مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


تقيه انس بن مالك از دولت بني أمية:


أنس بن مالك كه مدتي خادم رسول خدا صلي الله عليه وآله بود، دشمني آشكاري با اهل بيت عليهم السلام داشته و در موارد متعدد


سعي در پنهان كردن فضائل اهل بيت داشته است. قضيه كتمان حديث غدير در كوفه بهترين شاهد بر اين مطلب است.


از برخي روايات استفاده مي‌شود كه وي به خاطر ترس از بني اميه، حقيقت را بيان نمي‌كرده است:


فخر رازي در تفسير خود مي‌نويسد:


روى أبو قلابة عن أنس أن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبا بكر وعمر كانوا يجهرون ببسم الله الرحمن الرحيم... أنه سئل عن الجهر


ببسم الله الرحمن الرحيم والإسرار به فقال: لا أدري... وأيضا ففيها تهمة أخرى وهي أن عليا عليه السلام كان يبالغ في الجهر بالتسمية


فلما وصلت الدولة إلى بني أمية بالغوا في المنع من الجهر سعيا في إبطال آثار علي عليه السلام فلعل أنسا خاف منهم فلهذا السبب


اضطربت أقواله فيه.


از انس روايت شده است که رسول خدا (ص) و ابوبکر و عمر در نماز بسم الله الرحمن الرحيم را با جهر (بلند) مي‌خواندند...


از انس در مورد بلند خواندن بسم الله الرحمن الرحيم سؤال شد؛ اما وی پاسخ داد نمي‌دانم!!!


... اين روايت تهمتی ديگر را (بر بنی اميه) اثبات مي‌کند که علی هميشه بسم الله را بلند مي‌گفت؛ وقتی که دولت به بنی اميه رسيد


بسيار تلاش نمودند تا آثار علی را از بين ببرند و به همين جهت در جلوگيری از بلند گفتن بسم الله نيز تلاش بسيار کردند؛ احتمالا انس نيز


از ايشان ترسيده است و به همين جهت در کلام وی تناقض رخ داده است!!! 1


ــــــــــــــــــــــ پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. الرازي الشافعي، فخر الدين محمد بن عمر التميمي (متوفاي604هـ)، التفسير الكبير أو مفاتيح الغيب، ج 1، ص 169، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2000م.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


تقيه جابر بن عبد الله از بُسر بن أبي أرطاة:


هنگامي معاوية بن أبو سفيان، بُسر بن أبي ارطاة عامري را كه از خونخوارترين افراد تاريخ به حساب مي‌آيد، به امارت مدينه منسوب كرد


تا از مردم براي يزيد بيعت بگيرد، جابر بن عبد الله انصاري نزد ام المؤمنين ام سلمة سلام الله عليها آمد و از ايشان كسب تكليف كرد.


ام سلمه به وي فرمان داد كه تقيه بيعت كند و با وي بيعت نمايد.


يعقوبي مورخ مشهور در اين باره مي‌نويسد:


فانطلق جابر بن عبد الله الأنصاري إلى أم سلمة زوج النبي فقال إني قد خشيت أن أقتل وهذه بيعة ضلال؟ قالت:إذا فبايع فإن التقية حملت


أصحاب الكهف على أن كانوا يلبسون الصلب ويحضرون الأعياد مع قومهم.


جابر بن عبد الله انصاری نزد ام سلمه همسر رسول خدا (ص) رفته و به او گفت: من از کشته شدن مي‌ترسم و بيعت با اين شخص


(بسر از طرف معاويه) بيعت ضلالت و گمراهی است.


