ص165.
[31]. جامعالبيان، مج4، ج5، ص20ـ21; احكامالقرآن، ج2، ص220ـ221.
[32]. مجمع البيان، ج3، ص53; وسائل الشيعه، ج21، ص5ـ12.
[33]. جامع البيان، مج4، ج5، ص21.
[34]. احكام القرآن، ج2، ص215ـ216; صحيح مسلم، ج5، ص18; صحيحالبخارى، ج6، ص144ـ145.
[35]. صحيح مسلم، ج5، ص25.
[36]. كنز العمال، ج16، ص525.
[37]. صحيح مسلم، ج5، ص23; كنز العمال، ج16، ص523.
[38]. صحيح البخارى، ج5، ص158; مسند احمد، ج5، ص603.
[39]. صحيح مسلم، ج5، ص23ـ24; مسند احمد، ج3، ص365.
[40]. المحلى، ج9، ص519.
[41]. همان، ص520.
[42]. دراسات فقهيه، ص52ـ56.
[43]. كنزالعمال، ج16، ص519 و 521.
[44]. الكافى، ج5، ص448ـ449; وسائلالشيعه، ج21، ص5.
[45]. وسائل الشيعه، ج21، ص6.
[46]. همان، ص9.
مشروعیت ازدواج موقت
قرآن كريم در آيه24 نساء/4 به مسلمانان فرمان داده است كه مهر زنانى را كه از آنان استمتاع مىكنند بپردازند:
«فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ». در اينكه مراد از استمتاع چيست، سهاحتمال وجود دارد:
ازدواج دائم،[23] مطلق تلذذ از همسر، و ازدواج موقت.[24]
از اين سه احتمال، احتمال نخست درست نيست; زيرا اولاً كلمه استمتاع، هرگاه مطلق و بدون قرينه باشد در ازدواج دائم ظهور ندارد.[25]
ثانياً اگر مراد زنان دائم باشند لازمهاش اين است كه به مجرد عقد، پرداخت همه مهر واجب باشد; زيرا اين آيه مىگويد:
«فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ= مهر آنان را پرداخت كنيد»; حال آن كه در ازدواج دائم پرداخت همه مهر به مجرد عقد واجب نيست;
بلكه ازدواج موقت چنين است[26]; همچنين مقصود، مطلق تلذذ جنسى از همسر نيز نيست; زيرا لازمه اين احتمال اين است كه بر
همسرانى كه با زنان خود آميزش نكرده و لذتى نبردهاند، پرداخت مهر واجب نباشد; درحالىكه اگر مرد از همسر دائم خود، پيش از
آميزش جدا شود، بايد نيمى از مهر را پرداخت كند.[27]
بنابراين، احتمال سوم، يعنى ازدواج موقت متعين مىگردد. افزون بر اين، جمعى از صحابه و تابعان، مانند ابنعباس، ابىبن كعب، سعيدبن
جبير و سدّى، آيه را اينگونه قرائت كردهاند:
«فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ اِلى اَجَل مُّسَمًّى» ; يعنى اگر از زنان تا مدت معينى بهرهبرديد;[28]
كه در اين صورت دلالت آيه در ازدواج موقت صريح خواهد بود. البته افزودن «الى أجل مسمّى» را بايد حمل بر بيان و تفسير آيه كرد; زيرا
قرائت اهل بيت(عليهم السلام)و عموم مسلمانان برخلاف آن است.
اكثر اهل سنت[29] و اجماع اماميه[30] نيز دلالت آيه فوق را بر ازدواج موقت پذيرفتهاند. قرآن در ادامه آيه مىگويد:
اگر طرفين عقد مقدار مهر را پس از توافق، كم و زياد كنند، مانعى ندارد:
«ولاجُناحَ عَلَيكُم فيما تَراضَيتُم بِهِ مِن بَعدِ الفَريضَةِ». (نساء/4، 24)
برخى مراد از مهر مذكور را مهر ازدواج دائم دانستهاند;[31] اما اماميه[32] و برخى از اهلسنت[33]آن را به ازدواج موقت مربوط دانسته
و گفتهاند: مانعى ندارد كه پس از انقضاى مدت و باعقدى جديد مرد مهر را و زن مدت را افزايشدهد.
