احکام اعتکاف

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

مكان اعتكاف‏  


40- اعتكاف تنها در مسجد صحيح است ، بنابراين اگر كسى در خانه خود يا در تكيه، يا حسينيه يا در حرم معتكف شود صحيح نيست و

ازمساجد نيز تنها در اين مساجد، اعتكاف صحيح است .


* مسجد الحرام

* مسجد النبى (ص)

* مسجد جامع كوفه‏

* مسجد بصره (1)

* و به قصد رجاء مى توان در مسجد جامع هر شهر معتكف شد.(2)(3)


41- در اين مسأله فرقى بين مردان و زنان نيست، بنابراين اگر دختران و بانوان بخواهند معتكف شوند، بايد در يكى از همين مساجد باشد.

42- س: آيا اعتكاف در غير مساجد جامع؛ مثل نماز خانه دانشگاه‏ها رجاءاً اشكال دارد يا نه؟ در صورت صحت، آيا احكام اعتكاف؛

از قبيل ترك محرمات جارى مى‏شود يا خير؟


آيت الله خامنه‏اى: رجاءاً اشكالى ندارد.

آيت الله بهجت : ظاهراً جايز نيست و احكام اعتكاف را ندارد.

آيت الله فاضل:اعتكاف در مسجد جامع رجاءاً صحيح است و در غير از مساجد جامع جايز نيست.

آيت الله سيستانى : مشروع نيست و احكام آن را ندارد.

آيت الله مكارم : اعتكاف بايد فقط در مساجد جامع باشد و منظور از مسجد جامع مسجدى است كه قشرهاى مختلف شهر در آن شركت كنند.

آيت الله تبريزى : اعتكاف بايد در مسجد جامع شهر باشد و اعتكاف در غير مساجد جامع صحيح نيست.

43- س : آيا انسان مى‏تواند نذر كند كه در شهر ديگرى معتكف شود؟

آيت الله تبريزى : مانعى ندارد، بايد روزه‏اش در آنجا صحيح باشد و نذر اعتكاف در شهر ديگر، نذر روزه نيست.

44- اگر در يك شهر، دو يا چند مسجد جامع وجود داشته باشد، در هر كدام كه بخواهد مى‏تواند معتكف شود.

45- اگر جاى خاصى از مسجد را براى اعتكاف خود مشخص كند، چنين قصدى لغو است ، و لازم نيست حتماً در آنجا معتكف شود.

46- اگر معتكف جنب شود و با حال جنابت در مسجد بماند اعتكاف او باطل است. چون توقف او در مسجد ، حرام است. (4)

47- اگر جاى شخص ديگرى را غصب كند، يا عمداً بر فرش غصبى بنشيند، هر چند گناه كرده است ولى اعتكافش باطل نيست . (5)

48- اگر كسى از روى فراموشى يا جهل به مسأله ، بر فرش غصبى بنشيند، اعتكاف باطل نيست.


49- س : اگر جاى كسى را كه معتكف بوده غصب كند، فرموده‏اند اعتكاف او باطل است، حال اگر جاهل بود يا عامد بود و حال پشيمان شده

و جاى خود را عوض كند، اعتكاف او صحيح است يا خير؟ در صورت عمد آيا كفّاره دارد يا خير؟


آيت الله بهجت: در فرض مذكور اعتكاف او صحيح است و در صورت بطلان كفاره ندارد.

آيت الله خامنه‏اى: اعتكاف صحيح است و كفاره هم ندارد.

آيت الله سيستانى: عمداً هم اگر باشد اعتكاف صحيح است.

آيت الله فاضل: على اى حال اعتكاف صحيح است.

آيت الله مكارم : اگر جاهل به موضوع باشد، اعتكافش صحيح است ولى اگر غصب بودن را مى‏دانسته و حكم اعتكاف را نمى‏دانسته ،

اعتكاف او صحيح نيست و توبه در اينجا مشكل را حل نمى‏كند.

