پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) --> ادله خاتميت

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 802
تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1712 بار
سپاس‌های دریافتی: 2245 بار
تماس:

پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) --> ادله خاتميت

پست توسط محب فاطمه »

 تصویر 


 

پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) --> ادله خاتميت  

 

دلايل قرآني بر جهاني بودن اسلام  
 
بهترين دليل و معتبرترين مدرک براي اثبات اينگونه مطالب، قرآن کريم است. و کسي که يک مرور اجمالي بر اين کتاب الهي بکند با کمال روشني درخواهد يافت که دعوت آن، عمومي و همگاني است و اختصاص به قوم و اهل نژاد و زبان معيني ندارد.از جمله، درآيات زيادي همه مردم را بعنوان «يا ايها الناس» [1] و «يا بني آدم» [2]مورد خطاب، قرار داده و هدايت خود را شامل همه انسانها (الناس[3] و العالمين) [4]دانسته است.  


  در آيات فراواني رسالت پيامبر اکرم (ص) را براي همه مردم (الناس [5] و العالمين) [6] ثابت کرده، و در آيه اي شمول دعوت وي را نسبت به هر کسي که از آن، مطلع شود مورد تاکيد قرار داده است. [7] 

  سوي ديگر، پيرامون ساير اديان را بعنوان «اهل کتاب» مورد خطاب و عتاب قرارداده [8] و رسالت پيامبر اکرم (ص) را در مورد آنان تثبيت فرموده، و اساساً هدف از نزول قرآن کريم بر پيامبر اکرم (ص) راپيروزي اسلام بر ساير اديان، شمرده است. [9] .  

 
با توجه به اين آيات، جاي هيچگونه شک و شبه اي درباره همگاني بودن دعوت قرآن کريم و جهاني بودن دين مقدس اسلام، باقي نمي ماند.  
 


جاوداني بودن اسلام  
 
آيات مزبور، همانگونه که با بکار گرفتن الفاظ عام (مانند بني آدم و الناس و العالمين) و با متوجه کردن خطاب به اقوام غير عرب و پيروان ساير اديان (مانند يا اهل الکتاب) عموميت و جهاني بودن اسلام را ثابت مي کند. 

  با اطلاق زماني، محدوديت و مقيد بودن آنرا به زمان معيني نفي مي کند و بويژه، تعبير «ليظهره علي الدين کله» (11) جاي هيچگونه شبهه اي باقي نمي گذارد.  

  مي توان به آيه (42) از سوره فصلت، استدلال کرد که مي فرمايد: 

 «و انه لکتاب عزيز لاياتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه تنزيل من حکيم حميد» و دلالت دارد بر اينکه هيچگاه قرآن کريم، صحت و اعتبار خود را از دست نخواهد داد. 

  دلايل خاتميت پيامبر اسلام (ص) هرگونه توهمي را نسبت به امکان نسخ شدن اين دين الهي بوسيله پيامبر و شريعت ديگري، باطل مي سازد. 
  نيز روايات فراواني به اين مضمون، وارد شده است: «حلال محمد حلال الي يوم القيامه، و حرام حرام الي يوم القيامه». (12)  

  بر اينکه جاوداني بودن اسلام، مانند جهاني بودن آن، از ضروريات اين دين الهي و بي نياز از دليلي زائد بر دلايل حقانيت اسلام است. 


  توجه به جاوداني بودن دين اسلام، احتمال مبعوث شدن پيامبري که شريعت اسلام را نسخ کند نفي مي شود اما جاي چنين توهمي باقي مي ماند که پيامبر ديگري بيايد که مبلغ و مروج اسلام باشد، چنانکه بسياري از پيامبران پيشن چنين مسئوليتي را بعهده داشته اند خواه پيامبراني که معاصر پيامبر صاحب شريعت بوده اند مانند حضرت لوط (ع) که معاصر حضرت ابراهيم (ع) و تابع شريعت وي بود، و خواه پيامبراني که بعد از پيامبر صاحب شريعت، مبعوث مي شدند و از او تبعيت مي کردند مانند اکثر انبيا بني اسرائيل. از اين روي، بايد موضوع خاتميت پيامبر اسلام (ص) را جداگانه مورد بحث قرار دهيم تا جاي چنين توهمي نيز باقي نماند.  




 ******************************** 

 (1) رك ، بقره 21/ نساء، 174/ فاطر ، 15
(2) رك، اعراف 26، 27،28، 31، 35/ يس 60
(3) رك، بقره 185، 187/ آل عمران 138/ ابراهيم 1، 52/ جاثيه 20/ زمر ، 41/ نحل ،44/ كهف ،54/ حشر ،21
(4) رك، انعام ، 90/يوسف 100/ص، 87 / تكوير،27/ قلم ،52
(5) رك ، نساء ،79/ حج، 49/ سبا ، 28
(6) رك، انبياء 107/ فرقان، 1
(7) رك ، انعام ،19
(8) رك، آل عمران،65، 70، 71، 98،99 ،110/ مائده ،15، 19
(9) رك ، توبه 33/ فتح ،28/ صف، 9
(11) رك ، توبه 33/ فتح 28 / صف 9
(12) رك ، كافي، ج1، ص57،ج 2،ص17 / بحار،ج2، ص260/ ج24، ص288/ وسائل الشيعه 18،ص124  
تصویر
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 802
تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1712 بار
سپاس‌های دریافتی: 2245 بار
تماس:

Re: پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) --> ادله خاتميت

پست توسط محب فاطمه »

دليل قرآني بر خاتميت

يکي از ضروريات اسلام اين است که سلسله پيامبران (ع) با پيغمبر اسلام (ص) ختم شده و بعد از آن حضرت هيچ پيامبري نيامده و نخواهد آمد.