دليل ديگر بر مشروعيت متعه رواياتاست. از ابنمسعود نقل شده[34] كه با پيامبر در جنگها شركت داشتيم; درحالىكه
همسرانمان را بههمراه نداشتيم. به پيامبر(صلى الله عليه وآله)عرض كرديم: آيا مىتوانيم خود را اخصاء (اخته) كنيم؟
پيامبر ما را از اين كار منع كرده، به ما اجازه دادند تا در مقابل دادن جامهاى (به عنوان مهر) زنان را تا مدتى معين متعه كنيم; سپس آن
حضرت اين آيه را تلاوتكرد كه مىگويد:
چيزهايى را كه خداوند حلال كرده بر خود حرام نكنيد: «لا تُحَرِّموا طَيِّبـتِ ما اَحَلَّ اللّهُ لَكُم». (مائده/5، 87)
در روايتى ديگر از سَبْره جُهَنى نقل شده كه پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله)در سال فتح مكه[35] يا حجةالوداع[36] بهمسلمانان اجازه
دادند تا زنان را متعه كنند. درپى اين عمل، سَبْره گويد: با يكى ديگر از مسلمانان به اين عمل اقدام كرديم.
در حديثى ديگر جابربن عبداللّه و سلمةبن اكوع گويند:
روزى منادى رسولخدا بر ما وارد شد و گفت: پيامبر(صلى الله عليه وآله)به شما اجازه داده است كه زنان را متعه كنيد.[37]
افزون بر سنت پيامبر(صلى الله عليه وآله)روايات متعددى از صحابه كه حكايت از جواز اين عمل دارد نيز نقل شده است;
چنانكه عمرانبن حصين گويد: آيه متعه در كتاب خدا نازل شد و ما در عهد پيامبر(صلى الله عليه وآله)به آن عمل مىكرديم و آن حضرت تا
زمان وفات خويش از آن نهى نكرد.[38]
از جابربنعبداللّه نقلشده: ما در عهد پيامبر و ابوبكر با مقدارى خرما و آرد زنان را متعه مىكرديم، تا اينكه عمر از آن نهى كرد.[39]
از صحابه افرادى ديگر، مانند: اسماء دختر ابوبكر، ابنمسعود، ابنعباس، معاويةبنابىسفيان، عمروبن حريث، ابوسعيد خدرى و سلمةبن
اكوع[40] و برخى تابعان همچون طاوس، عطاء، سعيدبن جبير[41]، مجاهد، سدّى و حكمةبنعتيبه[42] و ديگران ازدواج موقت را
روادانستهاند.
سخن معروف عمر: «دو متعه در عهد پيامبر(صلى الله عليه وآله)روا و جايز بود; ولى من از آن دونهى كرده، مرتكبان آن را مجازات
مىكنم: يكىمتعه زنان و ديگرى متعه حج»[43] نيز بر مشروعيت اين امر دلالت دارد.
از اهل بيت(عليهم السلام) نيز در مشروعيت ازدواج موقت روايات فراوانى نقل شده است; ازجمله از على(عليه السلام)روايت شده كه
اگر عمر از متعه نهى نمىكرد، جز انسان شقى مرتكب زنا نمىشد.[44] از امام باقر(عليه السلام)درباره متعه سؤال شد.
آن حضرت فرمود: خداوند متعه را در كتاب خود و سنت پيامبرش حلال كرده است و تا قيامت حلال خواهد بود.[45]
در روايتى ديگر امام صادق(عليه السلام)درباره آيه2 فاطر/35 كه مىگويد:
خداوند درى را كه بر روى بندگان بگشايد كسى را ياراى بستن آن نيست:
«ما يَفتَحِ اللّهُ لِلنّاسِ مِن رَحمَة فَلامُمسِكَ لَها» فرمود: متعه از اين قبيل است.[46]
[HR]
[23]. جامع البيان، مج4، ج5، ص17ـ18.