وی گفت: وقتی خواستی بيعت کنی تقيه كن؛ زيرا تقيه سبب شد که اصحاب کهف همراه با قومشان صليب بر گردن آويزند و در جشن‌ها


به همراه قومشان حاضر شوند. 1


ــــــــــــــــــــــ پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


1. اليعقوبي، أحمد بن أبي يعقوب بن جعفر بن وهب بن واضح (متوفاي292هـ، تاريخ اليعقوبي، ج 2، ص 197، ناشر: دار صادر – بيروت.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


تقيه تمام مردم از معاويه:


نسائي با سند صحيح نقل مي‌كند:


أخبرنا أَحْمَدُ بن عُثْمَانَ بن حَكِيمٍ الْأَوْدِيُّ قال حدثنا خَالِدُ بن مَخْلَدٍ قال حدثنا عَلِيُّ بن صَالِحٍ عن مَيْسَرَةَ بن حَبِيبٍ عن الْمِنْهَالِ بن عَمْرٍو عن


سَعِيدِ بن جُبَيْرٍ قال كنت مع بن عَبَّاسٍ بِعَرَفَاتٍ فقال ما لي لَا أَسْمَعُ الناس يُلَبُّونَ قلت يَخَافُونَ من مُعَاوِيَةَ فَخَرَجَ بن عَبَّاسٍ من فُسْطَاطِهِ


فقال لَبَّيْكَ اللهم لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ فَإِنَّهُمْ قد تَرَكُوا السُّنَّةَ من بُغْضِ عَلِيٍّ.


از سعيد بن جبير روايت شده است که همراه با ابن عباس در عرفات بودم؛ به من گفت: چه شده است که مردم لبيک نمي‌گويند؟


پاسخ دادم: از معاويه مي‌ترسند!!!


ابن عباس از خيمه بيرون آمد و گفت: لبيک اللهم لبيک لبيک.


زيرا ايشان سنت را به خاطر دشمنی با علی ترک کرده‌اند. 1


الباني اين روايت را در صحيح و ضعيف سنن النسائي، ج7، ص78، ح 3006،‌ تصحيح كرده است. و حاكم نيشابوري بعد از نقل روايت


مي‌گويد:


هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه.


اين روايت طبق شروط بخاری و مسلم صحيح است اما آن را در صحيحين نياورده‌اند. 2


ذهبي نيز صحت آن را تأييد كرده است.


الباني بعد از نقل روايت مي‌گويد:


أخرجه الحاكم ( 1 / 464 - 465 ) والبيهقي ( 5 / 113 ) من طريق ميسرة بن حبيب عن المنهال بن عمرو عنه. قال الحاكم: " صحيح على


شرط الشيخين " ووافقه الذهبي.


حاکم نيشابوری و بيهقی اين روايت را با سند از ميسرة بن حبيب از منهال بن عمرو نقل کرده‌اند و حاکم آن را طبق شروط بخاری و مسلم


صحيح مي‌داند و ذهبی نيز کلام وی را قبول کرده است. 3


ــــــــــــــــــــــ پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. النسائي، أحمد بن شعيب أبو عبد الرحمن، المجتبى من السنن، ج 5، ص 253، تحقيق: عبدالفتاح أبو غدة، ناشر: مكتب المطبوعات الإسلامية - حلب، الطبعة: الثانية، 1406هـ – 1986م؛

إبن خزيمة السلمي النيسابوري (متوفاي311 هـ)، صحيح ابن خزيمة، ج 4، ص 260، ح 2830، تحقيق: د. محمد مصطفى الأعظمي، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت - 1390 – 1970؛

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسى أبو بكر (متوفاي458هـ)، سنن البيهقي الكبرى، ج 5، ص 113، ح 9230، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414 - 1994؛

المقدسي الحنبلي، أبو عبد الله محمد بن عبد الواحد بن أحمد (متوفاي643هـ)، الأحاديث المختارة، ج 10، ص 378، ح403، تحقيق عبد الملك بن عبد الله بن دهيش، ناشر: مكتبة النهضة الحديثة - مكة المكرمة، الطبعة: الأولى، 1410هـ .

2. النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم (متوفاي405 هـ)، المستدرك على الصحيحين، ج 1، ص 636، ح1706، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990م.

3. ألباني، محمد ناصر (متوفاي1420هـ)، حجة النبي، ج 1، ص 72، ناشر: المكتب الإسلامي – بيروت، الطبعة: الخامسة – 1399.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


تقيه از مسلمانان، در سيره عملي تابعين:

تقية سعيد بن جبير (متوفاي95هـ) از تمام مردم:

سعيد بن جبير، فقيه مشهور اهل سنت، از كساني است كه تقيه مي‌كرده است. قاسم بن سلام و خطيب بغدادي مي‌نويسند:


قال حدثنا مروان بن معاوية عن حسان بن أبي يحيى الكندي قال سألت سعيد بن جبير عن الزكاة؟ فقال: ادفعها إلى ولاة الأمر.


