احکام اختصاصي عقد و عروسي

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

احکام اختصاصي عقد و عروسي

پست توسط مائده آسمانی »

 تصویر 

 تصویر  احکام عقد و عروسی   تصویر  



در این بخش احکامی را که در یک خواستگاری مورد نیاز است به همان ترتیبی که غالباً این مراسم انجام می شود خواهد آمد.

لذا در این بخش ابتدا به احکام تحقیق کردن دربارۀ زوج و خانوادۀ آنان و سپس احکام خرید از بازار ، دعوت کردن ، آماده کردن مجلس

عقد و عروسی و در انتها احکامی که در مجلس عقد و عروسی مردانه و زنانه مورد نیاز است به ترتیب خواهد آمد.




  مسئله:کسیکه بواسطه نداشتن زن به حرام می افتد ،واجب است زن بگیرد.   

نظر آیات عظام:

امام: توضیح المسائل ، مسئله 2443.

اراکی: کسی که بواسطه نداشتن زن به حرام می افتد یا موجب خوف به حرام افتادن می باشد و یا نداشتن زن برای او ضرر بدنی دارد ،

واجب است زن بگیرد . توضیح المسائل ، مسئله 2457.

تبریزی: توضیح المسائل ، مسئله 2452.

سیستانی: توضیح المسائل ، مسئله 2452.

فاضل: توضیح المسائل ، مسئله 2509.

مکارم شیرازی: توضیح المسائل ، مسئله 2023.


[COLOR=brown]در نتیجه:
اگر کسی بداند در صورتی که ازدواج نکند ، به گناهانی همچون نگاه حرام به نامحرم ، عکس و یا فیلم ،
 [COLOR=blue]
او دچار می شود و یا خدا ناکرده مجبور می شود خود ارضایی کند و یا هر گونه روابط نامشروع با نامحرم پیدا کند،
   [COLOR=blue]    [COLOR=blue]واجب است ازدواج کند . خصوصاً جوانان عزیز باید توجه داشته باشند همان خدایی که تا امروز روزی مادی و معنوی ما    [COLOR=blue]    [COLOR=blue]را رسانده است ، اگر انسان فرمان او را برای جلب رضایتش انجام دهد ، در آن صورت خداوند نعمتهای خود را بیش از    [COLOR=blue]    [COLOR=blue]پیش به بندگان خویش مبذول می فرماید ، و به تحقیق موانع دیگر را از سر راه انسان بر می دارد.


  با خداوند معامله کنید و با ازدواج ، خود را از معصیت برهانید و رضایت خداوند باری تعالی را طلب نمایید ،

مطمئن باشید که خداوند شما را سعادتمند و خوشبخت خواهد کرد. :razz: :razz: :razz:

  مسئله :   مستحب است. حتی اگر انسان با ازدواج نکردن به گناه آلوده نشود.  

نظر آیات عظام:

امام ، فاضل ، گلپایگانی ،مکارم شیرازی : عروه ، " نکاح " ، قبل از مسئله 1 ، مسئله 1.

اراکی ، بهجت ، تبریزی، سیستانی : استفتاء .
  مسئله: مستحب است در شوهر دادن دختری که بالغه است ، یعنی مکلف شده ، عجله کنند.   
  آیات عظام :

امام ، فاضل ، گلپایگانی ،مکارم شیرازی : عروه ، " نکاح" ، مسئله 14.

امام: توضیح المسائل ، مسئله 2459.

تبریزی: توضیح المسائل ، مسئله 2468.

فاضل: توضیح المسائل ، مسئله 2525.

مکارم: همینطور در مورد زن دادن به پسرانی که نیاز به همسر دارند . عروه ، " نکاح" ، مسئله 14.

 
  مسئله : مستحب است مخارج عقد و عروسی و مهریه را کم قرار دهند.   
 نظر آیات عظام :

امام ، فاضل ، گلپایگانی ،مکارم شیرازی : عروه ، " نکاح" ، مسئله17.
      