[24]. مجمع البيان، ج3، ص52; تفسير قرطبى، ج5، ص85ـ86.
[25]. فقه القرآن، ج2، ص104; التبيان، ج3، ص165.
[26]. التبيان، ج3، ص166; مسالكالافهام، ج3، ص198.
[27]. مجمعالبيان، ج3، ص52ـ53; مسالك الافهام، ج3، ص198; فقهالقرآن، ج2، ص102.
[28]. مجمعالبيان، ج3، ص52; جامعالبيان، مج4، ج5، ص18ـ19.
[29]. تفسير قرطبى، ج5، ص86; التفسير الكبير، ج10، ص49.
[30]. التبيان، ج3، ص165.
[31]. جامعالبيان، مج4، ج5، ص20ـ21; احكامالقرآن، ج2، ص220ـ221.
[32]. مجمع البيان، ج3، ص53; وسائل الشيعه، ج21، ص5ـ12.
[33]. جامع البيان، مج4، ج5، ص21.
[34]. احكام القرآن، ج2، ص215ـ216; صحيح مسلم، ج5، ص18; صحيحالبخارى، ج6، ص144ـ145.
[35]. صحيح مسلم، ج5، ص25.
[36]. كنز العمال، ج16، ص525.
[37]. صحيح مسلم، ج5، ص23; كنز العمال، ج16، ص523.
[38]. صحيح البخارى، ج5، ص158; مسند احمد، ج5، ص603.
[39]. صحيح مسلم، ج5، ص23ـ24; مسند احمد، ج3، ص365.
[40]. المحلى، ج9، ص519.
[41]. همان، ص520.
[42]. دراسات فقهيه، ص52ـ56.
[43]. كنزالعمال، ج16، ص519 و 521.
[44]. الكافى، ج5، ص448ـ449; وسائلالشيعه، ج21، ص5.
[45]. وسائل الشيعه، ج21، ص6.
[46]. همان، ص9.
-
- پست: 31
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶, ۱:۳۷ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 205 بار
- سپاسهای دریافتی: 29 بار
Re: آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
اول از هر چیز معنای استمتاع را برای من بگویید! چون من عربی نمیدانم!
آیا فقط شیعیان ازدواج موقت را جایز میدانند؟ این سوالی هست که در ذهن من هست.
آیا این عمل در حال حاضر بین اهل سنت رواج هست یا خیر؟ یا طبق
امرروزه وجود ندارد؟؟
آیا با توجه به همین یک ایه این مساله را بوجود آورده ایم؟
آیات 236 و 237 سوره بقره هم در مورد ازدواج و پرداخت مهریه صحبت شده!
ضمنا" مگر در خود قرآن ننوشته کسانی که نمی توانند ازدواج کنند, عفت و پاکدامنی پیشه کنند؟
دوم اینکه این یکی از مسائلی هست که بنده همیشه به آن معترض بوده و هستم.
آیا فقط شیعیان ازدواج موقت را جایز میدانند؟ این سوالی هست که در ذهن من هست.
اكثر اهل سنت[29] و اجماع اماميه[30] نيز دلالت آيه فوق را بر ازدواج موقت پذيرفتهاند.
آیا این عمل در حال حاضر بین اهل سنت رواج هست یا خیر؟ یا طبق
سخن معروف عمر: «دو متعه در عهد پيامبر(صلى الله عليه وآله)روا و جايز بود; ولى من از آن دونهى كرده، مرتكبان آن را مجازات
مىكنم: يكىمتعه زنان و ديگرى متعه حج»[43]
امرروزه وجود ندارد؟؟
آیا با توجه به همین یک ایه این مساله را بوجود آورده ایم؟
آیات 236 و 237 سوره بقره هم در مورد ازدواج و پرداخت مهریه صحبت شده!
