هر کس عقل داره جواب بده

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Junior Member
Junior Member
پست: 31
تاریخ عضویت: جمعه ۱ آبان ۱۳۸۸, ۱۱:۳۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 40 بار
سپاس‌های دریافتی: 32 بار

Re: هر کس عقل داره جواب بده

پست توسط فاطمه قلي پور »

سلام
ممنون عيد شمام مبارك
موجودي كه مثه خدا لا زمان باشه منظورتونه؟ :-x
فكر كنم اطلاعات ما هنوز راجبه اين موضوع اونقدي نيس كه بتونيم راجبش نظر بديم قاطع. معلم فيزيك دوم دبيرستانمون ميگف يكي از مسايل حل نشده ي فيزيك اينه كه هنوز كشف نكردن چرا وقتي تو مسير يه الكترون دو تا روزنه واسه عبور ميذاريم الكترون همزمان از جفتشون ميگذره،ما هنوز تو جواب اينا مونديم.راجبه اينجور چيزام هر كسي چيزي بگه حرفش فقط در حد يه نظريه س،
يه جايي خوندم اگه بشه عمود بر زمان حركت كرد ميشه زمانو در دست گرفت ميشه تو زمان متوقف شد ميشه رفت به اون لحظه اي كه خودت دوس داري،اين يه نظريه س،اونم از اون نظريه هايي كه حاا حالا ها نميشه درستيشو فهميد ولي كسي كه اين نظيه رو گفته مثل اينكه تونسته خيلي از دانشمنداييو كه راجبه اينجور چيزا تحقيق ميكنن و قانع كنه.من كه گيج شدم ميرم فكر ميكنم بر ميگردم.
Senior Member
Senior Member
پست: 128
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۴:۱۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 52 بار
سپاس‌های دریافتی: 137 بار

Re: هر کس عقل داره جواب بده

پست توسط حامد صارم »

سلام :razz:
خیلیها مگن ملائکه و روح و عقل و علم مثل خدا مجردند
نطر شما چیه؟/؟؟؟؟؟؟ :razz:
New Member
New Member
پست: 6
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۳:۳۱ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 7 بار

Re: هر کس عقل داره جواب بده

پست توسط Hekmat »

حامد صارم نوشته شده:سلام
بحث نقلی اکیدا ممنوع
فقط از مختون استفاده کنید
1 آیا وجود مجردات حقیقت داره؟
2 اصلا مجرد یعنی چه ؟
زوووووووووووووووووود جواب بدین
خیلی مهمه

1-مجرد به موجودي گفته مي شود که رها و عاري از ماده باشد و وقتي ماده دنيوي نداشته باشد،‌ زمان و مکان هم نخواهد داشت.
2- اول بايد قبول داشته باشيد که خدائي هست . اثبات اين مطلب با عقل امکان پذير است ولي پرداختن به آن به طول مي انجامد لذا بايد در جاي ديگر بحث شود.
3-از نظر فلسفي خداوند خالق عالم است و بايد بين علت و معلول يا همان ايجاد کننده و ايجاد شونده سنخيت و مشابهت زيادي باشد به عنوان مثال آتش نمي تواند علت سرما بوده و يا نور خورشيد نمي‌تواند علت سير شدن شود بلکه هر اثري هم سنخ با صاحب اثر است . از خورشيدفقط نور و روشنائي و روز مي‌آید و از آتش ، گرما و حرارت.
4- بين عالم مادي و خداوند سنخيت زيادي نيست تا خلقت را توجيه کند يعني موجود مادي محض مثل سنگ و کوه نمي تواند از موجود مجرد محضي مثل خدا صادر شود
5- در نتيجه بايد بين اين دو موجود در خلقت، واسطه‌هائي وجود داشته باشد که واسطه اول موجود مجرد اما محدود،‌واسطه دوم نيمه مجرد و در نهايت نيمه مادي و مادي بوجود آيد. بنابراين نتيجه مي‌گيريم که غير از خدا موجودات مجرد ديگري هم هستند.
New Member
New Member
پست: 6
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۳:۳۱ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 7 بار

