*** احکام نگاه به نامحرم ***
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
*** احکام نگاه به نامحرم ***
« قرآن و نگاه نامحرم »
پرسش 1 : آیا درباره نگاه به نامحرم آیه ای در قرآن وجود دارد ؟
« قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ... » (1)
(به مومنان بگو : چشمهای خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند.)
« وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ ... » (2)
(و به زنان باایمان بگو : چشمهای خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند).
گفتنی است اگر انسان بخوبی بداند «عالم محضر خداوند است» و باور کند که هیچ یک از اعمال و حرکات ما از دید الهی پنهان نیست ،
و این مطلب را بارها و بارها به خود تلقین کند تا به مرحله احساس و باور قلبی برسد.
ترک عملی که موجب ناخشنودی خداوند است کاری ممکن و شدنی می باشد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی می فرمایند :
« یابن آدم... و اِن نازَعک بَصرُکَ الي ما حَرمَت علیک فقد اَعنتُکَ علیه بطبقتَینِ فاطبق » (3)
(فرزند آدم ! ... اگر چشمت بخواهد تو را به نگاه حرام بکشاند من دو پلک در اختیار تو قرار داده ام ، پس آنها را فرو بند).
و نیز پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند :
« هر چشمی در روز قیامت گریان است ، مگر سه چشم :
چشمی که از خوف خداوند بگرید و چشمی که از محارم الهی بسته گردد و چشمی که در راه خدا بیدار بماند »
حضرت صادق (علیه السلام) در حدیثی نورانی می فرمایند :
« النّظرُ سهمٌ مسموم مِن سَهامِ ابلیس مَن ترَکها لله عَزّوجلّ لا لِغیرِه اعقبه آمِناً و ایماناً یَجد طَعمه » (4)
(نگاه ناروا تیری مسموم از تیرهای شیطان است.
هرکس آن را تنها بخاطر خدا ترک کند ، خداوند آرامش و ایمانی به او می دهد که طعم گوارای آن را در خود می یابد ) .
امیرمومنان علی (علیه السلام) می فرماید :
« هر کس چشمش را آزاد بگذارد ، حسرتش زیاد می گردد ».
پی نوشتها :
----------------
1- سوره مبارکه نور آیه 30
2- سوره مبارکه نور آیه 31
3- اصول کافی جلد 8 صفحه 219 ، نشر دارالکتب الاسلامیه
4- میزان الحکمه جلد 4 صفحه 3292 ، نشر دارالحدیث
[align=left]ادامه دارد ...
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
« نگاه های حرام »
پرسش 2 : نگاه های ممنوع و حرام کدام است ؟
نگاه های حرام عبارتند از :
1- نگاه به چهره آرایش کرده زن
2- نگاه به زیور آلات زن
3- نگاه به عکس بی حجاب زن آشنا
4- نگاه با ریبه (ترسِ افتادن به حرام)
5- نگاه به بدن مرد نامحرم (به جز صورت و دستها)
6- نگاه به تمام بدن زن نامحرم (بجز صورت و دستها تا مچ)
7- نگاه هوس آلود (هر چند به صورت و دستها و یا به بدن همجنس)
« نگاه های حلال »
پرسش 3 : نگاه های حلال و جایز کدام است ؟
نگاه های جایز (بشرط آنکه بدون قصد لذت و ریبه باشد) عبارتند از :
1- نگاه به زن روستانشین که نوعاً خود را نمی پوشاند. (1)
2- نگاه به عکس بی حجاب زن ناشناس
3- نگاه به همجنس (بجز عورت)
4- نگاه به زن بمنظور ازدواج (با شرایط خاص)
5- نگاه به زن کهنسال (2) که هیچگونه رغبتی به ازدواج با او نیست.
6- نگاه به زن غیر مسلمان ، خواه از اهل کتاب باشد یا نه. (3)
تبصره :
جواز نگاه های یاد شده در صورتی است که با قصد لذت و یا ترس از افتادن در گناه همراه نشود.
پی نوشتها :
----------------
1- از نظر برخی مراجع (آیات عظام بهجت و مکارم)
2- جاهایی که به طور معمول نمی پوشانند (مانند موها ، گردن و دستها)
3- بجز جاهایی که به طور معمول می پوشانند.
پرسش 2 : نگاه های ممنوع و حرام کدام است ؟
نگاه های حرام عبارتند از :
1- نگاه به چهره آرایش کرده زن
2- نگاه به زیور آلات زن
3- نگاه به عکس بی حجاب زن آشنا
4- نگاه با ریبه (ترسِ افتادن به حرام)
5- نگاه به بدن مرد نامحرم (به جز صورت و دستها)
6- نگاه به تمام بدن زن نامحرم (بجز صورت و دستها تا مچ)
7- نگاه هوس آلود (هر چند به صورت و دستها و یا به بدن همجنس)
« نگاه های حلال »
پرسش 3 : نگاه های حلال و جایز کدام است ؟
نگاه های جایز (بشرط آنکه بدون قصد لذت و ریبه باشد) عبارتند از :
1- نگاه به زن روستانشین که نوعاً خود را نمی پوشاند. (1)
2- نگاه به عکس بی حجاب زن ناشناس
3- نگاه به همجنس (بجز عورت)
4- نگاه به زن بمنظور ازدواج (با شرایط خاص)
5- نگاه به زن کهنسال (2) که هیچگونه رغبتی به ازدواج با او نیست.