ضمنا" مگر در خود قرآن ننوشته کسانی که نمی توانند ازدواج کنند, عفت و پاکدامنی پیشه کنند؟
دوم اینکه این یکی از مسائلی هست که بنده همیشه به آن معترض بوده و هستم.
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
SAMAN2283 نوشته شده: اول از هر چیز معنای استمتاع را برای من بگویید! چون من عربی نمیدانم!
جواب این سوال رو فکر میکنم داده باشم .
مائده آسمانی نوشته شده:
قرآن كريم در آيه24 نساء/4 به مسلمانان فرمان داده است كه مهر زنانى را كه از آنان استمتاع مىكنند بپردازند:
«فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ». در اينكه مراد از استمتاع چيست، سهاحتمال وجود دارد:
ازدواج دائم،[23] مطلق تلذذ از همسر، و ازدواج موقت.[24]
از اين سه احتمال، احتمال نخست درست نيست; زيرا اولاً كلمه استمتاع، هرگاه مطلق و بدون قرينه باشد در ازدواج دائم ظهور ندارد.[25]
ثانياً اگر مراد زنان دائم باشند لازمهاش اين است كه به مجرد عقد، پرداخت همه مهر واجب باشد; زيرا اين آيه مىگويد:
«فَـاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ= مهر آنان را پرداخت كنيد»; حال آن كه در ازدواج دائم پرداخت همه مهر به مجرد عقد واجب نيست;
بلكه ازدواج موقت چنين است[26]; همچنين مقصود، مطلق تلذذ جنسى از همسر نيز نيست; زيرا لازمه اين احتمال اين است كه بر
همسرانى كه با زنان خود آميزش نكرده و لذتى نبردهاند، پرداخت مهر واجب نباشد; درحالىكه اگر مرد از همسر دائم خود، پيش از
آميزش جدا شود، بايد نيمى از مهر را پرداخت كند.[27]
بنابراين، احتمال سوم، يعنى ازدواج موقت متعين مىگردد. افزون بر اين، جمعى از صحابه و تابعان، مانند ابنعباس، ابىبن كعب، سعيدبن
جبير و سدّى، آيه را اينگونه قرائت كردهاند:
«فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ اِلى اَجَل مُّسَمًّى» ; يعنى اگر از زنان تا مدت معينى بهرهبرديد;[28]
كه در اين صورت دلالت آيه در ازدواج موقت صريح خواهد بود. البته افزودن «الى أجل مسمّى» را بايد حمل بر بيان و تفسير آيه كرد; زيرا
قرائت اهل بيت(عليهم السلام)و عموم مسلمانان برخلاف آن است.
SAMAN2283 نوشته شده:
آیا فقط شیعیان ازدواج موقت را جایز میدانند؟ این سوالی هست که در ذهن من هست.اكثر اهل سنت[29] و اجماع اماميه[30] نيز دلالت آيه فوق را بر ازدواج موقت پذيرفتهاند.
آیا این عمل در حال حاضر بین اهل سنت رواج هست یا خیر؟ یا طبقسخن معروف عمر: «دو متعه در عهد پيامبر(صلى الله عليه وآله)روا و جايز بود; ولى من از آن دونهى كرده، مرتكبان آن را مجازات
مىكنم: يكىمتعه زنان و ديگرى متعه حج»[43]
امرروزه وجود ندارد؟؟
ازدواج موقت و نکاح موقت و متعه رو شیعه جایز دونسته ولی اهل تسنن بنابه شرایطی همچین ازدواجی رو دارن ولی اسمش رو
متعه نمیزارن .
