احکام اعتکاف

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

احکام اعتکاف

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم 


تصویر 



     



نویسنده: محمد حسین فلاح زاده

مقدمه :

ضمن آرزوى قبولى طاعات و عبادات، حال كه اين توفيق نصيب شما شده است كه در جمع معتكفين حاضر هستيد جا دارد

با تأمل و تدبر نسبت به اين عبادت اهتمام داشته باشيد.

گرچه در خصوص اعتكاف كتابهاى مفصلى نوشته شده است اما اكثراً در فضل اين عبادت و يا احكام آن بوده است.

در اين نوشته چند توصيه عملى به معتكفين گردآورى شده است كه تقديم مى‏گردد.



1- آمادگى و تهيا:

معتكف بايد قبل از ورود به اعتكاف خود را از نظر معنوى و روحى آماده كند. بايد نسبت به اموال دقت كنيد، نسبت به مكان انتخابى بى تفاوت نباشيد.

از قبل بگيريد كه به يك سفر سرنوشت‏ساز مى‏رويد لازم است يك جلد قرآن، مفاتيح الجنان، نهج‏البلاغه و صحيفه سجاديه و خودكار و كاغذ و لباسى پاك

و مختصر پولى كه شبهه‏اى در آن نيست به همراه داشته باشيد.



2- حضور دل:

معتكف با ورود به مسجد عبادت را با رضايت حضرت حق و قريةالى الله شروع مى‏كند . به دليل اهميتى كه حضور قلب در عبادت دارد به شما معتكفين

توصيه مى‏شود هنگام ورود به مسجد در حالى كه از اعمال خود بيم و ترس داريد اما به فضل پروردگار اميدوار باشيد.



3- برنامه‏ريزى و زمانبندى:

معتكفين براى خود برنامه دقيقى داشته باشند كه به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مى‏شود:

1-3- در طول اعتكاف با وضو باشيد : اين سنت حسنه كه در تقليل گناه مؤثر است و كمتر در بين جامعه رواج دارد به عنوان يك دستورالعمل به

معتكفين توصيه مى‏شود.

2-3- نماز جماعت : همه نمازهاى واجب را به جماعت بخوانيد و اگر مردم رضايت داشته باشند از امام جماعت بخواهيد كه سجده‏ها ، ركوع ها و

قنوقها را طول دهد و حتى الامكان تعقيبات كامل نماز و اوقات آنها مراعات گردد.

3-3- خوردن و آشاميدن : به ميزانى تناول كنيد كه حال عبادت داشته باشيد مطلقاً از پرخورى پرهيز كرده و به ميزان نياز آب و طعام استفاده نماييد.

4-3- قرائت قرآن كريم : در طول برنامه اعتكاف به ميزانى كه ميسر است قرآن بخوانيد و از علمايى كه در بين شما هستند بخواهيد در خصوص بعضى

آيات براى شما سخن بگويند.

5-3- اقامه نمازهاى مستحبى: سعى كنيد در اين ايام نوافل را به جا آوريد چهار ركعت نماز پس از نماز مغرب و دو ركعت نماز نشسته پس از نماز عشاء

دو ركعت قبل از نماز صبح، هشت ركعت قبل از اذان ظهر و هشت ركعت قبل از نماز عصر و 11 ركعت نماز از نيمه شب تا قبل از طلوع فجر كه نافله و

نماز شب است، اين نمازها به صورت دو ركعتى خوانده مى‏شوند.

6-3- انجام مطالعه و تشكيل جلسات علمى : حال كه توفيق داريد در خانه خدا به يكى از بهترين عبادات بپردازيد از علماء حاضر در اين شهر دعوت كنيد تا

براى جمع شما سخنرانى و وعظ كنند.

در صورتى كه در اين شهر و مسجد عالمى يافت نشود از مطالعه كتاب غافل نشويد . موضوع مطالعه از قبل آماده شود. اگر مطالعه از عبادات معمول برتر

نباشد قطعاً كمتر نخواهد بود.

7-3- بهره‏گيرى از مراسم مداحى و قرائت قاريان برجسته : مداحان عزيز مناجاتها و دعاها و قاريان گرامى آيات قرآن را براى معتكفين بخوانند.

