تخته نرد!!!!

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

ali576 عزیز

بنده دلایل عقلی و روایات پیرامون این موضوع و نظر مراجع را مطرح کردم (تکمیل آن در این پست) ، قبول کردن یا نکردنش به عهده خودتون هست :D


M_N00 محترم

در مورد خوک هم اکنون بسیار از افرادی که در غرب هستند و از خوک استفاده می کنند آنرا مفید دانسته و الهه مقدس میدانند و... !!!
پس چندان هم واضح نیست و در این مساله هم دو قول خوب و مفید بودن و همچنین بد و مضر بودن وجود داره مانند شطرنج و نرد که یکسری اعتقاد دارند که ورزش است و برخی نیز آنرا مخرب برای روح و در نهایت جسم میدانند.
پس خیلی هم مثال بیراه و مع الفارقی نبود :D
و اینکه بیشتر برای تقریب به ذهن بود و جا افتادن مطلب.


در مورد شطرنج هم
دلیل حرمت شطرنج یا تخته نرد و پاسور و غیره به همان دلیل غماری باشد که در آن زمانها رواج داشته و بتوان گفت به دلیل از بین رفتن غمار از شطرنج حضرت امام(ره) فتوا به عدم حرمت آن دادند.

این احتمال وجود داره بعضی ها شطرنج را به کل حرام میدانند حتی اگر از حال قمار نیز بیرون آید . روایات سنگینی در مذمت و حرمت شطرنج داریم که مرحوم دستغیب در کتاب گناهان کبیره به آنها اشاره کرده اند.
اکنون نیز اکثر مراجع آنرا حرام میدانند بعضي از فقها براي خودِ شطرنج موضوعيت قائل اند و معتقدند در بستر زمان اين حكم تغيير نمي كند، چون تا شطرنج شطرنج است موضوع محفوظ است و حكم بر آن بار مي شود.

آنچه اخيراً از بعضي مراجع بزرگوار مثل امام (ره) و يا آيت الله فاضل و مقام رهبري شنيده ايد آن است كه مي فرمايند تا وقتي كه شطرنج از عرف متدين جامعه عنوان آلت قمار را دارد بازي با آن اگر چه بدون برد وباخت باشد حرام است

اما اگر در جامعه طوري شد كه شطرنج عنوان آلت قمار بودنش را از دست داد و هيچكس آن را آلت قمار به حساب نياورد بلكه به عنوان يك ورزش فكري تلقي شد در اين صورت ديگر موضوع عوض شد و در واقع ديگر شطرنج نيست بلكه مانند فوتبال است كه اگر برد و باخت و شرط بندي در آن نباشد حلال است.

استفتائی از امام :

اگر شطرنج آلت قمار بودن خود را بكلي از دست داده باشد و چون امروزه تنها به عنوان يك ورزش فكري از آن استفاده گردد بازي با آن چه حكمي دارد ؟

جواب حضرت امام خميني « رحمه الله عليه» ؛ برفرض مذكور ( از آلت قمار بودن خود بطور كلي از دست داده و امروزه تنها به عنوان يك ورزش فكري از آن استفاده مي شود ) اگر ُبرد و باختي در بين نباشد اشكال ندارد . «اجوبه الستفتاءات , ج 2 , ص 10 , مسئله 21 »

ولی بقیه مراجع انرا حرام میدانند.

بنابر احتیاط چون دلیل حرمت در روایت بیان نشده(تا الان من ندیده ام) و از طرف دیگر ممکن است این عمل هنوز و تا زمان حاضر بر ما مانند دیگر محرمات حرام باشد و احتمال عذاب داده شود به حکم عقل باید دوری کرد(یعنی مرتکب چنین فعلی(که همان شطرنج و غیره باشد)نشیم.

مطالبی خواندنی که شاید بتوان علت حرمت را از انها فهمید ! :

یزید کنار سر مقدس سید و سالار شهیدان , شراب میخورد , و شطرنج بازی میکند .

