« إن تَتُوبا إلی الله فقَد صَغَت قلوبُکما و إن تَظاهَرا علَيه فإنَّ الله هُو مَولاهُ و جِبريلُ و صالِحُ المؤمنين و الملائکةُ بَعد ذلک ظَهـيرٌ »
مگر اینکه (شما دو بانوی پیامبر) به درگاه خداوند توبه کنید ، زیرا که دل های شما از حق منحرف گشته ؛ و چنانچه علیه پیامبر اکرم (ص)
پشت به پشت هم دهید ، بدانید که خداوند و جبرئیل وصالح المؤمنین ، سرپرست و پشتیبان او هستند . (1)
[ در اینجا باری تعالی گویی لشگرکشی می کند و چنین تهدیدی می فرماید: ]
بدانید که خداوند و جبرئیل و ملائکه و فرد صالح از مؤمنین ، سرپرست و پشتیبان او هستند ؛ و مقصود از صالح المؤمنین ، علیّ بن ابی طالب (ع) است . (2)
و نیز در آخر همین سوره خداوند دربارۀ این داستان ، مَثَلی می زند و می فرماید :
« ضَرَبَ الله مَثَلاً لِلَّذينَ کَفَرُوا امرَأَةَ نوحٍ وَ امرَأَةَ لوطٍ کانَتَا تَحتَ عَبدَينِ مِن عِبادِنَا صالِحَينِ فَخانَتا هُما فلَم يُغنِيا عَنهُما مِنَ الله شيئاً »
خداوند برای کافران ، زن نوح و زن لوط را مثال آورده ؛ که بانوی دو بنده از بندگان صالح خدا بودند و به ایشان خیانت کردند
و آن دو بندۀ صالح خداوند نتوانستند ، که آن دو را از عتاب و قدرت خداوند برهانند .(3)
مگر این دو همسر پیامبر ـ عایشه و حفصه ـ در خانۀ پیامبر اکرم (ص) چه کرده بودند که آیاتی با این شدّت درباره شان نازل شده است ؟!
معلوم می شود که در خانه پیامبر اکرم (ص) خبرهایی بوده و چه ها که نمی گذشته !
(و در کتاب "سقیفه " داستان آن به طور کامل آمده است) (4)
و آیا داستان رَم دادنِ شترِ پیامبر اکرم (ص) در واقعۀ عَقَبه ، به این جاها ارتباط داشته ، یا نه ؟!
ابن حَزم که از بزرگان علمای مکتب خلفا است، در کتاب المُحَلّی (5) ، در میان کسانی که شتر پیامبر(ص) را رم دادند (به قصد ترور ایشان) ،
نام ابوبکر و عمر و عثمان ، را نیز ذکر می کند .
این گونه وقایع ، در حدیـث آمده و در قرآن (به صراحت) ذکر نشده است ؛ تا قرآن محفوظ بماند .
ماجراهایی در زمان پیامبر اکرم (ص) بوده است که اگر در قرآن می آمد ، نمی گذاشتند قرآن سالم بماند !
ماجراهایی در زمان پیامبر اکرم (ص) بوده است که اگر در قرآن می آمد ، نمی گذاشتند قرآن سالم بماند !
--------------------------------------------------------------------------------
1- تفسیر طبری 28/104-105 ، صحیح بخاری 3/137و138 و 4/22 ، صحیح مسلم کتاب الطلاق 2/ 1108 و 1111 حدیث 31و32و33و34 ، مسند احمد 1/48 .
2- تحریم ، آیۀ 4 .
3- تفسیر الدر المنثور سیوطی 6/244 .
4- التحریم ، آیۀ 10 .
5- به کتاب السقیفه ، از همین مؤلف مراجعه شود .
6- المحلّی ، 11/224 .
(9)