پرسش ها و پاسخ هاي فقهي پيرامون روزه

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم  


سؤال: اگر فردي بعد از چند سال گمان كند كه در 9 سالگي روزه اش قضا شده و قضاروزه را بگيرد بايد كفاره روزه را هم بپردازد؟

جواب: اگر يقين نداشته كه روزه هايش قضا شده ، قضا هم لازم نيست ، مگر اين كه بخواهد احتياط كند.و اگر يقين به قضا داشته باشد،

علاوه بر قضا، كفاره هم واجب است .



سؤال: اگر در پرداخت كفاره ، به جاي گندم ، خوراكي ديگري مثل گوشت بدهيم ،اشكال دارد؟

جواب: گندم ، برنج ، نان ، آرد و خرما را مي توان به عنوان كفاره داد .لكن دادن گوشت كفايت نمي كند .


سؤال: آيا زن حامله مي تواند روزه بگيرد؟

جواب: زني كه زايمانش نزديك است اگر روزه براي خودش يا حملش ضرر دارد نبايد روزه بگيرد .


سؤال: زن بارداري كه در ماه رمضان روزه نگرفته است ، چه تكليفي دارد؟

جواب: زنان بارداري كه وضع حمل آنها نزديك است وروزه براي حمل آنان ضرر دارد روزه بر آنهاواجب نيست ولي بايد كفاره بدهنداما

اگر روزه براي خودش ضرر دارد روزه بر او واجب نيست و كفاره هم نداردولي بايد بعدا" قضاكند .



سؤال: كسي از روي بي اطلاعي در روز عيد فطر روزه بگيرد چه حكمي دارد؟

جواب: در روز عيد فطر روزه گرفتن حرام و باطل است و همين كه متوجه شد عيد است بايد افطار نمايد،

ولي اگر بعد از مغرب متوجه شود اشكال ندارد .( توضيحالمسايل مراجع ، ج 1 ، ص 904 ).
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم  

سؤال: روزه كسي كه قبل از اذان صبح به جاي غسل تيمم كرده چه حكمي دارد؟

جواب: چنانچه تيمم را در آخر وقت و زماني انجام داده كه امكان غسل قبل از اذان براي او نبوده است روزه او صحيح است.


سؤال: اگر شخصي بعد از نماز صبح محتلم شود و تا غروب غسل نكند، آيا اشكالي به روزه او وارد مي شود؟

جواب: اگر كسي بعد از نماز صبح محتلم شود، لازم نيست فورا" غسل كند؛ بلكه تا موقع نماز ظهر و عصر مي تواند صبر كند .

اما قبل ازغروب آفتاب ( يعني ، مقدار زماني كه براي غسل كردن و خواندن نماز ظهر وعصر وقت باقي باشد ) بايد غسل كند و نمازهايش را بخواند .

و روزه او هم صحيح است.



سؤال: روزه داري كه دندانهايش خونريزي داشته باشد ومجبور باشد آنها را بشويد و در حين شستن خون بگلويش برسد روزه اش چه حكمي دارد ؟

جواب: روزه اش صحيح است و خوني كه به گلوي او مي رسد اگر عمدا نباشد اشكال نداردولي سعي كند آن را بيرون بريزد و شستن دهان و

دندانهايش به هنگام روزه بلامانع است ولي پس از شستن ، براي اطمينان سه بار آب دهان را بيرون بيندازدتا رطوبت آب به گلو نرسد.



سؤال: نماز و روزه ماه رمضان و نماز و روزه مستحبي شخصي كه براي تحصيل مسافت 16 كيلومتري را هفته اي دوبار طي كند،

از نظر آيت الله خامنه اي چگونه است ؟


جواب: اگر از اهالي همان شهر هستيد نماز و روزه شما كامل است ولي اگر از شهرستان ديگري به آن شهر رفته ايد و هر روز مي خواهيد

اين مسير را طي نماييد نماز شما شكسته و روزه را افطار نماييد .



سؤال: چندين سال روزه گرفتم و نماز خواندم در حالي كه نمي دانستم جنب بايد غسل كند؟

جواب: روزه هاي شما قضا ندارد، ولي نمازها را بايد به تدريج قضا نماييد.
تصویر
Member
Member
پست: 99
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶, ۱۱:۰۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 252 بار
سپاس‌های دریافتی: 125 بار

پست توسط حسن2568 »

سلام
من سوالي دارم در باره روزه
در سال 77 به علل مختلف از جمله آثار تغذيه سربازي وفشارهاي عصبي دچار خونريزي معده وزخم اثني عشر شده ام وپس از آن هم در نوبتهاي مختلف اين بيماري مراآزرده است اما در ماههاي رمضان در سالهاي گذشته بصورت محدود روزه ميگرفتم مثلا سال 86 يازده روز وسال قبل آن 15 روز بصورت نا منظم .يعني روزهائي كه كمي احساس ناراحتي كنم روزه نميگيرم
با شرايط جسمي كه دارم آيا در روزهائي كه درد يا ناراحتي ندارم روزه بر من واجب ميشود يا نه
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

لطفا نام مرجع خودتون را قید فرمایید تا با توجه به نظر مرجع شما جواب دهیم.

ولی یه مساله کلی هست اینکه وقتی
خوف ضرر هست برای بدن روزه گرفتن صحیح نیست .

موفق و پیروز باشید. :razz:
تصویر
Member
Member
پست: 99
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶, ۱۱:۰۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 252 بار
سپاس‌های دریافتی: 125 بار

پست توسط حسن2568 »

سلام دوباره
من مرجع مشخصي ندارم اما پيشتر از رساله امام خميني استفاده كرده وهم اكنون هم به آيت الله بهجت علاقه زيادي دارم البته نظر ساير مراجع هم كاملا محترم ولازم الاجراست
ضمنا من دو سه ساله كه نماز ميخونم (تنبلي ميكردم)در سالهاي قبل هم يكي دوروز روزه ميگرفتم ووقتي كمي احساس ناراحتي ميكردم يكي دو روز نميگرفتم
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  الله الرحمن  

سلام علیکم

اولین نکته بحث تقلید شماست...

در تاپیک زیر میتوانید ضرورت تقلید را بخوانید :

viewtopic.php?t=315

نکته دوم اینکه اگر شما از رساله حضرت امام (ره) تقلید کردید باید در زمان زنده بودن امام ره به سن تکلیف شرعی رسیده باشید.

بعد از در گذشت مرجع تقلید باید مرجعی را انتخاب کنید که میتوانید هم بقا بر میت باشید هم میتوانید فقط از مرجع حی و زنده تقلید کنید.

اینکه شما از یک مرجع عالیقدر خوشتون بیاد یا علاقه خاص و زیادی بهشون داشته باشید، دلیل نمیشود .

نکته سوم اینکه در درجه اول نظر پزشک نیز مطرح است در مورد ناراحتی معده و زخم اثنی عشر .

نکته چهارم هم که مهم هست در پست قبل گفتم اونم خوف ضرری هست که روزه میتواند برای بدن داشته باشد.

نکته اخر هم اینکه چون الان بحث تقلید اتفاق افتاد احکام تقلید را از تحریر الوسیله امام خمینی (ره) انشالله در بخش سایر احکام انشالله میزارم.


در زیر به نشانه های مجتهد اعلم از نظر امام خمینی ره اشاره شده:

مجتهد و اعلم را از سه راه مى‏توان شناخت:

اول: آنكه خود انسان يقين كند، مثل آنكه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.

دوم: آنكه دو نفر عالم عادل كه مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند مجتهد بودن يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند،

به شرط آنكه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند.


سوم: آنكه عده‏اى از اهل علم كه مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند و از گفته آنان اطمينان پيدا مى‏شود،

مجتهد بودن و يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند.



درباره نمازها و روزه هایی که از شما فوت شده ( قضا شده) یکی یکی سوال بفرمایید، انشالله پاسخگو خواهیم بود.

ولی اول و مهم تر از همه انتخاب یک مرجع تقلید می باشد. :razz:


  راه رسیدن به حقایق و معارف دینی موفق و سربلند باشید. :razz:  
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم  


سؤال: اگر نداند باقي ماندن بر جنابت تا اذان صبح از مبطلات روزه است روزه چه حكمي دارد؟

جواب: اگر علم به حكم مساله نداشته است و در پرسيدن و بررسي هم كوتاهي نكرده است روزه صحيح است و قضا و كفاره ندارد،

( استفتا از دفتر آيت الله تبريزي ) .