آخرین ويرايش توسط 1 on مائده آسمانی, ويرايش شده در 0.
تصویر
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

احکام تحقيقات

پست توسط مائده آسمانی »

   بسم الله الرحمن الرحیم


احكام تحقيقات  



تحقيق درباره هركدام از زوجين، يا به صورت مستقيم صورت مي گيرد يا غير مستقيم.

مراد از مستقيم آن است كه هريك از زوجين مستقيماً از ديگري درباره او تحقيق كند و غير مستقيم

يعني انسان از فرد ديگري غير از زوج (مثلاً دوست، فاميل، همسايه، همكار) تحقيق نمايد.



تحقيق غير مستقيم


 مسئله: تحقيق كردن درباره هريك از زوجين از هر كسي جايز است اگر چه مستلزم يافتن عيوبي از او و يا خانواده وي باشد.  


نظر آیات عظام:

امام، اراكى، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.



  مسئله: تحقيق درباره عيبهاي هر يك از زوجين يا خانواده هاي آنان اگر دخيل در ازدواج باشد اشكال ندارد و حكم تجسسِ حرام را ندارد. 


نظر آیات عظام :

امام، اراكى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.



در نتيجه: انسان مي تواند فقط معايبي را جستجو كند كه به ازدواج و شناخت هر يك از طرفين مربوط مي شود در غير اين صورت

نمي توان در زندگي افراد به بهانه ازدواج تجسس كرد.




تحقيق مستقيم



  مسئله: هر يك از زوجين مي توانند مستقيماً از يكديگر درباره هم تحقيق كنند مشروط به آنكه اين تحقيق مستلزم حرام نباشد.  

نظر آیات عظام:

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.



در نتيجه: صحبت كردن آنها به قصد لذّت، يا خلوت كردن آنها در محيط بسته، و يا نگاه كردن به قصد لذّت و يا لمس كردن يكديگر حرام است

و بايد از آن اجتناب كنند.


  مسئله: هر يك از زوجين مي توانند بدن ديگري را با شرائط ذيل به منظور تحقيق ببينند:

1 . نگاه به قصد لذّت و ريبه نباشد.

2 . ازدواج متوقف بر اين نگاه باشد.

3 . مانعي از ازدواج اين دو درميان نباشد.
 



نظر آیات عظام:

امام و فاضل: عروه، (نكاح)، مسئله 26.

امام: تحرير الوسيله، (نكاح)، مسئله 28 و استفتاء.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 28.

اراکی : بطور کلی نگاه به بدن نامحرم جایز نیست. حتی اگر برای ازدواج باشد. استفتاء

بهجت: بلکه چنین نگاهی برای جلوگیری از نزاع بعد از عقد مستحب نیز هست و اجازۀ زن هم در جواز آن لازم نیست. توضیح المسائل، مسئله 1944.

گلپایگانی : بنابر احتیاط واجب فقط می تواند به وجه و کفین او نگاه کند آنهم به مقداری که زشتی و زیبایی او را تشخیص دهد.

مجمع المسائل، ج2،سؤال647 و عروه، " نکاح " ، مسئله 26.

مکارم : فقط می تواند به وجه و کفین، موها ، گردن ، و مقدار کمی از اطراف آن و یا به حجم بدن از روی لباس نگاه کنند. عروه، " نکاح" ، مسئله26.


بنابر شرط اوّل.

 مسئله: جايز نيست هريك از آنان به قصد لذّت به ديگري نگاه كند. ولي اگر بداند بعد از ديدن قهراً لذّت خواهد آمد اشكال ندارد.  

نظر آیات عظام:

امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 26.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 28.


 مسئله: بهتر است اين ديدن از روي لباس نازك باشد. 

امام :تحرير، (نكاح)، مسئله 28.

بنابر شرط دوم.

 مسئله: بايد اين نگاه آخرين تحقيقي باشد كه هر يك از زوجين انجام مي دهند. 

نظر آیات عظام:

امام، فاضل و مكارم:عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 26.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.



توضيح: بايد هر يك از زوجين تمام تحقيقهاي ديگر را انجام داده باشند و عقد فقط متوقف به اين نگاه باشد كه اگر مورد پسند واقع شد عقد صورت بگيرد.

