zahra jalili, دوست گرامی
اصولا هر حرکتی که موجب انحراف از مسیر اصلی اش شود جایز نیست و در مورد سوال شما هم اگر موجب این شود که مسیر گوش دادن به صوت قران صورت دیگری بگیرد نیز مجاز نبوده و باعث گناه می شود
*** احکام نگاه به نامحرم ***
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 2218
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3085 بار
- سپاسهای دریافتی: 5884 بار
- تماس:
به نام خدا
با سلام خدمت دوست عزیز zahra jalili
اگر کمی دقت کنید پاسخ شما رو کامل دادند . حکم کلی نامحرم در مقابل نامحرم رو در زیر نوشتند .
سه حکم دیگر در خصوص زنها رو هم اضافه نوشتند . (برای تکمیل جواب)
اما پاسخ شما همین دو حکم زیر است .
با سلام خدمت دوست عزیز zahra jalili
اگر کمی دقت کنید پاسخ شما رو کامل دادند . حکم کلی نامحرم در مقابل نامحرم رو در زیر نوشتند .
سه حکم دیگر در خصوص زنها رو هم اضافه نوشتند . (برای تکمیل جواب)
اما پاسخ شما همین دو حکم زیر است .
پاسخ جو نوشته شده:
قرآن خواندن در مقابل نامحرم اگر چه با صوت اشکال ندارد /// مشروط به آنکه موجب تحريک و مفسده نشود !!!
(لستفتاء از امام ، و خامنه ای)
سیستانی : چنانچه به نحوی باشد که نوعا سبب تحریک شنونده باشد جایز نیست .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 13
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷, ۳:۴۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار
بسمه تعالي
با سلام خدمت دوستان گرامي
اي بابا مگه تو روايت ها نيومده قرآن رو به بهترين صوت بخونيد که مردم جذب اون بشن.
خب به نظر من خيلي ها هستند که با شنيدن صوت قرآن يک نفر ديگه حال بخصوصي پيدا ميکنن .
و حتي من شنيدم ميگن که اگر هم معني کلام خدا رو نميدونيد حداقل گوش کنيدو بعد منظور من از اين که طرف با شنيدن
صوت قران حال خاصي پيدا ميکنه اگر اين حالت عارفانه باشه چطور يعني با اينکه معنيش رو نميفهمه ولي باز وقتي به اين
آيات گوش ميده به نظرش زيباترين معاني رو داره.
با سلام خدمت دوستان گرامي
اي بابا مگه تو روايت ها نيومده قرآن رو به بهترين صوت بخونيد که مردم جذب اون بشن.
خب به نظر من خيلي ها هستند که با شنيدن صوت قرآن يک نفر ديگه حال بخصوصي پيدا ميکنن .
و حتي من شنيدم ميگن که اگر هم معني کلام خدا رو نميدونيد حداقل گوش کنيدو بعد منظور من از اين که طرف با شنيدن
صوت قران حال خاصي پيدا ميکنه اگر اين حالت عارفانه باشه چطور يعني با اينکه معنيش رو نميفهمه ولي باز وقتي به اين
آيات گوش ميده به نظرش زيباترين معاني رو داره.
-
- پست: 1002
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵, ۷:۳۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 350 بار
- سپاسهای دریافتی: 389 بار
zahra jalili, دوست گرامی
همانطور که قبلا توسط دوستان جواب داده شده تمام مواردی که شما ذکر کردید تا زمانی که موجب گناه نشود مجاز است و لاغیر وگرنه گرفتن حالتهای عرفانی که ممکن است حتی شنونده را به معنویات و خدا نزدیک سازد به عقیده من که مشکلی ندارد و فکر می کنم دیگران هم همین نظر را داشته باشند.
