قطب علمي بهاييان و سلطنت‌طلبان، سارق موزه انگليس!

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Iron
Iron
پست: 229
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ تیر ۱۳۸۶, ۴:۰۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 88 بار
سپاس‌های دریافتی: 557 بار

قطب علمي بهاييان و سلطنت‌طلبان، سارق موزه انگليس!

پست توسط پاسخ جو »

 قطب علمي بهاييان و سلطنت‌طلبان، سارق موزه انگليس! 

  تصویر  
سارق منحصر به فرد و حرفه‌اي كتاب‌هاي تاريخي موزه بريتانيا، به عنوان چهره علمي مشهور بهاييان
و سلطنت‌طلبان مطرح بوده و هر ساله با مبالغ كلاني كه از آنها دريافت مي‌كرده، چندين همايش علمي در كشورهاي مختلف درباره ايران برپا مي‌كرده است.

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از فردا، جمعه گذشته روزنامه «گاردين» گزارش داد که دادگاهى در بريتانيا به اتهام يک ايرانى رسيدگى مي‌کند که متهم است در مدت هفت سال کتاب‌هاى تاريخى را قرض گرفته و صفحاتى از آنها را جدا کرده است.

«گاردين» در گزارش مفصلى مى‌نويسد: يک ايرانى ثروتمند به نام فرهاد حکيم‌زاده به بيش از 150 کتاب و اثر تاريخى و بسيار پرقيمت مربوط به قرن‌هاى شانزدهم ميلادى به بعد را که در کتابخانه‌ ملى بريتانيا در لندن نگهدارى مي‌شده، از کتاب‌ها جدا کرده است.

به نوشته «گاردين»، اين ايرانى دانشگاهى خساراتى وارد آورده که به هيچ وجه قابل جبران نيست. صدمات وارد شده با چشم غيرحرفه‌اى قابل تشخيص نيست و در لابه‌لاى اوراقى قرار دارد که با دست صحافى شده‌اند و حديث سفرهاى اروپاييان به ايران، بين‌النهرين و امپراطورى مغول است.

به نوشته «گاردين»، پژوهشگران ارشد کتابخانه حيران مانده‌اند که چرا فرهاد حکيم‌زاده، تحصيل‌کرده دانشگاه ‌هاروارد، ناشر و متفکر با يک چاقوى جراحى به جان 150 کتابى افتاده است که قرن‌هاست در مجموعه ملى محفوظ بوده‌اند.

«گاردين» مى‌نويسد: خسارت مالى که او در طى هفت سال به بار آورده است چيزى حول و حوش چهارصدهزار پوند است اما دکتر کريستين جنسن، مسئول بخش مجموعه چاپى کتابخانه مى‌گويد به هيچ عنوان نمى‌توان قيمتى روى کتاب‌ها و نقشه‌هايى که او نابود کرده گذاشت.

«گاردين» از قول جنسن مى‌نويسد: اين اشياي تاريخى براى هميشه ناقص شده‌اند. شما نمى‌توانيد کار او را جبران کنيد. او بخشى از شواهد تاريخى درباره اولين سفرهاى اروپايى به جايى که ما امروزه به آن خاورميانه و چين مى‌گوييم از بين برده است. من بسيار عصبانى هستم. اين فرد متمول چيزى را نابود کرده که متعلق به همه است.

قرار بود وي جمعه گذشته براي توضيح درباره اتهاماتش در دادگاهي در لندن حضار شود او به 14 فقره جرم از سال 1998 اعتراف کرده که شامل برداشتن نقشه‌هاى قديمى و صفحاتى از ده کتاب در کتابخانه ملى بريتانيا و چهار کتاب ديگر در کتابخانه بودلين در شهر آکسفورد است.

«گاردين» مى‌نويسد: وقتى پليس در ماه جولاي گذشته خانه او را در محله نايتس بريج لندن جستجو کرد، چندين نقشه، صفحه و تصوير گمشده را پيدا کرد که در لابه‌لاى نسخه‌هاى کم ارزشتر کتاب‌هايى که متعلق به خودش است، چسبانده بود.

با وجود آن‌كه رسانه‌هاي مختلف انگليسي از «گاردين» و «بي.بي.سي» گرفته تا نشريات زرد بريتانيا چون «ديلي‌ميل» با شگفتي بسيار به اين موضوع پرداختند، هيچ‌يك از آنان به گرايش فكري و سياسي حكيم‌زاده اشاره نكرده است اما بررسي‌هاي خبرنگار ما برخي از زواياي پنهان چهره‌اي كه اكنون براي ايرانيان رسوايي بزرگي به بار آورده را روشن مي‌كند.

