کنکاشی در چرایی نیامدن ولایت امام علی (ع) در قرآن بطور صریح

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: کنکاشی در چرایی نیامدن ولایت امام علی (ع) در قرآن بطور صریح

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

با سلام

به نظرم نماز مهم تره


فکر می کنم نظر اهل بیت (علیهم اسلام ) رو بدونیم بهتره :

إن الامامة زمام الدين ، و نظام المسلمين، و صلاح الدنيا و عز المؤمنين. إن الامامة أس الاسلام النامي، و فرعه السامي،

بالامام تمام الصلاة و الزكاة و الصيام و الحج و الجهاد، و توفير الفئ و الصدقات، و إمضاء الحدود و الاحكام، و منع الثغور و الاطراف....


همانا امامت زمام دين و مايه نظام مسلمين و صلاح دنيا و عزت مؤمنين است. همانا امامت اساس اسلام پویاست و شاخه بلند آن است.

كامل شدن نماز و زكات و روزه و حج و جهاد و بسيار شدن غنيمت و صدقات و اجراء حدود و احكام و نگهدارى مرزها و اطراف به وسيله امام است.


زمام به معنی بندی است که دور ظرفی می بستند تا از هم نپاشد ؛ امامت زمام دین است یعنی اگر نباشد دین نیست .

نماز هم جزئی از آن ظرف(دین) است و مظروف آن به حساب می آید ، پس مقایسه آن با امامت اصلا قیاس مع الفارق است !

اگر نماز مقدمه هدایت باشد ، پس چطور آنهاییکه اینهمه نماز می خوانند و کعبه را طواف می کنند و ... (مدعی سنت هم هستند)

ولی بویی از هدایت نبرده اند ؟ و این همه نماز کمکی به ایشان نکرده است !

و امام باقر ع می فرمایند اگر تا قیامت چنین کنند و در کنار کعبه مظلومانه کشته شوند ، ولی ولایت ما را نپذیرند در پیشگاه خدا هیچ ارزشی ندارد .


امیدوارم پاسخ تان را گرفته باشید . تصویر
دوسوال بعدیتون رو هم در بخش های مرتبط با خودش بپرسید ، دوستانم به شما پاسخ می دهند . تصویر



[HR]
لطفا ادامه بدین تصویر تصویر .خیلی مشتاقم که بدونم.تصویرتصویر



عجله نفرمایید ، اخماتونم باز کنید .

من سوالاتی در پست قبل از mypejman پرسیدم که منتظر جوابش هستم .

موفق باشیدتصویر
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Junior Member
Junior Member
پست: 36
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷, ۸:۴۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 59 بار
سپاس‌های دریافتی: 42 بار

Re: کنکاشی در چرایی نیامدن ولایت امام علی (ع) در قرآن بطور صریح

پست توسط zahra sadeghpoor »

سلام. ضمن تشکر از جوابتون :razz: ، در مورد
مقایسه آن با امامت اصلا قیاس مع الفارق است !
گل گفتين. :razz:
ولي من بين چيزايي که گفتم با
همانا امامت زمام دين و مايه نظام مسلمين و صلاح دنيا و عزت مؤمنين است. همانا امامت اساس اسلام پویاست و شاخه بلند آن است.

كامل شدن نماز و زكات و روزه و حج و جهاد و بسيار شدن غنيمت و صدقات و اجراء حدود و احكام و نگهدارى مرزها و اطراف به وسيله امام است.
و
امام باقر ع می فرمایند اگر تا قیامت چنین کنند و در کنار کعبه مظلومانه کشته شوند ، ولی ولایت ما را نپذیرند در پیشگاه خدا هیچ ارزشی ندارد .

تناقضي نميبينم.

:-o منتهي در مورد
اگر نماز مقدمه هدایت باشد ، پس چطور آنهاییکه اینهمه نماز می خوانند و کعبه را طواف می کنند و ... (مدعی سنت هم هستند)

ولی بویی از هدایت نبرده اند ؟ و این همه نماز کمکی به ایشان نکرده است !

