... نگاهى به حديث غدير ...

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: ... نگاهى به حديث غدير ...

پست توسط محمد علي »

6. آيا «حديث غدير» بر امامت باطنى دلالت مى كند؟

آخرين تيرى كه در تركش براى خصم مانده اين است كه برخى از اهل تسنّن امامت را به دو بخش تقسيم كرده اند:

1 . امامت باطنى;

2 . امامت ظاهرى.

امامت باطنى ـ كه امامت در نزد متصوّفه نيز همين است ـ همان امامت در معنا و قضاياى معنوى و امور باطنى است و به پندار برخى از اهل تسنّن،

على عليه السلام امام مسلمانان و خليفه بلا فصل رسول خدا صلى اللّه عليه وآله در امور باطنى است و سه خليفه نخست، همان خلفاى ظاهرى بر مسلمانان هستند

و حقّ حكومت و امر و نهى دارند كه امّت بايد مطيع آنان بوده و از اوامر و نواهى آنان اطاعت كنند.

اينان چنين مى گويند. گويى امر امامت و رياست عامّه بر امّت امرى است كه به نظر آنان موكول شده است تا به اختيار خود، آن را به دو قسم نمايند;

سپس هر بخشى را به هركه مى پسندند و هواى نفسشان به آن طرف مايل است عطا كنند; به گونه اى كه بخشى را به حضرت على عليه السلام و فرزندانش عليهم السلام عطا نمايند

و بخش ديگرى را به خلفاى سه گانه، آن گاه به معاويه; سپس به يزيد و پس از آن به متوكّل و... تا امروز ارزانى دارند.

گويى امر امامت در اختيار آنها و روى هوا و هوس آن هاست كه به على عليه السلام بگويند: تو امام به اين معنا هستى و تو فلانى امام به معناى ديگر.

گويا اينان سخن خداوند متعال را نشنيده اند ويا شنيده اند; ولى خود را به ناشنوايى مى زنند كه مى فرمايد:

(وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحَانَ اللّه وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ);1

پروردگارت هر چه را بخواهد مى آفريند و اختيار مى كند و آنان (در برابر او) اختيارى ندارند. خدا از شرك آنان منزّه و برتر است.

آيا اين بيان تهديدآميز آيه كريمه و حكم نمودن به شرك كسانى كه براى خود حقّ اختيار قائلند، براى جلوگيرى از خودكامگى كسانى كه مدّعىِ اعتقاد به قرآن هستند كافى نيست؟

البتّه به طور كامل روشن شد كه اين اشكال به مَضحكه شبيه تر است تا سخن علمى، و نهايت چيزى كه از اين اشكال استفاده مى شود،

اين است كه اهل تسنّن از هر گونه مناقشه قابل قبولى در دلالت «حديث غدير» عاجز گشته اند كه به اين مطالب واهى پناه آورده اند.

خداوند متعال مى فرمايد:

(فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيَما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيماً);2

به پروردگارت سوگند كه آنان مؤمن نخواهند بود، مگر اين كه در اختلافات خود، تو را به داورى برگزينند و پس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نكرده و كاملاً تسليم باشند.

اين پژوهش را با دعاى قرآنى به پايان مى بريم كه:

(رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الاْخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ);3

خدايا! به ما در دنيا نيكى عطا كن، و در آخرت نيز نيكى عطا فرما، و ما را از عذاب آتش حفظ فرما.

و مى گوييم:

(الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَما كُنّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللّهُ);4

ستايش ويژه خداوندى است كه ما را به اين (هدايت ها) رهنمون شد و اگر خدا ما را هدايت نكرده بود، ما از راه يافته گان نبوديم.

آرى، خداى سبحان را سپاسگزاريم كه ما را از پيروان ولايت امير مؤمنان على عليه السلام و فرزندان معصوم او قرار داد و پايانى ترين فراخوانى ما

همان سپاس بى پايان از پروردگار جهانيان است و درود خدا بر محمّد و خاندان پاك آن حضرت باد.

-------------------------------------
1 . سوره قصص: آيه 68.
2 . سوره نساء: آيه 65.
3 . سوره بقره: آيه 201.
4 . سوره اعراف: آيه 43.
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

Re: ... نگاهى به حديث غدير ...

پست توسط محمد علي »

كتاب نامه

1. قرآن كريم.

«الف»
2. أسنى المطالب فى مناقب على بن ابى طالب عليه السلام: حافظ شمس الدين جزرى.
«ب»
3. البداية والنهايه: حافظ ابى فداء اسماعيل بن كثير، دار احياء التراث عربى، بيروت، لبنان، چاپ نخست، سال 1408.
«ت»
4. تحفه اثنا عشريه: شاه عبدالعزيز دهلوى، نورانى، كتابخانه، پيشاور، پاكستان.
«ج»
5. الجامع لاحكام القرآن (تفسير قُرْطُبى): محمد بن احمد انصارى قرطبى، دار احياء التراث عربى، افست از چاپ دوم.
«خ»
6. خصائص أميرالمؤمنين على عليه السلام: عبدالرحمان احمد بن شعيب نَسائى، دار الثقلين، قم، چاپ نخست، سال 1419.
«ص»
7. صحيح: مسلم بن حجّاج نيشابورى، مؤسسه عز الدين، بيروت، لبنان، چاپ نخست، سال 1407.
8. الصّواعق المُحرقه: ابن حجر هيتمى مكّى، مكتبة القاهره، قاهره، مصر.
«ف»
9. فضائل الصحابه: احمد بن حنبل شيبانى، جامعة ام القرى، مركز البحث العلم واحياء التراث الاسلامى، مكه، عربستان سعودى، چاپ اول، سال 1403.
«ك»
10. كفاية الطّالب فى مناقب على بن ابى طالب عليه السلام: محمّد بن يوسفى گنجى شافعى.
«م»
11. مجمع الزوائد و منبع الفوائد: نورالدين على بن ابى بكر هيثمى، دار الفكر، بيروت، لبنان، سال 1412.
12. مرقاة المفاتيح في شرح مشكاة المصابيح: ملا على قارى هروى حنفى.
13. المستدرك: حاكم نيشابورى، دار الكتب علميّه، بيروت، لبنان، چاپ اول، سال 1411.
14. مسند احمد: احمد بن حنبل شيبانى، دار احياء التراث العربى، بيروت، لبنان، چاپ سوم، سال 1415.
15. المناقب: ابن مغازلى، دار الأضواء، بيروت، لبنان، چاپ دوم، سال 1214.
«ن»
16. نفحات الأزهار في خلاصة عبقات الأنوار: آية اللّه سيد على حسينى ميلانى، قم، نشر الحقايق، چاپ دوم، سال 1426.


والسلام علی من اتبع الهدی :razz:
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: ... نگاهى به حديث غدير ...

پست توسط مائده آسمانی »

به نام خدا

سلام علیکم

فایل pdf این تاپیک :
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “خطابه غدیر”