فلما قام سعيد تبعته فقلت: إنك أمرتني أن أدفعها إلى ولاة الأمر وهم يصنعون بها كذا ويصنعون بها كذا؟ فقال: ضعها حيث أمرك الله


سألتني على رؤس الناس فلم أكن لأخبرك.


از سعيد بن جبير در مورد زکات سؤال کردم؛ پاسخ داد: آن را به واليان حکومت بده.


وقتی که مجلس را ترك كرد با وي همراه شدم و گفتم: تو به من دستور دادی که آن را به واليان حکومت بدهم؟ با اينکه ايشان با زکات


چنين و چنان مي‌کنند؛ پاسخ داد: آن را در همان راهی مصرف کن که خداوند دستور داده است؛ تو در حضور مردم سؤال کردی و من


نمي‌توانستم به تو پاسخ بدهم. 1


اين روايت نشان مي‌دهد كه سعيد بن جبير از تمامي مسلمانان تقيه مي‌كرده است.


ــــــــــــــــــــــ پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. أبو عبيد القاسم بن سلام (متوفاي224هـ )، كتاب الأموال، ج 1، ص 684، ح 1813، ناشر: دار الفكر. - بيروت. تحقيق: خليل محمد هراس، 1408هـ - 1988م؛

البغدادي، أحمد بن علي أبو بكر الخطيب (متوفاي463هـ)، الفقيه و المتفقه، ج 2، ص 415، تحقيق: أبو عبد الرحمن عادل بن يوسف الغرازي، ناشر: دار ابن الجوزي - السعودية، الطبعة: الثانية، 1421هـ .
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


تقيه عامر شعبى (متوفاي105 هـ) از حجاج:


عامر بن شُرَحْبِيل معروف به شعبي از بزرگان اهل سنت است كه ابن حجر در باره او مي‌گويد:


ثقة مشهور فقيه فاضل من الثالثة قال مكحول ما رأيت أفقه منه


فردی مورد اطمينان، مشهور، فقيه، دانشمند از طبقه سوم راويان است؛ مکحول گفته است: من دانشمند تر از او نديدم. 1


عامر شعبي از كساني است كه تقيه مي‌كرد. بلاذري و ابو حامد غزالي در اين باره مي‌نويسند:


حدثنا أحمد بن إبراهيم الدورقي، ثنا عبد الله بن عمرو المنقري، ثنا عبد الوارث أبو عبيدة، ثنا محمد بن ذكوان عن مجالد عن الشعبي قال:


قدمنا على الحجاج البصرة، وقدم عليه قراء من المدينة من أبناء المهاجرين والأنصار، فيهم أبو سلمة بن عبد الرحمن بن عوف رضي الله


عنه... وجعل الحجاج يذاكرهم ويسألهم إذ ذكر علي بن أبي طالب فنال منه ونلنا مقاربة له وفرقاً منه ومن شره.


از شعبی روايت شده است که گفت: ما در بصره نزد حجاج رفتيم؛ عده‌اي از قاريان مدينه از فرزندان مهاجر و انصار نيز نزد او آمدند که در


بين ايشان ابوسلمة فرزند عبد الرحمن بن عوف بود... حجاج با آنان مشغول گفتگو بود تا اينکه از علی بن ابی طالب سخن به مين آمد،


حجاج به علي دشنام داد!!! ما نيز به خاطر نزديک شدن به او و ترس از شرّ او به علی دشنام داديم!!! 2


ابن قتيبه دينوري مي‌نويسد:


قال الشعبي. ما لقينا من آل أبي طالب إن أحببناهم قتلونا، لإن أبغضناهم أدخلونا النار.


شعبی گفته است: از آل ابو طالب چه سختی‌ها كه نکشيديم، اگر آنان را دوست داشته باشيم ما را می‌کشند و اگر با آنان دشمن


باشيم وارد آتش جهنم می‌شويم.


