سلام
مي خواستم ببينم در بين اينهمه سوره قراني چرا خواندن سوره حمد در نماز واجب شمرده شده است .؟
چرا سوره حمد ؟
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 18
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۱۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3 بار
- سپاسهای دریافتی: 46 بار
چرا سوره حمد ؟
او مي آيد . . .
الهم صلي علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
[External Link Removed for Guests]
الهم صلي علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: چرا سوره حمد ؟
به نام خدا
با سلام و عرض خوش آمد به جمع دوستان خودتون
انشالله که در سایت خودتون فعالیتهای قابل توجهی داشته باشید .
در پاسخ به سوال شما باید گفت که :
دلیل اصلی نصوص هست یعنی روایاتی که می فرماید لا صلاة الا بفاتحة الكتاب .
از آنجا كه در قرآن كريم، فقط كليات دين مطرح شده و جزئيات و تفسير آيات، به پيامبر اكرمو امامان معصوم (ع)
سپرده شده است، در روایات چنين آمده است:
. از امام باقرع دربارة حكم كسي كه در نمازش "فاتحة الكتاب" قرائت نكرده بود، سؤال شد; حضرت فرمود: "لاصلاة له إلاّ ان يقرأ بها; نمازش، نماز شمرده نميشود، مگر اينكه در آن "فاتحة الكتاب"را قرائت كند". . در روايت ديگر ميفرمايند: "كل صلاة لايقرأ فيها بفاتحة الكتاب فهي خداج; هر نمازي كه در آن "فاتحة الكتاب" خوانده نشود; پس آن نماز، ناقص است". (وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 6، باب قرأة في الصلاة، ص 37 و 39، ح 1 و 6، مؤسسه آل البيت:لاحيأ التراث.)
3. اميرالمؤمنين امام عليميفرمايند: "فاذا... فاقرأ الحمد و سورة معها...; هر گاه تكبيرة الافتتاح را گفتي، پس سوره حمد را قرائت كن و سورة ديگري كه به آن اجازه داده شده، همراه آن بخوان...". (من لايحضره الفقيه، شيخ صدوق;، ج 9، باب في وصف الصلاة، ص 266، ح 7، دارالتعارف للمطبوعات، بيروت.)
. از پيامبر گرامياسلامنقل شده كه در مورد سوره حمد فرمود: "قسم به كسي كه جان من به دست اوست، خداوند نه در تورات و نه در انجيل و نه در زبور و نه حتي در قرآن، مثل اين سوره را نازل نكرده است و اين سوره امالكتاب (مادر كتاب) است." (مجمعالبيان، للشيخ ابيعلي طبرسي;، ج 1، ص 48، مؤسس اعلمي، بيروت.)
شايد دليل اين امر، با اندكي تأمل در محتواي سورة مذكور روشن ميشود; زيرا اين سوره در حقيقت فهرستي از مجموع قرآن كريم است; به اين معنا كه بخشي از آن اشاره به، توحيد و شناخت صفات خداوند دارد، قسمتي درباره معاد و رستاخيز سخن ميگويد و در بخش ديگر آن ازهدايت و ضلالت ـ كه خط فاصل مؤمنان و كافران است ـ بحث ميكند. همچنين در اين سوره به حاكميت مطلق پروردگار و مقام ربوبيت و نعمتهاي بيپايانش و مسأله عبادت و بندگي و اختصاص آن به ذات پاك اواشاره شده است. سوره مباركه حمد بيانگر توحيد ذاتي، صفاتي، افعالي، عبادي است. (ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 3و4، دارالكتبالاسلاميه.)
از اين رو به دلايل فوق (تأكيد و سفارش پيشوايان معصوم و محتواي كمنظير اين سوره) [HIGHLIGHT=#ffff00]
موظفيم در همة آن را بخوانيم.
البته همانطور که میدانیم ، دلایل احتمالی ذکر شده فقط نَمی از یَم می باشد .
احکام جدای از اصول اعتقادی است که دلیل پذیر هستند ،
[HIGHLIGHT=#ffff00] احکام شرط اصلی عبودیت است و چرایی احکام معنا ندارد .
در راه کسب معارف و حقایق شیعی موفق و پیروز باشید .
با سلام و عرض خوش آمد به جمع دوستان خودتون
انشالله که در سایت خودتون فعالیتهای قابل توجهی داشته باشید .
در پاسخ به سوال شما باید گفت که :
دلیل اصلی نصوص هست یعنی روایاتی که می فرماید لا صلاة الا بفاتحة الكتاب .