به هر حال قبلا هم گفتم که اصولا هر حرکتی که موجب انحراف از مسیر اصلی اش شود جایز نیست و در مورد سوال شما زمانی از مسیر انحرافی سر می زند که باعث گناه شود
وگرنه در سایر موارد اشکالی ندارد
همانطور که قبلا توسط دوستان جواب داده شده تمام مواردی که شما ذکر کردید تا زمانی که موجب گناه نشود مجاز است و لاغیر وگرنه گرفتن حالتهای عرفانی که ممکن است حتی شنونده را به معنویات و خدا نزدیک سازد به عقیده من که مشکلی ندارد و فکر می کنم دیگران هم همین نظر را داشته باشند.
به هر حال قبلا هم گفتم که اصولا هر حرکتی که موجب انحراف از مسیر اصلی اش شود جایز نیست و در مورد سوال شما زمانی از مسیر انحرافی سر می زند که باعث گناه شود
وگرنه در سایر موارد اشکالی ندارد
-
- پست: 109
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵, ۱۰:۱۸ ق.ظ
- محل اقامت: alihslc@yahoo.com
- سپاسهای ارسالی: 1 بار
- سپاسهای دریافتی: 19 بار
- تماس:
به نام خدا
بنده طبق روایات به نوعی نخود هر آشی هستم .
اینقدر سربسته حرف نزنید... رک و پست کنده بگید :
منظور از تحریک را تشریح کنید . شاید کسی متوجه نمی شه .
منظور از تحریک . تحریک جنسی است . منظور از مفسده . گناهی است که احتمال داره اتفاق بیفته . چه در دل چه به صورت عملی مانند زنا و ....
حالا خودتان به خودتان نگاه کنید : آیا شنیدن صوت قرآن آن هم با آن جذبه ای که شما می فرمایید . در شما حالات معنوی ایجاد می کند و یا نه... گزینه های بالا...
اگر از گزینه های بالا نیست ... ( که انشالله حتما هم نیست ) ... التماس دعا
بنده طبق روایات به نوعی نخود هر آشی هستم .
اینقدر سربسته حرف نزنید... رک و پست کنده بگید :
منظور از تحریک را تشریح کنید . شاید کسی متوجه نمی شه .
منظور از تحریک . تحریک جنسی است . منظور از مفسده . گناهی است که احتمال داره اتفاق بیفته . چه در دل چه به صورت عملی مانند زنا و ....
حالا خودتان به خودتان نگاه کنید : آیا شنیدن صوت قرآن آن هم با آن جذبه ای که شما می فرمایید . در شما حالات معنوی ایجاد می کند و یا نه... گزینه های بالا...
اگر از گزینه های بالا نیست ... ( که انشالله حتما هم نیست ) ... التماس دعا
جراَت اندیشیدن داشته باش!
{کانت}
{کانت}
-
- پست: 13
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷, ۳:۴۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار
به نام خدا
سلام
اولا خب چرا مي زنيد دوما من تابحال نشنيدم کسي بخاطر گوش دادن به قرآن تحريک جنسي بشه من فقط ميخوام بگم
همونطور که يک آقا نبايد به صوت قرآن يک خانم گوش بده چون خودتون ميدونيد ، يک خانم آيا ميتونه به صوت قرآن يک آقا
گوش بده بدون اينکه بقول شما تحريک جنسي بشه فقط از نحوه قرآن خودن آقا که صوت زيبايي دارن بطوري که با اين که
معنيش رو نميفهمي ولي يه احساس خاص عارفانه بهت دست ميده و گاهي با اينکه متوجه معنيش هم نمشه ولي حالت
گريه بهش دست ميده در ضمن بنده جوابم رو از دوستان خوبم قبلا گرفتم و از کمک شما هم متشکرم.( يا بقولي افتاد)
موفق باشيد
سلام
اولا خب چرا مي زنيد دوما من تابحال نشنيدم کسي بخاطر گوش دادن به قرآن تحريک جنسي بشه من فقط ميخوام بگم
همونطور که يک آقا نبايد به صوت قرآن يک خانم گوش بده چون خودتون ميدونيد ، يک خانم آيا ميتونه به صوت قرآن يک آقا
گوش بده بدون اينکه بقول شما تحريک جنسي بشه فقط از نحوه قرآن خودن آقا که صوت زيبايي دارن بطوري که با اين که
معنيش رو نميفهمي ولي يه احساس خاص عارفانه بهت دست ميده و گاهي با اينکه متوجه معنيش هم نمشه ولي حالت
گريه بهش دست ميده در ضمن بنده جوابم رو از دوستان خوبم قبلا گرفتم و از کمک شما هم متشکرم.( يا بقولي افتاد)
موفق باشيد
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
« نگاه به مرد »
پرسش 9 : آیا همان گونه که نگاه مرد به زن حرام است ، نگاه زن به مرد نیز حرام است ؟
همه مراجع (بجز بهجت و سیستانی) :
آری ، نگاه زن به بدن مرد نامحرم (به جز سر ، گردن و دستها و جاهایی که معمولاً آن را نمی پوشانند) حرام است. هر چند بدون قصد لذت باشد.
