اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

مدیران انجمن: قهرمان علقمه, شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

پست توسط محمد علي »

Labbaik نوشته شده:در مورد استحباب تعدد زوجات ،آیا حدیث و یا آیه ای هست که به این مطلب پرداخته باشه یا خیر؟


سلام

اول یه توضیح

نکته ای بنده گفتم این نبود که چون تعدد مجاز هست پس مستحبه .

منظورم این بود که از اون حدیث برداشت اشتباه نکنیم ، یعنی به بیان دیگه : هرکسی که زیاد ازدواج کند با هرکسی که چند همسر داشته باشد متفاوته .

یعنی اینکه تعدد زوجات رو با تکرر ازدواج قاطی نکنیم . (چون توی اولی ممکنه همزمان باشن ، اما توی دومی ممکنه شما در یکسال ده زن بگیرید و طلاق دهید

و هیچ کدام هم همزمان نباشند)


1- زیاد ازدواج کردن حدی نداره ، اما چند همسر داشتن (دائمی) محدوده . (چون احادیث تاپیک در مورد ازدواج دائم هست )

2- هرکس زیاد ازدواج کنه لزوما زیاد هم طلاق نمیده (پس تعدد ازدواج مذموم نیست) ، اما هرکس زیاد طلاق بده مذمومه .

3- پس زیاد ازدواج کردن مذموم نیست ، اما لزوما مستحب هم نیست . (هر چیزی که اجازه اش داده شده به معنای انجام دادن حتمی آن نیست)
 نمی دونم تونستم درست این تفکیک منطقی رو در ذهن شما ایجاد کنم یا نه . که هر گردی گرو نیست ولی هر گردویی گرده . 

[HR]

خوب حالا بریم سراغ سوال شما .

در دین اسلام چیزی مستحب قرار داده می شه که تقریبا در بین اکثریت مردم سود و نفع فردی یا جمعی داشته باشه .

اما در ازدواج ، چون استعدادهای هر فردی با دیگری فرق می کنه لذا خداوند متعال اجازه تعدد زوجات (همزمان) رو داده :

سوره مبارکه نساء :

فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ ...(3)

با زنان پاك ازدواج نمائيد، دو يا سه يا چهار همسر



اما در ادامش هم تاکید کرده که شما اگر توانایی اعتدال برقرار کردن رو ندارید پس همون یکی بهتره :

فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ (3)

و اگر مى‏ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد،

و يا از زنانى كه مالك آنهائيد استفاده كنيد، اين كار، از ظلم و ستم بهتر جلوگيرى مى‏كند. (3)



از این آیه مشخص می شود که منظور از عدالت ، عدالت در اموز زندگی و اجتماعی است و نه در محبت .

اما در آیه زیر به برقراری شیوه معتدل در محبت راهنمایی کرده است :

وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً (129)

شما هرگز نمى‏توانيد (از نظر محبت قلبى) در ميان زنان، عدالت برقرار كنيد، هر چند كوشش نماييد!

ولى تمايل خود را بكلى متوجه يك طرف نسازيد كه ديگرى را بصورت زنى كه شوهرش را از دست داده درآوريد!

و اگر راه صلاح و پرهيزگارى پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است. (129)



(یه توضیح کوچیکم بدم که این دوایه اخر با هم متناقض نیست ، چون توی یکیش گفته اگر نتونستید برقرار کنید ، توی اون یکی گفته اصلا نمی تونید

در روایتی از امام صادق(ع) داریم که فرمودند اولی در مورد عدالت معیشتی و هزینه هاست ، دومی در مورد عدالت در محبت)


خوب بگذریم نتیجه :

لذا در مقوله واجد بودن شرایط استحباب نمی گنجه ، چون در موقعی ممکنه از روی اضطرار (مثلا بیشتر بودن زنان جامعه از مردان و یا ... )

از مجاز بودنش بشه استفاده کرد ، اما توصیه به چنین چیزی نشده . چون همگانی نیست !


موفق باشید
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

Re: اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

پست توسط Labbaik »

ممنون
دقیقا نکاتی را که میخواستم حتما ذکر بشه تا مفهوم اشتباهی از حدیثی برداشت نشه ذکر شد
یا حقتصویر
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

Re: اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

پست توسط Labbaik »

امام صادق عليه‏السلام :

[FONT=Georgia] َزَوَّجوا فِى الحِجرِ الصّالِح فَاِنَّ العِرقَ دَسّاسٌ

با خانواده خوب و شايسته ‏وصلت‏كنيد،زيرا اصل ‏ونصب ‏تأثيردارد. 
 


  الاخلاق ص  
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Member
Member
پست: 53
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۶, ۹:۰۳ ب.ظ
محل اقامت: ایران
سپاس‌های ارسالی: 499 بار
سپاس‌های دریافتی: 150 بار
تماس:

Re: اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

پست توسط اميرسيستاني »

سلام بر همگی
در جواب آن کار بران عزیزی که عدم استحباب تعدد زوجات را مسلم دانسته و قائلند نصی وجود ندارد و روایتی نیافته اند عرضه می دارم
به بحار الانوار مراجعه کردم مقداری از روایات فضائل نکاح را فقط خواندم که بلا شک تعدادی تصریح و تعدادی تلویح بر استحباب تعدد زوجات دارد اما کلمه استحباب را ندیدم
عزیزان در احکام خمسه در روایات غالبا تعبیر حرام-واجب- مستحب- مکروه ندارد
از آن طرف تعبیر ملعون در مکروهات زیاد رفته مثلا «ملعون من بات وحده»
نیاز به شامه فقهی و روائی «به غیر از سند حدیث» درایة الحدث و کلام عرب و سبک کلام وحی
بلکه بعضی از بزرگان برای هر یک از معصومین علیهم السلام سبکی قائلند.وبا این سبک تشخیص می دهند این روایت که به دون سند مطرح شده از کدام معصوم است«البته وقت بیشتری در این زمینه صرف کرده اند
موارد زیادی حکم خاصی ندارد و به حسب پیش آمد ها و رخدادها دارای حکم است مانند قمه زدن .چون سوء استفاده بیگانگان و تشویه سمعه اسلام و تشیع قطعا حرام است.یعنی اکام خمسه به حسب اختلاف موارد موجود است در بعضی امور
و در بعضی از امورات حکم خاصی و به حسب پیش آمدهای مختلف احکام خمسه پیش می آید
مانند نکاح که حکم آن استحباب است و احکام خمسه را هم دارا می باشد
آن فقط فقیه است که استحباب یا جواز بلا استحباب را می تواند به ظرس قاطع بیان کند.و در صورت اختلاف فقها.آن که وظیفه تو است عمل به فتوای او برای تو حجیت دارد
مرحوم آیة الله العضمی سید محمد کاظم طباطبائی یزدی در کتاب شریف«العروة الوثقی»که محور دروس خارج فقه است
در این رساله دو جلدی عربی اول باب نکاح بعد از مقدمه از آیات و روایات
در مسئله 2:الاستحباب لایزول بالواحدة بل التعدد مستحب ایضا قال تعالی«فانکحوا ماطاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع»والظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنکاح الدائم او المنقطع بل المستحب اعم منهما و من التسری بالاماء
ترجمة:استحباب برطف نمی شود با یکی بلکه تعدد هم مستحب است «با زنان مورد علاقه خود ازدواج نمائید دو یا سه یا چهار همسر» و ظاهر امر آن است که استحباب مخصوص ازدواج دائم و منقطع نمی باشد بلکه مستحب فراتر از آن دو و مقاربت با کنیزان است
و در مسئله 4خود نکاح و طبیعت آن را مستحب دانسته و به حسب پیش آمدها بر احکام خمسه تقسیم و بیان فرمودند و بعد از آن احکام خمسه نسبت به زن را هم بیان فرمودند

تازه بنده شروح با وفور همین عروة الوثقای مراجع در گذشته اعلی الله مقامهم الشریف و مراجعی که سایه آنها مستدام است انشاء الله و کتاب جواهر و لمعه و شرایع و...مراجعه نکرده ام
از مراجع هم می توانی سؤال کنید.بنده از بعضی خبر دارم که بر احکام خمسه تقسیم فرموده اند
به نظر بنده استحباب تعدد بدیهی است اگر به گونه ای نباشد که از استحباب به حکم دیگری عوض شود
تتبع زیادی برای همه ما لازم است
صرف کلمه استحباب در روایات بکار نرفته کافی نیست.در وجوب و حرمت هم خیلی جاها به کار نرفته است
التماس دعا.باعرض معذرت
اللهم عجل لولیک المهدی المنتظر الفرج
السلام علیک یا بقیة الله یا خلیفة الرحمن یا امام الانس والجان
السلام علیک یا عین الحیات السلام علیک بجوامع السلام
خذ بأیدینا «آقا دست مارا بگیر»
یا أبانا إستغفر لنا ذنوبنا انا کنا خاطئین
یا أیها العزیز مسنا و أهلنا الظر و جئنا ببضاعة مزجاة فأوف لنا الکیل و تصدق علینا إن الله یجزی المتصدقین
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و أهلک عدوهم من الجن و الإنس من الأولین و آلآخرین
Member
Member
پست: 53
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۶, ۹:۰۳ ب.ظ
محل اقامت: ایران
سپاس‌های ارسالی: 499 بار
سپاس‌های دریافتی: 150 بار
تماس:

Re: اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

پست توسط اميرسيستاني »

سلام دوستان
به جواهر الکلام مراجعه کردم«که اولین کتاب فقه استدلالی برای فقیه است»
شیخ جواهری رضوان الله علیه در نتیجه استدلالات به آیة و روایات استحباب بیش از یکی را ثابت فرمودند

(یعنی نه فقط دوتا هم مستحب است بلکه سه و چهار هم همین حکم را دارد.آن سر جای خود اگر موضوعی باشد که حکم را عوض کند از دواج در حقیقت حرام یا مکروه باشد.و همچنین سوء استفاده ها.در همه چیز دنیا دارد سوء استفاده می شود . )
التماس دعا
اللهم عجل لولیک المهدی المنتظر الفرج
السلام علیک یا بقیة الله یا خلیفة الرحمن یا امام الانس والجان
السلام علیک یا عین الحیات السلام علیک بجوامع السلام
خذ بأیدینا «آقا دست مارا بگیر»
یا أبانا إستغفر لنا ذنوبنا انا کنا خاطئین
یا أیها العزیز مسنا و أهلنا الظر و جئنا ببضاعة مزجاة فأوف لنا الکیل و تصدق علینا إن الله یجزی المتصدقین
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و أهلک عدوهم من الجن و الإنس من الأولین و آلآخرین
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

Re: اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

پست توسط Labbaik »

امام صادق علیه السلام فرمودند:

اربعة ینظر الله الیهم یوم القیامة:

[FONT=Georgia]  اقال نادما او اغاث لهفان

او اعتق نسمة او زوج عزبا. 
 


چهار کس در قیامت مورد نظر پروردگارند:

[FONT=Georgia]  چون طرف معامله پشیمان شود، معامله را برگرداند.

2- کسی که غم از دلی برگیرد.

3- کسی که برده‏ای را آزاد کند.

4- کسی که بی همسران را به ازدواج درآورد. 
 

  الشیعه، ج 20، ص  
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

Re: اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

پست توسط Labbaik »

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

[FONT=Georgia] ُتَزَوِّجُ النائمُ أفضَلُ عِندَاللّه مِنَ الصائمِ القائمِ العَزَبِ .

همسردار خفته ، نزد خدا فضيلت دارد بر بى‏همسرِ روزه‏گيرِ شب‏زنده‏دار .  
 


  الأنوار : 103 / 221 / 25
منتخب ميزان الحكمة : 252  
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

Re: اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

پست توسط Labbaik »

الإمامُ الرِّضا عليه السلام :


[FONT=Georgia] نَزَلَ جَبرئيلُ على النبِيّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا محمّدُ ، إنّ رَبَّكَ يُقرِئُكَ السلامَ ، و يقولُ :

إنّ الأبكارَ مِنَ النساءِ بمَنزِلَةِ الثَّمَرِ على الشَّجَرِ ، فإذا أينَعَ الثَّمرُ فلا دَواءَ لَهُ إلاّ اجتِناؤهُ و إلاّ أفسَدَتْهُ الشَّمسُ ، و غَيَّرَتْهُ الرِّيحُ ،

و إنّ الأبكارَ إذا أدرَكنَ ما تُدرِكُ النساءُ فلا دَواءَ لَهُنَ إلاّ البُعُولُ، و إلاّ لَم يُؤمَنْ علَيهِنَّ الفِتنَةُ ، فَصَعِدَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله المِنبَرَ فَجَمَعَ الناسَ ثُمّ أعلَمَهُم ما أمَرَ اللّه ُ عزّ و جلّ بِهِ .



جبرئيل بر پيامبر صلى الله عليه و آله فرود آمد و گفت : اى محمّد! پروردگارت تو را سلام مى رساند و مى فرمايد :

دوشيزگان همچون ميوه روى درخت هستند . ميوه چون برسد براى آن دارويى جز چيدن نباشد و گر نه بر اثر آفتاب و باد خراب مى شود .

دوشيزگان نيز هرگاه به مرحله زنان برسند آنان را دارويى جز شوهر دادن نباشد و گر نه از گمراهى و فساد ايمن نخواهند بود . پس ، رسول خدا صلى الله عليه و آله بر منبر رفت و مردم را جمع كرد و فرمان خداوند عزّ و جلّ را به آگاهى آنان رساند .
 
 


  الشيعة : 14 / 38 باب 23  
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Moderator
Moderator
پست: 2025
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان
سپاس‌های ارسالی: 2903 بار
سپاس‌های دریافتی: 3754 بار

Re: اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

پست توسط قهرمان علقمه »

 تصویر 



رسول خدا (ص) :



وقتی کسی که خلق و دین وی مایه رضایت است به خواستگاری می آید , به او زن دهید و اگر چنین نکنید فتنه و فساد در زمین فراوان خواهد شد.





 (نهج الفصاحه ، ح 130) 
Moderator
Moderator
پست: 2025
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: آذربایجان
سپاس‌های ارسالی: 2903 بار
سپاس‌های دریافتی: 3754 بار

Re: اِزدَوَجَ » يَزدَوِج ُ»اِزدِواج

پست توسط قهرمان علقمه »

 تصویر 


رسول خدا (ص) :


بهترین ازدواج ها آنست که آسان انجام گیرد.



 (نهج الفصاحه ، ح 1507) 





وقتی خداوند خواستگاری زنی را به دل کسی انداخته باشد , مانعی نیست که او را بنگرد.


 (نهج الفصاحه ، ح 185) 
ارسال پست

بازگشت به “ازدواج و زناشویی”