۱- از این رو است که در روایت آمده است : "فمن كان من شيعتنا فليتورع شرب الفقاع واللعب بالشطرنج ومن نظر إلى الفقاع أو إلى الشطرنج فليذكر الحسين عليه السلام وليلعن يزيد وآل زياد" (کسی که از شیعیان ماست , از خوردن آب جو و بازی کردن با شطرنج پرهیز کند , و کسی که به آب جو یا به شطرنج نگاه کرد , به یاد حسین علیه السلام افتد , و لعن بر یزید و آل زیاد کند)

در مورد شطرنج ثقه الاسلام کلینی در کتاب شریف کافی 17 روایت نقل فرموده اند که در آن به گونه های مختلف نهی از شطرنج شده است , و اکثر این روایات نیز معتبر هستند .

۲- برای نمونه در چند روایت آمده است : که مقصود از آیه مبارکه "فاجتنبوا الرجس من الأوثان" شطرنج است.

3- در دیگر روایات آمده است که شطرنج میسر است . و معلوم است که میسر از گناهان بزرگ است که در قرآن کریم به آن تصریح شده است , و نامش در کنار "خمر" (شراب) آمده است .

4- و در روایات دیگری میخوانیم که خدای متعال در هر شب ماه رمضان تعدادی را از آتش جهنم آزاد میکند , مگر چند دسته که از آتش جهنم آزاد نمیشوند , یکی از انان صاحب شطرنج است .

5- در حدیث شریفی نیز آمده است که حضرت امام موسی کاظم علیه السلام به کسی که با شطرنج بازها مینشست فرمودند : تو را چه به مجلسی که خدای متعال به آن نظر نمیفرماید .

و شیخ صدوق نیز روایات دیگری را در مورد شطرنج نقل فرموده اند که دلالت بر حرام بودن آن دارد .

6- مثلا در روایتی امده است به اصحاب شطرنج سلام نکنید .

7- و در روایت معتبره شیخ صدوق امده است که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند : شطرنج نگهداریش کفر است , و بازی با آن شرک است , و یاد دادن آن از گناهان کبیره است , و سلام کردن به کسی که در حال بازی با آن است گناه است , و ...

8- و همچنین حدیث شریفی این گونه بیان میکند که در مورد نرد و شطرنج از حضرت امام صادق علیه السلام پرسیدند , حضرت فرمودند : نزدیک آنها نروید .

9- در حدیث دیگری این معنا را میخوانیم : فروختن شطرنج حرام , و استفاده از سودش گناه بزرگ است,... و کسی که بنشیند برای بازی با آن جایگاهش آتش خواهد بود

10- و در ناپاکی شطرنج همین بس که در قرآن کریم در کنار بتها قرار گرفته است "انما الخمر و المیسر و الأنصاب و الأزلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه"

و روایات دیگری نیز هست .

برای اطلاع بیشتر میتوانید به کتاب شریف "کافی ج 6 ص 435-437" و کتاب شریف "من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 58 و 419" و کتاب "عیون أخبار الرضا" , و کتاب "الخصال" و کتاب "ثواب الأعمال" و کتاب "معانی الأخبار" و کتاب "تهذیب الأحکام" و کتاب "دعائم الاسلام" و غیره مراجعه کنید , البته کتابهایی که در این زمینه روایات را نقل کرده اند بسیار هستند , ولی برای نمونه به بعضی از مهمترین مصادر اشاره شد .

و تفصیل بیشتر را میتوانید در کتاب : "وسائل الشیعه ج 17 ص 318 الی 323" بیابید .


naji گرامی

این بحثی که شما فرمودید بیشتر به نظرات کسی می ماند که خود مجتهد است و حکم میکند. :?

عزیزان ما در مسائلمون تا به اجتهاد نرسیدیم موظف به تقلید هستیم و نمی شود یک حکم را فرا بگیریم و دیگر مسائل را با همان حکم مقایسه کنیم !