آیات عظام بهجت و سیستانی :
نگاه زن به بدن مرد نامحرم با قصد لذت حرام است ،
و بنابر احتیاط واجب بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز (به جز قسمتی از بدن که معمولاً آن را نمی پوشانند مانند سر و دست ها) جایز نیست.
پرسش 10 : حکم نگاه کردن زن به بازو و آرنج مرد نامحرم چیست ؟
آیات عظام امام ، خامنه ای ، صافی : جایز نیست.
آیات عظام تبریزی ، مکارم ، سیستانی ، نوری ، فاضل ، وحید : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد ، اشکالی ندارد.
آیت الله بهجت : بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
پرسش 11 : آیا زنان می توانند به حجم بدن مرد نامحرم (مانند پشت و سینه) از روی لباس نگاه کنند ؟
همه مراجع : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد ، اشکالی ندارد.
پرسش 9 : آیا همان گونه که نگاه مرد به زن حرام است ، نگاه زن به مرد نیز حرام است ؟
همه مراجع (بجز بهجت و سیستانی) :
آری ، نگاه زن به بدن مرد نامحرم (به جز سر ، گردن و دستها و جاهایی که معمولاً آن را نمی پوشانند) حرام است. هر چند بدون قصد لذت باشد.
آیات عظام بهجت و سیستانی :
نگاه زن به بدن مرد نامحرم با قصد لذت حرام است ،
و بنابر احتیاط واجب بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز (به جز قسمتی از بدن که معمولاً آن را نمی پوشانند مانند سر و دست ها) جایز نیست.
پرسش 10 : حکم نگاه کردن زن به بازو و آرنج مرد نامحرم چیست ؟
آیات عظام امام ، خامنه ای ، صافی : جایز نیست.
آیات عظام تبریزی ، مکارم ، سیستانی ، نوری ، فاضل ، وحید : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد ، اشکالی ندارد.
آیت الله بهجت : بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
پرسش 11 : آیا زنان می توانند به حجم بدن مرد نامحرم (مانند پشت و سینه) از روی لباس نگاه کنند ؟
همه مراجع : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد ، اشکالی ندارد.
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
« نگاه به استاد »
پرسش 12 : حکم نگاه پیوسته به صورت استاد زن ، در هنگام درس چیست ؟
همه مراجع (بجز صافی) :
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد ، اشکالی ندارد.
آیت الله صافی :
بدون قصد لذت نیز بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. ولی اگر نگاه اتفاقی باشد ، اشکالی ندارد.
پرسش 13 : استاد ما بدحجاب است و حجاب شرعی را رعایت نمیکند و در هنگام نوشتن مطالب روی تخته سیاه ،
دست و موهای سر او ، بیش از اندازه ظاهر می شود ، تکلیف ما چیست ؟
آیات عظام امام ، خامنه ای ، صافی ، فاضل و نوری :
نگاه به او هر چند بدون قصد لذت ، اشکال دارد.