ــــــــــــــــــــــ پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ)، تقريب التهذيب، ج 1، ص 287، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.علي بن عابس.

2. البلاذري، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج 4، ص 315.

الغزالي، محمد بن محمد أبو حامد (متوفاي505هـ، إحياء علوم الدين، ج 2، ص 346، ناشر: دار االمعرفة – بيروت.

3. الدينوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة (متوفاي276هـ)، عيون الأخبار، ج 1، ص 91.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 



تقيه حسن بصري (متوفاي110هـ) از حجاج:


وي از فقهاي مشهور تاريخ اهل سنت است كه خود داراي مذهب مستقل فقهي و كلامي بود كه حتي تا قرن ششم در ميان مردم مقلد


داشت.

ذهبي در باره او مي‌گويد:


كان كبير الشأن رفيع الذكر رأسا في العلم والعمل.


دارای جايگاهی بزرگ و نامی والا بود و در علم و دانش و عمل از رؤسا بود. 1


او از كساني است كه در موارد بسياري تقيه مي‌كرد؛ تا جايي كه جرأت نمي‌كرد، نام امير المؤمنين عليه السلام را در سلسله روايات خود


نقل نمايد.


مزي در تهذيب الكمال مي‌نويسد:


عن يونس بن عبيد، قال: سألت الحسن، قلت: يا أبا سعيد إنك تقول: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم وإنك لم تدركه؟ قال: يا ابن أخي


لقد سألتني عن شئ ما سألني عنه أحد قبلك، ولولا منزلتك مني ما أخبرتك، إني في زمان كما ترى - وكان في عمل الحجاج - كل شئ


سمعتني أقول: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم، فهو عن علي بن أبي طالب، غير أني في زمان لا أستطيع أن أذكر عليا.


از يونس بن عبيد روايت شده است که به حسن گفت: ای ابا سعيد؛ تو مي‌گويي رسول خدا (ص) چنين گفته است اما ايشان را


نديده‌اي!!!


پاسخ داد: فرزند برادر، از من در مورد چيزی سؤال کردی که تا کنون کسی از من سؤال نکرده بود؛ و اگر تو نزد من جايگاهي نداشتی به


تو پاسخ نمي‌دادم؛ ما در زمانی هستيم که اينگونه است – حجاج خليفه بود - هر آنچيزی که از من شنيدی که گفتم: رسول خدا (ص)


چنين گفته است، آن را از علی بن ابی طالب شنيده‌ام؛ اما من در زمانی هستم که نمي‌توانم نام علی را بر زبان بياورم!!! 2


محمد بن اسماعيل بخاري نيز به نقل از حسن بصري مي‌نويسد:


وَقَالَ الْحَسَنُ التَّقِيَّةُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.


حسن بصری گفته است تقيه تا روز قيامت ادامه دارد!!! 3


ــــــــــــــــــــــ پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة، ج 1، ص 322، تحقيق محمد عوامة، ناشر: دار القبلة للثقافة الإسلامية، مؤسسة علو - جدة، الطبعة: الأولى، 1413هـ - 1992م.

2. المزي، يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج (متوفاي742هـ)، تهذيب الكمال، ج 6، ص 124، تحقيق: د. بشار عواد معروف، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ – 1980م.

العيني، بدر الدين أبو محمد محمود بن أحمد الغيتابى الحنفى (متوفاي855هـ)، مغانى الأخيار، ج 1، ص 210؛

السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، تدريب الراوي في شرح تقريب النواوي، ج 1، ص 204، تحقيق: عبد الوهاب عبد اللطيف، ناشر: مكتبة الرياض الحديثة - الرياض؛

السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، الحاوي للفتاوي في الفقه وعلوم التفسير والحديث والاصول والنحو والاعراب وسائر الفنون، ج 2، ص 96، تحقيق: عبد اللطيف حسن عبد الرحمن، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2000م؛

القاسمي، محمد جمال الدين (متوفاي1332 هـ)، قواعد التحديث من فنون مصطلح الحديث، ج 1، ص 143، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1399هـ - 1979م.

3. البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 6، ص 2545، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


تقية رجاء بن حيوة (متوفاي112هـ) از وليد بن عبد الملك:


وي از بزرگان تابعين بوده كه ذهبي در تاريخ الإسلام، ج7، ص361، از او با عناوين «أحد أئمة التابعين، وثّقه غير واحد، سيد أهل الشام »


ياد مي‌كند.


قرطبي داستان تقيه وي را از وليد بن عبد الملك اين گونه نقل مي‌كند:


وقال إدريس بن يحيى كان الوليد بن عبد الملك يأمر جواسيس يتجسسون الخلق يأتونه بالأخبار قال: فجلس رجل منهم في حلقة رجاء بن


حيوة فسمع بعضهم يقع في الوليد فرفع ذلك إليه فقال: يا رجاء أذكر بالسوء في مجلسك ولم تغير فقال: ما كان ذلك يا أمير المؤمنين


فقال له الوليد: قل: آلله الذي لا إله إلا هو قال: آلله الذي لا إله إلا هو فأمر الوليد بالجاسوس فضربه سبعين سوطا فكان يلقى رجاء فيقول:


يا رجاء بك يستقى المطر وسبعون سوطا في ظهري فيقول رجاء: سبعون سوطا في ظهرك خير لك من أن يقتل رجل مسلم.


ادريس بن يحيی گفته است که وليد بن عبد الملک به جاسوسان خويش دستور داده بود تا از مردم جاسوسی کرده و به وی خبر دهند.


يکی از اين جاسوسان در جلسه رجاء بن حيوة نشسته بود و شنيد که يکی از ايشان به وليد دشنام مي‌دهد؛ به وليد گزارش داد.


وليد به رجاء گفت: شنيده ام در حضورت به من دشنام مي‌دهند و تو پاسخ نمي‌دهی؟


گفت: ای امير مومنان چنين نبوده است.


وليد گفت: به خدا قسم بخور.


وی نيز به خدا قسم خورد.


وليد دستور داد تا جاسوس را آورده و هفتاد شلاق زدند.


پس از آن هر گاه آن فرد جاسوس رجاء را مي‌ديد، مي‌گفت: ای رجاء، چه طور است که به دعای تو باران مي‌بارد؛ اما من به خاطر تو


هفتاد ضربه شلاق خورده ام؟


پاسخ داد: تو هفتاد ضربه شلاق بخوری بهتر از آن است که مسلمانی کشته شود. 1


قرطبي اين قصه را در ذيل آيه « إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالإِيمَانِ» آورده است كه دلالت بر مشروعيت تقيه دارد.


ــــــــــــــــــــــ پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. الأنصاري القرطبي، أبو عبد الله محمد بن أحمد (متوفاي671، الجامع لأحكام القرآن، ج 10، ص 190، ناشر: دار الشعب – القاهرة.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 


تقيه ابن شهاب زهري (متوفاي125هـ) از بني امية:


ابن شهاب زهري از كساني است كه در دربار بني اميه جايگاه ويژه‌اي داشته است.


ابن حجر مي‌نويسد:


الفقيه الحافظ متفق على جلالته وإتقانه وهو من رؤوس الطبقة الرابعة.


فقيه، حافظ (بيش از 100000 روايت حفظ است)؛ کسی است که همه بر بزرگی و جايگاه علمی او اتفاق دارند؛ وی از رؤساس طبقه


هفتم است. 1


ذهبي نيز مي‌نويسد:


كان رحمه الله محتشما جليلا بزي الأجناد له صورة كبيرة في دولة بني أمية.


زهري، داراي مال و ثروت زيادي بود و در حكومت بني اميه اسم و رسمي داشت. 2


از برخي نقل‌ها استفاده مي‌شود كه وي به خاطر ترس از دربار بني اميه از نقل فضائل امير مؤمنان عليه السلام خودداري مي‌كرده است.


ابن اثير جزري در اسد الغابه مي‌نويسد:


قال عبيد الله بن العلاء بعد نقل الزهري حديث الغدير: فقلت للزهري: لا تحدّث بهذا الشام، وأنت تسمع ملء أذنيك سب علي، فقال:


والله إن عندي من فضائل علي ما لو تحدّثت بها لقتلت.