Re: هر کس عقل داره جواب بده

پست توسط Hekmat »

فاطمه قلي پور نوشته شده:سلام
ممنون عيد شمام مبارك
موجودي كه مثه خدا لا زمان باشه منظورتونه؟ :-x
فكر كنم اطلاعات ما هنوز راجبه اين موضوع اونقدي نيس كه بتونيم راجبش نظر بديم قاطع. معلم فيزيك دوم دبيرستانمون ميگف يكي از مسايل حل نشده ي فيزيك اينه كه هنوز كشف نكردن چرا وقتي تو مسير يه الكترون دو تا روزنه واسه عبور ميذاريم الكترون همزمان از جفتشون ميگذره،ما هنوز تو جواب اينا مونديم.راجبه اينجور چيزام هر كسي چيزي بگه حرفش فقط در حد يه نظريه س،
يه جايي خوندم اگه بشه عمود بر زمان حركت كرد ميشه زمانو در دست گرفت ميشه تو زمان متوقف شد ميشه رفت به اون لحظه اي كه خودت دوس داري،اين يه نظريه س،اونم از اون نظريه هايي كه حاا حالا ها نميشه درستيشو فهميد ولي كسي كه اين نظيه رو گفته مثل اينكه تونسته خيلي از دانشمنداييو كه راجبه اينجور چيزا تحقيق ميكنن و قانع كنه.من كه گيج شدم ميرم فكر ميكنم بر ميگردم.


اولا لازم نيست در اون فرضيه که الکترون از هر جفتشون ميگذره،‌ حتما قائل به موجود مجردي باشيم چرا که برخي موجودات مادي هم هستند که جسم لطيف دارند نه جسم معمولي !
اما زمان:‌زمان از حرکت ماديات و اجسام مثل حرکت زمين به دور خورشيد بدست مي‌آید بنابراين اگر شما از کره زمين خارج بشيد، ديگه شب و روز و سال و ماه معني نداره و زمان رو نمي تونيد بفهميد. و اگر از جهان ماده و اجسام بگذريد ،‌حتي وقت و کِي و کجا و قبل و بعد هم معني پيدا نمي‌کند.
اما اين که فرا زمان حرکت کنيم و زمان رو در دست بگيريم، براي انسان فعلا مقدور نيست چرا که گرفتار ماديات هست و نميتونه جسمش رو از مرز زمان بگذرونه اما در مورد معصومين مانند پيامبر (يص ) و حضرت علي (ع) نقل شده که از آينده هم خبر داشتند و آينده رو مي ديدند و اين حاکي از اين جهت است که آنها مافوق زمان حرکت کرده و آينده را مانند الآن مشاهده مي کردند
Senior Member
Senior Member
پست: 114
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 41 بار
سپاس‌های دریافتی: 72 بار

Re: هر کس عقل داره جواب بده

پست توسط سارا/سینا »

سلام پسر خوب
در مادیات باید بین علت ومعلول سنخیت باشد اما در غیر مادیات خیر
سنخیت قول صوفیه است

نیمه مجرد چه صیغه ای است
سنخیت باعث تشبیه خداوند می شود
Iron
Iron
پست: 199
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸, ۱۱:۵۴ ق.ظ
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 456 بار
سپاس‌های دریافتی: 371 بار

Re: هر کس عقل داره جواب بده

پست توسط divoone110 »

 