در مورد همین مساله بازیها ، در هر مورد حکم مختص خود را می طلبد .

قانون 1 که شما فرمودید کاملا درسته اما همه جا صادق نیست.

نکته قابل توجه در استفاده از پاستور این است که چه در آن شرط بندی وجود داشته باشد یا نداشته باشد بازهم حرام است و بین مراجع نیز برسر این مسئله به اجماع رسیده اند و همه ی مراجع پاستور را بدون هیچ قید و شرطی حرام دانسته اند.


نظر آیت الله سیستانی است در مورد پاسور :

سؤال: منظور از عرف در محل در بازی با كارت ( پاسور) چيست ؟

پاسخ: مقصود اين است كه در آن منطقه معمولا با آن برد و باخت مالی شود و معارف بازی با آن بدون برد و باخت مالی باشد كه در اين صورت بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشكال ندارد.


ببینید دوستان حقیقتآ من تا حالا تخته نبرد رو بازی نکردم و باهاش هم آشنایی ندارم ولی اگه در دنیا جزء الات قمار محسوب بشه شامل شرط اولمون میشه و بدون قید و شرطی حرام است
و گرنه مشکلی نخواهد داشت حالا دست خوده دوستانه که برند بیبیند این تخته نبرد چه توی کشور خودمون و چه در کشورهای دیگه به عنوان آلت قمار محسوب میشه یا نه


نظر آیت الله سیستانی است در مورد شطرنج و نرد :

سؤال: بازى كردن با شطرنج و نرد بدون برد و باخت چه حكمى دارد و كلا اگر عرف جامعه وسيله اى را آلت قمار نداند كافى است يا در تشخيص آلت قمار نظر مرجع تقليد شرط است؟

پاسخ: بازى با شطرنج و نرد گرچه بدون برد و باخت هم باشد حرام است و همچنين بازى با آلاتى كه در عرف محل از آلات قمار شمرده شود چنانچه بدون برد و باخت باشد بنابر احتياط واجب جايز نيست.

([External Link Removed for Guests])



پس ملاحظه فرمودید نمیشه از روی یک حکم کلی نظر در مورد تمام مسائل مرتبط با آن داد و باید آنرا به متخصصان در امور فقهی واگذار کرد.


و در آخر مطلبی پیرامون مضرات شطرنج :

قریشیان - همان طور که امروزه نیز گاه به چشم می‏خورد - آن قدر به قماربازی ادامه می‏دادند که حتی زن و فرزند خود را نیز می‏فروختند . بازی با آلات قمار حتی اگر بدون برد و باخت‏باشد، حرام شمرده شده است تا کسی به این وادی خطرناک که شبکه‏ای شیطانی است، نزدیک نشود .

آن‏که می‏بازد نیز می‏کوشد برای جبران شکست روحی و مادی‏اش به بازی ادامه دهد;

و چون اعصابش خرد شده است، چه بسا تمام زندگی‏اش را می‏بازد و برای تسکین خویش به مواد مخدر و مشروبات الکلی پناه برده، در منجلاب مفاسد فرو می‏غلتد . شاید بدین جهت‏شراب و قمار با هم در این آیات آمده است .

در خصوص برخی بازی‏ها، مانند شطرنج - هر چند از نظر فقهی اشکال آن برطرف شود - باید دانست «فقه‏» مرز نهایی میان حرام و واجب را مشخص می‏سازد . اما به آثار وضعی آن مانند پیامدهای روانی، قساوت قلب و اتلاف عمر نمی‏پردازد .

برخی کارشناسان مانند «شانتال شوده‏» ، قهرمان شطرنج فرانسوی، شطرنج را ورزشی خسته‏کننده می‏دانند;

ورزشی که پرداختن به آن سایر منابع ذهنی را از کار می‏اندازد و دیگر فعالیت‏های ذهن را بیهوده و پوچ می‏نمایاند .