آیت الله بهجت :
نگاه به او هر چند بدون قصد لذت ، جایز نیست.
آیات عظام تبریزی ، سیستانی ، مکارم و وحید :
اگر از زنان بی باک است که او را امر به حجاب کنند ، اعتنا نمی کند; نگاه به او -بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام- اشکالی ندارد.
پرسش 14 : نگاه پیوسته دختران به چهره استاد نامحرم مرد ، در کلاس درس چه حکمی دارد ؟
همه مراجع :
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد ، اشکالی ندارد.
« نگاه به شاگردان »
پرسش 15 : تکلیف استادی که به عده ای از دختران درس می دهد; ولی نمی تواند خود را از نگاه هوس آلود کنترل کند ، چیست ؟
همه مراجع :
باید تدریس برای آنها را رها کند.
پرسش 12 : حکم نگاه پیوسته به صورت استاد زن ، در هنگام درس چیست ؟
همه مراجع (بجز صافی) :
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد ، اشکالی ندارد.
آیت الله صافی :
بدون قصد لذت نیز بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. ولی اگر نگاه اتفاقی باشد ، اشکالی ندارد.
پرسش 13 : استاد ما بدحجاب است و حجاب شرعی را رعایت نمیکند و در هنگام نوشتن مطالب روی تخته سیاه ،
دست و موهای سر او ، بیش از اندازه ظاهر می شود ، تکلیف ما چیست ؟
آیات عظام امام ، خامنه ای ، صافی ، فاضل و نوری :
نگاه به او هر چند بدون قصد لذت ، اشکال دارد.
آیت الله بهجت :
نگاه به او هر چند بدون قصد لذت ، جایز نیست.
آیات عظام تبریزی ، سیستانی ، مکارم و وحید :
اگر از زنان بی باک است که او را امر به حجاب کنند ، اعتنا نمی کند; نگاه به او -بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام- اشکالی ندارد.
پرسش 14 : نگاه پیوسته دختران به چهره استاد نامحرم مرد ، در کلاس درس چه حکمی دارد ؟
همه مراجع :
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد ، اشکالی ندارد.
« نگاه به شاگردان »
پرسش 15 : تکلیف استادی که به عده ای از دختران درس می دهد; ولی نمی تواند خود را از نگاه هوس آلود کنترل کند ، چیست ؟
همه مراجع :
باید تدریس برای آنها را رها کند.
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
« نگاه خواستگاری »
پرسش 16 : در چه صورت می توانم به چهره ، گردن و موهای دختری که قصد ازدواج با او را دارم ، نگاه کنم ؟
همه مراجع (بجز صافی) :
نگاه به دختر مورد نظر با شرایط ذیل جایز است :
1- به قصد لذت و ریبه نباشد ( هرچند بداند با نگاه لذت قهری پیدا می شود )
2- برای آگاهی از وضع جسمانی دختر باشد ( پس اگر از حال او آگاه است ، نگاه او جایز نیست )
3- مانعی از ازدواج در میان نباشد ( برای مثال دختر شوهر نداشته باشد )
4- احتمال بدهد دختر او را رد نمی کند.
آیت الله صافی :
با رعایت شرایط یاد شده ، بنابر احتیاط واجب تنها به صورت و دستها تا مچ اکتفا کند.
پرسش 17 : می خواهم با دختری ازدواج کنم آیا می توانم بطور پنهانی به موها و گردن او نگاه کنم
یا اینکه در این نگاه رضایت و اجازه او شرط است ؟
همه مراجع :
اگر شرایط نگاه جایز را داشته باشد ، رضایت دختر در آن شرط نیست.