عبيد الله بعد از نقل حديث از زهري مي‌گويد: به زهری گفتم: حديث غدير را در شام نقل نکن؛ درحالي كه گوش‌های تو مملو از دشنام


علی است (همه جا به علي ناسزا مي‌گويند).


وی پاسخ داد: قسم به خدا من آن قدر از فضايل علی مي‌دانم که اگر بر زبان بياورم کشته خواهم شد. 3


و نيز به نقل از ابو احمد عسكري مي‌نويسد:


يقال إن الأوزاعي لم يرو في الفضائل حديثاً غير هذا، والله أعلم. قال: وكذلك الزهري لم يرو فيها إلا حديثاً واحداً، كانا يخافان بني أمية.


گفته مي‌شود که اوزاعی در مورد فضائل (علی) غير از اين يک روايت نقل نکرده است.


و زهری نيز تنها يک روايت نقل کرده است؛ زيرا آن دو از بنی اميه مي‌ترسيدند. 4


ــــــــــــــــــــــ پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


1. العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ)، تقريب التهذيب، ج 1، ص 506، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.علي بن عابس.

2. الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 5، ص 337، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .

3. الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي630هـ)، أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج 1، ص 450، تحقيق عادل أحمد الرفاعي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1996 م.

4. الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي630هـ)، أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج 2، ص 28، تحقيق عادل أحمد الرفاعي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1996 م.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 

تقية واصل بن عطاء (متوفاي131هـ) از خوارج:


واصل بن عطا، متكلم مشهور اهل سنت، نيز از كساني است كه تقيه مي‌كرده است. تنوخي بصري و ابو الفرج بن جوزي مي‌نويسند:


أن أبا حذيفة، واصل بن عطاء، خرج يريد سفراً في رهط من أصحابه، فاعترضهم جيش من الخوارج. فقال واصل لأصحابه: لا ينطق منكم أحد،


ودعوني معهم. فقالوا: نعم. قال: فقصدهم واصل، واتبعه أصحابه. فلما قربوا بدأ الخوارج ليوقعوا بهم، فقال: كيف تستحلون هذا، وما تدرون ما


نحن، ولأي شيء جئنا؟ قالوا: نعم، فما أنتم؟ قال: قوم من المشركين، جئناكم مستجيرين لنسمع كلام الله.


قال: فكفوا عنهم، وبدأ رجل يقرأ عليهم القرآن. فلما أمسك، قال له واصل: قد سمعنا كلام الله، فأبلغنا مأمننا حتى ننظر في الدين. فقالوا:


هذا واجب، سيروا. قال: فسرنا، والخوارج والله معنا برماحهم، يسيروننا ويحموننا، عدة فراسخ، حتى قربنا من بلد لا سلطان لهم عليه.


فقالوا: ذاك مأمنكم؟ فقال واصل: نعم، فارجعوا عنا. فانصرفوا.


روزی ابو حذيفه واصل بن عطاء با جمعي از همراهان خويش به سفر مي‌رفت؛ گروهی از سربازان خوارج مانع ايشان شدند؛ وی به


همراهانش گفت: هيچ کدام از شما سخن نگويد؛ بگذاريد من با ايشان سخن بگويم.


واصل نزد آنان رفت و همراهانش نيز با او آمدند؛ وقتی که نزديک شدند خوارج خواستند به ايشان تير اندازی کنند اما وی گفت: چگونه


مي‌خواهيد ما را بکشيد با اينکه ما را نمي‌شناسيد و نمي‌دانيد برای چه نزد شما آمده ايم؟


پرسيدند خوب شما چه کسانی هستيد؟


گفت: ما گروهی از مشرکين هستيم که نزد شما آمده و پناه مي‌خواهيم تا کلام خدا را بشنويم.


گروه خوارج يا شنيدن سخنانش آرام گرفتند و يکی از آنان آياتي از قرآن را خواند؛ وقتی که قرآن خواندن وی تمام شد واصل به او گفت:


اكنون ما را به جای امنی برسانيد تا در مورد دين شما بينديشيم!!!


