*** احکام نگاه به نامحرم ***
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 2218
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3085 بار
- سپاسهای دریافتی: 5884 بار
- تماس:
به نام خدا
سلام
همونطور كه مي دونيد ديدن دختر نامحرم بدون پوشش اسلامي حرام هست .
1- پس نبايد نگاه كرد .
2- و مي تونيد خيلي محترمانه تذكر بديد كه رعايت كنن ، اما اگر فايده اي نداشت و شما هم به سختي ميفتيد بهتره اون مجلس رو ترك كنيد .
مطمئن باشيد ، توي اين دنيا ادم يكم بهش تيكه بندازن يا مسخرش كنن(اين سختياي ظاهري و زودگذر) بهتره تا اون دنيا در عذاب جاودان باشه .
خواستن توانستن است . موفق ميشيد
سلام
همونطور كه مي دونيد ديدن دختر نامحرم بدون پوشش اسلامي حرام هست .
1- پس نبايد نگاه كرد .
2- و مي تونيد خيلي محترمانه تذكر بديد كه رعايت كنن ، اما اگر فايده اي نداشت و شما هم به سختي ميفتيد بهتره اون مجلس رو ترك كنيد .
مطمئن باشيد ، توي اين دنيا ادم يكم بهش تيكه بندازن يا مسخرش كنن(اين سختياي ظاهري و زودگذر) بهتره تا اون دنيا در عذاب جاودان باشه .
خواستن توانستن است . موفق ميشيد
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 6
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۱۲:۱۲ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 9 بار
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
به نام خدا
سلام علیکم
در مورد سوال شما باید بگویم که در تاپیک احکام اختصاصی عقد و عروسی به طور کامل در این زمینه صحبت شد .
سلام علیکم
narges nouri نوشته شده:با عرض سلام و خسته نباشيد
درمورد نگاههاي جايز ،بند چهارم، يعني نگاه به زن به منظور ازدواج( با شرايط خاص ) منظور از شرايط خاص چيست؟
در مورد سوال شما باید بگویم که در تاپیک احکام اختصاصی عقد و عروسی به طور کامل در این زمینه صحبت شد .
بهاره نوشته شده:
مسئله: هر يك از زوجين مي توانند بدن ديگري را با شرائط ذيل به منظور تحقيق ببينند:
1 . نگاه به قصد لذّت و ريبه نباشد.
2 . ازدواج متوقف بر اين نگاه باشد.
3 . مانعي از ازدواج اين دو درميان نباشد.
نظر آیات عظام:
امام و فاضل: عروه، (نكاح)، مسئله 26.
امام: تحرير الوسيله، (نكاح)، مسئله 28 و استفتاء.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 28.
اراکی : بطور کلی نگاه به بدن نامحرم جایز نیست. حتی اگر برای ازدواج باشد. استفتاء
بهجت: بلکه چنین نگاهی برای جلوگیری از نزاع بعد از عقد مستحب نیز هست و اجازۀ زن هم در جواز آن لازم نیست. توضیح المسائل، مسئله 1944.
گلپایگانی : بنابر احتیاط واجب فقط می تواند به وجه و کفین او نگاه کند آنهم به مقداری که زشتی و زیبایی او را تشخیص دهد.
مجمع المسائل، ج2،سؤال647 و عروه، " نکاح " ، مسئله 26.
مکارم : فقط می تواند به وجه و کفین، موها ، گردن ، و مقدار کمی از اطراف آن و یا به حجم بدن از روی لباس نگاه کنند. عروه، " نکاح" ، مسئله26.
بنابر شرط اوّل.
مسئله: جايز نيست هريك از آنان به قصد لذّت به ديگري نگاه كند. ولي اگر بداند بعد از ديدن قهراً لذّت خواهد آمد اشكال ندارد.
نظر آیات عظام:
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 26.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 28.
مسئله: بهتر است اين ديدن از روي لباس نازك باشد.
امام :تحرير، (نكاح)، مسئله 28.
بنابر شرط دوم.
مسئله: بايد اين نگاه آخرين تحقيقي باشد كه هر يك از زوجين انجام مي دهند.
نظر آیات عظام:
امام، فاضل و مكارم:عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 26.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.
توضيح: بايد هر يك از زوجين تمام تحقيقهاي ديگر را انجام داده باشند و عقد فقط متوقف به اين نگاه باشد كه اگر مورد پسند واقع شد عقد صورت بگيرد.
مسئله: اگر عقد متوقف بر اين نگاه نباشد يا اينكه طوري بودن ديگري براي انسان فرقي نداشته باشد
و يا اينكه جهلي در كار نباشد، نمي توان به بدن او نگاه كرد.
نظر آیات عظام:
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از عروه، (نكاح)، مسئله 26.
امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 28.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.
و بنابر شرط سوم.
مسئله: نبايد مانع ديگري در عقد باشد.
نظر آیات عظام:
امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 26.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.
در نتيجه: بطور مثال اگر پدرِ دختر به اين ازدواج اجازه نمي دهد و يا مرد نمي تواند فعلاً با اين خانم ازدواج كند و يا زن شوهر دارد.
(اگر چه تصميم داشته باشد كه بعداً طلاق بگيرد) و امثال اين موارد هيچيك نمي توانند به بدن ديگري نگاه كنند.
سؤال: الف) نگاه كردن مرد به عكس زني كه قصد دارد با او ازدواج كند به قصد آگاهي از زيبايي او جايز است يا نه البته در صورتي كه خانم حجاب كامل
را رعايت نكرده باشد؟
ب) در صورتي كه چند عكس را ببيند براي انتخاب همسر از ميان آنها چطور.
جواب: اگر به قصد لذّت نباشد اشكال ندارد.
نظر آیات عظام:
امام، بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء.
اراكى : حکم دیدن عکسهای دیگر را دارد. استفتاء
( اشاره :
نظر آیة الله اراکی در مورد نگاه کردن مرد به عکس زن نامحرم :
نگاه کردن به عکسهای نامحرم و یا فیلم آن، که به وسیلۀ تلویزیون و غیره پخش می شود
اگر به قصد لذّت نباشد و خوف فساد و به حرام افتادن نباشد مانعی ندارد هر چند صاحب عکس را بشناسند. توضیح المسائل ، مسئله 2453. )
گلپایگانی: اگر به قصد تمتع نباشد اشکال ندارد. لکن دیدن عکسهای متعدد برای انتخاب اگر بدون حجاب کامل باشد اشکال دارد. استفتاء