!!! بدعت « عُمر » در " متعه حج " !!!

مدیر انجمن: شورای نظارت

قفل شده
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

فشرده احاديث گذشته ....

پست توسط محدثه »

.


[FONT=Times New Roman]  احاديث   


« عمر » چنين تشخيص داد كه جدايى بين حج و عمره موجب تماميت و كمال آنها خواهد بود.

از اين رو مقرر داشت حج را در ماههاى حج برگزار كنند و عمره را در غير آن .

و به نظر خودش در اين مورد به قرآن استدلال مى كرد كه مى فرمايد:
« و اءتموا الحج و العمرة لله » ،

و به سنت پيغمبر كه در حجة الوداع تا نحر شتر قربانيش از احرام بيرون نيامده است .


در صورتى كه مراد از لفظ اتمام حج و عمره در آيه مزبور، اداى مناسك آنها و به پايان بردن مقررات و حدود آنهاست ؛

در مقابل آن كس كه از انجامش ‍ ممنوع و يا ترسان مى باشد، كه قدرت انجام آن را ندارد.






آيه پس از اين مطلب تصريح به تشريع عمره تمتع دارد كه مى فرمايد:« فمن تمتع بالعمره الى الحج .»


و رسول خدا (ص ) آشكارا فرموده است كه او از آن جهت از احرام بيرون نمى آيد كه قربانى به همراه آورده

و تاءكيد كرده كه اگر پيش از اين مى دانستم ، قربانى با خود نمى آوردم و آن را عمره قرار مى دادم .

و باز تصريح فرموده كه عمره براى هميشه داخل در حج شده است .

بنابراين ، بعيد است كه عمر تمام اين موارد را نفهميده باشد؛

بويژه در برابر سخنى كه از ابن عباس در سنن نسائى آمده كه گفته است :


      شنيدم عمر مى گفت : به خدا سوگند كه من شما را از به جا آوردن عمره مانع شدم ، در صورتى كه امر به برگزارى آن در كتاب خدا شده است .

      و من خودم در خدمت پيامبر خدا (ص ) عمره را انجام داده ام (679).




بنابراين استشهاد عمر به كتاب خدا و سنت پيغمبر درست نيست ؛ بلكه آنچه خليفه عمر را بر آن كار واداشته است ، گوياتر و رساتر

در حديثى ديگر آمده كه آن را ابو نعيم در حلية الاولياء و متقى در كنزالعمال نقل كرده اند.

اين دو منبع آورده اند كه عمر بن خطاب انجام عمره تمتع را در ماههاى حج ممنوع كرد و گفت :


      من خود در خدمت پيامبر خدا (ص ) عمره به جا آوردم . و نيز اين من هستم كه آن را ممنوع مى كنم ؛

      زيرا مردى از دورترين جاها، خاك آلوده و ژوليده و خسته و درمانده ، به قصد اداى عمره در ماههاى حج به اينجا مى آيد

      و تلبيه به عمره مى گويد و كعبه را طواف مى كند و از احرام بيرون مى شود. آنگاه لباسهايش را مى پوشد و به خود عطر

      و بوى خوش مى زند و با زنش ، كه به همراه خود آورده ، همبستر مى گردد. تا روز هشتم ذى حجه كه در آن روز تلبيه حج

      مى گويد و لبيك گويان با حاجيان به نيت حج به منى مى رود؛ در حالى كه نه ژوليده است و نه غبار آلوده و نه خسته و نه درمانده .

      و اينها همه را در يك روز به پايان مى برد؛ در صورتى كه حج برتر از عمره است . حالا اگر ما اين فرصت را در اختيارشان بگذاريم

      ، دست به گردن زنانشان كرده ، زير درختهاى اراك با آنها هماغوش خواهند شد! در حالى كه ساكنان حرم مردمى بى برگ و نوا

      هستند و خرميشان بسته به درآمدى است كه از راهيان حج و عمره به دست مى آورند
      (680).


  دارد ... 



_____________________________

1 - سنن نسائى ، كتاب الحج ، باب التمتع ، ج 2، ص 16، چاپ بيروت ، در احياء التراث العربى ، ج 5، ص 135؛ تاريخ ابن كثير، ج 5، ص 122 كه گفته است : و قد فعله النبى . و مى گويد كه اسنادش عالى است ، اما آن را نياورده اند!
2 - كنزالعمال ، ج 5، ص 86؛ حلية الاولياء، ابو نعيم ، ج 5، ص 205.
 
تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

ادامه فشرده احادیث گذشته ...