گفتند: اين کار واجب است!!! با ايشان برويد.


خوارج نيزه به دست تا مسافتي دور و با محافظت با ما همراهي کردند!!! نزديک شهری رسيديم که از حاكميت خوارج خارج بود؛


پرسيدند: آيا اينجا برای شما جای امنی است؟



پاسخ داديم: آری، و آنان بازگشتند. 1

ــــــــــــــــــــــ پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. التنوخي البصري، أبو علي المحسن بن علي بن محمد بن أبي الفهم (متوفاي384هـ)، نشوار المحاضرة وأخبار المذاكرة، ج 1، ص 380، تحقيق: مصطفى حسين عبد الهادي، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1424هـ-2004م؛

ابن الجوزي، أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (متوفاي597 هـ)، كتاب الأذكياء، ج 1، ص 120، ناشر: مكتبة الغزالي.
تصویر
New Member
New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹, ۹:۳۳ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 7 بار

Re: مشروعيت تقيه از ديدگاه شيعه و سني

پست توسط عدل مطهر »

وقتی از تقیه نا بجا استفاده شود باید انتظار چنین نتایجی در افکار عمومی را نیز داشت
این اولین باری نیست که نسبت به امانت های ائمه که نزد شیعیبان است توسط خود شیعیان خیانت می شود
عزیزم ایراد از وهابیت نیست کرم از خود درخت است
شما با این همه مطلبی که در مورد ضرورت و لزوم تقیه نوشته ای به نوعی تمام تهمت ها نسبت داده شده برای قلب های مریض را اثبات نموده ای و به نوعی صحت وسقم موضوع ارائه شده از سوی وهابیت را تایید نموده اید
برادر تقیه ای که وهابیت از آن صحبت می کنند این تقیه ای نیست که شما ازآن دفاع می کنی و مانور نا بجای شما روی این موضوع باتوجه به پیش زمینه اشتباه ذهنیت برادران اهل تسنن که ناشی از تبلیغات انحرافی وهابیت می باشد به طور غیر مستقیم باعث تایید ادعاهای وهابیت می شود خواهش می کنم کمی سنجیده تر و حساب شده تر عمل کن و تا در تله ای که طراحی شده گرفتار نشوی بله !! هر انسان عاقلی تقیه ای که آنان از آن نام می برند را رد می کند چون اصلا تقیه نیست بلکه دورویی و نوعی نفاق است این آن چیزی است که شما باید فریاد بزنی تا شیعه از تهمت ها برائت بجویید نه اینکه در پی ضرورت تقیه مطلب بنویسی تا پیش فرض آنان تایید شود برادر احتیاط کن این یک ترفند و تله منطقی است مواضب باش که به دست خودت اعتقادات شیعه را ضایع نکنی
برادر عزیز به یاد داشته باش که مخاطب مطالب شما عموم مردم و افکار عمومی می باشد و فقط شیعیان خواننده آن نمی باشند و ممکن است برادران اهل تسنن نیز از آن استفاده ودر بعضی مواقع از روی آن نتیجه گیری کنند لذا احتیاط لازم است چرا که آنان به اندازه شیعیان از مذهب شیعه اطلاعات کافی نداشته و ممکن است دچار قضاوت اشتباه شوند ضمن اینکه تبلیغات وهابیت هدف دار بوده و بعضا ذهنیت اشتباه در اذهان مسمانان ایجاد کرده مبنی بر اینکه عقاید شیعه را وارونه و مغرضانه معرفی کرده اند به همین سبب ممکن است وارد شدن شما در این موضوع به این شکل و رفتن سر اصل مطلب نه تنها مفید وسودمند واقع نشود بلکه نتیجه و تاثیر منفی نیز داشته باشد علیهذا ما ابتدا باید برائت خود را از این عقاید معیوب اعلام کرده و سپس در مراحل بعدی بتدریج صحیح آن را معرفی کنیم به عبارت دیگر ابتدا لازم است برادری خود را ثابت کنیم .

التماس دعا
قَالَ علی[عليه السلام] اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْيَ
لجاجت تدبير را سْست مى كند.
ارسال پست

بازگشت به “اسلام”