 مسئله: اگر عقد متوقف بر اين نگاه نباشد يا اينكه طوري بودن ديگري براي انسان فرقي نداشته باشد

و يا اينكه جهلي در كار نباشد، نمي توان به بدن او نگاه كرد.
 

نظر آیات عظام:

امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از عروه، (نكاح)، مسئله 26.

امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 28.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.


و بنابر شرط سوم.

 مسئله: نبايد مانع ديگري در عقد باشد. 

نظر آیات عظام:

امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 26.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.


در نتيجه: بطور مثال اگر پدرِ دختر به اين ازدواج اجازه نمي دهد و يا مرد نمي تواند فعلاً با اين خانم ازدواج كند و يا زن شوهر دارد.

(اگر چه تصميم داشته باشد كه بعداً طلاق بگيرد) و امثال اين موارد هيچيك نمي توانند به بدن ديگري نگاه كنند.


سؤال: الف) نگاه كردن مرد به عكس زني كه قصد دارد با او ازدواج كند به قصد آگاهي از زيبايي او جايز است يا نه البته در صورتي كه خانم حجاب كامل

را رعايت نكرده باشد؟

ب) در صورتي كه چند عكس را ببيند براي انتخاب همسر از ميان آنها چطور.

جواب: اگر به قصد لذّت نباشد اشكال ندارد.


نظر آیات عظام:

امام، بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء.

اراكى : حکم دیدن عکسهای دیگر را دارد. استفتاء

( اشاره :

نظر آیة الله اراکی در مورد نگاه کردن مرد به عکس زن نامحرم :

نگاه کردن به عکسهای نامحرم و یا فیلم آن، که به وسیلۀ تلویزیون و غیره پخش می شود

اگر به قصد لذّت نباشد و خوف فساد و به حرام افتادن نباشد مانعی ندارد هر چند صاحب عکس را بشناسند. توضیح المسائل ، مسئله 2453. )

گلپایگانی: اگر به قصد تمتع نباشد اشکال ندارد. لکن دیدن عکسهای متعدد برای انتخاب اگر بدون حجاب کامل باشد اشکال دارد. استفتاء
Senior Member
Senior Member
پست: 109
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵, ۱۰:۱۸ ق.ظ
محل اقامت: alihslc@yahoo.com
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 19 بار
تماس:

پست توسط alihslc »

دست شما درد نکنه ، این تاپیک رو زدید که دل ما رو بسوزونید ؟؟؟؟ تبارک الله! :eek:
جراَت اندیشیدن داشته باش!
{کانت}
Senior Member
Senior Member
پست: 109
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵, ۱۰:۱۸ ق.ظ
محل اقامت: alihslc@yahoo.com
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 19 بار
تماس:

پست توسط alihslc »

آقا.. این قضیه یه کم مشکوکه :

((((مسئله: هر يك از زوجين مي توانند بدن ديگري را با شرائط ذيل به منظور تحقيق ببينند:

1 . نگاه به قصد لذّت و ريبه نباشد.

2 . ازدواج متوقف بر اين نگاه باشد.

3 . مانعي از ازدواج اين دو درميان نباشد. )))))

به غیر از مراجعی که حدود تعیین کردند ، بقیقه حدود رو نگفتن.... :grin:



((((مسئله: بهتر است اين ديدن از روي لباس نازك باشد.))))

:? الله اکبر ، اینجوریش رو دیگه ندیده بودیم ، مطمئن هستید که جمله فعل منفی نداره ؟؟؟؟ ::ss
جراَت اندیشیدن داشته باش!
{کانت}
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

پست توسط مائده آسمانی »

 بسم الله الرحمن الرحیم 


سلام علیکم خدمت شما alihslc و تمامی دوستانی که شاید این سوالات به ذهنشون برسه :razz:


در امر ازدواج اول از همه برای دیدن باید تمامی مراحل گذشته بشه و همانطور که در مسئله گفته شد:


 مسئله: هر يك از زوجين مي توانند بدن ديگري را با شرائط ذيل به منظور تحقيق ببينند:

1 . نگاه به قصد لذّت و ريبه نباشد.