6- نگاه به زن غیر مسلمان ، خواه از اهل کتاب باشد یا نه. (3)
تبصره :
جواز نگاه های یاد شده در صورتی است که با قصد لذت و یا ترس از افتادن در گناه همراه نشود.
پی نوشتها :
----------------
1- از نظر برخی مراجع (آیات عظام بهجت و مکارم)
2- جاهایی که به طور معمول نمی پوشانند (مانند موها ، گردن و دستها)
3- بجز جاهایی که به طور معمول می پوشانند.
-
- پست: 138
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷, ۶:۱۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 21 بار
- سپاسهای دریافتی: 88 بار
- تماس:
سلام.
ممن.ن از مطلب مفیدتان.
یک سوال پیش امد در مورد این مورد:
1- نگاه به چهره آرایش کرده زن
اقا تو کل این فیلما که هم صدا سیما نشون میده هم فیلمای مجوز گرفته از وزارت ارشاد زن ارایش کرده به فور یافت میشه!!
نباید نگاه کرد؟
ممن.ن از مطلب مفیدتان.
یک سوال پیش امد در مورد این مورد:
1- نگاه به چهره آرایش کرده زن
اقا تو کل این فیلما که هم صدا سیما نشون میده هم فیلمای مجوز گرفته از وزارت ارشاد زن ارایش کرده به فور یافت میشه!!
نباید نگاه کرد؟
[External Link Removed for Guests]
آن کیست از روی کرم ، با ما وفاداری کند#بر جای بدکاران چو من ، یک دم نکوکاری کند
_ _ _ _ _
در جهان چون حُسن یوسف کس ندیــــــد# حُسن آن دید که یوسف افریــــــــــــــــــــد
آن کیست از روی کرم ، با ما وفاداری کند#بر جای بدکاران چو من ، یک دم نکوکاری کند
_ _ _ _ _
در جهان چون حُسن یوسف کس ندیــــــد# حُسن آن دید که یوسف افریــــــــــــــــــــد
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
پرسش 4 : حکم نگاه کردن به صورت نامحرم چیست ؟ اگر بطور «خیره» و نه از روی قصدی و غرضی باشد ، باز هم اشکال دارد ؟
همه مراجع (بجز صافی) : نگاه به نامحرم ، اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد ، اشکال ندارد. ولی اگر با یکی از این دو مشخصه باشد ، جایز نیست.
آیت الله صافی : نگاه به قصد لذت حرام است و بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
تبصره :
فرض مساله در رساله های عملیه ، درمورد نگاه عمدی و پیوسته است. وگرنه نگاه اتفاقی ، به فتوای همه مراجع تقلید اشکالی ندارد.
« نگاه به پای نامحرم »
پرسش 5 : آیا نگاه به پای نامحرم (از مچ به پایین) ، جایز است ؟
همه مراجع (بجز مکارم) : خیر ، نگاه به پای زن نامحرم از مچ به پایین نیز - هرچند بدون قصد لذت - حرام است.
آیت الله مکارم : آری ، ولی بهتر است که نگاه نکند.
« نگاه از آینه »
پرسش 6 : آیا نگاه به موهای زن نامحرم از داخل آینه جایز است ؟
همه مراجع : خیر جایز نیست.
تبصره :
حکم نگاه از آینه ، شیشه ، آب صاف و مانند آن ، با عکس و فیلم زن تفاوت دارد.
نگاه از داخل آینه به زن نامحرم جایز نیست. ولی نگاه به عکس و فیلم او - اگر ناآشنا باشد - بدون قصد لذت جایز است.
« نگاه به زیبایی ها »
پرسش 7 : اگر انسان همانطور که از دیدن باغ و گلستان لذت می برد ، از نگاه کردن به چهره زن لذت ببرد. آیا این کار حرام است و مصداق قصد لذت به حساب می آید ؟
همه مراجع : این گونه نگاه ها چون جنبه لذت جنسی دارد ، جایز نیست.
« نگاه به مانتویی »
پرسش 8 : آیا نگاه به برجستگی های بدن زن نامحرم (سینه و پشت) از روی لباس و مانتو جایز است ؟
همه مراجع : اگر با قصد لذت باشد و یا بترسد که به گناه بیفتد ، نگاه به این مواضع جایز نیست.
همه مراجع (بجز صافی) : نگاه به نامحرم ، اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد ، اشکال ندارد. ولی اگر با یکی از این دو مشخصه باشد ، جایز نیست.