از آنجا كه در قرآن كريم، فقط كليات دين مطرح شده و جزئيات و تفسير آيات، به پيامبر اكرمو امامان معصوم (ع)
سپرده شده است، در روایات چنين آمده است:
. از امام باقرع دربارة حكم كسي كه در نمازش "فاتحة الكتاب" قرائت نكرده بود، سؤال شد; حضرت فرمود: "لاصلاة له إلاّ ان يقرأ بها; نمازش، نماز شمرده نميشود، مگر اينكه در آن "فاتحة الكتاب"را قرائت كند". . در روايت ديگر ميفرمايند: "كل صلاة لايقرأ فيها بفاتحة الكتاب فهي خداج; هر نمازي كه در آن "فاتحة الكتاب" خوانده نشود; پس آن نماز، ناقص است". (وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 6، باب قرأة في الصلاة، ص 37 و 39، ح 1 و 6، مؤسسه آل البيت:لاحيأ التراث.)
3. اميرالمؤمنين امام عليميفرمايند: "فاذا... فاقرأ الحمد و سورة معها...; هر گاه تكبيرة الافتتاح را گفتي، پس سوره حمد را قرائت كن و سورة ديگري كه به آن اجازه داده شده، همراه آن بخوان...". (من لايحضره الفقيه، شيخ صدوق;، ج 9، باب في وصف الصلاة، ص 266، ح 7، دارالتعارف للمطبوعات، بيروت.)
. از پيامبر گرامياسلامنقل شده كه در مورد سوره حمد فرمود: "قسم به كسي كه جان من به دست اوست، خداوند نه در تورات و نه در انجيل و نه در زبور و نه حتي در قرآن، مثل اين سوره را نازل نكرده است و اين سوره امالكتاب (مادر كتاب) است." (مجمعالبيان، للشيخ ابيعلي طبرسي;، ج 1، ص 48، مؤسس اعلمي، بيروت.)
شايد دليل اين امر، با اندكي تأمل در محتواي سورة مذكور روشن ميشود; زيرا اين سوره در حقيقت فهرستي از مجموع قرآن كريم است; به اين معنا كه بخشي از آن اشاره به، توحيد و شناخت صفات خداوند دارد، قسمتي درباره معاد و رستاخيز سخن ميگويد و در بخش ديگر آن ازهدايت و ضلالت ـ كه خط فاصل مؤمنان و كافران است ـ بحث ميكند. همچنين در اين سوره به حاكميت مطلق پروردگار و مقام ربوبيت و نعمتهاي بيپايانش و مسأله عبادت و بندگي و اختصاص آن به ذات پاك اواشاره شده است. سوره مباركه حمد بيانگر توحيد ذاتي، صفاتي، افعالي، عبادي است. (ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 3و4، دارالكتبالاسلاميه.)
از اين رو به دلايل فوق (تأكيد و سفارش پيشوايان معصوم و محتواي كمنظير اين سوره) [HIGHLIGHT=#ffff00]
موظفيم در همة آن را بخوانيم.
البته همانطور که میدانیم ، دلایل احتمالی ذکر شده فقط نَمی از یَم می باشد .
احکام جدای از اصول اعتقادی است که دلیل پذیر هستند ،
[HIGHLIGHT=#ffff00] احکام شرط اصلی عبودیت است و چرایی احکام معنا ندارد .
در راه کسب معارف و حقایق شیعی موفق و پیروز باشید .
-
- پست: 18
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۱۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3 بار
- سپاسهای دریافتی: 46 بار
Re: چرا سوره حمد ؟
ممنون از توجهتون اما . . .
قانع كننده نبود !
قانع كننده نبود !
او مي آيد . . .
الهم صلي علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
[External Link Removed for Guests]
الهم صلي علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 266
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶, ۹:۴۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 71 بار
- سپاسهای دریافتی: 568 بار
Re: چرا سوره حمد ؟
دقیقا به همین دلیل :
شاید اگر از شما هم دلیلی قانع کننده برای 4 رکعت بودن نماز ظهر طلب شود ، جواب قانع کننده ای نداشته باشید !
احکام جدای از اصول اعتقادی است که دلیل پذیر هستند ،
در احکام شرط اصلی عبودیت است و چرایی احکام معنا ندارد .
شاید اگر از شما هم دلیلی قانع کننده برای 4 رکعت بودن نماز ظهر طلب شود ، جواب قانع کننده ای نداشته باشید !
.