با سلام
طرح كننده موضوع يعني جناب حامد صارم غايب هستند و سركار خانم قلي پور را هم كه مباحثي را به ميان آورده اند در جمع خود نداريم ليكن قولهائي به چشم ميخورد كه ممكن است خواننده را مردد كند و نياز است كمي توضيح داده شود.
دوستان در مباحث ابتدائي از حركت و موجود متحرك سخن به ميان آورده اند و نظراتي هم داده اند ولي به نظر ميرسد از حركت، مفهوم نزديك به ذهن(انتقال مكاني) را مد نظر قرار داده اند در حاليكه وقتي در مورد تجرد موجودات حرف ميزنيم ديگر حركت به معناي انتقال از محلي به محل ديگر نيست بلكه به معناي حركت از قوه به فعل است بعبارتي حركت در اين مقام يعني تكامل و به فعليت رسيدن.در اين مقام ميگويند مجرد فعليت محض است و استعداد بالقوه اي ندارد كه در جهت تحقق ان حركت كند.
مجرد بودن مفهومي نسبي است و بايد ديد از ان چه منطوري داريم.مثلا فرد بي همسر مجرد از همسر است ، برخي موجودات چون فرشتگان مجرد از ماده هستند ، ... و خدا مجرد از همه صفات و خصايص انساني است.پرسيده اند موجود مجرد داريم يا نه اما مشخص نكرده اند مجرد از چه چيز.
در مورد لا مكان و لا زمان بودن حرف براي گفتن بسيار است و در اينجا تنها يك اشارت كافي است و آن اينكه آيا اينطور نيست كه ما سوي الله زماني خلق شده اند و زماني ميميرند؟پس لا زمان بودن ....
در مورد الله از بينهايت بودن حرف نزنيد.حتي اگر بگوئيد بينهايت حقيقي است باز هم او را در قالب زمان و مكان قرار داده ايد و خدا از اين منزه است.خدا بود و زمان و مكان نبودند پس ديگر نميتوان او را بينهاينت خواند چون بيرون از ظرف زمان و مكان است.
نيمه مجرد صيغه اي است معلوم.ميگويند جن موجودي است نيمه مجرد از اينرو كه جسمي لطيف دارد و قادر است از ميان اجسام مثلا ديوار بگذرد ولي همين موجود احتياجاتي دارد و حركت تكاملي دارد و جسم دارد و ... پس بطور كامل مجرد از ماده و بطور كامل متعلق به ماده نيست.البته شايد نيمه مجرد بودن تسامحا اطلاق شود.ضمنا ديده شد كه در باب مجرد بودن جن نقلهائي امده بود كه با اشارتهاي بالا مردود است.
در باب تسلط بر زمان هم جناب علماي طبيعي گفته اند چيزهائي را كه به عقل حقير تنها رد آنها ميرسد و لااقل با عقايد ديني بنده مطابقت چنداني ندارد.
آنچه بنظر حقير مهم و شايسته توضيح آمد اين بود و دوستان در نقد يا تكميل منقولات بنده مختارند و اگر زماني دوستان موسس تاپيك حضور يافتند بر ادمه بحث مشتاقيم.
السلام عليكم و علي عباد الله الصالحين.  

در کوچه های شهر و در انظار مردمان

دیوانه وار نعــــره زنــــم رو به آسمـــان

آن دم که خواست حب علی از دلم رود

ای خالق جهان به دمی جان من ستان

[External Link Removed for Guests]
Senior Member
Senior Member
پست: 114
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 41 بار
سپاس‌های دریافتی: 72 بار

Re: هر کس عقل داره جواب بده

پست توسط سارا/سینا »

سلام
:grin:

منظور قطعا مجرد مانند خداست ایا غیر از خدا موجود مجرد دیکری وجود دارد ؟

حرکت انتقالی نیز از افراد قوه و فعل است منظورم خروج از قوه به فعل

حرکت از قوه و فعل با اعتقاد داشتن به مجرد بودن نمی سازد

در مورد تجرد نسبی اول باید مجرد مطلق را تعریف کنید بعد نسبی ان را ان هم مستند به کتبی که از این نظریه دفاع می کنند

با تشکر صارم
Senior Member
Senior Member
پست: 100
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۴۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 23 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار
تماس:

Re: هر کس عقل داره جواب بده

پست توسط Seyyed Ali »