منظور از اين که ميگم نماز ( نه تنها نماز بلکه ساير (انجام) واجبات و (دوري از ) محرمات) مقدمه ي هدايته اين نيست که هر کس که نماز ميخواند(منظور نماز بدون معرفت و يا حضور قلب) يعني هدايت هم شده همون طور که ميدونين عمر و ابوبکر هم نماز ظاهري رو ميخوندن بلکه به اين معناست که مادامي که فرد نماز نخواند محال است رشد معنوي داشته باشد.
يعني کسي عروج داشته و از جهنم به دور است که در درجه ي اول ظاهر دين رو حفظ کنه تا بتونه به بطن دين هم بره ولو در در ساعات پاياني عمرش متحول بشه. مثلا اون دختر خانومايي که حجاب ندارن و قتي حرف از سير و سلوک ميزنن آدم خندش ميگيره چون تجربه ي سير و سلوک عرفاني بدون حفظ ظاهر دين محاله.


اربعين رو تسليت ميگم
التماس دعاي خاص :razz:
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: کنکاشی در چرایی نیامدن ولایت امام علی (ع) در قرآن بطور صریح

پست توسط محمد علي »

سلام و سپاس تصویر

ولی یکمی دقت نکردین

شما فرمودین ، نماز مهم تره !

بنده هم گفتم طبق نظر امام (ع) ، امامت نگهدارنده دین است . (که نماز هم جزئی از آن دین است ، یعنی مظروف آن است)

لذا اهمیت بسیار بیشتری دارد و اصلا قابل مقایسه نیست .

تناقضش در همینجاست که اصلا این دومسئله قابل قیاس نیستند چه رسد به اینکه بگوییم نماز مهم تر از نگهدارنده آن است .


در مورد دوم هم
که هر کس نماز نخواند محال است که هدایت شود !

باز هم صحیح نیست ، خیلی ها اول نماز نمی خواندند و بعد که هدایت شدند نمازهم خواندند .

اما اگر منظور تان کسی است که مسلمان شده باشد و نماز نخواند مسلما درست است که هدایت نخواهد شد .

اما خواندن نماز هم لزوما تضمین کننده هدایت نیست ، اگر همراه با ولایت نباشد .


[HR]
البته همانطور که می دانید در فضای تایپی ممکن است سوء تفاهم و یا نارسایی هایی در متن باشد

که هردو یک حرف را بزنیم ولی با دو لحن متفاوت

لذا پیشاپیش از حسن توجه و حوصله شما ممنونم

با تشکر تصویر
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Junior Member
Junior Member
پست: 36
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷, ۸:۴۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 59 بار
سپاس‌های دریافتی: 42 بار

Re: کنکاشی در چرایی نیامدن ولایت امام علی (ع) در قرآن بطور صریح

پست توسط zahra sadeghpoor »

سلام. منم همين طور از شما شديدا ممنونم :razz:
منظورم از تناقض اين بود که
چون پیامبر در طول عمر خود همیشه خواستن مردم رو با ظواهر دین آشنا کنن ( نه این که نماز فقط ظاهر دین باشه و باطن نداشته باشه بلکه منظورم چیزاییه که در حال حاظر به عنوان واجب و حرام برای ما گفته میشه) یعنی عمل پیامبر برای آشنایی با ظاهر نماز بوده نه بطن اون و در روز قدیر مسئله ی "ولایت" مطرح میشه برا این که مردم با بطن دین آشنا بشوند .پس نماز مقدمه ای برای پذیرفتن ولایت و بطن دین هست یعنی تا وقتی که انسان انجام و اجبات و ترک محرمات رو نداشته باشه اصلا در دایره ی هدایت قرار نداره. البته این از دیدگاه عرفانیشه ولی نمیدونم توی فقه این مسائل چه جوری مطرح میشه.

که من نوشتم (البته جمله ي اول "نماز مهم تره رو حذف کردم "
با
همانا امامت زمام دين و مايه نظام مسلمين و صلاح دنيا و عزت مؤمنين است. همانا امامت اساس اسلام پویاست و شاخه بلند آن است.

كامل شدن نماز و زكات و روزه و حج و جهاد و بسيار شدن غنيمت و صدقات و اجراء حدود و احكام و نگهدارى مرزها و اطراف به وسيله امام است.
و
نقل قول:
امام باقر ع می فرمایند اگر تا قیامت چنین کنند و در کنار کعبه مظلومانه کشته شوند ، ولی ولایت ما را نپذیرند در پیشگاه خدا هیچ ارزشی ندارد .

از ديدي که من نگاه ميکنم تناقضي نداره. :D

التماس دعاي خاص :razz:



در برابر التماس دعاي ديگران مسئوليد

که دعا کنيد
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: کنکاشی در چرایی نیامدن ولایت امام علی (ع) در قرآن بطور صریح

پست توسط محمد علي »

با اینکه مرتب بحث این تاپیک داره منحرف میشه ولی چاره ای نیست .


چون پیامبر در طول عمر خود همیشه خواستن مردم رو با ظواهر دین آشنا کنن


کجا گفتند اینو ، و شما بر چه اساسی چنین نتیجه گیری ای کرده اید ؟


در روز قدیر مسئله ی "ولایت" مطرح میشه برا این که مردم با بطن دین آشنا بشوند


(غدیر هم با "غ" نوشته میشه نه "ق")

اولا که از روز اول دعوت (یوم الانذار) ولایت مطرح شده بود و مردم با آن بیگانه نبودند .

بعدشم خود عبارات گویای تناقض هست دیگه . نه نماز ظاهر دین است و نه ولایت بطن دین .

توی حدیثی که نقل کردیم ، امامت نگهدارنده دین هست . (بذارید یه مثال بزنم شما یه ظرف رو در نظر بگیر که چیزی او رو در برگرفته و مواظبه نشکنه)

اینکه کاملا معناش متفاوته از بطن (البته منظورم این نیست که ولایت در بطن دین نیست ، منظورم اینه که تقسیم دین به ظاهر و باطن تقسیم صحیحی نیست)


معیار ما اهل بیت (ع) هستند و نه عرفا .

فکر کنم واضح تر از این دیگه نمیشه توضیح داد . امیدوارم گرفته باشید تصویرتصویر
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Junior Member
Junior Member
پست: 38
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۷, ۸:۲۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 23 بار
سپاس‌های دریافتی: 27 بار

Re: کنکاشی در چرایی نیامدن ولایت امام علی (ع) در قرآن بطور صریح

پست توسط aminjo0n »

نمی خواین ادامه بدین؟
یا سخنی داشته باش دل پذیر یا دلی داشته باش سخن پذیر
Junior Member
Junior Member
پست: 38
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۷, ۸:۲۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 23 بار
سپاس‌های دریافتی: 27 بار

Re: کنکاشی در چرایی نیامدن ولایت امام علی (ع) در قرآن بطور صریح

پست توسط aminjo0n »

خیلی ممنون که توضیح دادین.کاملا متوجه شدم!
یا سخنی داشته باش دل پذیر یا دلی داشته باش سخن پذیر
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: کنکاشی در چرایی نیامدن ولایت امام علی (ع) در قرآن بطور صریح

پست توسط محمد علي »

سلامتصویر

و یک عذرخواهی از خلف وعده ای که شد تصویر

اما بیکار نبودیم تصویرمشغول اماده کردنش بودم ، ان شالله در چند روز آینده

خدمتتون ارائه میشه .
تصویر
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: کنکاشی در چرایی نیامدن ولایت امام علی (ع) در قرآن بطور صریح

پست توسط محمد علي »

به نام خدا

با سلام مجدد تصویر

برای شروع ، گامهای لازم را مرور می کنیم .

اول برای یاد آوری گفته بودیم که :

محمد علي نوشته شده:دوستانی که با شیوه بحث بنده آشنایی دارند می دانند که کاملا تفکیک شده و طبق روال منطقی بحثی را پی می گیریم


آیا انتظار این که از حیث تئوریک اصول اساسی دین در این کتاب صراحتا بیان شود انتظار زیادی است ؟


انتظار زیادی نیست ، و ثابت خواهیم کرد که خداوند صراحتا مساله امامت را بیان کرده است ؛

اما این انتظار که شما از مخالفین امامت دارید زیاد است ، چرا که در همه امور قرآن اختلاف کردند و اصل و فرعی را تفکیک نکردند .

با اینکه امامت منصوصه را از خود قرآن ثابت خواهیم کرد ، اما

نکته مهم این است که ، اگر کسی از شما درخواست کرد که فقط با قرآن بحث کنید ، جوابش فقط یک کلمه است به او بگویید:

حرفش مخالف خود قرآن است .



وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (سوره مبارکه نحل 44)

و ما اين ذكر ( قرآن) را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است را

براى آنها تبیین کنی (شرح دهی) و شايد انديشه كنند!
(44)


بنابر این آیه ، قرآن نیازمند تبیین پیامبر است ؛ و بدون آن تبیین مردم به فهم قرآن نمی رسند و اگر با قواعد عربی آشنایی داشته باشید می بینید که "لتبین" لام اول فعل ، تعلیل است .

یعنی بیان علت و سبب را می کند ، نکته بسیار ظریفی نهفته است که اصلا علت انزال قرآن تبیین پیامبر بود ، و اگر این تبیین نبود ، اصلا قرآن نازل نمی شد !



وَمَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (سوره مبارکه نحل 64)

ما قرآن را بر تو نازل نكرديم مگر براى اينكه آنچه را در آن اختلاف دارند، براى آنها روشن كنى;

و (اين قرآن) مايه هدايت و رحمت است براى قومى كه ايمان مى‏آورند!



خود قرآن تصریح دارد که مردم دچار اختلاف می شوند و نیازمند تبیین پیامبر هستند .

آیه هم اطلاق دارد ، و اصول و فروع دین را مشخص نکرده بلکه در هرچه از قرآن اختلاف کنند باید به تبیین پیامبر رجوع نمایند .

و نیز هدایت و رحمت هم فقط برای قومی است که ایمان بیاورند ، لذا اگر کسی عناد ورزید ، شما هرچقدر هم صراحت داشته باشید

باز از سر لجبازی نخواهد پذیرفت .

اگر بازهم کمی از قواعد لغت عرب بهره گیرید ، می بینید که اسلوب حصر ، ( ما + الا) در اینجا به کار رفته ،

یعنی نازل نکردیم مگر برای اینکه تو برایشان تبیین کنی . این آیه نیز موید آیه قبلی است که عرض شد نزول قرآن

مشروط به تبیین پیامبر است .

[HR]حال

یک سوال عقلی :

با این حساب ، خداوندی که وعده به حفظ قرآن از تحریف داده ، و از طرفی قرآن را نیازمند تبیین دانسته ،

آیا خودش تبیین پیامبر را حفظ نمی کند ؟

اگر پاسختان منفی باشد ، هم صغرای قضیه باطل می شود و هم کبرای آن !

مطمئنا هر عقل سلیمی به پاسخ مثبت خواهد رسید . پس بدون شک سنتی که تحریف نشده باشد وجود دارد .

دقت شود که ما تحریف شدن برخی احادیث را در برخی نحله ها رد نمی کنیم ، اما به این معنی نیست که سنت به طور کلی تحریف

شده باشد چون در این صورت نقض قرض از خداوند سر زده و این قبیح است .

اگر او وعده حفظ قرآن را داده ، در معنای التزامی باید تبیین آن را نیز حفظ کند ، چون حفظ قرآن به حفظ تبیین آن است ،

نه فقط ظاهر الفاظی که در بسیاری موارد ممکن است دارای ابهام باشند . دلایلی که در بالا آمد هم عقلی بود و هم بر اساس نص صریح خود قرآن   لذا اگر با منطق قرآن موافق هستید ، بحث کنیم و گرنه مخالف قرآن عمل کرده ایم .  




[HR]


اما آیا صورت کلی آنها و چارچوب اساسی آنها هم مورد اختلاف است؟آیا یک غیر مسلمان متوجه ظرافتهای اختلاف در نماز بین شیعه و سنی می شود؟ در حالیکه هیچ کس نمی تواند منکر اصل نماز و وضو در قرآن شود.


اگر ثابت کنیم که چارچوب اصلی امامت و کلیت ان در قرآن مطرح شده است می پذیرید ؟

ولی در مورد مساله امامت (یه شیوه ای که مد نظر شیعه است) طرف مخالف بر این عقبده است که چیزی بعنوان امامت که از جانب خداوند تعیین شود در قرآن نیامده است!


دقت کنید که اول سراغ اصل مسئله در یک منبع بروید تا اینکه اول سخن مخالفان را بشنوید ، مخالف مخالف است .

پس دلیل ثابت شده ما را نیز رد خواهد کرد (این را بنابر تجربه بحث های زیاد خصوصا در عربستان و با وهابیت عرض می کنم)

لذا ابتدا باید دید منطق قرآن چیست ؟


و وقتی بدون اشاره به شان نزول و حدیث به ظاهر آیاتی که مورد استناد شیعه است بنگریم به همین نتیجه می رسیم


دقیقا وقتی وارد این شیوه شوید ، از منطق قرآن دور شده اید . بنابر آیاتی که در بالا آوردیم .


آیا فقط با استناد به قران می توان در مورد جانشینی پیامبر اکرم(ص) احتجاج کرد؟


بله اما به همان صورتی که قرآن شرط کرده است .




برهانی که شیعه می آورد بر مبنای قرآن + حدیث است.قسمت حدیث آن چون تحریف پذیر است مشکل پیش می آید. لذا برای من همچنان این سوال مطرح است که چرا مساله امامت بطور صریح در قرآن نیامد؟


این برهان شیعه نیست ، برهان خود قرآن است !

نکته دوم اینکه ، تحریف پذیر بودن ، فقط احتمال را می رساند و نه وقوع آن را به طور صدردصد .

لذا ضوابطی داریم که با استفاده از آنها می توان حدیث صحیح را از سقیم باز شناخت .



البته در بالا سوالاتی پرسیده بودیم که دوست عزیزمان پاسخی ندادند و لذا ما ادامه می دهیم .


نکته دوم :

« إنَّ عَلينا جَمعَه و قُرآنَه .. ثُمَّ إنَّ عَلينا بَيانَه »

جمع کردن و خواندن قرآن بر عهدۀ ماست ... سپس بیان و توضیح آن نیز به عهدۀ ماست . (القیامه 17و19)

از اين آيه به دست مي‌آيد كه خداي تبارك و تعالي علاوه بر نزول آٍيات قرآن به رسول گرامي، حقايقي هم به عنوان تبيين مطالب قرآني به آن حضرت وحي كرده است.

و از اين جهت پيامبر اسلام (صلّي الله عليه وآله) در حديثي خطاب به مسلمانان فرمود: «الا انّي قد اوتيت القرآن و مثله معه.»(سنن ابن ماجه، 1/6، سنن ابي داود، 4/200)

يعني: آگاه باشيد كه به من قرآن و حقايقي مانند آن داده شده است .

و در نقل کامل تر :

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم الا انى أوتيت الكتاب و مثله معه الا أنى أوتيت القرآن و مثله (سنة) معه

الا يوشك رجل ينثني شبعانا على أريكته يقول عليكم بالقرآن فما وجدتم فيه من حلال فأحلوه و ما وجدتم فيه من حرام فحرموه.

من مي بينيم که بعد از من افرادي مي آيند بر اريکه قدرت تکيه مي زنند و مي گويند: هر چه در قرآن حلال بود، عمل کنيد و هرچه حرام بود، اجتناب کنيد.

مسند احمد، ج4، ص131 - شرح مسند احمد، ج13، ص291

پس علاوه بر قرآن ، تبیین آن نیز بر پیامبر وحی شده است . پس نباید فکر کنیم حدیث وحی نیست ، بلکه آن نیز از جانب خداست و وعده حفظ آن نیز داده شده است .

اما همه اینها را فقط برای این گفتم که جایگاه سنت را درک کنیم و از نیازمندی به آن غافل نشویم که دچار آن هشدار پیامبر خواهیم شد !

[HR]


ولی فعلا برای اثبات اینکه مسئله امامت در خود قرآن آمده است ، فعلا از حدیث در بحث خود بهره نمی گیریم و فقط از قرآن شروع می کنیم .

و گامهایی که در پیش داریم به صورت منظم و مرتب اینگونه است :

1- اولا اثبات شود که اصل مسئله امامت امری است که از جانب خدا تعیین و نصب می شود .

2- ثانیا این امام که از طرف خدا انتخاب می شود چه شرایط و صفاتی دارد ؟

3- سپس به این می رسیم که آیا با این مقدمات ، خداوند مصداقی هم برای آن امام معرفی کرده است یا خیر .


این اصول کلی بود ، که ان شاء الله با صبر و تامل یکی یکی بحث خواهیم کرد . و همگی از خود قرآن


فعلا ببینیم اصلا مسئله امامت در قرآن آمده یا نه ؟ نصب آن توسط چه کسی است ؟
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
ارسال پست

بازگشت به “اسلام”