آيت الله تبريزى : چنانچه غافل بوده ، اعتكافش صحيح است و اگر جاهل متردد بوده يا عامد بوده اعتكافش صحيح نيست. لكن كفاره ندارد.


50- س : اگر كسى را كه زودتر از او در مسجد رفته، بيرون كند و جايش را بگيرد، اعتكافش صحيح است يانه؟

آيت الله صافى گلپايگانى: بنابر احتياط ، اعتكاف او باطل مى‏شود، بايد اگر اتمام اعتكاف بر او واجب شده، آن را تمام نمايد و

اگر اعاده آن، واجب است، پس از اتمام اعاده نمايد.

آيت الله بهجت: اگر مكان منحصر به آنجا باشد بنابر اقوى اعتكافش باطل است.

آيت الله مكارم : خالى از اشكال نيست.

آيت الله فاضل: بلى اعتكاف او صحيح است و بطلان آن محل منع است.


51- س : آيا گذاشتن وسائل يا نوشتن نام و امثال آن موجب سبقت در محلى از مسجد مى‏شود؟

آيت الله مكارم:هرگاه به موقع در مسجد حضور يابند بعيد نيست موجب حق سبق باشد.

آيت الله بهجت: مى‏شود.



------------پاورقی-----------------------------------------

1- در روايتى آمده است ، اعتكاف تنها در مساجدى صحيح است كه پيامبر يا وصى پيامبر در آن نماز جماعت خوانده باشد و در دو مسجد اول

پيامبر (ص) و حضرت على (ع) و در دو مسجد ديگر حضرت على (ع) نماز جماعت خوانده‏اند و اعتكاف در مسجد جامع نيز در برخى روايات ديگر آمده

است (وسائل الشيعه، ج 7، ص 406).

2- به قصد رجاء ؛ يعنى به نيت مطلوب بودن و به اميد پاداش و ثواب.

3- آيات عظام ، خوئى، گلپايگانى ، اراكى ، سيستانى ، صافى، مكارم: اعتكاف در مسجد جامع نيز صحيح است هر چند احتياط آن است كه در يكى

از آن چهار مسجد معتكف شود.

4- آيت الله خويى: هر چه با حال جنابت در مسجد توقف كند، جزء اعتكاف نيست.

5- آيات عظام گلپايگانى ، اراكى، صافى: بنابراحتياط واجب اعتكافش باطل است .

آيت الله خويى: اگر جاى كسى را غصب كند اعتكافش اشكال دارد ولى اگر بر فرش غصبى بنشيند اعتكاف باطل نيست.

آيت الله مكارم: به احتياط واجب، اعتكافش باطل نيست.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

تعريف مسجد جامع‏  


52- س: تعريف مسجد جامع چيست؟

آيت الله گلپايگانى: مسجد جامع مسجدى است كه اغلب اوقات بيشتر از ساير مساجد جمعيت داشته باشد.

آيت الله خامنه‏اى : مسجدى كه براى اجتماع زيادى از اهالى آنجا ساخته شده و اختصاص به گروه خاصى يا اهالى محله‏اى نداشته باشد؟


53- س: مسجد جامعى در شهرى ساخته شده ، بعد از آن ، مسجد بسيارى بزرگترى ساخته شده و آن نيز مسجد جامع معروف گشته،

كداميك از اين دو مسجد، شرعاً مسجد جامع مى‏باشد،و ملاك در تعيين مسجد جامع چيست ، با توجه به اينكه گاهى در اين مسجد نمازجمعه

خوانده مى‏شود و گاهى در آن و حكم اعتكاف در اين دو مسجد چيست؟


آيت الله خويى: در صدق جامع بودن مسجد شرط نيست كه تنها يك مسجد باشد، پس تعدد مسجد جامع در يك شهر ضررى نمى‏زند و

اعتكاف درهر دو صحيح است، اگر جامع ناميده شود و اقامه نماز جمعه دخلى در موضوع ندارد.


54- جامع بودن مسجد را از اين راهها مى‏توان فهميد: (1)

* خود انسان يقين كند.