شطرنج می‏تواند به مفهوم «نظریه پاسکالی‏» با فشاری که بر یک نقطه از بدن (مغز) وارد می‏سازد، اختلال حواس ایجاد کند .

یکی دیگر از زیان‏های شطرنج، کینه‏ای است که میان بازیکنان پدید می‏آید;

چنان که «الخین‏» ، قهرمان شطرنج می‏گوید:

«برای برنده شدن در بازی شطرنج، باید از حریف متنفر شد» .

مهم‏تر از همه آن که بازی با پاسور و شطرنج و . . . عمر انسان را تلف، اعصابش را فرسوده و روانش را آشفته می‏سازد .



در پناه خداوند متعال موفق باشید :razz:
Member
Member
پست: 70
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۷:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 9 بار
سپاس‌های دریافتی: 27 بار

پست توسط M_N00 »

با سلام خدمت عزیزان
Mohsen1001 جان عزیز به نظر میرسه شما از من دلخور شدید من معذرت میخام اگه بیانم باعث ناراحتی شما شد.
در مورد خوک هم اکنون بسیار از افرادی که در غرب هستند و از خوک استفاده می کنند آنرا مفید دانسته و الهه مقدس میدانند و... !!!

به نظر نمیرسه این افراد از عقلا و متخصصین جامعه خود باشن.

در کل تمام مطالب شما قرائت شد،ولی روایاتی که شما بیان کردید که از شما هم تشکر میکنم حمل بر غمار بودن این وسائل در زمانه صدور روایات مذبور شده،چنانچه نظر حضرت امام (ره) نیز بر همین محور بوده.

اما سخن شما در مورد مضرات شطرنج:(نه صحبت در مورد حلال و حرام بودن)
آیا به نظر شما این مضرات در تمام بازی ها رخ نمیده؟
آیا در سائر بازی ها پیروزی و شکست نیست؟
آیا در صورت شکست انسان سعی دوباره بر انجام بازی برای پیروزی نداره و گاهها چه ساعت ها که برای این هدف مصرف میشه؟
آیا به عنوان نمونه در بازی فیفایی که شما عرض کردید اگر طرف مقابل با نتیجه پرگلی شکست بخوره این مضرات شامل حال او نمیشه؟
جوابها به عهده خود خوانندگان.

اما بازی این وسائل با کامپیوتر:
اگر این وسائل در عرف جامعه طوریست که شنونده به محض شنیدن نام آنها ذهن او به سوی شرطبندی و غمار سوق داده میشه حرام هست چه با کامپیوتر چه غیره.
ولی متوجه باشید که اگر ما علت تحریم رو بودن این وسائل جرء وسائل غمار بدونیم این مسئله در کامپیوتر قطعا منتفیه ولی ممکن علت بازی بدون غمار رو این طور تعریف کنیم که باعث ترویج میشه.
ولی به نظر میرسه شطرنج و پاسور در زمانه حال از حالت غمار بیرون آمده باشه.
و یک نکته مهم این است که اگر از حالت غمار بیرون آمده باشه(یعنی حلال شده باشه)بازی کردن با کامپوتر به مراتب خیلی بهتر با یک همنوع هست چراکه اولا در صورت شکست شما از شخص مقابل تنفری پیدا نمیکنید و عدم همین حالت برای طرف مقابل در صورت پیروزی شما.
ولی مسئله مورد مشترک در هر دو میل به بازی کردن تا پیروزی هست و اگر طرف مقابل یک همنوع باشه یک رور بازی کردن از طرف مقابل پیشنهاد بشه و شما هم که با پیروزی به خود اطمینان پیدا کردید پیشنهاد او را قبول کنید ولی اکثرا این حالت با کامپیوتر به مراتب کمتره(در کل وقت کمتری صرف میشه).



مهم‏تر از همه آن که بازی با پاسور و شطرنج و . . . عمر انسان را تلف، اعصابش را فرسوده و روانش را آشفته می‏سازد

کاملا صحیح
تذکر:شاید بشه گفت هر چه که از مصادق لهو و لعب شمرده بشه چنین خاصیتی رو داره نه فقط موارد ذکر شده.
این بحثی که شما فرمودید بیشتر به نظرات کسی می ماند که خود مجتهد است و حکم میکند.

Mohsen1001 جان عزیز درسته که مجتهد به کسی اطلاق میشه که در تمام موضوعات فقهی متبهر باشه ولی مجتهد شدن در یک مسئله منافاتی با این موضوع نداره،و نظرات ذکر شده با توجه و نظر به فتاوای علما گفته شده،و بنده شخصا در این مورد با جناب naji موافقم.
ولی چون وظیفه ما تقلید هست حرف حق همانست که عرض کردید.:
عزیزان ما در مسائلمون تا به اجتهاد نرسیدیم موظف به تقلید هستیم

در ضمن آقا Mohsen1001 شما حوزوی هستید؟
Junior Member
Junior Member
پست: 23
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۹:۰۸ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

پست توسط naji »

جواب حضرت امام خميني « رحمه الله عليه» ؛ برفرض مذكور ( از آلت قمار بودن خود بطور كلي از دست داده و امروزه تنها به عنوان يك ورزش فكري از آن استفاده مي شود ) اگر ُبرد و باختي در بين نباشد اشكال ندارد . «اجوبه الستفتاءات , ج 2 , ص 10 , مسئله 21 »

ولی بقیه مراجع انرا حرام میدانند.

دوست عزیز با کمال احترام میشه بفرمایید . از کجا می دونید همه مراجع جزء امام (ره) شطرنج رو حروم میدونند . اگه مطمئنید که
یه زحمت بکشید برید ببینید رهبر عزیزمون در اجوبه الستفتات خود در مورد شطرنج چه فرموده اند اگر غیر حرف بنده و صدق بر ادعای شما بود ما تسلیم .

اما در مورد پاستور : دوست عزیز دلیل نمی شود چون یکی از مراجع مثلآ در مورد پاستور نظر مثبتی داشت همه ی مراجع نیز نظر او را داشته باشند. ببین مرجع من میگه پاستور حرامه من هم که مقلد اوییم این رو پذیرفتم و اگه هزار نفر هم بیان بهم بگن پاستور حلاله با زهم در من اثری نداره

تخته نبرد : دوست عزیز من که عرض کردم بنده به شخصه با تخته نبرد آشنایی ندارم و عرض کردم اگه در عرف جامعه به عنوان آلت قمار محسوب میشه اونهم حرامه حالا شما می گید تخته نبرد آلت قماره ، خوب قبول ما که حرفی نداریم .

((این بحثی که شما فرمودید بیشتر به نظرات کسی می ماند که خود مجتهد است و حکم میکند.))
بخدا من همچین قصدی رو نداشتم اگه از نحوه ی بیان بنده اینجوری استباط میشه من شرمنده ام .


((قانون 1 که شما فرمودید کاملا درسته اما همه جا صادق نیست. ))
دوست عزیز خیلی از مسائل دینی معیار خاصی برای سنجش دارند . اینهم معیار سنجش اینجور از بازی هاست.

((و در آخر مطلبی پیرامون مضرات شطرنج : ))
هر چیزی که ضرر داشته باشه دلیل بر این نمیشه که مراجع بیان اون رو حرام بدونند.
من خودم به شخصه به رشته ورزشی بوکس علاقه دارم بوکس هم یکی از ورزشهای پر خطره می دونی هر ضربه ای که به سر انسان وارد میشه چقدر پرضرر و خطرناکه ولی هیج جایی نه شنیدم و نه دیدم که مثلآ مرجع بنده بیاد بگه بوکس به خاطر ضرر هایی که داره خطرناکه.