2 . ازدواج متوقف بر اين نگاه باشد.

3 . مانعي از ازدواج اين دو درميان نباشد.
 



ظاهرا شما به تمامی شرایط نگاه نکردید .

در شرط اول گفته شد که به قصد لذت جایز نیست . همچنین دیدن از روی لباس نازک بهتر از دیدن بدون پوشش کامل هست.

به عنوان مثال دیدن از روی روسری نازک حریر مانند ، بهتر از دیدن بدون روسری هست. یا اینکه دیدن طوری باشد که زیبایی اورا تشخیص دهد.

در شرط دوم گفته شد که این نگاه اخرین تحقیق باشد. یعنی اقا پسر همه جوانب دیگر را بررسی کرده و مطمئن هست اگر این دختر خانم را ببیند

و مورد پسندش واقع شد ازدواج و عقد انجام می پذیرد.

نکته مهم تر اینکه گفته شد:


مسئله: اگر عقد متوقف بر این نگاه نباشد یا اینکه طوری بودن دیگری برای انسان فرقی نداشته باشد و یا اینکه جهلی در کار نباشد، نمیتوان به بدن او نگاه کرد.


مطلب مورد نظر در این مسئله این هست که اگر برای هر کدام از طرفین مهم نیست که چه ظاهری دارد ، دین ، تقوا، صداقت و.... دیگر موارد ازدواج را دارد

همین کفایت میکند ، دیدن به بدن نامحرم را (هر چند که میخواهد با او ازدواج کند) ، جایز نمیداند و صراحتا میگوید: نمیتوان به بدن او نگاه کرد.

در شرط سوم گفته شد که مانع دیگری نباشد. یعنی هنوز طرفین ازدواج در بعضی از مسائل شک دارند و مطمئن نیستن میتوانند به تفاهم برسند یا نه ،

مرد نمیتواند به بدن زن نگاه کند.

بعضی از مراجع در حد وجه و کفین و اطراف انرا اجازه دادند. بعضی هم فقط در حد وجه و کفین این اجازه را دادند. بعضی هم کلا جایز نمیدانند حتی برای ازدواج .

پس لازم است دقت شود در نظر مرجع خود. :shock:




 موفق و پیروز باشید. :razz:  
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

احکام استخاره

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

احكام استخاره  


  مسئله: اگر كسي براي امري مثلاً ازدواج استخاره كرد. عمل كردن به نتيجه استخاره واجب نيست.  

نظر آیات عظام:

امام: استفتائات، ج‏2، با استفاده از سؤالهاي 75 و 76.

بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء.

گلپايگانى: استخاره کردن واجب نیست همانگونه که مخالقت کردن با استخاره جایر نیست. استفتاء.



سؤال: مي خواستم بدانم اصلاً استخاره با تسبيح يا قرآن يا استخاره ذات الرقاع از نظر اسلام در مسائل مهم زندگي مثل ازدواج و

تصميم گيريهاي مهم صحيح است يا نه؟


جواب: مشورت با خداوند متعال و استخاره از طرق مأثوره براي رفع تحير اشكال ندارد.

نظر آیات عظام:

امام: استفتائات، ج‏2 ،سؤال 73.

بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء.


سؤال: آيا استخاره درست است و وقتي يك عمل خيري پيش آمد و ما استخاره كرديم بد آمد استخاره ملاك عمل است و بايد به آن اعتقاد داشت؟

جواب: از اصول اعتقاديه نيست كه اعتقاد به آن لازم باشد و در مورد تحيّر به قصد رجاء مانع ندارد.


نظر آیات عظام:

امام: استفتائات، ج‏2 سؤال 74.

خامنه اى: استفتاء.

گلپايگانى:مخالفت کردن با استخاره جایز نیست. استفتاء



سؤال: من به خواستگاري دختري رفته ام، بعد از طي مراحل اوليه و پُرس وجوى، خودشان اذعان دارند و ديگران هم گفته اند كه ما آدمهاي

خوبي هستيم ولي باز پدرش رفته استخاره كرده است و بد آمده، با اينكه ما مي گوييم كار خير استخاره ندارد ولي او مي گويد:

من به استخاره پشت نمي كنم. تقاضا مي كنم بفرماييد كه آيا اين استخاره درست است يا نه؟

جواب: استخاره الزام آور نيست.