* به طورى بين مردم مشهور باشد كه جامع بودن آن معلوم شود. (2)

* دو نفر عادل بگويند. (3)

* و چنانچه دو نفر در جامع بودن مسجدى اختلاف داشته باشند، با حكم حاكم نيز معلوم مى‏شود. (4)


55- اگر انسان در جايى به اعتقاد اينكه مسجد جامع است معتكف شود، بعداً معلوم شود مسجد نيست (مثلاً تكيه يا حسينيه است) يا مسجد جامع

نيست، اعتكاف باطل است .



  حدود مسجد   

56- پشت بام و سرداب و محراب مسجد، و هر چه به سبب توسعه مسجد آن افزوده شده جزو مسجد به حساب مى‏آيد ، مگر آنكه بدانيم؛

جزو مسجد نيست . (5) (در صورت شك ، چنين جاهايى ، حكم مسجد را دارد)

57- به جز سه مكانى كه در مسأله قبل گفته شد، جايى را كه انسان نداند جزو مسجد است يا از متعلقات آن، (مثل حياط مسجد) حكم مسجد را ندارد

و اعتكاف در آنجا صحيح نيست.(6)

58- س : مسجدى كه علاوه بر شبستان ، داراى حياط و صحن و راهرو است و در عرف همه آنها را مسجد مى‏خوانند ، آيا احكام مسجد بر آنها جارى

است يا نه، و در صورتى كه قصد بانى معلوم نباشد، ساختن مستراح و امثال آن در يك طرف آن صحن چه صورت دارد، دليل و قرينه بر عدم مسجديت

لازم است يا نه؟


آيت الله گلپايگانى : با شك در آنكه صحن را جزء مسجد قرار داده، اگر اماره‏اى بر مسجد بودن نباشد، محكوم‏( اماره - نشانه، علامت.)به مسجديت نيست،

و اماره بر عدم ، لازم نيست.



--------------پاورقی-----------------------------------------------------------

1- نظر آيت الله صافى در اين مسأله به دست نيامد.

2- آيت الله سيستانى : يا اطمينان حاصل شود.

3- آيات عظام خويى ، فاضل، مكارم: يك نفر عادل هم بگويد كفايت مى‏كند.

4- آيت الله گلپايگانى ، آيت الله اراكى: به هر حال ، حكم حاكم كفايت مى‏كند.

آيت الله مكارم: حكم حاكم بنابراحتياط واجب كافى نيست.

5- آيت الله سيستانى : در صورتى كه نشانه‏اى بر اينكه جزء مسجد است وجود داشته باشد حكم مسجد را دارد.

آيت الله صافى : افزوده‏هاى مسجد ، تا معلوم نشود جزء مسجد است حكم مسجد را ندارد.

6- آيت الله سيستانى : اگر نشانه‏اى بر مسجد بودن آن وجود نداشته باشد.

آيت الله مكارم: مگر آنكه ظاهر حال دلالت داشته باشد كه جزو مسجد است .
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

اعتكاف در دو مسجد  


59- يك اعتكاف بايد در يك مسجد باشد، پس اعتكاف در دو مسجد كه بخشى از وقت را در يكى و بخشى از آن را در ديگرى بماند صحيح نيست،

خواه آن دو مسجد، متصل به هم باشند يا جداى از هم، آرى اگر به گونه‏اى‏(1) وصل به يكديگر باشد، كه يك مسجد شمرده شود، صحيح است .

60- اگر در مسجد معتكف شود ولى مانعى از ادامه ماندن در آن مسجد پيش آيد، اعتكاف باطل است و(2) چنانچه آن اعتكاف، واجب باشد،

بايد در مسجدى ديگر و اگر مانع برطرف شد، در همان مسجد، بار ديگر معتكف شود، ياقضا كند.

61- اعتكافى را كه به سبب پيش آمدن مانع به هم خورده است، نمى‏توان پس از آنكه مانع برطرف شد، ادامه دهد . چه در آن مسجد يا مسجد ديگر ،

بنابراين اگر پس از يك روز اعتكاف در مسجد، مانع پيش آمد، نمى‏تواند(3) به مسجد ديگرى برود و بقيه ايام را در آن مسجد بماند، يا بعد از آنكه مانع

برطرف شد، برگردد و بقيه را در همان مسجد بماند.