یک توصیه :
بنده که همیشه گفتم ما مخلص همه دوستان به خصوص حضرتعالی هستیم
اما اگه از اول بحث از آقا سعید سئوال می کردید مرجع تقلیدشون کیه و بر اساس نظر مرجعشون بهشون پاسخ میدادید بهتر نبود تا اینکه اینهمه دلیل و ادله بیارید و اینهمه بحث رو پیچیده نکنید.
در ضمن اگه میشه جواب درخواست بنده رو در مورد شطرنج حتما بدید.
دانلود کتابهای مذهبی (کتابخانه اسلامی)
[External Link Removed for Guests]
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 966
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷, ۷:۱۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 973 بار
سپاس‌های دریافتی: 1783 بار
تماس:

پست توسط سعید منتظر »

naji نوشته شده:اما اگه از اول بحث از آقا سعید سئوال می کردید مرجع تقلیدشون کیه و بر اساس نظر مرجعشون بهشون پاسخ میدادید

.
ناجی جان مرجع تقلید من آیت الله خامنه ای هستن...
.
.
.
.

.
از دوستان عاجزانه خواهش میکنم نرم تر با هم رفتار کنند...
.
شیطان لعنتی خیلی تفرقه افکنی میکنه
.
Junior Member
Junior Member
پست: 23
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۹:۰۸ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

پست توسط naji »

Please Login or Register to see this code
سعید جان خدا خیرت بده ، دوست عزیز
مرجع تقلید خودم هم آیت الله خامنه ای هستند. :razz:
من خودم بشخصه در اجوبه الستفتاتشون خوندم که به نظر ایشون
1.پاستور حرام است
2. شطرنج به شرطی که در آن شرط بندی نباشد مانعی ندارد.
3 . تخته نبرد هم که گفتم بنده باهاش آشنایی ندارم و حقیقتآ توی اجوبه الستفتات آقا چیزی در بارش ندیدم و نشنیدم
ولی این رو بدون دوست عزیز اگه این تخته نبرد به عنوان آلت قمار ازش استفاده میشه که آقا محسن گفتند میشه پس شک نکن که بازی کردن باهاش حرامه

Please Login or Register to see this code
اگه از گفته های بنده همچنین برداشتی شده امیدوارم دوستان عزیز من رو ببخشند
ما که حقیقتآ همچین منظوری نداشتیم . بنده که همیشه گفتم :
ما مخلص همه ی دوستان هستیم . :razz: :razz:
دانلود کتابهای مذهبی (کتابخانه اسلامی)
[External Link Removed for Guests]
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 966
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷, ۷:۱۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 973 بار
سپاس‌های دریافتی: 1783 بار
تماس:

پست توسط سعید منتظر »

naji نوشته شده:[code]

[code]((از دوستان عاجزانه خواهش میکنم نرم تر با هم رفتار کنند... ))[/code]
اگه از گفته های بنده همچنین برداشتی شده امیدوارم دوستان عزیز من رو ببخشند
ما که حقیقتآ همچین منظوری نداشتیم . بنده که همیشه گفتم :
ما مخلص همه ی دوستان هستیم . :razz: :razz:

.
.
نه ناجی جان اصلا منظورم به شما نبود....کلی گفتم...
.
اینو عرض کردم چون خیلی از دوستان (از همه بدتر خودم)وقتی بحثی مطرح میشه یه کم که چالش پیش میاد زود قاطی میکنن و جبهه میگیرن...
.
یا علی
New Member
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: جمعه ۷ تیر ۱۳۸۷, ۶:۳۴ ب.ظ

پست توسط ali576 »

حالا که اين طور شد بزاريد داستان عضو شدنم در اين کلوب رو بهتون بگم:
ي روزي توي گوگل واژه تخته نرد رو زدم تا قواعد بين المللي اين بازي رو پيدا کنم تا اين که ديدم ي سايت با کلي اعضا ي نظريه در باره بازي هاي فکري رو مطرح کردن .انقدر در نگاه اول اين نظريه ها برام جالب بود که بي خيال راهنماي بازي شدم.
و خواستم با دوستان کمي اختلاط کنم.شايد من در اشتباهم.......
به اقا محسن که مي گن مدير انجمن وکلي براي خودش کسي دليل حرام بودن رو پرسيدم که با اين همه جواب هاي نا اميد کننده مواجه شدم.چون من ادم بي تفاوتي نسبت به همه نيستم گفتم يک سري حرف در جواب اين دوستان بزنم .
اميد وارم که روي اين ها فکر بشه!
1.واژه حرام يعني چيزي که واقعا براي انسان ضرر داشته باشد.مثل بعض از گوشت حيوانات.که هم ازنظر علمي ثابت شده پس حرفي توش نيست.مثل الکل که مضراتش بر هيچکس پوشيده نيست پس اينم توش حرفي نيست.حال مي رسيم به يک سري چيزها مثل موسيقي>بازي فکري همون شطرنج.تخته وغيره
اقايوني گفتند تخته حرام است من براي خودم دليل دارم وبا اين دليل ميليون ها نفر تکليف خودشونو رو شن کردن.
اول اين نکته راهم بگم که اساس ما اين است که هيچ گونه قمار وشرط بندي در بازي ها صورت نمي گيرد.
حال حرام بودن اين وسايل وموسيقي و شراب وغيره
1.در ان زمان چون اعراب بسيار جاهل بودن که دختران خود را زنده به گور مي کردند و به زنان يکديگر تجاوز مي کردند و مردان فقير درشت هيکل را به بردگي مي گرفتندو باخوردن شراب کنترل خود را ازدست مي دادندوهزار کار کثيف انجام مي دادند.
پيامبر بر حکم مردم ان سرزمين چنين دستوري را دادند که بسيار درست و منطقي نيز مي باشد.براي روشن شدن اين موضوع هيچگاه به يک بچه 2 ساله چا قو نمي دهند .چون اون بچه هنوز درک و ظرفيت اين وسيله را ندارد.
حال ما در عصري هستيم که هر لحظه بيليون ها اطلاعات رد وبدل مي شود .انسان امروزه تشنه کرات خاکي ديگر است.و در تلاش است که انسان زندگي بهتري داشته باشد.پس تمام اين حرفا براي اين است که اگر ي روزي تخته بازي کردي جز اين که وقت فراغت خود رو به نحو احسن پر کردي و به فکرت اجازه فکر غلط راندادي واينکه مغزت را کار انداختي که کمي بيشتر فکر کنه خيالت راحت .... چون اون حرام بودن براي اون ادماي اون زمانه نه براي ادماي قرن21
:-(
Iron
Iron
پست: 229
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ تیر ۱۳۸۶, ۴:۰۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 88 بار
سپاس‌های دریافتی: 557 بار

پست توسط پاسخ جو »

[align=center]به نام  

سلام به همه دوستان :razz:

مخصوصا ali576 که تازه به جمع ما پيوستند .

بيشتر مي خواستم چند توضيح کلي در مورد دين و احکامش عرض کنم و زياد قصد ورود به اين بحث رو ندارم چون بزرگواران

قبل از ما کاملا مستند پاسخ دادند .

ببينيد دوست عزيز ؛ دين اسلام ، بر پايه فطرت انسان نهاده شده و مربوط به يک دوره خاص نيست . (براي آشنايي بيشتر

مي تونيد تاپيک زير رو بخونيد http://www.eteghadat.com/forum/viewtopic.php?t=446 )

يعني براي همه زمان ها و مکان هاست ، بخاطر اين که اساسش فطرت انسان هست .

واژه حرام يعني چيزي که واقعا براي انسان ضرر داشته باشد


درسته ، اما آيا هميشه انسان به اين ضررها بايد پي ببره تا قبول کنه ؟ یا اینکه وقتی خالقش می دونه براش ضرر داره راهنمایی خالق رو بپذیره .