مناجات اميرالمؤمنين در مسجد كوفه با صداى خوب و مداحى ترجمه آن تحفه‏اى بس گرانبها براى معتكفين خواهد بود.



4- حفظ دستاوردها:

شايسته است معتكفين از دستاورد اعتكاف به خوبى مراقبت كنند. اگر در اين سه روز موفق شدند و محاسبه دقيقى از اعمال خود داشته باشند .

يا توانسته باشند با قرآن انس پيدا كنند و از عبادات لذت ببرند، اين روش را به تمام روزهاى سال بكشانند. اگر توفيق توبه پيدا شد اين توفيق را به راحتى

از دست ندهند و خود را با گناه آلوده نكنند و توبه نشكنند.



5- رعايت دقيق احكام مربوط اعتكاف:

به منظور آگاهى بيشتر معتكفين عزيز به احكام اعتكاف كتابى در اين خصوص تهيه و براى كليه مراكزى كه اين سنت حسنه برگزار مى‏گردد ارسال شده

است حتماً نسبت به مطالعه آن اقدام نماييد.



6- خلوت گزينى جهت عبادت:

اگر امكانات مسجد اجازه بدهد معتكف در قسمتى از مسجد جاى ويژه‏اى براى عبادت در نظر بگيرد تا در اين مكان بدون مزاحمت ديگران به انجام

مستحبات و اعمال خود بپردازد.



7- رعايت نظافت و بهداشت محيط اعتكاف:

شايسته است معتكفين در اوقات نمازها لوازم خود را جمع و جور كنند و مسجد را براى اقامه نماز جماعت آماده نمايند.

خوابيدن در زمان نمازها و نامرتب بودن لوازم شخصى اثر خوبى براى نمازگزاران ندارد.



8- دعاى خالصانه:

از همه عزيزان تقاضا مى‏شود جهت استفاده بيشتر از اين فضاى عرفانى و روحيات بالاى معنوى تحصيل شده از بركات ايام اعتكاف دعاى خالصانه و

خاضعانه براى تعجيل در ظهور آقا امام زمان (عج) ، سلامتى و دوام عمر پر بركت براى مقام معظم رهبرى حضرت آيت الله خامنه‏اى (دام عزه)، افزايش

عزت و اقتدار نظام مقدس جمهورى اسلامى در عرصه‏هاى بين‏المللى و همچنين نزول بركات و نعمات آسمانى از درگاه حق بارى تعالى مسئلت نمايند

اميد است مورد اجابت واقع شود.



  انشاء الله

معاونت فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى

دبيرخانه ستاد عالى كانون‏هاى فرهنگى مساجد
  
آخرین ويرايش توسط 1 on مائده آسمانی, ويرايش شده در 0.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم


آشنايى با اعتكاف 
 


تعريف اعتكاف‏

1- اعتكاف، در لغت به معناى توقف در جايى است و در اصطلاح احكام، عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند ،

با شرايطى كه خواهد آمد.

2- انسان مى‏تواند، در حال اعتكاف ، بنشيند، بايستد، بخوابد، يا راه برود.



اقسام اعتكاف‏

3- اعتكاف بر دو قسم است، مستحب و واجب، كه در اصل، يك عمل مستحبى است ، ولى ممكن است به سببى واجب شود،

كه از جمله اسباب وجوب اعتكاف ، اين امور است :


* نذر، عهد يا قسم؛ مثلاً انسان نذر كند يا با خداى خود عهد كند يا قسم بخورد كه اگر در فلان كار موفق شد، يا از فلان بيمارى شفا پيدا كرد چند روز

در مسجد معتكف شود.

* شرط ضمن عقد ؛ مثلاً هنگام قرار داد اجاره منزل، صاحب خانه شرط مى‏كند كه مستأجر هر سال پنج روز در مسجد معتكف شود و مستأجر نيز اين

شرط را مى پذيرد.

* اجاره ؛ مثلاً شخصى اجير مى‏شود كه با دريافت مزد - يا بدون دريافت مزد - از طرف ميت در مسجد معتكف شود. (مانند نماز استيجارى).