پست توسط محدثه »

.

ادامه ...




و در روايتى ديگر « عمر » گفته است :


      ... قبول دارم كه رسول خدا (ص ) و اصحابش ‍ عمره به جا آورده اند؛

      اما من خوش ندارم كه در زير درختهاى اراك حجله عروسى بر پا شود و از همانجا يك راست به حج بروند؛

      در حالى كه آب غسل از موى سرهايشان مى چكد (1) !







در اين حديث عمر تصريح كرده كه دو موضوع وى را به صدور چنان فرمانى واداشته است :



اول احترام حج ؛ و عينا همان دليلى را مى آورد كه صحابه پيغمبر با آن عدم موافقتشان را در انجام عمره تمتع پيش از مناسك حج

و در حجة الوداع به پيامبر خدا (ص ) ابراز داشته اند.
و از اينجاست كه مى بينيم گوينده سخن در هر دو جا يكى است .

يعنى مهاجران قريشى كه عمره تمتع را در ماههاى حج بر خلاف آداب و سنتهاى حج و عمره دوره جاهليت مى دانستند.





دومين موردى كه وى را بر آن داشته تا جمع بين حج و عمره را ممنوع اعلام كند، مطلبى است كه در يكى از دو فرمان خود

به آن تصريح كرده و گفته است ساكنان خانه خدا را نه زراعتى است و نه گله و دامى ؛

بلكه تنها دلخوشيشان بسته به درآمدى است كه در مواقع حج و عمره به دستشان مى رسد.

پس خليفه از آن رو بين حج و عمره را فاصله مى اندازد و مقرر مى دارد كه عمره را در غير ماههاى حج برگزار كند،

تا مسلمانان دو بار به مكه بيايند: يكى بار براى حج ، و بار ديگر به خاطر عمره . تا از آن راه سودى هم به ساكنان قريشى حرم رسيده باشد.


و به طورى كه در سنن بيهقى آمده است ، در پاسخى كه عمر به اميرالمؤ منين على بن ابى طالب (ع ) داده ، همين هدف به چشم مى خورد.





_ بيهقى مى نويسد كه :


      على بن ابى طالب (ع) به عمر گفت : تو انجام عمره تمتع را ممنوع كرده اى ؟!

      عمر جواب داد: نه . اما منظورم اين است كه خانه خدا بيشتر زيارت شود.

      اما فرمود: هر كس كه حج افراد به جا آورد خوب است ؛ اما آن كس كه عمره تمتع را انجام دهد، كتاب خدا و سنت پيامبرش را پيروى كرده است (2).









[HR]





آنچه گذشت ، با همه كاستى كه در مصادر بحث خود داشتيم ، تمامى آن چيزى است كه از اخبار نهى عمر از انجام عمره تمتع به دست ما رسيده است

و از رهگذر، همين اندك كه آورده ايم ، پرتوهايى از اجتهاد عمر در اين حكم و انگيزه او در اين تأويل به چشم مى خورد.

و نيز از مجموع آنچه گفتيم ، چنين برمى آيد كه[HIGHLIGHT=#ffff00] ممنوعيت عمر از انجام عمره تمتع با شدت و خشونت همراه بوده

و مردم را به خاطر آن زير ضربات تازيانه مى گرفته است
  (3).






ــ ابن كثير در اين مورد مى نويسد:


صحابه - رضى الله عنهم - از عمر سخت مى ترسيدند و جرأت مخالفت با او را نداشتند (4).

و ما نديديم كه در دوران حكومتش كسى با او به معارضه برخيزيد و يا سخنى به مخالفت با او بر زبان آورد (5)

و لبى بجنباند؛ مگر على كه درباره منع او از عمره به خليفه گفت : هر كس كه عمره تمتع به جاى آورد به كتاب خدا و سنت پيامبرش عمل كرده است (6).










از آن تاريخ به بعد، به جا آوردن حج تنها ، سنت عمر شد، و خلفاى قرشى قدم به جاى پاى او نهاده ، سنت وى را پذيرا شدند.




__________________________

1 - صحيح مسلم ، ح 157، ص 896؛ مسند طيالسى ، ح 516، ج 2، ص 70؛ مسند احمد، ج 1، ص ‍ 49-50؛ سنن نسائى ، كتاب الحج ، باب التمتع ، ج 2، ص 16؛ سنن بيهقى ، ج 5، ص 20؛ ابن ماجه ، ح 2979، ص 692؛ كنز العمال ، ج 5، ص 86.
2 - سنن بيهقى ، ج 5، ص 21.
3 - اين مطلب را نووى در شرح بر صحيح مسلم (ج 1، ص 170) و به نقل از قاضى عياض آورده است .
4 - تاريخ ابن كثير، ج 5، ص 141.
5 - تاريخ ابن كثير، ج 5، ص 141.
6 - سنن بيهقى ، ج 5، ص 21.
 
