اظهار نظر خاورشناسان درباره اسلام

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

اظهار نظر خاورشناسان درباره اسلام

پست توسط Mohsen1001 »

برنارد شاو

من هميشه نسبت به دين محمد [صلى الله عليه و آله] به واسطه خاصيت زنده بودن شگفت آورش نهايت احترام را داشته ام . به نظر من اسلام تنها مذهبى است كه استعداد توافق و تسلط بر حالات گوناگون و صور متغير زندگى و مواجهه با قرون مختلف را دارد من چنين پيش بينى مى كنم) و هم اكنون هم آثار آن پديدار شده است ) كه ايمان محمد [صلى الله عليه و آله] مورد قبول اروپاى فردا خواهد بود.


هاميلتون الکساندر رُسکين گيب (1)
(1971 ـ 1895)

هيچ يک از جوامع بزرگ دينى هرگز به اين اندازه از يک روح جامع و همگانى برخوردار نبوده و يا اين که تا اين حد آمادگى نداشته که به اعضا و هواداران خود بالاترين درجه آزادى را عطا نمايد به شرطى که آن ها حداقل از نظر ظاهرى هم که شده تکاليف دينى را بپذيرد (2).
----------------
اسلام در درون دنياى متمدّن خارجى ، به عنوان خرافات خام طايفه هاى غارتگر راه نيافت بلکه به عنوان نيرويى اخلاقى معرّفى شد که احترام همگان را بر مى انگيخت و به منزله آيينى منطقى که مسيحيت روم شرقى و دين زرتشت را در ايران ـ يعنى هر يک از اين دوکيش را در سرزمين و خاستگاه خويش ـ مى توانست به مبارزه طلبد » (3).

1-HAMILTON.ALEXANDER.ROSKEEN.GIBB
2- درآمدى بر اسلام ، از آن مارى شيمل ، ص110.
3- اسلام ، بررسى تاريخى ، اثر هاميلتون گيب ، ترجمه منوچهر اميرى ، ص 24 ، چاپ تهران .


ادوارد گرانويل براون(1)
(1926 ـ 1862)

چه بسا برخي تصور کنند که جنگجويان اسلام اقوام و ممالک مفتوحه را در انتخاب يکي از دو راه مخير مي ساختند : اول قرآن ، دوم شمشير . ليکن اين تصور صحيح نيست . زيرا گبر و ترسا و يهود اجازه داشتند آيين خود را نگاه دارند و تنها مجبور به دادن جزيه بودند. و اين هم ترتيبي کاملاً عادلانه بود، زيرا اتباع غير مسلم از شرکت در جنگ ها و دادن خمس و زکات که بر امت پيامبر واجب بود معاف بودند. (2)
..... ايرانيان از روح تحمل و گذشت فاتحين برخوردار بودند. و اين امر خود گواه بر اين معناست که ايرانيان آيين خود را به صلح و مدارا و حداقل به تدريج تغيير داده اند. (3)

1- EDWARD GRANVILLE BROWNE
2ـ تاريخ ادبيات ايران ج1، ص279.
3ـ تاريخ ادبيات ايران ج1، ص307.


دفاع توماس كارلايل از اسلام

بعضى از مسيحيان درمقام طعن و ايراد بر اسلام مى گويند : محمد (ص ) آيين خود را به شمشير و نوك نيزه نشر داد يعني اگر شميشير نبود اين دين در عالم منتشر نمي شد گويندگان اين حرف چه قدر از حقيقت دور و در خطا هستند زيرا بايد نيك تدبر كنند آن قوه أي اين شمشير را در ( جزيره العرب ) از غلاف خوى بيرون كرده و برق آن را در قله كوههاي فرانسه و اسپانيا و كنگره طاق مداين تا سمر قند و روي اهرام مصر در دست مانند ( موسي بن نصير) و ( طارق بن زياد ) و ( ابو عبيده بن الجراح ) و ( خالدبن وليد) و امثال أنها فاتحيين بزرگ ظاهر و نمايان كرد . كدام قوه بود ؟ بى شك همان قوه ، آيين محمد (ص بود.
ــــــــــــــ
اين آيين كه عرب جاهليت و ستايش كنندگان بتها بصميميت قلب او را قبول كردند، سزاوار تصديق وحق است و آنچه اين آيين از تعليمات روحى نشان داده و قوانين وضع كرده ، يگانه دستوريست كه بر انسان ، ايمان و پيروى آن ضروريست و اين دستور روح تعليمات و دستور هاى آيين هاى آسمانى است و به متابعت و پيروى آن ، انسان در اين پرستش گاه بزرگ دنيا پيشوا خواهد بود و باين دستور و تعليمات ، سعادت و براى انسان مهيا و قوانين و نظاماتى كه خداوند قادر حكيم براى آسايش آقريدگان خود وضع كرده جارى خواهد شد .
وقتيكه اسلام در ( جزيرة العرب ) طالع و نمايان گرديد همه اعتقادات باطله ملل و نحل و بت پرستى محو و فانى شد زيرا كه اسلام يكى از حقائق برجسته بود كه از صميم قلب دنيا ظاهر گرديد . بطوريكه سابقا بيان شد قانون جارى طبيعت بر اين است چيزيرا كه سزاوار زندگى و بقاء ديد حمايت و حراست آنرا كرده و آنچه باطل و عارى از حقيقت باشد آنرا زائل ونابود خواهد كرد .
ــــــــــــــ
1- زندگى پيامبر : 50 و 51
2- همان مصدر : 54 .


نظر بايل در دفاع از اسلام

حاليه اگر كسى خيال كند كه علت ترقى اسلام اين بوده كه آن انسان را مطلق العنان قرار داده و قيد اعمال خوب و بد را از ميان برداشت و بالاخره پيروان خود را براى كارهاى زشت آزاد گذاشته حقيقتا اين آدم خود را فريب داده و يكسره به خطا رفته است .


نظر دوزى درباره اسلام

مسيحيان نسبت به مسلمانان بغض شديدى از خود نشان مى دادند و درباره [حضرت ] محمّد و عقايدى را كه نشر مى داد انديشه هاى كاملاً خطا و ناروايى را ابراز مى كردند، مسيحيانىكه در ميان اعراب زندگى مى كردند مى توانستند با كمال سهولت با اصل موضوع آشنا شوند و اين تعليمات را فراگرفته ولى با كمال سر سختى از آشنا شدن با منابعى كه در دسترسشان بود امتناع مى كردند و به باور كردن و تكرار نمودنِ افسانه هاى پوچى كه راجع به پيامبرِ مكّه گرد آورى كرده بودند قانع شده بودند .
ــــــــــــــ
1- مأخذ : بررسى شيوه هاى تبليغاتى مسيحيت عليه اسلام


نظر هِنرى دوكاسترى درباره اسلام

نمىدانم مسلمانان در برابر طرز تفكّر غرب و آنچه در داستانها ، ترانه ها و سرودهاى غربى درباره آنان آمده چه عكس العملى نشان خواهند داد ؟ اگر مسلمانان داستانهاى قرون وُسطى را بدانند و از مفاد ترانه ها ى خوانندگان مسيحى آگاه شوند چه مى گويند ؟ ترانه هايى كه آنها از يك طرز تفكر خاصىكه عامل اساسى جنگهاى صليبى به شمار مىآيد سرچشمه مى گيرد ترانه هايى كه در اثر عدم اطلاع كافى از اسلام ، پر از كينه توزى و دشمنى با مسلمانان است ، اين سروده هاى دروغين موجب شده است تا آن داستانهاى ساختگىِ ضدِّ دين در دلها جايگزين كردد وآن اشتباهات در افكار باقى بماند و تا كنون هم پاره اى از آنها در اذهان ثابت مانده ، سُرايندگان اين سرودها مسلمانان را مشرك ،بت پرست و منحرف از دين مىشمارند .
ــــــــــــــ
1- بررسى شيوه هاى تبليغاتىِ … ص 99 ، 100 .
ارسال پست

بازگشت به “اسلام”