آيا هميشه ضررها محسوس و جسمي است ؟

مثلا در ضرر هاي گوشت خوک آمده که باعث بي غيرت شدن انسان ميشه ... آيا ميشه اينو برطرف کرد ؟

برفرض که تونستن ضررهاي مادي و جسمي گوشت خوک که يک کرم خاصي در گوشتش هست رو برطرف کنن ، ولي آيا

مي تونن اين اثرات معنوي رو بردارند .

يا در مورد موسيقي ذکر شده که باعث ضعيف شدن اراده انسان ميشه ...

يا در مورد خيلي سرگرمي هاي ديگه که ضررهايي دارند و بعضا براي ما ذکر نشده ، ولي اين دليل نميشه چون ما چيزي رو نفهميديم قبول نکنيم .

حالا يکي از شروطش قمار ذکر شده ، ولی بر فرض نبودنش معلوم نيست ضررهاش رفع بشه ، مراجع تقليد هم

خودشون معصوم و انسان کامل نيستند که به همه چيز احاطه پيدا کنند ، براي همينم هست که احتياط مي کنن

و با مراقبت فتوا ميدن ؛ براي همينم نظرات هرکس ، به درجه فهم معصوم نميرسه و بعضا غايت حکم رو بيان نمي کنه .


مضاف بر اينکه ...

دايرۀ احکام تعبدي است . بر خلاف عقايد که شما با دليل و برهان اصول دين رو مي پذيريد و وقتي براتون ثابت شد

ديگه وارد حوزه تعبد و بندگي ميشيد و خالق قانونگذار شما هرچيز که دستور داده مي پذيريد .


موفق باشید :razz:
چو مي بيني که نابينا و چاه است ... اگر خاموش بنشيني گناه است !
Member
Member
پست: 70
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۷:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 9 بار
سپاس‌های دریافتی: 27 بار

پست توسط M_N00 »

سلام به همه دوستان :razz:
چون اون حرام بودن براي اون ادماي اون زمانه نه براي ادماي قرن21

دوست خوبم این قائده کلی نیست،ولی اکثر محرمات تا قام قیامت حرامه،
دوست خوبم بدون اگر علت تحریم مشخص باشه و در دوره ای چنین علتی از بین بره باعث حلیت صورت مسئله میشه،مانند نظری که حضرت امام(ره)داشتند.
ولی شما جستجو کن ببین میتونی غیر از این مسئله نمونه مشابه دیگری پیدا کنی که اینچنینی باشه؟

من براي خودم دليل دارم

دلیل بر حلیت یا حرمت؟مخصوصا موسیقی؟
ببينيد دوست عزيز ؛ دين اسلام ، بر پايه فطرت انسان نهاده شده و مربوط به يک دوره خاص نيست

و برای همین باعوض شدن قوانین بشری تغییر نمیکنه چون فطرت انسان ثابته و خداوند انسان رو با همان فطرت به دنیا میآوره.
«فطرة الله التی فطر الناس علیها» یعنی فطرت خداشناسی و خداگرایی که خداوند مردم را با همان فطرت ایجاد نمود.

دوست خوبم وقتی برای شما یا من و غیره حکمت خدا ثابت شد دیگه معنا نداره که بخواییم از دلایل تحریم آگاهی پیدا کنیم،منظور اینه که این مسئله نباید منجر بشه به اینکه چون فعلا از نظر علمی دلیلی بر مضر بودن فلان موضوع در دسترس نیست و کسی هم علت تحریم رو نمیدونه پس دلیل نمیشه از اون دوری نکرد!!
که این مسئله ای هست که در این روزگار اکثر جوانهای ما بدان مبتلا هستند.

بر خلاف عقايد که شما با دليل و برهان اصول دين رو مي پذيريد و وقتي براتون ثابت شد

ديگه وارد حوزه تعبد و بندگي ميشيد و خالق قانونگذار شما هرچيز که دستور داده مي پذيريد .

کاملا صحیح.

موفق و موید باشید. :razz:
ارسال پست

بازگشت به “ساير احکام”