------------- پاورقی----------------------------------

در بحثهاى آينده خواهد آمد كه حداقل مدت اعتكاف سه روز است .
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

زمان اعتكاف‏  



4- در طول سال در هر زمانى كه انسان بتواند، حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگيرد صحيح است . (1)

ولى بهترين زمان براى اعتكاف ماه مبارك رمضان، و در ماه رمضان ، دهه آخر آن است .

5- س : آيا اعتكاف نذرى را مى‏توان در ماه رمضان انجام داد؟

آيت الله بهجت: مانعى ندارد.

آيت الله مكارم :مانعى ندارد، مگر اينكه نيت او غير ماه رمضان باشد.

آيت الله صافى: اگر نذر مطلق يا مقيد به ماه رمضان باشد اشكال ندارد.


6- س : افضل اوقات اعتكاف چه زمانى است ؟ آيا ايام البيض ماه رجب فضيلت خاصى براى اعتكاف‏ دارد؟(2)

آيت الله مكارم: بهترين اوقات اعتكاف ، ماه مبارك رمضان و از همه بهتر دهه آخر آن است.

آيت الله بهجت: افضل اوقات ماه رمضان است خصوصاً در دهه آخر آن و ايام البيض رجب نيز تأكيد شده است .



-------------------پاورقی----------------------------------------------

1- تفصيل اين مسأله در بحث مدت اعتكاف و روزه اعتكاف خواهد آمد.

2- ايام البيض = سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحم الرحیم

شرايط اعتكاف 
 


7- در صحت اعتكاف امورى شرط است كه برخى از آنها مربوط به شخص معتكف و برخى مربوط به خود اعتكاف است كه در اينجا به

بيان آن شرايط، و احكام لازم آنها مى‏پردازيم.


شرايط معتكف:

1- عقل. (از ديوانه صحيح نيست)

2- ايمان . (از غير مومن صحيح نيست)(1)

3- قصد قربت . (هرگونه ريا و خودنمايى ، اعتكاف را باطل مى‏كند).

4- روزه‏دارى در ايام اعتكاف.

5- اجازه گرفتن از كسى كه اجازه او لازم است .


شرايط اعتكاف:

1- از سه روز كمتر نباشد. (زمان)

2- در مسجد جامع باشد. (مكان).

3- ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن.



---------------------پاورقی-------------------------------------------------

1- آيت الله سيستانى : ايمان شرط صحت اعتكاف نيست ، هر چند در استحقاق ثواب معتبر است .

آيت الله مكارم: ايمان شرط قبول اعتكاف است نه صحت آن .

شرط ايمان در فتاواى حضرت آيت الله صافى ذكر نشده است.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

نيت اعتكاف‏ 
 


8- اعتكاف، همانند ساير عبادات ، بايد با نيت و قصد قربت باشد و هرگونه ريا و خودنمايى و قصد غيرالهى آن را باطل مى‏كند.

9- در نيت اعتكاف، قصد وجه شرط نيست؛ يعنى لازم نيست قصد كند كه اعتكاف واجب است يا مستحب.

10- كسى كه بخواهد در نيت اعتكاف، قصد وجه كند، در اعتكاف واجب نيت وجوب و در اعتكاف مستحب ،

نيت استحباب مى‏كند و واجب بودن اعتكاف در روز سوم ضررى ندارد، هر چند بهتر است كه از روز سوم نيت وجوب كند.

11- از آغاز تا پايان اعتكاف، بايد با نيت و قصد قربت باشد، بنابراين اگر به همين قصد ، اعتكاف را شروع كند صحيح است،

همچنين اگر به قصد اينكه فردا معتكف شود به مسجد برود و از اول وقت (طلوع فجر) در آنجا باشد صحيح است.

12- س: زمان نيت اعتكاف چه وقتى مى‏باشد؟ و آيا اول شب مى‏شود نيت كرد؟


آيت الله تبريزى : زمان نيت اعتكاف، وقت شروع اعتكاف است كه طلوع فجر مى‏باشد و با استمرار نيت اول شب هم مانعى ندارد.

13- س : آيا در اعتكاف نيازى به قصد نمودن عبادات ديگر هم هست؟

آيت الله صافى: احتياط مستحب است .

آيت الله مكارم: قصد عبادت ديگرى در آن شرط نيست .

آيت الله بهجت: ظاهراً معتبر است در اعتكاف منضم شدن قصد عبادت ديگرى كه خارج از اوست.


14- س : آيا تجديد نيت در روزسوم اعتكاف مستحب لازم است؟

آيت الله صافى: بهتر است كه تجديد نيت وجوب نمايد.

آيت الله بهجت: تجديد نيت در روزسوم لازم نيست، گرچه احوط است.

آيت الله مكارم : تجديد نيت لازم نيست.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

نيابت در اعتكاف
  

15- انسان مى‏تواند اعتكاف را براى خود يا براى ديگرى بجاى آورد. به قسم دوم ، اعتكاف نيابتى گفته مى‏شود.

16- اعتكاف به نيابت ميت بى‏اشكال است ولى به نيابت از انسان زنده، بنابر احتياط به قصد رجاء ، اشكال ندارد.


پس به طور خلاصه مى‏توان در اين بخش اعتكاف را اينگونه تقسيم كرد:(1)

اعتكاف‏

1- براى خود

2- براى ديگران : ( به نيابت از ميت ---- به نيابت از زنده )


يادآورى :

گرچه روزه به نيابت از انسان زنده صحيح نيست ولى روزه گرفتن در اعتكاف مانند نماز براى طواف است كه به تبع عمل ديگر لازم مى‏شود و

همچنانكه طواف و نماز آن به نيابت زنده‏ها صحيح است اعتكاف و روزه آن نيز صحيح است .


17- اعتكاف به نيابت از دو يا چند نفر، صحيح نيست، ولى مى‏تواند اعتكاف را به نيت خود بجا آورد و ثواب آن را به ديگران اهدا كند،

خواه يك نفر باشد يا چند نفر، زنده يا مرده.

18- س: آيا اعتكاف را به نيابت از كسى كه مرده است و يا به نيابت از كسى كه زنده است مى‏توان انجام داد؟


آيت الله تبريزى : به نيابت از ميت مانعى ندارد ولى به نيابت از حى (زنده) اشكال دارد.


--------------پاورقی--------------------------------------

1- آيت الله گلپايگانى : اعتكاف به نيابت از زنده بنابر احتياط واجب صحيح نيست .

آيت الله مكارم : اعتكاف به نيابت از ديگرى ، زنده يا مرده، به قصد رجاء اشكال ندارد.

حكم اعتكاف به نيابت از زنده در فتاواى حضرت آيت الله صافى ذكر نشده است .
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

عدول از نيت اعتكاف‏  


19- عدول از اعتكافى به اعتكافى ديگر جايز نيست، و فرقى نيست كه هر دو واجب باشد، مثلاً از اعتكاف استيجارى به نذرى، يا هر دو مستحب،

مثلاً از اعتكاف براى خود به اعتكاف نيابتى تبرعى يا يكى واجب و(1) ديگرى مستحب، مثلاً از ابتدا به نيت اعتكاف نذرى در مسجد مانده و در روز دوم

نيت را از نذر به استحباب برگرداند.(2)

20- عدول از نيابت شخصى به نيابت از شخص ديگر جايز نيست، مثلاً دو روز به نيابت «على» معتكف بوده و روز سوم به نيابت از «حسن» اعتكاف كند.

21- اگر قصد داشته كه اعتكاف را براى خودش انجام دهد، پس از شروع نمى‏تواند نيت را بر گرداند ، و به نيابت از ديگرى به اتمام برساند،

همچنانكه عكس اين نيز جايز نيست.




---------------پاورقی----------------------------------------------------

1- اعتكاف استيجارى = اعتكافى كه براى ديگرى با دريافت مزد انجام مى‏دهد.

2- تبرعى = داوطلبانه و بدون دريافت مزد.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

روزه اعتكاف‏  


22- انسان، در ايام اعتكاف بايد روزه بگيرد، بنابراين، كسى كه نمى‏تواند روزه بگيرد، مانند، مسافر، مريض و زن حايض يا نفساء و كسى كه عمداً روزه نگيرد،

اعتكافش صحيح نيست.

23- مسافر و مريض اگر معتكف شوند صحيح نيست ولى زن حايض يا نفساء نه تنها اعتكافش صحيح نيست بلكه به جهت توقف در مسجد گناه كار است .

24- اعتكاف در روز عيد فطر و قربان يا دو روزقبل از عيد به طورى كه روز سوم آن عيد باشد صحيح نيست.

25- لازم نيست كه روزه، مخصوص به اعتكاف باشد، بلكه هر روزه‏اى باشد صحيح است ، مثلاً در ايام اعتكاف ، روزه قضا يا نذرى يا استيجارى بجا آورد.(1)

26- اگر شخصى نذر كند كه در ايام معينى معتكف شود و در همان ايام روزه نذرى يا استيجارى بر عهده او(2) باشد،

مى‏تواند در همان اعتكاف ، روزه نذرى يا اجاره‏اى خود را بجاى آورد. ولى اگر نذر اعتكاف بدين گونه بوده است كه روزه براى اعتكاف يا به خاطر اعتكاف باشد،

كفايت از روزه نذرى يا اجاره‏اى نمى‏كند. (3)

27- انسان مى‏تواند نذر كند، در سفر روزه بگيرد و به نظر برخى مراجع معظم تقليد، حتى هنگام سفر هم مى‏تواند نذر كند كه روزه بگيرد

و در اين صورت اعتكافش صحيح است . به يك استفتاء توجه كنيد:


28- س : آيا در مسافرت مى‏شود روزه در سفر را نذر كند؟

آيات عظام خامنه‏اى ، سيستانى ، بهجت : مى تواند.

آيت الله مكارم : اشكال دارد ولى اگر نذر كرد، احتياط آن است كه به نذر خود عمل كند.

آيت الله فاضل: خير.


29- س : آيا هر گونه روزه، ولو استيجارى و ... براى اعتكاف كافى است ؟

آيت الله فاضل: خير، بلكه روزه اعتكاف بايد به نيت كسى باشد، كه اعتكاف به نيت او انجام مى‏گيرد، لذا كفايت روزه استيجارى و غيره

براى كسى كه در نيت خود اعتكاف نموده محل تأمّل و اشكال است.

آيت الله مكارم : كفايت روزه استيجارى براى اعتكاف مشكل است .

آيت الله بهجت : كافى است .



-----------پاورقی--------------------------------

1- آيت الله مكارم : روزه استيجارى بنابر احتياط واجب كفايت نمى‏كند.

آيت الله فاضل: بنابر احتياط واجب ، روزه براى ديگرى خواه استيجارى باشد يا مثلاً فضاى روزه پدر كه بر پسر بزرگتر واجب است باشد

اگر اعتكاف براى همان كسى كه برايش روزه مى گيرد نيست كفايت نمى‏كند.

2- آيت الله فاضل: اگر نذر كرده باشد كه ايام معينى معتكف شود نمى‏تواند براى آن ايام روزه استيجارى قبول كند.

3- آيت الله گلپايگانى : مگر آنكه هر دوروزه را قصد كند كه در اين صورت، اعتكافش صحيح است هر چند به جهت مخالف با نذر گناه كرده است .

نظر حضرت آيت الله صافى به دست نيامد.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

اجازه اعتكاف‏  



30- اين افراد بدون اجازه، نمى‏توانند معتكف شوند:

* زن بدون اجازه شوهرش، در صورتى كه اعتكاف موجب از بين رفتن حق او باشد، بنابراين احتياط واجب (1) اجازه او لازم است.(2)

* فرزند بدون اجازه والدين ، در صورتى كه اعتكاف او موجب اذيت و آزار آنان باشد و اگر موجب اذيت و(3) آزار آنها هم نباشد احتياط مستحب است اجازه بگيرد.(4)

* كسى كه در استخدام ديگرى است ؛ مانند برخى از كارگران و كارمندان ، در صورتى كه قرار داد اجاره به گونه‏اى است كه منفعت اعتكاف را نيز در بر مى‏گيرد؛

يعنى اعتكاف با عمل به اجاره منافات دارد.


31- در اعتكاف ، بلوغ شرط نيست، بنابراين اگر كودك مميز معتكف شود، صحيح است.