برای نمونه به مطلب زیر توجه کنید :
گرچه فقهاى اهل سنت را در بادى امر حرام مى دانند و حتى حكم به بطلان آن مى دهند وليكن مواردى را مطرح مى كنند كه عملاً و در
واقع همان نكاح متعه بوده و حكم به حليت آن مى دهند، در اين رابطه اين فقها قائلند اگر شخصى با زنى نكاح كند و قصد وى از اين نكاح
استمتاع و زوجيت موقت باشد ولى در لفظ ذكرى از نكاح موقت و متعه نكند صحيح و نافذ است.
نظر خواننده محترم را به گوشه اى از اين فتاوى جلب مى كنيم:
1)... واجمعوا على ان من شرط البطان التصريح بالشرء فلو نوى عند العقد ان يفارق بعد مدة صح نكاحه الا الاوزاعى فابطله، كذا فى الفتح و كذا قال الموفق فى ذلك ان النكاح صحيح فى قول عامة اهل العلم الا الاوزاعى قال هو نكاح متعة و الصحيح انه لابأس به.
[COLOR=#7030a0](اجماع كرده اند كه از شرايط بطلان نكاح موقت تصريح به شرط است، پس اگر به هنگام عقد نيت كند كه از هم بعد از مدتى جدا شوند
نكاحش صحيح است مگر در نزد اوزاعى كه قائل به بطلان آن مى باشد، اينگونه در كتاب "فتح " آمده و همنيطور "موفق" مطرح كرده كه
نكاح صحيح است در نزد تمامى اهل علم (از سنى) مگر در نزد اوزاعى، وى گفته است كه اين نكاح متعه است ولى صحيح اين است كه
اين نكاح هيچ اشكالى ندارد.) [COLOR=#c00000]اوجز المسالك ج 9 ص 404.
انشالله یه تاپیک با عنوان موقت و اختلاف علماي شيعه و سني زده میشه و در این باره مفصل صحبت میشه و فتواهای مشابه
هم گذاشته میشه .
SAMAN2283 نوشته شده:
آیا با توجه به همین یک ایه این مساله را بوجود آورده ایم؟
آیات 236 و 237 سوره بقره هم در مورد ازدواج و پرداخت مهریه صحبت شده!
ان شالله در این مورد بعدا صحبت خواهد شد .
SAMAN2283 نوشته شده:
دوم اینکه این یکی از مسائلی هست که بنده همیشه به آن معترض بوده و هستم.
سوال من از شما : چرا معترض هستید ؟
در پناه اسلام و حضرت حجت (عج) موفق و مؤید باشید .


-
- پست: 31
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶, ۱:۳۷ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 205 بار
- سپاسهای دریافتی: 29 بار
Re: آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
ان شا لله که در تاپیک ها من جوابم رو بگیرم.
بنده در حال حاضر به هیچ عنوان چنین چیزی رو نمی پذیرم و نخواهم پذیرفت ما قبلا در این مورد صحبت کردیم! من این ازدواج موقت رو یک
زنای توجیه شده میدونم! بهترین سندی هم که دارم همون آیه است که شما اساتید بهتر از من میدونید. آیه ایی که معنیش رو با رنگ
سبز نوشتم
تاپیک زیر ما یک بحثی کردیم.:
forum-f54/topic-t3199.html
البته دوستان پاسخ هایی دادند ولی من قانع نشدم. همونطور که در پاسخ شما قانع نشدم!
ضمنا" فرق متعه با بقیه چیه؟ ادبیاتی که شما در پاسخ ها به کار میبرید خیل سنگنیه و من نمی فهمم. لطفا" به زبان عامیانه ترجمه کنید.
مثلا
اوزاعی یعنی چی؟
بنده در حال حاضر به هیچ عنوان چنین چیزی رو نمی پذیرم و نخواهم پذیرفت ما قبلا در این مورد صحبت کردیم! من این ازدواج موقت رو یک
زنای توجیه شده میدونم! بهترین سندی هم که دارم همون آیه است که شما اساتید بهتر از من میدونید. آیه ایی که معنیش رو با رنگ
سبز نوشتم
تاپیک زیر ما یک بحثی کردیم.:
forum-f54/topic-t3199.html
البته دوستان پاسخ هایی دادند ولی من قانع نشدم. همونطور که در پاسخ شما قانع نشدم!
ضمنا" فرق متعه با بقیه چیه؟ ادبیاتی که شما در پاسخ ها به کار میبرید خیل سنگنیه و من نمی فهمم. لطفا" به زبان عامیانه ترجمه کنید.
مثلا
مگر در نزد اوزاعى كه قائل به بطلان آن مى باشد
اوزاعی یعنی چی؟

-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
به نام سلام
متعه یعنی موقت ، یعنی نکاح موقت یا همون عقد و ازدواج موقت .
اوزاعی هم نام یکی از فقیهان اهل تسنن هست .
من به شما یه پیشنهاد دارم برای اینکه تمام مجهولات ذهنیتون به معلومات تبدیل بشه ، همچنین سوالاتتون هم بی جواب نمونه و
قانع بشید .
طبق کتابهایی که آقا محمد علی به شما پیشنهاد میکنن جلو برید . اینطوری سوالات مختلف توی ذهنتون نمیادش . یه نظم و ترتیبی
به دانسته هاتون میده و سوالاتتون سازماندهی شده جواب داده میشه .
دچار سر درگمی بین این همه سوالاتی هم که ممکن هست براتون پیش بیاد و بی پاسخ بمونه نمیشید .
اگه کم کم و آهسته و پیوسته پیش برید ، قانع هم میشید .
اعضای این خانواده هم سعی بر این دارند که سوالات دوستان بی پاسخ گذاشته نشه و جوابهایی در خور عقل و شرع داده بشه .
سوالی بود در خدمتیم
[HIGHLIGHT=#ffff00]در راه کسب معارف و حقایق شیعی موفق و پیروز باشید .
SAMAN2283 نوشته شده:
تاپیک زیر ما یک بحثی کردیم.:
forum-f54/topic-t3199.html
البته دوستان پاسخ هایی دادند ولی من قانع نشدم. همونطور که در پاسخ شما قانع نشدم!
ضمنا" فرق متعه با بقیه چیه؟ ادبیاتی که شما در پاسخ ها به کار میبرید خیل سنگنیه و من نمی فهمم. لطفا" به زبان عامیانه ترجمه کنید.
مثلا
مگر در نزد اوزاعى كه قائل به بطلان آن مى باشد
اوزاعی یعنی چی؟
متعه یعنی موقت ، یعنی نکاح موقت یا همون عقد و ازدواج موقت .
اوزاعی هم نام یکی از فقیهان اهل تسنن هست .
من به شما یه پیشنهاد دارم برای اینکه تمام مجهولات ذهنیتون به معلومات تبدیل بشه ، همچنین سوالاتتون هم بی جواب نمونه و
قانع بشید .
طبق کتابهایی که آقا محمد علی به شما پیشنهاد میکنن جلو برید . اینطوری سوالات مختلف توی ذهنتون نمیادش . یه نظم و ترتیبی
به دانسته هاتون میده و سوالاتتون سازماندهی شده جواب داده میشه .
دچار سر درگمی بین این همه سوالاتی هم که ممکن هست براتون پیش بیاد و بی پاسخ بمونه نمیشید .
اگه کم کم و آهسته و پیوسته پیش برید ، قانع هم میشید .
اعضای این خانواده هم سعی بر این دارند که سوالات دوستان بی پاسخ گذاشته نشه و جوابهایی در خور عقل و شرع داده بشه .
سوالی بود در خدمتیم

[HIGHLIGHT=#ffff00]در راه کسب معارف و حقایق شیعی موفق و پیروز باشید .


-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
به نام خدا
سلام علیکم
شما پستتون رو ویرایش کرده بودید بعد از جواب من ، من متوجه نشدم و این قسمت رو اضافه کردید .
درسته ، در همین قرآنی که گفته شده اگر نمی توانند ازدواج کنند ، عفت و پاکدامنی داشته باشند و تقوا پیشه کنند ، در همین
قرآن هم ازدواج موقت رو جایز و حلال همیشگی معرفی کرده .
چی شد اینجا رو قبول داری ، اونو قبول نداری ؟؟؟؟
دلایلی که برای رد نظرتون هست منو قانع نمیکنه دلیل بیارید .
ولی بازم نظرم این هست که به ترتیب پیش برید . در همه زمینه ها مطالعه داشتن باعث میشه درست و دقیق پیش نرید .
موفق باشید .
سلام علیکم
شما پستتون رو ویرایش کرده بودید بعد از جواب من ، من متوجه نشدم و این قسمت رو اضافه کردید .
SAMAN2283 نوشته شده:
ضمنا" مگر در خود قرآن ننوشته کسانی که نمی توانند ازدواج کنند, عفت و پاکدامنی پیشه کنند؟
درسته ، در همین قرآنی که گفته شده اگر نمی توانند ازدواج کنند ، عفت و پاکدامنی داشته باشند و تقوا پیشه کنند ، در همین
قرآن هم ازدواج موقت رو جایز و حلال همیشگی معرفی کرده .
چی شد اینجا رو قبول داری ، اونو قبول نداری ؟؟؟؟
دلایلی که برای رد نظرتون هست منو قانع نمیکنه دلیل بیارید .
ولی بازم نظرم این هست که به ترتیب پیش برید . در همه زمینه ها مطالعه داشتن باعث میشه درست و دقیق پیش نرید .
موفق باشید .

-
- پست: 137
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸, ۱۱:۴۸ ق.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 166 بار
- سپاسهای دریافتی: 279 بار
Re: آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
با سلام :
[COLOR=#0000a0]
به نظر من انسان حق جو و كسي كه به دنبال حقيقت است نبايد اينجوري صحبت كنه.
آقا سامان ! شما كه نبايد حرفي رو كه هنوز نشنيدي رد كني حتى اكَر قبلا هم بحث تخصصي كرده باشي ( كه بعيد مي دونم اينطوري باشه). ما بايد در برابر حق تسليم بشيم حتى اكَر به ضرر ما باشد. البته حرفي رو هم بدون دليل و برهان نبذيريم .
خيلي بده كه شما خودتون رو در مقام شارع قرار مي دهيد بعد مي فرماييد : بنده ازدواج موقت رو يك زناي توجيه شده مي دونم .
اكَر شما مي فرماييد كه ازدواج موقت زناست من هم مي كويم ازدواج دائم زناست. شما جه جوابي داري بدهي ؟
اكَر بكويي كه ازدواج دائم با شرايط و مراسم خاصي انجام مي شود بنده خدمتتون عرض مي كنم كه ازدواج موقت هم شرايط خاص خودش رو داره ، بركزاري مراسم هم مشروعيت يا عدم مشروعيت ازدواج رو تعيين نمي كنه .
بنده خدمت شما عرض مي كنم كه شما بخواهي يا نخواهي ازدواج موقت از نظر شرع تمام شرايط يك ازدواج رو داره و هركز زنا محسوب نشده . درسته كه برخي جزئيات و شرايط ازدواج دائم رو همجو نفقه نداره اما فقها كفته اند فرزند از آن ارث هم مي برد.
جسارتا اين حرف شما مثل اين مي مونه كه من كه اصلا تحصيلات جغرافيايي ندارم بكَويم : بنده رود نيل رو در آمريكا مي دونم و كوه البرز رو درافريقا . هيج جيزي رو هم بر خلاف اين نمي بذيرم و نخواهم بذيرفت .
[COLOR=#0000a0]
SAMAN2283 نوشته شده: در حال حاضر به هیچ عنوان چنین چیزی رو نمی پذیرم و نخواهم پذیرفت ما قبلا در این مورد صحبت کردیم! من این ازدواج موقت رو یک
زنای توجیه شده میدونم! بهترین سندی هم که دارم همون آیه است که شما اساتید بهتر از من میدونید. آیه ایی که معنیش رو با رنگ
سبز نوشتم .[COLOR=#0000a0]
به نظر من انسان حق جو و كسي كه به دنبال حقيقت است نبايد اينجوري صحبت كنه.

آقا سامان ! شما كه نبايد حرفي رو كه هنوز نشنيدي رد كني حتى اكَر قبلا هم بحث تخصصي كرده باشي ( كه بعيد مي دونم اينطوري باشه). ما بايد در برابر حق تسليم بشيم حتى اكَر به ضرر ما باشد. البته حرفي رو هم بدون دليل و برهان نبذيريم .
خيلي بده كه شما خودتون رو در مقام شارع قرار مي دهيد بعد مي فرماييد : بنده ازدواج موقت رو يك زناي توجيه شده مي دونم .
اكَر شما مي فرماييد كه ازدواج موقت زناست من هم مي كويم ازدواج دائم زناست. شما جه جوابي داري بدهي ؟
اكَر بكويي كه ازدواج دائم با شرايط و مراسم خاصي انجام مي شود بنده خدمتتون عرض مي كنم كه ازدواج موقت هم شرايط خاص خودش رو داره ، بركزاري مراسم هم مشروعيت يا عدم مشروعيت ازدواج رو تعيين نمي كنه .
بنده خدمت شما عرض مي كنم كه شما بخواهي يا نخواهي ازدواج موقت از نظر شرع تمام شرايط يك ازدواج رو داره و هركز زنا محسوب نشده . درسته كه برخي جزئيات و شرايط ازدواج دائم رو همجو نفقه نداره اما فقها كفته اند فرزند از آن ارث هم مي برد.
جسارتا اين حرف شما مثل اين مي مونه كه من كه اصلا تحصيلات جغرافيايي ندارم بكَويم : بنده رود نيل رو در آمريكا مي دونم و كوه البرز رو درافريقا . هيج جيزي رو هم بر خلاف اين نمي بذيرم و نخواهم بذيرفت .

-
- پست: 31
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶, ۱:۳۷ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 205 بار
- سپاسهای دریافتی: 29 بار
Re: آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
سلام و درود خداوند بر بندگان صالح
من اگر مدیریت محترم صلاح میدونن بحث رو با اندک دانشی که دارم ادامه بدم وگر نه سکوت میکنم.
به هر حال من هم جواب هایی دارم که بدم.
من اگر مدیریت محترم صلاح میدونن بحث رو با اندک دانشی که دارم ادامه بدم وگر نه سکوت میکنم.

-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
Re: آیا ازدواج موقت هوسرانی است ؟!
سلام
سامان جان اینجا محل بحثه و برای همین منظور هم قرار داده شده اما به شرطی که منطقی باشی و پله پله جلو بری وقتی میگی هیچی رو قبول نداری این دیگه اصلاً جای بحثی را نمیگذاره.
شما پله پله پیش برید هر کدوم را نپذیرفتید علتش را طلب کنید ولی اگر هم شما دلیلی برای صحبتت نداشته باشی باید قبول کنی که حق با دیگری هست.
البته در مورد این موضوع قبلاً تاپیک داشتیم اما این بحث هم میتونه مفید باشه.
موفق باشی
سامان جان اینجا محل بحثه و برای همین منظور هم قرار داده شده اما به شرطی که منطقی باشی و پله پله جلو بری وقتی میگی هیچی رو قبول نداری این دیگه اصلاً جای بحثی را نمیگذاره.
شما پله پله پیش برید هر کدوم را نپذیرفتید علتش را طلب کنید ولی اگر هم شما دلیلی برای صحبتت نداشته باشی باید قبول کنی که حق با دیگری هست.
البته در مورد این موضوع قبلاً تاپیک داشتیم اما این بحث هم میتونه مفید باشه.
موفق باشی