« نگاه های خیابانی »
پرسش 18 : شخصی قصد ازدواج دارد;
آیا می تواند بدون قصد لذت به چهره و موهای خانم ها (مثلا در خیابان) نگاه کند تا کسی را بپسندد و بعد از او خواستگاری کند ؟
همه مراجع :
این نوع نگاه ها جایز نیست.
تبصره :
نگاه به دختر بمنظور ازدواج با او ، شرایطی دارد که با رعایت آن جایز می شود.
« نگاه به نامزد »
پرسش 19 : آیا نگاه به بدن نامزد خود که هنوز نامحرم است -ولی محرم شدن قطعی است- جایز است ؟
همه مراجع :
خیر ، نامزد نامحرم با سایر زنان تفاوتی ندارد.
پرسش 16 : در چه صورت می توانم به چهره ، گردن و موهای دختری که قصد ازدواج با او را دارم ، نگاه کنم ؟
همه مراجع (بجز صافی) :
نگاه به دختر مورد نظر با شرایط ذیل جایز است :
1- به قصد لذت و ریبه نباشد ( هرچند بداند با نگاه لذت قهری پیدا می شود )
2- برای آگاهی از وضع جسمانی دختر باشد ( پس اگر از حال او آگاه است ، نگاه او جایز نیست )
3- مانعی از ازدواج در میان نباشد ( برای مثال دختر شوهر نداشته باشد )
4- احتمال بدهد دختر او را رد نمی کند.
آیت الله صافی :
با رعایت شرایط یاد شده ، بنابر احتیاط واجب تنها به صورت و دستها تا مچ اکتفا کند.
پرسش 17 : می خواهم با دختری ازدواج کنم آیا می توانم بطور پنهانی به موها و گردن او نگاه کنم
یا اینکه در این نگاه رضایت و اجازه او شرط است ؟
همه مراجع :
اگر شرایط نگاه جایز را داشته باشد ، رضایت دختر در آن شرط نیست.
« نگاه های خیابانی »
پرسش 18 : شخصی قصد ازدواج دارد;
آیا می تواند بدون قصد لذت به چهره و موهای خانم ها (مثلا در خیابان) نگاه کند تا کسی را بپسندد و بعد از او خواستگاری کند ؟
همه مراجع :
این نوع نگاه ها جایز نیست.
تبصره :
نگاه به دختر بمنظور ازدواج با او ، شرایطی دارد که با رعایت آن جایز می شود.
« نگاه به نامزد »
پرسش 19 : آیا نگاه به بدن نامزد خود که هنوز نامحرم است -ولی محرم شدن قطعی است- جایز است ؟
همه مراجع :
خیر ، نامزد نامحرم با سایر زنان تفاوتی ندارد.
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
« نگاه ناخودآگاه »
پرسش 20 : با توجه به اینکه کلاس های دانشجویان دختر و پسر با هم برگزار می شود ، طبعاً ناخودآگاه چشم انسان به دختران نامحرم می افتد;
حکم آن درصورتیکه بدون قصد لذت باشد چیست ؟
همه مراجع :
اگر ناخودآگاه و بدون قصد لذت باشد ، اشکال ندارد.
تبصره :
طبق نظر آیات عظام بهجت و صافی ، اصل اختلاط دختر و پسر در یک کلاس با توجه به اینکه در معرض فساد است ، جایز نیست.
پرسش 21 : با وضعی که زنان بیرون می آیند و ما نیز مجبوریم به کوچه و خیابان برویم و چشم مان به آنان می افتد ، تکلیف چیست ؟
همه مراجع :
نگاه اتفاقی به بدن و موی آنان حرام نیست; ولی باید از نگاه عمدی ( پیوسته ) اجتناب کرد.
« نگاه به فامیل »
پرسش 22 : نگاه به زنان نامحرم -به ویژه فامیل و آشنا- بدون قصد لذت
و تنها از روی علاقه و محبت (مثلاً به چشم خواهری) باشد ، چه حکمی دارد ؟
همه مراجع (به جز صافی) :
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد ، نگاه به صورت و دست ها تا مچ جایز است ، ولی نگاه به جاهای دیگر (هرچند بدون قصد لذت) حرام است.