تصویر 
Member
Member
پست: 51
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸, ۱:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 134 بار
سپاس‌های دریافتی: 32 بار

Re: !!! بدعت « عُمر » در " متعه حج " !!!

پست توسط mohhammad$adeq »

 تصویر 


سلام
کل بدعه ضلاله و کل ضلاله سبیلها الی النار(هر بدعتی گمراهی و هر گمراهی راهش به آتش است[COLOR=#000000])
بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد یا علی مولا مدد
لعن بی حد و عدد بر تا به ابد
 

  
Member
Member
پست: 51
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸, ۱:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 134 بار
سپاس‌های دریافتی: 32 بار

Re: !!! بدعت « عُمر » در " متعه حج " !!!

پست توسط mohhammad$adeq »

[quote="محدثه"] تصویر 
سلام
عن النبی (ص):
کل بدعه ضلاله و کل ضلاله الی النار.
بسم الله الرحمن الرحیم
قل هو الله احد یا علی مولا مدد
لعن بی حد و عدد بر تا به ابد
عمر
New Member
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹, ۱۰:۱۳ ق.ظ

Re: !!! بدعت « عُمر » در " متعه حج " !!!

پست توسط Nouman »

[quote="mohhammad$adeq"] تصویر 




سلام
کل بدعه ضلاله و کل ضلاله سبیلها الی النار(هر بدعتی گمراهی و هر گمراهی راهش به آتش است[COLOR=#000000])
بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد یا علی مولا مدد
لعن بی حد و عدد بر تا به ابد
 
      
[COLOR=#000000]به جواب همین احمق که در بالا نوشته است. 
 
هرکسی که به یاران حضرت محمد بی احترامی کرد, به حضرت محمد بی احترامی کرد,و هر کس به حضرت محمد بی احترامی کرد به خدا بی احترامی کرد.
 

لعنت خدا به سری کسیکه به یاران رسول خدا بی احترامی می کند.
تشکر
Iron
Iron
پست: 178
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ آبان ۱۳۸۹, ۷:۱۳ ق.ظ
محل اقامت: ای کاش نجف
سپاس‌های ارسالی: 190 بار
سپاس‌های دریافتی: 385 بار
تماس:

Re: !!! بدعت « عُمر » در " متعه حج " !!!

پست توسط mamashli110 »

به نام سلام

خوش آمدید :razz:
دوست عزیز ابتدا خدمت شما عارض هستم که شما حق هیچ گونه توهین به کاربران سایت را نداشته و لطفا حریم خود را حفظ کنید .

و در جواب شما که :

" هرکسی که به یاران حضرت محمد بی احترامی کرد, به حضرت محمد بی احترامی کرد,و هر کس به حضرت محمد بی احترامی کرد به خدا بی احترامی کرد.
لعنت خدا به سری کسیکه به یاران رسول خدا بی احترامی می کند.
"

یاران در درجه اول هستند یا اهل بیت پیامبر صلوات الله علیه ؟

چند سوال :

چه کسی در خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به آتش کشید و به دستور چه کسی ؟

چه کسی ریسمان به دور گردن حضرت علی علیه اسلام انداخت و حضرت را برای چه به مسجد برد ؟

چه کسی حضرت فاطمه را در پشت در لگد زد ؟ لعنت خدا بر آنها باد


ابتدا سوال ها را پاسخ داده تا جواب شما را بدهم ..


علی مدد


 بغض عمر و حب علی راه نجات لعنت به عمر به آل حیدر صلوت 
پيامبر(ص) به على(ع) فرمود:
«انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى؛ ».
« تو نسبت به من، به منزله هارون از موسى هستى جز اين‌كه بعد از من پيامبرى نيست».




أللَّهُمَّ العَـن صَنَمي قُرَیشٍ وَجِبتَیهَا وَ طاغُـوتَیها وَ إفکَـیها وابنَـتَیهِمَا اللَّذَینِ خالَفا أمرَکَ وَ أنکَرا وَحـیَکَ

تصویر

[External Link Removed for Guests]
قفل شده

بازگشت به “تاريخ”