-----------------پاورقی-------------------------------------------------------

1- آيت الله اراكى : نسبت به دو روز اول اجازه لازم است.

2- آيت الله گلپايگانى ، آيت الله صافى: اجازه لازم است و اگر موجب از بين رفتن حق او نباشد، اجازه او براى اعتكاف لزومى ندارد ولى

بدون اجازه شوهر نمى‏تواند از خانه بيرون رود. بنابراين جايز بودن اعتكاف بستگى به اجازه شوهر دارد وچنانچه اجازه ندهد، اعتكاف باطل است .

آيت الله سيستانى : اگر توقف او در مسجد بدون اجازه شوهر حرام باشد، اعتكافش باطل است .

آيت الله خويى: اگر منافات با حق شوهر داشته باشد اجازه او لازم است و اگر منافات نداشته باشد و روزه او مستحبى باشد،

بنابراين احتياط واجب بازهم اجازه لازم است .

3- آيت الله گلپايگانى: بنابر احتياط واجب، ولى اگر فرزند را نهى كنند و مخالفت با آنان سبب اذيت و آزارشان باشد اعتكاف باطل است .

4- آيت الله اراكى: نسبت به فرزند اجازه والدين شرط است و نسبت به زن اجازه شوهر بنابر احتياط واجب لازم است.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

مدت اعتكاف‏  


32- مدت اعتكاف حداقل سه روز است و در كمتر از آن صحيح نيست ولى در زياده حدى ندارد. ولى اگر پنج روز معتكف شود،

روزششم را نيز واجب است بماند، بلكه بنابر احتياط واجب، هرگاه دو روز اضافه كرد، روز سومش هم بايد بماند،

پس اگر هشت روز معتكف شد، روز نهم هم واجب است .

33- اين سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است ، بنابراين اگر بعد از طلوع فجر، ولو با چند(1) دقيقه تأخير به مسجد برسد آن روز جزو اعتكاف

به حساب نمى‏آيد و چنانچه قبل از مغرب روز سوم، اعتكاف را قطع كند، افزون بر آنكه كار حرامى كرده ، اعتكاف نيز باطل است .

34- سه روز اعتكاف باشبهاى آن است كه حداقل سه روز و دو شب در وسط است، بنابراين نمى‏تواند شبها را از مسجد خارج شود،

يا نذر كند كه سه روز بدون شبها در مسجد معتكف شود.

35- اگر انسان نذر كند كه دو روز معتكف شود نه بيشتر از آن، اينگونه نذر باطل است ولى اگر مقيد نكرده كه‏(2) بيشتر نباشد نذر صحيح است و

واجب است كه روز سوم را نيزبماند.

36- س : منظور از روز در اعتكاف چيست؟


آيات عظام تبريزى ، بهجت ، مكارم: منظور از روز طلوع فجر است تا غروب آفتاب چنانچه در احكام نماز ذكر شده است .

37- س: اگر كسى نذر كند، سه روز منفصل اعتكاف كند آيا نذرش منعقد مى‏شود؟ نذر اعتكاف كمتر از سه روز چه؟

آيت الله بهجت : منعقد نمى‏شود.

آيت الله صافى:الف : منعقد نمى‏شود. ب : اگر مقيد به كمتر از سه روز باشد منعقد نمى‏شود.


38- س: آيا بيشتر از سه روز مى‏توان اعتكاف كرد به طورى كه آن زياده، قسمتى از يك روز يا قسمتى از يك شب باشد.

آيت الله تبريزى: مانعى ندارد.

39- س : كسى كه پنج روز در اعتكاف بوده: آيا روز ششم بر او واجب است؟

آيت الله تبريزى: واجب است.


--------------------------پاورقی-----------------------------------------
1- آيت الله خويى، آيت الله سيستانى: بنابر احتياط واجب تا مغرب.

آيتالله مكارم: تا غروب آفتاب.

2- آيت الله خويى، آيتالله سيستانى : اگر همين اعتكاف مستحبى معروف را نذر كرده باشد. باطل است، ولى اگر اين اعتكاف نباشد.

مثلاً مقصودش ماندن در مسجد باشد. صحيح است.
ارسال پست

بازگشت به “احکام عبادات”