آیت الله صافی :
نگاه به بدن آنان (هر چند بدون قصد لذت) حرام است و بنابر احتیاط واجب ، به صورت و دستها تا مچ نیز بدون قصد لذت نگاه نشود.
« نگاه به محرم »
پرسش 23 : زن و مرد محرم تا چه اندازه می توانند به بدن یکدیگر نگاه کنند ؟
همه مراجع (به جز مکارم) :
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد ، می توانند به تمام بدن یکدیگر (به جز عورت) نگاه کنند.
آیت الله مکارم :
اگر قصد لذت و ترس افتادن به حرام نباشد ، می توانند تنها به آن مقداری که در میان محارم ، نپوشیدنش معمول است ، نگاه کنند
و در غیر آن (مثلا مابین ناف تا زانو) بنابر احتیاط واجب ، نگاه به آن جایز نیست.
« نگاه به همجنس »
پرسش 24 : نگاه مرد به بدن مرد و زن به بدن زن ، تا چه حدودی جایز است ؟
همه مراجع :
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد ، می توانند به تمام بدن یکدیگر (به جز عورت) نگاه کنند.
پرسش 20 : با توجه به اینکه کلاس های دانشجویان دختر و پسر با هم برگزار می شود ، طبعاً ناخودآگاه چشم انسان به دختران نامحرم می افتد;
حکم آن درصورتیکه بدون قصد لذت باشد چیست ؟
همه مراجع :
اگر ناخودآگاه و بدون قصد لذت باشد ، اشکال ندارد.
تبصره :
طبق نظر آیات عظام بهجت و صافی ، اصل اختلاط دختر و پسر در یک کلاس با توجه به اینکه در معرض فساد است ، جایز نیست.
پرسش 21 : با وضعی که زنان بیرون می آیند و ما نیز مجبوریم به کوچه و خیابان برویم و چشم مان به آنان می افتد ، تکلیف چیست ؟
همه مراجع :
نگاه اتفاقی به بدن و موی آنان حرام نیست; ولی باید از نگاه عمدی ( پیوسته ) اجتناب کرد.
« نگاه به فامیل »
پرسش 22 : نگاه به زنان نامحرم -به ویژه فامیل و آشنا- بدون قصد لذت
و تنها از روی علاقه و محبت (مثلاً به چشم خواهری) باشد ، چه حکمی دارد ؟
همه مراجع (به جز صافی) :
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد ، نگاه به صورت و دست ها تا مچ جایز است ، ولی نگاه به جاهای دیگر (هرچند بدون قصد لذت) حرام است.
آیت الله صافی :
نگاه به بدن آنان (هر چند بدون قصد لذت) حرام است و بنابر احتیاط واجب ، به صورت و دستها تا مچ نیز بدون قصد لذت نگاه نشود.
« نگاه به محرم »
پرسش 23 : زن و مرد محرم تا چه اندازه می توانند به بدن یکدیگر نگاه کنند ؟
همه مراجع (به جز مکارم) :
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد ، می توانند به تمام بدن یکدیگر (به جز عورت) نگاه کنند.
آیت الله مکارم :
اگر قصد لذت و ترس افتادن به حرام نباشد ، می توانند تنها به آن مقداری که در میان محارم ، نپوشیدنش معمول است ، نگاه کنند
و در غیر آن (مثلا مابین ناف تا زانو) بنابر احتیاط واجب ، نگاه به آن جایز نیست.
« نگاه به همجنس »
پرسش 24 : نگاه مرد به بدن مرد و زن به بدن زن ، تا چه حدودی جایز است ؟
همه مراجع :
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد ، می توانند به تمام بدن یکدیگر (به جز عورت) نگاه کنند.