و حتي بيگانگان نيز مي دانند که اين موضوع، از جمله اعتقادات اسلامي است که بايد هر مسلماني به آن، معتقد باشد و از اين روي، مانند ساير ضروريات دين، نيازي به استدلال نخواهد داشت.

در عين حال، مي توان اين مطلب را هم از قرآن کريم و هم از روايات متواتر، استفاده کرد.

قرآن کريم مي فرمايد:



 «ما کان محمد ابا احد من رجالکم ولکن رسول الله و خاتم النبيين» [1]  


 و صريحاً آن حضرت را خاتم همه پيامبران معرفي مي کند. 



بعضي از دشمنان اسلام درباره دلالت اين آيه بر خاتميت پيامبر اکرم (ص) دو اشکال را مطرح کرده اند:

يکي آنکه: واژه «خاتم» به معناي انگشتري نيز آمده است، و شايد در اين آيه هم همين معني (انگشتري) منظور باشد.

دو ديگر آنکه: بفرض اينکه خاتم بهمان معناي معروف باشد مفاد آيه اين است که سلسله «نبيين» بوسيله آن حضرت ختم شده نه اينکه سلسله «رسولان» هم ختم شده باشد.



پاسخ اشکال اول اين است که خاتم به معناي وسيله ختم کردن و پايان دادن (ما يختم به الشي) است و انگشتري هم از اين جهت خاتم ناميده شده که بوسيله آن، نامه و مانند آنرا ختم و مهر مي کرده اند.

پاسخ اشکال دوم اين است که هر پيامبري که داراي مقام رسالت باشد داراي مقام نبوت هم هست و با پايان يافتن سلسله انبيا، سلسله رسولان هم پايان مي يابد. هر چند مفهوم «نبي» اعم از مفهوم «رسول» نباشد اما از نظر مورد، نبي اعم از رسول است.

--------------------
(1) رك ، احزاب، 40
تصویر
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 802
تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1712 بار
سپاس‌های دریافتی: 2245 بار
تماس:

Re: پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) --> ادله خاتميت

پست توسط محب فاطمه »

دلايل روائي بر خاتميت

موضوع خاتميت پيغمبر اسلام (ص) در صدها روايت نيز مورد تصريح و تاکيد قرار گرفته که از جمله آنها حديث منزلت است [1] که شيعه و سني بتواتر، آنرا از پيامبر اکرم (ص) نقل کرده اند بطوري که جاي هيچ شک و شبهه اي در صدور مضمون آن باقي نمي ماند.

و آن اين است: هنگامي که پيامبر اسلام (ص) براي جنگ تبوک از مدينه حرکت مي کردند امير مؤمنان علي (ع) را براي رسيدگي به کارهاي مسلمانان بجاي خود گماشتند. آن حضرت از اينکه از فيض شرکت در اين جهاد، محروم مي شوند اندوهگين شدند و اشک از چشمانشان جاري شد.

پيامبر اکرم (ص) به آن حضرت فرمود:

«اما ترضي ان تکون مني بمنزله هارون من موسي الا انه لانبي بعدي»

 آيا راضي نيستي که نسبت به من همانند هارون نسبت به موسي باشي؟ 




و بلافاصله اين جمله را اضافه کردند: «با اين تفاوت که بعد از من پيامبري نيست» تا جاي هيچگونه توهمي باقي نماند.


در روايت ديگري از پيامبر اکرم (ص) نقل شده که فرمود:

 «ايها الناس، انه لانبي بعدي ولا امه بعدکم...». [2] .  


و نيز در حديث ديگري از آن حضرت نقل شده که فرمود:


 «ايها الناس، انه لا نبي بعدي ولا سنه بعد سنتي...»  




و در روايات و ادعيه و زياراتي که از ائمه اطهار (ع) نقل شده بر اين مطلب، تاکيد شده است .


 والسلام
 

---------------------------------
(1) رك ، بحارالانوار ،ج37، ص254-289/ صحيح بخاري، ج3، ص58 /صحيح مسلم ، ج2،ص323/ سنن ابن ماجه ، ج1 ،ص28/ مستدرك حاكم ،ج3، ص109/ مسند ابن حنبل ،ج1، ص331و ج2 ، ص 369و437
(2) رك، وسائل الشيعه ، ج18،ص555/ من لا يحضره الفقيه ،ج4،ص163/ بحار الانوار، ج22، ص531/ كشف الغمه ،ج1 ،ص21
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “پیغمبر شناسی”