بنا بر اين گزارش، حكيم‌زاده كه تمام آشنايانش او را يك ايراني ثروتمند مي‌دانند، چهره‌اي كاملا مورد اعتماد سلطنت‌طلبان بود و با بودجه‌هاي كلاني كه در اختيار او قرار مي‌گرفت، هر ساله چندين كنفرانس و همايش درباره فرهنگ و تاريخ ايران و طبق ديدگاه‌هاي همفكرانش برگزار و به اين منظور ده‌ها تن را از كشورهاي مختلف جهان با پرداخت هزينه رفت‌وآمد و اسكان دعوت مي‌كرد و بنيادي با عنوان بنياد ميراث ايران در لندن هم پايه‌گذاري كرده بود. هم اكنون نام حكيم زاده از اين بنياد برداشته شده، اما همچنان اين بنياد به كار خود ادامه مي دهد.

وي همچنين سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني در برخي دانشگاه‌هاي اروپايي چون دانشگاهSOAZكرده بود و يكي از عوامل مهم جاي دادن بهاييان در مراكز پژوهشي ايرانشناسي بود. بهاييان از جمله افراد ثابت كنفرانسهاي او بودند و حكيم زاده در پوشش دفاع از فرهنگ ايراني همواره درپي گرايشهاي ضد ديني و باستان گرايانه خود بود.

افشاي دزدي منحصر به فرد حكيم‌زاده ـ كه چهره‌اي به اصطلاح فرهنگي و پژوهشي به نظر مي‌رسد ـ از ارشمندترين اسناد يك كشور اروپايي مي‌توان نشان دهد كه افرادي از اين دست با وجود ادعاهاي پرطمطراق براي ايرانيان و اروپاييان از چه جايگاه شخصيتي برخوردارند.

روزنامه «گاردين» در ادامه توضيح خود درباره اين سرقت كاملا تخصصي مي‌نويسد.

پژوهشگران کتابخانه در ماه ژوئن 2006، بعد از آنکه يک کتابخوان ديگر به آنها خبر داد که صفحاتى از يکى از کتاب‌ها کنده شده است، به کاراگاه تبديل شدند. تحقيقات دقيق کارشناسان، صحت اين حرف اين کتابخوان را ثابت کرد و بعد عمليات وسيعى درباره آن‌که چه کسى مرتکب اين کار شده و اين‌که چه کتاب‌هاى ديگرى هم به همين سرنوشت دچار شده‌اند، آغاز شد.

«گاردين» مى‌نويسد که کارشناسان با استفاده از سيستم بايگانى الکترونيک تمام کسانى را که اين کتاب را قرض گرفته بودند، پيدا کردند و بعد آثار ديگرى را هم که همين افراد از کتابخانه بيرون آورده بودند مورد تحقيق قرار دادند. آنها متوجه شدند بخش‌هايى از کتابها که همان دوره را به تفصيل شرح مى دهد و درباره روابط اروپاييان با منطقه اى است که سوريه امروزى تا بنگلادش را در برمى‌گيرد نيز از کتاب‌هاى ديگر جدا شده است. ارزش بعضى از صفحات به 32000 پوند مى‌رسد.

آنها متوجه شدند که حکيمزاده 842 کتاب قرض گرفته و به دست کم 150 کتاب خساراتى وارد شده است. بعضى از صفحات پيدا شدند اما بسيارى از آنها براى هميشه گم شده‌اند.

«ساندرا لاويل»، خبرنگار «گاردين» مى‌نويسد، کتابخانه نامه‌اى به حکيم‌زاده نوشت.

او در جواب نوشت که اطلاعى درباره خسارات وارده به کتابها ندارد. به همين علت کتابخانه ملى تصميم گرفت به پليس مراجعه کند و داستان تحقيقات خود را شرح دهد.

گاردين به نقل از کريستين جنسن مى‌نويسد: حکيم‌زاده نمونه بارزى از خوانندگان کتاب‌هاى ماست. او اطلاعات عميقى در اين زمينه دارد و از نظر من اين جرمش را سنگينتر مى‌کند چون او اهميت چيزى را که نابود کرد مى‌دانست. او در پوشش يک محقق و با هدف دزدى آثار تاريخى، از اعتماد ما سوءاستفاده کرد.

گفتني است محاكمه اين چهره كه بدنامي كم سابقه اي براي ايرانيان به بار آورده، 16 فوريه انجام خواهد شد.
چو مي بيني که نابينا و چاه است ... اگر خاموش بنشيني گناه است !
ارسال پست

بازگشت به “بهائیت”