----------------پاورقی-----------------------------------------------------------

1- آيت الله مكارم : اعتكاف در دو مسجد متصل به هم اشكال ندارد.

2- آيت الله مكارم : اعتكاف باطل نيست و ادامه آن را در مسجد ديگرى به پايان ببرد.

3- آيت الله مكارم : به حاشيه مسأله قبل مراجعه شود.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

خروج از مسجد  


62- در موارد ذيل معتكف مى‏تواند از مسجد خارج شود:

* براى گواهى دادن در دادگاه.

* براى تشييع جنازه، در صورتى كه ميت يك نحو وابستگى به معتكف داشته باشد به طورى كه شركت در(1) تشييع جنازه او از ضرورتهاى عرفى او به حساب آيد.

* و براى انجام ساير كارهاى ضرورى عرفى يا شرعى، خواه واجب باشد يا مستحب ، مربوط به امور دنيوى باشد يا اخروى ولى مصلحتى در آن نهفته باشد.(2)


63- و در اين موارد ، بر معتكف واجب است از مسجد خارج شود:

* براى انجام غسل جنابت.

* براى پرداخت طلب ديگران ، در صورتى كه نتواند در مسجد آن را بپردازد.

* براى انجام كار واجب ديگرى كه لازم باشد از مسجد خارج شود.


64- كسى كه خارج شدن از مسجد بر او واجب شده باشد ولى تخلف كند و خارج نشود، هر چند گناه كرده است ولى اعتكاف باطل نيست،

مگر كسى كه با حال جنابت در مسجد توقف كند.

65- اگر به جهت ضرورت از مسجد خارج شد، اين امور را بايد مراعات كند:


* بيش از مقدار ضرورت و نياز بيرون مسجد نماند.

* در صورت امكان زير سايه ننشيند. (3)

* بلكه مطلقاً ننشيند،مگر در حال ضرورت.

* بنابراين احتياط واجب نزديكترين راه را انتخاب كند. (4)


66- اگر به جهت ضرورت از مسجد خارج شود و به قدرى طول بكشد كه صورت اعتكاف بر هم بخورد، اعتكاف باطل است .

67- اگر به سبب فراموشى از مسجد خارج شود، اعتكافش باطل نيست . (5)

68- س: اگر كسى از روى فراموشى محل اعتكاف را ترك كند، اعتكافش چه حكمى دارد؟


آيت الله تبريزى :ظاهر اين است كه اعتكافش باطل مى شود.

69- س : در چه مواردى خروج از مسجد مبطل اعتكاف است؟ و در چه مواردى مبطل نيست؟

آيت الله صافى: اگر عمداً و اختياراً بدون ضرورت عقلى يا شرعى يا عادى خارج شود، اعتكاف باطل مى‏شود و اگر براى امورى كه ذكر شد بيرون رود يا

او را اكراه بر بيرون رفتن نمايند باطل نمى‏شود، ولى اگر نسياناً از راه فراموشى بيرون رفت اگر اتمام آن واجب شده باشد، تمام كند و اگر اعاده واجب باشد

اعاده نمايد.

آيت الله بهجت: خروج از مسجد با عمد و اختيار مبطل است.

آيت الله مكارم : عمداً و اختياراً نبايد از مسجد خارج شود ولى در مواردى كه ضرورت شرعى يا عرفى داشته باشد مانعى ندارد؛مانند بيرون رفتن براى

قضاى حاجت و غسل جنابت و مانند آن يا امثال تشييع جنازه نزديكانى كه اگر در آن شركت نكند امر شايسته‏اى نيست.


70- س: در مواردى كه مى‏توان از مسجد خارج شد آيا مى‏توان نشست يا در سايه رفت يا در جماعت حاضر شد؟

آيت الله صافى: جواز بيرون رفتن براى جماعت مورد اشكال است.

71- س : خارج شدن معتكف از مسجد در موارد ذيل چه حكمى دارد؟

الف : براى وضو و غسل مستحبى و مسواك زدن.

ب : جهت تلفن زدن به خانواده در موارد غير ضرورى و امور متعارف.

ج : جهت ديدار با خانواده در بيرون و در حياط.


آيت الله خامنه‏اى: الف - جايز است اما زياد معطل نشود.

ب- در موارد ضرورى اشكالى ندارد و در موارد غير ضرورى اگر امور مستحبى را در بر بگيرد و طول هم نكشد اشكالى ندارد.

ج- در بعضى موارد اشكالى ندارد، مثل رسيدگى امور خانواده و ديدن فرزندان كه عدم ديدار باعث مفسده و اشكالاتى مى‏شود.


آيت الله بهجت: ضابطه كلى در موارد جواز خروج نيست، هر كارى كه خروج براى آن عقلاً يا شرعاً يا عادتاً لازم است از امورواجبه باشد يا راجحه چه متعلق

به امور دنيا باشد يا امور آخرت ولى بايد اقرب طرق را مراعات نمايد و اقتصار كند بر مقدار حاجت و ضرورت، البته خروج هم به قدرى طول نكشد كه محو

صورت اعتكاف شود.

آيت الله سيستانى: به احتياط واجب جايز نيست،مگر در مورد حاجت ضرورى باشد.

آيت الله تبريزى : خارج شدن معتكف از مسجد در موارد مذكور جايز نيست.

آيت الله فاضل: مانعى ندارد، ولى تلاش كنند اين امور با سرعت انجام شده و هر چه سريعتر به مسجد برگردند.

آيت الله مكارم: الف - براى وضو و غسل مستحبى اشكالى ندارد و براى مسواك كه مقدمه آن باشد نيز اشكالى ندارد.ب - اشكال ندارد.ج - اشكال دارد.


-------------پاورقی--------------------------------------------------------

1- آيات عظام اراكى، گلپايگانى ، خويى: خارج شدن ازمسجد براى شركت در تشييع جنازه مطلقاً جايز است.

2- آيت الله اراكى، آيت الله خويى: براى شركت در نماز جماعت نيزمى تواند از مسجد خارج شود.

آيت الله سيستانى: در صورتى كه ناچار باشد بيرون رود.

3- آيات عظام، خويى ، گلپايگانى ، اراكى: و زير سايه راه نرود.

آيت الله صافى : بنابر احتياط واجب زير سايه راه نرود و مطلقاً زير سايه ننشيند.

4- آيت الله مكارم : انتخاب نزديكترين راه واجب نيست، مگر آنكه اختلاف دو راه بسيار زياد باشد.

5-آيت الله خويى ، آيت الله سيستانى : باطل است .
آيت الله گلپايگانى: بنابر احتياط واجب باطل است.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

محرمات اعتكاف   


72- آنچه بر معتكف حرام است به طور اجمال بدين شرح است:

* استفاده از عطريات و گياهان خوشبو

* خريد و فروش‏

* مجادله

* استفاده شهوانى از جنس مخالف‏

* استمناء (1)


  توضيح محرمات اعتكاف‏  

73- بوئيدن عطريات و گياهان خوشبو براى كسى كه از آن لذت مى‏برد در حال اعتكاف حرام است، پس‏(2) براى كسى كه حس بويايى ندارد اشكال ندارد.

74- در حال اعتكاف ، خريد و فروش و بنابر احتياط واجب، هر نوع داد و ستدى؛ مانند اجاره و مضاربه حرام است .

75- هر چند داد وستد در حال اعتكاف حرام است، ولى باطل كننده اعتكاف نيست.

76- اشتغال به امور دنيوى؛ مانند خياطى، نساجى نقاشى، مطالعه و امثال آن اشكال ندارد.

77- در حال اعتكاف مجادله در امور دنيوى و دينى در صورتى كه به قصد غلبه بر طرف مقابل و اظهار فضيلت و برترى باشد حرام است ،

اما اگر به قصد اظهار حق و بازداشتن طرف از طريق باطل باشد نه تنها حرام نيست، بلكه از افضل طاعات و عبادات است.

78- هرگونه استفاده شهوانى از جنس مخالف، نظير لمس، بوسه و آميزش حرام است و فرقى در اين مسأله‏(3) بين زن و مرد نمى‏باشد.

79- در حال اعتكاف نگاه از روى شهوت به همسر خود اشكال ندارد، هر چند احتياط مستحب ترك آن است.

80- استمناء نيز بنابر احتياط واجب از محرمات اعتكاف شمرده شده است، هر چند از راه حلال آن؛ مانند بازى با همسر باشد. گر چه استمناء حرام

در هر حال حرام و از گناهان بزرگ است ولى در حال اعتكاف گناهى بزرگتر است.

81- معتكف بايد روزها را روزه‏دار باشد و از هر كارى كه روزه را باطل مى‏كند، پرهيز كند و هر آنچه روزه را باطل مى‏كند ، اعتكاف را نيز باطل مى‏كند.

82- اگر معتكف جماع كند اعتكافش باطل است ولى اگر يكى ديگر از محرمات را مرتكب شود، احكام‏(4) مفصلى دارد كه در بحث «قضا و كفاره اعتكاف»

خواهد آمد.

83- بر معتكف واجب نيست از كارهايى كه بر محرم حرام است؛ مثل پوشيدن لباس دوخته وكندن مو از بدن و نگاه در آينه پرهيز كند،

هر چند احتياط مستحب است.

84- بجز مبطلات روزه، ساير محرمات، اختصاص به روز ندارد، بلكه در شب نيز بايد ازآنها پرهيز كند.

85- س : عطر و گلاب زدن يا بو كردن عطر و گلاب اعتكاف را باطل مى‏كند يا خير؟


آيت الله تبريزى : استعمال عطر و گلاب چنانچه مستلزم بو كردن آن باشد، هر چند بر معتكف حرام است لكن بطلان اعتكاف از جهت آن محل اشكال است

و اگر معتكف در روز سوم اين كار را كرده بايد اعتكافش را تمام كند.

آيت الله سيستانى: بو كردن آنها اعتكاف را باطل مى كند.

آيت الله بهجت:اگر با تلذذ باشد بنابر احتياط باطل مى‏شود واحتياط واجب در صورت وجوب اعتكاف (آن است كه ) آن را تمام كند و سپس قضا نمايد.


86- س : آيا در صورت نياز مى‏تواند خريد و فروش نمايد؟ آيا توكيل يا نقل به غير بيع لازم است ؟(6)

آيت الله مكارم:در صورت عدم امكان توكيل يا نقل به غير بيع اشكالى ندارد.

آيت الله بهجت:در صورت اضطرار براى حاجت خودش مانعى ندارد.


87- س : ارتكاب سهوى محرمات اعتكاف چه حكمى دارد؟

آيت الله فاضل لنگرانى: ارتكاب سهوى سائر محرمات غير از جماع ضررى به اعتكاف نمى‏زند.

آيت الله مكارم :خالى از اشكال نيست.

آيت الله بهجت:ارتكاب سهوى ، حرام و مبطل نيست.



------------------پاورقی-----------------------------------------------------

1- استمناء يعنى انسان با خود كارى كند كه از او منى بيرون آيد.

2- آيت الله سيستانى ، آيت الله مكارم: نسبت به عطريان لذت بردن معتبر نيست ، پس اگر بوى آن را احساس كند، هر چند لذت نبرد حرام است.

آيت الله فاضل: اگر بو را احساس مى‏كند ولى لذت نمى‏برد، بنابر احتياط واجب بايد پرهيز كند.

3- آيات عظام خويى، مكارم، سيستانى ، صافى: لمس و بوسه، بنابر احتياط واجب حرام است.

4- آيت الله خويى، آيت الله اراكى: در غير جماع اگر سهواً باشد اعتكاف باطل نيست .

آيت الله گلپايگانى، آيت الله مكارم: بنابر احتياط واجب اعتكاف باطل است .