باسمه تعالی
درود بر دوستان

در مفاهیم عقلی مصادیق و مفاهیم مطلق و نسبی ثابت شده است مثلا آقای ایکس آدم مهربانی است مهربانی این آقا یک صفت نسبی است چون شاید انسانها و موجودات دیگری هم باشند که از او مهربان تر باشند ولی در قیاس با کمال صرف و مطلق دیگر قیاس و نسبیت معنایی ندارد می گوییم خداوند مهربان است یعنی مطلقا اگر جا برای بروز صفت مستقل مهربانی از موجود دیگری بماند دیگر مهربانی خداوند مطلق نیست. یا می گوییم خداوند رب است یعنی ربوبیت او مطلقه است لذا جا برای ربوبیت غیر باقی نمی ماند لذا تجرد مطلق هم از آن خداست و تجرد نسبی دیگر موجودات وقتی معنا پیدا می کند که آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم نه با تجرد مطلق.

حرکت انسان در زمان مقدور است انسان بدنی لطیف غیر از بدن مادی دارد که بدن مادی این بدن را مستور کرده و بعد از مرگ انسان با این بدن در عالم برزخ زندگی می کند نام این بدن، بدن مثالی یا برزخی است انسان می تواند توسط کالبد اختری در اطوار آینده و گذشته زمان سیر داشته باشد البته محدودیتهایی هم وجود دارد ولی به خاطر اینکه بدن مثالی تجرد از ماده و خواص ماده دارد و زمان در عالم ماده معنا دارد نه ماوراء ماده لذا این موضوع مقدور اشرف مخلوقات است.
قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.


فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی
Member
Member
پست: 69
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸, ۱۲:۱۰ ق.ظ
محل اقامت: اندیشگاه
سپاس‌های ارسالی: 14 بار
سپاس‌های دریافتی: 69 بار
تماس:

Re: هر کس عقل داره جواب بده

پست توسط Fanoos »

حامد عزيز!
اين ساختکي(شکلي) که نميشه!
شما نه مي خواي براي قضيه دليل نقلي بياد و نه مي خواي از فلسفه استفاده کني!
مسلمه که هيچ بحثي اين شکلي ثابت نميشه...
اينکه بگي اين حرف فلسفي رو از کجا ميگي ه حرف خنده داريه، شما اگه فلسفه بلدي بيا جلو و گرنه نمي توني مباحث فلسفي رو زير سوال ببري...
مثل اينه که يکي که از فيزيک چيزي متوجه نميشه بخواد نظريه نيوتون رو زير سوال ببره بگه کي گفته نيوتون درست ميگه! خنده دار نيست؟ بهش ميگن يا حرف نيوتون و فيزيکدانان رو قبول کن و يا برو فييک بخون بعد اگه تونستي يه نظريه روي نظريش بيار! نه اينکه نه حرف نيوتون رو قبول کني و نه بري فيزيک بخوني بگي بايد بايد بايد به من ثابت کني! اين شکلي که نميشه!

البته من مي دونم که شما مي دونيد و مي خوايد شخص ثالث از بحث نتيجه بگيره، ولي اين راهش نيست...
  [HIGHLIGHT=#548DD4][HIGHLIGHT=#BFBFBF][HIGHLIGHT=#F2F2F2][HIGHLIGHT=#7F7F7F]جوانان امروز حال و حوصله مطالعه ندارند!!!      
  
  

کم بگوییم، خوب بگوییم!


امضاهايي كه به اختلاف شيعه و سني دامن بزنند، حرام شرعي و خلاف قانوني است...



سخناني از مقام معظم رهبري، امام خامنه اي و امام خميني(ره) در رابطه با وحدت شيعه و سني

http://www.eteghadat.com/forum/forum-f22/topic-t8121.html


Member
Member
پست: 51
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸, ۱:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 134 بار
سپاس‌های دریافتی: 32 بار

Re: هر کس عقل داره جواب بده

پست توسط mohhammad$adeq »

الحمد للله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر



المومنین و الائمه من ولده

بابا تا کی میخاهید برید دنبال رجال برید

بچسبید به الثقلین

ما باید نگاه کنیم ببنیم علوممونو از کی میگیریم

سنسئلن عما نعمل

ولا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

یا علی

ارسال پست

بازگشت به “خدا شناسی”