آیت الله صافی : نگاه به قصد لذت حرام است و بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
تبصره :
فرض مساله در رساله های عملیه ، درمورد نگاه عمدی و پیوسته است. وگرنه نگاه اتفاقی ، به فتوای همه مراجع تقلید اشکالی ندارد.
« نگاه به پای نامحرم »
پرسش 5 : آیا نگاه به پای نامحرم (از مچ به پایین) ، جایز است ؟
همه مراجع (بجز مکارم) : خیر ، نگاه به پای زن نامحرم از مچ به پایین نیز - هرچند بدون قصد لذت - حرام است.
آیت الله مکارم : آری ، ولی بهتر است که نگاه نکند.
« نگاه از آینه »
پرسش 6 : آیا نگاه به موهای زن نامحرم از داخل آینه جایز است ؟
همه مراجع : خیر جایز نیست.
تبصره :
حکم نگاه از آینه ، شیشه ، آب صاف و مانند آن ، با عکس و فیلم زن تفاوت دارد.
نگاه از داخل آینه به زن نامحرم جایز نیست. ولی نگاه به عکس و فیلم او - اگر ناآشنا باشد - بدون قصد لذت جایز است.
« نگاه به زیبایی ها »
پرسش 7 : اگر انسان همانطور که از دیدن باغ و گلستان لذت می برد ، از نگاه کردن به چهره زن لذت ببرد. آیا این کار حرام است و مصداق قصد لذت به حساب می آید ؟
همه مراجع : این گونه نگاه ها چون جنبه لذت جنسی دارد ، جایز نیست.
« نگاه به مانتویی »
پرسش 8 : آیا نگاه به برجستگی های بدن زن نامحرم (سینه و پشت) از روی لباس و مانتو جایز است ؟
همه مراجع : اگر با قصد لذت باشد و یا بترسد که به گناه بیفتد ، نگاه به این مواضع جایز نیست.
-
- پست: 13
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷, ۳:۴۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار
به نام خدا
سلام
ميدونم سوالم رو جاي درستي مطرح نميکنم ولي ببخشيد فرصتم کم بود نتونستم تاپيک مورد نظر رو پيدا کنم
اگر شخصي در سوال من يه خانمي به صداي يک نامحرم که آيات قراني رو خيلي زيبا تلاوت ميکنه گوشه بده و و بقول عرفا
آدم رو از خود بيخود کنه و اگر معني آياتي که خونده ميشه رو هم نفهمه آيا شخص خانم رو گناهي متوجه ميشه يا نه؟
ممنونم
سلام
ميدونم سوالم رو جاي درستي مطرح نميکنم ولي ببخشيد فرصتم کم بود نتونستم تاپيک مورد نظر رو پيدا کنم
اگر شخصي در سوال من يه خانمي به صداي يک نامحرم که آيات قراني رو خيلي زيبا تلاوت ميکنه گوشه بده و و بقول عرفا
آدم رو از خود بيخود کنه و اگر معني آياتي که خونده ميشه رو هم نفهمه آيا شخص خانم رو گناهي متوجه ميشه يا نه؟
ممنونم
-
- پست: 229
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۸۶, ۴:۰۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 88 بار
- سپاسهای دریافتی: 557 بار
به نام خدا
با سلام
قرآن خواندن در مقابل نامحرم اگر چه با صوت اشکال ندارد /// مشروط به آنکه موجب تحريک و مفسده نشود !!!
(لستفتاء از امام ، و خامنه ای)
سایر استفتائات ...
بهجت : اگر موجب فساد است مجاز نیست . غالبا چون خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است پس جایز نیست .
سیستانی : چنانچه به نحوی باشد که نوعا سبب تحریک شنونده باشد جایز نیست .
گلپایگانی : بانوان و دختران نزد نامحرم قرآن را با صدا نخوانند و همچنین با صدا خواندن مرد چنانچه موجب تلذّذ بانوان باشد اشکال دارد .
مکارم شیرازی : قرآن خواندن (خانم ها) در مقابل نامحرم اگر با صوت باشد اشکال دارد .
با سلام
قرآن خواندن در مقابل نامحرم اگر چه با صوت اشکال ندارد /// مشروط به آنکه موجب تحريک و مفسده نشود !!!
(لستفتاء از امام ، و خامنه ای)
سایر استفتائات ...
بهجت : اگر موجب فساد است مجاز نیست . غالبا چون خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است پس جایز نیست .
سیستانی : چنانچه به نحوی باشد که نوعا سبب تحریک شنونده باشد جایز نیست .
گلپایگانی : بانوان و دختران نزد نامحرم قرآن را با صدا نخوانند و همچنین با صدا خواندن مرد چنانچه موجب تلذّذ بانوان باشد اشکال دارد .
مکارم شیرازی : قرآن خواندن (خانم ها) در مقابل نامحرم اگر با صوت باشد اشکال دارد .
چو مي بيني که نابينا و چاه است ... اگر خاموش بنشيني گناه است !
-
- پست: 13
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷, ۳:۴۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار