( چون بر فرض هم که پیامبر فقط یک بلند گو باشد ، باز هم این بلند گو یک وسیله و کانال است بین خالق و مخلوق ؛
پس فرض وسیله اینجا صادق است با اینکه کل حرف مذکور باطل است . اما وسیله وجود دارد ... و اشکال اصلی اون فرد هم غفلت از این موضوع بوده است )
کاملا صحیح
از جانب خدای متعال نیازی به وسائط نیست . یعنی این توهمی بیش نیست که تصور شود وجود نظام و تشکیلات مرتب ، برای صدور اشیا از خدا ،
مستلزم عجز و محدودیت در قدرت مطلقۀ او و نیاز ذات بی نیاز خدا به وسائط و اسباب از فرشتگان و غیر فرشتگان می باشد .
خیر بلکه
(با اجازه جناب محمد علی بهتر است بگوئیم که : )
خداوند ابا و دوری میکند از اینکه امورش را به تنهایی انجام دهد و با بودن مخلوقاتی که بتوانند مسئولیتی را از جانب او متحمل شوند او خود مستقیما امور خود را جاری کند چنانچه روایت شده که فرمودند :
«ابا الله ان یجری الامور الا بأسبابها»
به این معنا که خداوند با اینکه قدرت بر جاری ساختن امور خود به تنهایی را دارد ولکن این امور را به اسبابی موکول میکند که خود خالق و آفریننده این اسباب است.