نظر آیات عظام:

امام: استفتائات، ج‏2 سؤال 75.

بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء.

گلپايگانى: مخالفت کردن با استخاره جایز نیست. استفتاء
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

احکام نامزدي

پست توسط مائده آسمانی »

   الله الرحمن  

    


 مسئله: اگر مراد از نامزدي اين باشد كه زن و مردي قصد داشته باشند با يكديگر ازدواج بكنند ولي هيچ گونه صيغه محرميتي بين آنان منعقد

نشده باشد، زن و مرد به يكديگر نامحرم هستند و هيچگونه فرقي با ديگر نامحرمها ندارند.
 


نظر آیات عظام

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.



در نتيجه: نگاه كردن به قصد لذّت به يكديگر، دست دادن و يا هر گونه تماس بدنى، خلوت كردن در محيط در بسته (با همان شرائطي كه در بخش

مراودات گفته شد)، عدم رعايت حجاب و پوشش كافي در مقابل يكديگر، مراوده كردن و اختلاط به گونه اي كه معمولاً زن و شوهرها با يكديگر دارند

و خلاصه هرگونه روابطي كه بين دو نامحرم حرام باشد از مواردي است كه هر يك از دختر و يا پسر بايد از آن پرهيز كنند.



صيغه موقت قبل از عقد دايم

 مسئله: خواندن صيغه موقت بين زوجين با اجازه ولىّ دختر اشكال ندارد.  

نظر آیات عظام

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 2385 و منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 67 و 68.


سؤال: آيا دختر و پسر مي توانند قبل از عقد دائم، بدون اجازه پدر دختر صيغه موقت بين خود بخوانند؟

جواب: اگر دختر باكره باشد اجراي صيغه بدون اجازه پدر صحيح نيست. و در غير اين صورت اجازه پدر لازم نيست.



نظر آیات عظام:

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.

مكارم: دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد چنانچه باکره باشد احتیاط آن هست

که از پدرش یا جدش اجازه بگیرد. توضیح المسائل ،مسئله 2037.


 مسئله: در صورتي كه صيغه عقد موقت خوانده شود، و بعد از اتمام وقت، عقد دايم خوانده نشود،

مادر دختر همچنان تا آخر عمر محرم مرد مي ماند.
 

نظر آیات عظام:

امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح في المحرمات بالمصاهره) مسئله 3.

امام: تحرير، (نكاح القول في المصاهره).

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1906.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2394.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 2394.


 مسئله: اگر زوجين بخواهند قبل از اتمام زمان عقد موقت، صيغه عقد دايم اجرا نمايند بايد مرد زمان باقيمانده را به زن هبه كند. 

نظر آیات عظام:

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

سيستانى: با استفاده از منهاج الصالحين، (نكاح في الاعتداد وما بحكمه) مسئله 193.

فاضل: جامع المسائل، ج‏2، با استفاده از سؤال 1004.


 مسئله: چنانچه مرد وقت باقيمانده را هبه نكند (چه جهلاً و چه نسياناً) و عقد دائم بخوانند، عقد دايم آنان باطل است

و بايد بعد از اتمام زمان صيغه دوباره اجراي عقد دايم بنمايند.
 

نظر آیات عظام:

امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.


سؤال: پنج سال پيش زمان ازدواج با همسرم قبل از خواندن صيغه عقد دايم به مدت دو ماه من با همسرم بواسطه صيغه موقت محرم شديم

اما يك ماه پس از گذشت خواندن صيغه موقت عقد دايم خوانديم و تاكنون هم با يكديگر زندگي كرده ايم آيا عقد دايم ما درست بوده است‏؟

جواب: در صورتي كه باقيمانده زمان عقد موقت را به زن هبه كرده ايد عقد درست بوده است در غير اين صورت بايد دوباره اجراي صيغه عقد دايم بنماييد.


نظر آیات عظام:

امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

احکام خريد

پست توسط مائده آسمانی »

  بسم الله الرحمن الرحیم

احكام خريد
  


 مسئله: خريد هرگونه طلا براي داماد به منظور استفاده وي جايز نيست اگر چه حلقه يا دگمه سردست يا ساعت و يا... باشد.  

نظر آیات عظام:

امام: استفتائات، ج‏2، ص‏8 و توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2068.

اراكى: توضيح المسائل، ص‏550 (چ 1371).

بهجت و خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2076.

فاضل: جامع المسائل، ج‏1 با استفاده از سؤالهاي 970 و 971 و 258.

گلپايگانى: استفتاء.

مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1762.

تبريزى:معمله در فرض مزبور صحیح است، اگر چه استفاده داماد از طلای زد جایز نیست. استفتاء


  مسئله: طلاي سفيد (پلاتین) حكم طلاي زرد را ندارد و خريد آن براي داماد اشكالي ندارد.  

نظر آیات عظام:

امام: استفتائات، ج‏1، (لباس نمازگزار)، سؤال 58 و استفتاء.

اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: در صورتی که طلای سفید فلزی غیر از طلای زد باشد اشکال ندارد. استفتاء

بهجت: چنانچه از جنس طلا یا از همان معدن نباشد و یا اهل خبره آن را طلا ندانند اشکال ندارد. استفتاء


  مسئله: خريدن هر گونه لباس ابريشمي خالص براي داماد به منظور پوشيدن وي جايز نيست.  

نظر آیات عظام:

امام: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2068.

امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2076.

فاضل: جامع المسائل، ج‏2، با استفاده از سؤال 762.

مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1762.

تبريزى: معامله در فرض مزبور صحیح است ، اگرچه استفادۀ داماد از لباس ابریشمی خالص جایز نیست. استفتاء


در نتيجه: خريد هر گونه لباس اعم از پيراهن، لباس زير، لباس راحتي در منزل، جوراب و... اگر از جنس ابريشم خالص باشد جايز نيست.

 مسئله: خريد با پولي كه به آن خمس تعلق گرفته شده است تا زماني كه خمس آن پرداخت نشده باشد جايز نيست

مگر آنكه از حاكم شرع يا وكيل وي اجازه گرفته شده باشد.
 


نظر آیات عظام:

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (فيما يجب فيه الخمس)، مسئله 75.

امام: توضيح المسائل، مسئله 1790 و 1795.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 1821 و 1826.

خامنه اى: استفتاء.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 1804.

تبريزي و سيستانى: اگر با عین پول خمس نداده جنسی را بخرد، چنانچه فروشنده مسلمان دوازده امامی باشد، ظاهر این است که معامله

نسبت به جمیع مال صحیح است، وبه جنسی که با این پول خریده است خمس تعلق می گیرد، و احتیاجی به اجازه و امضای حاکم شرع نیست.

تبریزی: توضیح المسائل، مسئله 1769.

سیستانی: توضیح المسائل، مسئله 1769.


 مسئله: اگر كسي (به مسئله قبل توجه نداشت) با پولي كه خمس به آن تعلق گرفته است چيزي را بخرد

بايد از حاكم شرع يا وكيل وي اجازه بگيرد. كه در اين صورت اگر اجازه داد معامله صحيح است و اگر اجازه نداد يك پنجم معامله باطل است.
 


نظر آیات عظام:

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (فيما يجب فيه الخمس)، مسئله 75.

امام: توضيح المسائل، مسئله 1760.

فاضل: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 1825 و 1827.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 1769.

تبريزي و سيستانى: احتیاجی به اجازه گرفتن از حاکم شرع ندارد و فقط به جنس خریداری شده خسم تعلق می گیرد.

تبریزی: توضیح المسائل، مسئله 1769.

سیستانی: توضیح المسائل، مسئله 1769.


  مسئله: خريد هر گونه لباس شهرت براي داماد يا عروس جايز نيست.  

نظر آیات عظام:

امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2076.

فاضل: جامع المسائل، ج‏2، با استفاده از سؤال 762.

مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1762.

تبريزى: معامله صحیح است،اگر چه استفاده از لباس شهرت جایز نیست. استفتاء


  مسئله: خريد لباس مختص زنان براي داماد يا لباس مختص مردان براي عروس جايز نيست و بايد از خريد آن اجتناب كرد.  

نظر آیات عظام:

امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

امام: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2068.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2076.

فاضل: جامع المسائل، ج‏2، با استفاده از سؤال 762.

مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1762.

تبريزى: معاملۀ آن صحیح است ولی استفاده از لباس مختص مردان برای زن و لباس مختص زن برای مردان جایز نیست. با استفاده از استفتاء


 مسئله: خريد هر گونه لباس مهيج براي عروس به منظور استفاده كردن وي در ميان نامحرمان حرام است.  

نظر آیات عظام:

امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

امام: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2068.

فاضل:جامع المسائل، ج‏2، با استفاده از سؤال 762.

تبريزى: معاملۀ آن صحیح است لکن استفاده از لباس مهیج جایز نیست. با استفاده از استفتاء


در نتيجه: اگر داماد مي داند در مجلس عروسي نامحرمها به عروس نگاه خواهند كرد (مثلاً مجلس مختلط باشد) خريد لباس عروسي

كه مهيج باشد و مقداري از بدن را نپوشاند جايز نخواهد بود.


  مسئله: خريد ماشين ريش تراشي و خمير ريش به منظور تراشيدن ريش براي داماد جايز نيست.  

نظر آیات عظام:

امام: استفتائات، ج‏2، (مكاسب محرمه)، سؤال‏8 و با استفاده از توضيح المسائل مسئله 2068.

اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

تبريزى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2075 و استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2076.

فاضل: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2129.

مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1762.


توجه: اگر ماشين ريش تراشي را به جهت استفاده حلال بخرد اشكالي ندارد.

  مسئله: خريد و فروش چرمي كه از ممالك غير اسلامي مي آورند يا از دست كافر گرفته مي شود باطل است ولي اگر انسان بداند كه

آنها از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده، خريد و فروش آن اشكال ندارد.
 

نظر آیات عظام:

امام: توضيح المسائل، مسئله 2061 و تحرير، ج‏2، مسئله 1.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2087.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1618.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2069.

سيستانى، فاضل : چرمی که از ممالک غیر اسلامی می آورند، یا از دست کافر گرفته می شود در صورتی که احتمال برود از حیوانی است

که به دستور شرع کشته شده، خرید و فروش آن جایز است.

سیستانی : توضیح المسائل، مسئله2069.

فاضل: توضیح المسائل،مسئله2122.

گلپایگانی: حتی اگر از دست کافر در در بازار اسلامی نیز گرفته شود بنابر احتیاط واجب معامله حرام است. توضیح المسائل،مسئله 2069.

مکارم: خرید و فروش چرمی که از ممالک غیر اسلامی و یا از دست کافر گرفته شود بنابر احتیاط باطل است. توضیح المسائل،مسئله 1756.


در نتيجه: خريد هر چيز چرمي مانند كفش كمربند، بند ساعت، كيف... كه از كشورهاي غير اسلامي آمده باطل است

مگر آنكه انسان بداند آن كشور چرم خود را از كشورهاي اسلامي تهيه مي كند.
New Member
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶, ۱:۵۶ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4 بار

پست توسط نرگس »

آیا اگر فقط برای چند روز اول عروسی تنها هم داماد طلا دستش کند باز هم حرام هست؟

سلام.آيا به دست کردن طلا براي مدت خيلي کم هم بعد از ازدواج حرام است؟
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

نرگس نوشته شده:آیا اگر فقط برای چند روز اول عروسی تنها هم داماد طلا دستش کند باز هم حرام هست؟

سلام.آيا به دست کردن طلا براي مدت خيلي کم هم بعد از ازدواج حرام است؟


بله ، زمانش فرقی نمیکنه که زیاد باشه یا کم در هر صورت حرام است.

موفق باشید :razz:
ارسال پست

بازگشت به “ساير احکام”