آيت الله سيستانى : جماع نيزحكم ساير محرمات را دارد.

5- آيت الله مكارم: نسبت به نپوشيدن لباس دوخته و پوشيدن لباسى مانند لباس احرام ، احتياط مستحب نيست بلكه بهتر است نپوشند،

چون خلاف عمل افراد متشرع و ممكن است گمان بدعت نيز داشته باشد.

6- يعنى به شخص ديگرى وكالت دهد تا از طرف او خريد و فروش كند يا به غير خريد و فروش ، مثلاً با قرض يا بخشش نقل و انتقال كنند.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

قطع اعتكاف‏  


88- براى شناخت حكم قطع اعتكاف بايد اقسام آن را شناخت.

اقسام اعتكاف:

واجب معين - پس از شروع قطع آن جايز نيست.

واجب موسّع پس از تكميل دو روز، قطع آن جايز نيست.


مستحب

توضيح :اگر اعتكاف ، واجب معين باشد؛ يعنى وقت مشخص داشته باشد؛ مثلاً نذر كند از 21 تا 26 ماه رمضان در مسجد معتكف شود، همين كه

اعتكاف را شروع كرد اتمام آن واجب و قطع آن غير جايز است .

و اگر اعتكاف، واجب موسع باشد؛ يعنى وقت آن وسعت دارد؛ مثلاً نذر كرده باشد كه امسال، يا در اين ماه سه روز معتكف شود، يا اعتكاف مستحب باشد،

تا قبل از تكميل دو روز مى‏تواند آن را رها كند، مثلاً در روز اول، شب اول يا روز دوم، ولى اگر اعتكاف را رها نكرد و در مسجد ماند تا غروب روز سوم در اين

صورت ، بر او واجب است كه اعتكاف را كامل كند و روز سوم را بماند.

89- انسان مى‏تواند از آغاز ، هنگام نيت، شرط كند كه اگر مشكلى پيش آمد - مثلاً بگويد اگر هوا سرد شد - اعتكاف را رها مى‏كنم، در صورت پيش آمدن

مانع ، رها كردن اعتكاف اشكال ندارد، حتى در روز سوم .

90- در اعتكاف نذرى، انسان مى‏تواند هنگام خواندن صيغه نذر شرط كند كه اگر مانعى پيش آمد اعتكافم را رها كنم.

91- س : آيا معتكف مى‏تواند به هنگام نيت اعتكاف شرط كند كه هر زمان خواست از اعتكاف خود رجوع كند؟ اگر بعد از نيت حكم شرط خود را ساقط نمود،

آيا شرط او ساقط مى‏شود يا خير؟


آيت الله تبريزى:مى‏تواند شرط كند و با اسقاط ساقط نمى‏شود.

92- س : اگر شرط رجوع در وقت نذر كردن براى اعتكاف باشد چه حكمى دارد؟

آيت الله تبريزى : مثل شرط كردن در زمان نيت اعتكاف است و چنانچه اعتكاف را به عنوان وفاء به نذر مزبور انجام دهد، حتى در روز سوم مى‏تواند رجوع كند.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

قضا و كفاره اعتكاف   


قضاء

93- اگر در حال اعتكاف جماع كند - عمداً باشد يا سهواً پس اگر اعتكاف ، واجب معين باشد؛ بايد قضاى آن‏(1) را بجا آورد. و اگر واجب غير معين باشد؛

بايد آن را از سر بگيرد.

94- اگر يكى ديگر از محرمات اعتكاف را سهواً انجام دهد و اعتكاف: (2)


* واجب معين باشد: بنابر احتياط واجب بايد اعتكاف را به پايان ببرد و قضاى آن را بجا آورد.

* واجب غير معين باشد: اگر در دو روز اول باشد بايد اعتكاف را از سر بگيرد و اگر روزسوم باشد، اعتكاف را به پايان ببرد و از سر بگيرد.

* اگر اعتكاف مستحب را بعد از روز دوم باطل كند؛ بايد قضاى آن را بجا آورد . ولى اگر قبل از اتمام روز دوم(3)‏ باطل كند؛ چيزى بر عهده او نيست.


95- واجب نيست قضاى اعتكاف را فوراً بجا آورد، گرچه احتياط مستحب است .(4)

96- س: اگر كسى نذر كند ايام معينى را معتكف باشد و از آن ايام معين تخلف نمايد - يك روز يا بيشتر - آيا قضاء بر او واجب است يا خير؟


آيت الله تبريزى: بنابر احتياط، قضاى آن واجب است.

كفاره

97- اگر اعتكاف واجب را با آميزش (جماع) باطل كند،كفاره واجب است و در ساير محرمات كفاره نيست، هر چند احتياط مستحب است.

98- اگر در دو روز اول اعتكاف مستحب آميزش كند و اعتكاف را رها نكند بنابراحتياط واجب كفاره لازم است .

99- كفاره بطلان اعتكاف، مانند كفاره روزه ماه رمضان است، يعنى ، بايد:


- دو ماه روزه بگيرد.

- يا به 60 مسكين ، طعام بده.

- يا يك برده را آزاد كند.


100- احتياط مستحب است كه اگر ممكن است يك برده آزاد كند و در صورت ناتوانى دو ماه روزه بگيرد و(5) چنانچه نتواند روزه بگيرد، به 60 فقير طعام بدهد.

« و الحمد لله اولاً و آخراً »



------------پاورقی-------------------------------------------------

1- آيات عظام گلپايگانى ، خويى ، اراكى: اگر در اعتكاف واجب، سهواًجماع كند، بنابر احتياط واجب ، اعتكاف را دو باره انجام دهد.

2- آيت الله گلپايگانى : احتياط در تمام موارد ترك نشود.

3- آيت الله سيستانى : بنابراحتياط واجب.

4- آيت الله سيستانى : ولى به قدرى تأخير نيندازد كه سهل‏انگارى به شمار آيد.

5- آيت الله خويى: بلكه واجب است به همين ترتيب عمل كند.

منابع و مآخذ

1- العروة الوثقى ، (دو جلدى) آيت الله سيد محمد كاظم يزدى (ره) ، چاپ تهران: المكتبةالعلمية الاسلاميه.

2- العروة الوثقى ، (دو جلدى) آيت الله سيد محمد كاظم يزدى (ره) چاپ سوم، مؤسسه مطبوعاتى اسماعيليان ، 1412 ه. ق.

3- تحرير الوسيله، امام خمينى (قدس سره) چاپ بيروت، دارالانوار، 1403 ه. ق.

4- العروة الوثقى ، (سه جلدى) يا تعليقه آيت الله حاج سيد على سيستانى ،چاپ اول ، ستاره قم 1415 ه. ق.

5- الحواشى على العروة الوثقى آيت الله حاج شيخ محمد فاضل لنكرانى،چاپ دوم ، مهر قم ، 1415 ه. ق.

6- تعليقات على العروة الوثقى آيت الله ناصر مكارم شيرازى ، چاپ دوم ، مدرسه اميرالمؤمنين قم، 1413 ه. ق.

7- هداية العباد، آيت الله حاج شيخ لطف الله صافى گلپايگانى ، چاپ اول ، سپهر 1416 ه. ق.

8- مجموعه استفتا آئات ستاد مركزى اعتكاف قم ومعاونت فرهنگى مسجد مقدس جمكران.
New Member
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۷, ۱:۰۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 5 بار

Re: احکام اعتکاف

پست توسط salman1990 »

باور كنيد همين كه ديدم نوشيد اعتكاف اشك از چشم هام جاري شد.

تو اعتكاف امسال دام كنيد.
خيلي خيلي محتاج دعا هستم.

مي خوام تو اين اعتكاف البته اگه خدا قسمتم كنه حيات و تولد مجدد خودم رو جشن بگيرم.
ان شا الله روبروي مرقد مطهر امام رضا دعاتون مي كنم
ارسال پست

بازگشت به “احکام عبادات”