سؤال: اگر با شنيدن صداي اذان تهران گمان كند كه اذان اصفهان شده و افطار كندچه حكمي دارد؟

جواب: اگر انسان از شنيدن صداي اذان يقين كرده است كه مغرب شده و افطارنمايد و بعدمعلوم شود مغرب نبوده است بايد

قضاي آن روز را بگيرد ولي كفاره لازم نيست ، ( توضيحالمسايل مراجع ، ج 1، مساله 1688 ).



سؤال: اگر به دليل تاريكي هوا يقين به اذان كنيم و افطار كنيم چه حكمي دارد؟

جواب: اگر در هواي صاف به واسطه تاريكي يقين كند كه مغرب شده وافطار كند بعد معلوم شود كه مغرب نبوده فقط قضاي آن روز بر او واجب است .

( توضيحالمسايل مراجع ، ج 1، ص 881، مسيله 1688 )



سؤال: شستن سر در زير شير آب در حال روزه چه حكمي دارد؟

جواب: آنچه براي روزه دار مضر است و روزه را باطل مي كند،فرو بردن سر زير آب است به طوري كه يك مرتبه آب همه سر را فراگيرد اما

شستن زير شير اشكالي ندارد.



سؤال: اگر در زمان روزه در اثر سرفه ، خلطي به داخل دهان نمازگزار بريزد، چه بايد كند؟

جواب: بايد با كمك دستمال و امثال آن خلط را از دهان خارج كند و بنابر احتياط واجب ، نبايد عمدا" فرو دهد.
تصویر
New Member
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷, ۴:۵۲ ب.ظ

اگر کسي در حالي محتلم شود که بطور کامل بيدار نشده و نمي داند روزه است

پست توسط dawood »

اگر کسی در حالی محتلم شود که حالتی بین خواب و بیداری داشته و حواسش نباشد که روزه است آیا روزه اش درست بوده و یا باطل است.
آیا باید کفاره بدهد و یا فقط غذای روزه را به جا آورد.
آیا ابطال روزه عمدی بوده و یا سهوی
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

dawood,

لطفا نام مرجع تقلید خود را بفرمایید.

:razz:
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

Re: پرسش ها و پاسخ هاي فقهي پيرامون روزه

پست توسط مائده آسمانی »

به نام خدا

کاربر گرامی dawood سلام علیکم

در پاسخ به سوال شما باید گفت که :

اگر عمدا كاري نكرده كه مني بيرون بياید بلكه ناخودآگاه در حال خواب يا نيمه خواب محتلم شده است ، روزه صحیح است و برای نماز

غسل کفایت میکند. و قضای روزه و کفاره روزه واجب نمیشود. زیرا روزه باطل نشده است.

اگر عمدا کاری کند که روزه را باطل میکند و یادش نباشد که روزه است، روزه باطل نميشود.

زیرا در مبطلات روزه گفتیم که اگر کسی یکی از کارهایی را که روزه را باطل میکند انجام دهد و یادش نباشد که روزه است ،

روزه اش صحیح می باشد.

[COLOR=#c00000]مثال : کسی که روزه است و یادش هم نیست یک لیوان آب مینوشد بعد متوجه میشود که روزه بوده ، روزه او صحیح است. 

اگر چه یکی از مبطلات روزه که آشامیدن می باشد را انجام داده.


[HIGHLIGHT=#ffff00]نکته: 

در صورتی که عمدی باشد دونوع می باشد:

نوع اول: اگر استمنا باشد علاوه بر قضا، کفاره جمع نیز دارد .

کفاره جمع بدین شرح می باشد:

1- اطعام شصت فقیر.

2- شصت روز روزه گرفتن به طوری که 31 روز آن متوالی باشد.


نوع دوم: مردی با همسرخود نزدیکی کند یا عمدا کاری انجام دهد که منی بیرون بیاید که روزه خود را باطل کرده است.

اولا بايد روزه اش را قضا كند.

ثانيا كفاره عمد بدهد.

کفاره عمد یکی از دو راه زیر می باشد.

1- اطعام شصت فقیر.

2- شصت روز روزه گرفتن به طوری که 31 روز آن متوالی باشد.


 در کسب معارف و حقایق شیعی موفق و پیروز باشید.تصویر 
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “روزه”