سلام و دو صد سلام :
من یک سوالی داشتم در رابطه با اینکه میخواستم بدونم قرآن سنی ها با قرآن شیعیان فرقی داره یا نه ؟ اگر فرقی داره در کجاشه ( کدام سوره یا آیه یا ... ) ؟ و اینکه اگر فرق داره در قرآن شیعیان از غدیر خم صحبتی به میان آمده یا خیر ؟ اگر به میان آمده در قرآن سنی ها چطور ؟
با تشکر .
آيا قرآن شيعيان با سني ها تفاوتي دارد ؟
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 73
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۹ ق.ظ
- محل اقامت: اصفهان
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 8 بار
- تماس:
-
- پست: 2218
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3085 بار
- سپاسهای دریافتی: 5884 بار
- تماس:
به نام خدا
باسلام خدمت دوست گرامي و عرض خوشامد ؛
قرآن در ميان همه ، يکي است ؛ متن آن و الفاظ آن هيچ تفاوتي ندارد .
لذا واقعه غدير نيز در آن ذکر شده و بين همه مشترک است .
(اما همانطور که به خيلي از مسائل قرآن التزام عملي وجود ندارد ، اين مورد نيز ممکن است مورد توجه و عمل قرار نگيرد ، و اين به اين دليل نيست که در قرآنشان نيامده ، بلکه به اين دليل است که قصد فهم عميق و عمل به آن مفاهيم، کم رنگ است )
موفق باشيد
باسلام خدمت دوست گرامي و عرض خوشامد ؛
قرآن در ميان همه ، يکي است ؛ متن آن و الفاظ آن هيچ تفاوتي ندارد .
لذا واقعه غدير نيز در آن ذکر شده و بين همه مشترک است .
(اما همانطور که به خيلي از مسائل قرآن التزام عملي وجود ندارد ، اين مورد نيز ممکن است مورد توجه و عمل قرار نگيرد ، و اين به اين دليل نيست که در قرآنشان نيامده ، بلکه به اين دليل است که قصد فهم عميق و عمل به آن مفاهيم، کم رنگ است )
موفق باشيد
-
- پست: 73
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۹ ق.ظ
- محل اقامت: اصفهان
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 8 بار
- تماس:
-
- پست: 2218
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3085 بار
- سپاسهای دریافتی: 5884 بار
- تماس:
[align=center]به نام خدا
سلام مجدد خدمت شما
سوره مبارکه مائده آيات سوم و 67 ام ، به ذکر واقعه غدير پرداخته اند .
براي آشنايي با ساير مدارک قرآني وحديثي توصيه مي شود به بخش امام شناسي مراجعه فرماييد و تاپيک هاي
مختلفي که در مورد امامت در قرآن و حديث وجود دارد را مطالعه نماييد .
اما در مورد اینکه آیا می شود قرآن را به آن کشورها برد ، بله مشکلی ندارد . اما اینکه مثلا از عربستان آورد اگر فقط متن قرآن باشد مشکلی ندارد
اما اگر ترجمه های فارسی که اخیرا وهابی ها زده اند باشد ، بخاطر غلط های فراوان اعتقادی و شبهه های نامربوط ، توصیه نمی شود اورده شود .
موفق باشید .
سلام مجدد خدمت شما
سوره مبارکه مائده آيات سوم و 67 ام ، به ذکر واقعه غدير پرداخته اند .
براي آشنايي با ساير مدارک قرآني وحديثي توصيه مي شود به بخش امام شناسي مراجعه فرماييد و تاپيک هاي
مختلفي که در مورد امامت در قرآن و حديث وجود دارد را مطالعه نماييد .
اما در مورد اینکه آیا می شود قرآن را به آن کشورها برد ، بله مشکلی ندارد . اما اینکه مثلا از عربستان آورد اگر فقط متن قرآن باشد مشکلی ندارد
اما اگر ترجمه های فارسی که اخیرا وهابی ها زده اند باشد ، بخاطر غلط های فراوان اعتقادی و شبهه های نامربوط ، توصیه نمی شود اورده شود .
موفق باشید .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 73
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۹ ق.ظ
- محل اقامت: اصفهان
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 8 بار
- تماس:
باز هم سلام ,
و باز هم سوال :
چرا قرآن معجزه است ؟ مگر در قرآن چه چيزي هست که در کتابهاي ديگر نيست ؟ مگر يک نويسنده , يک محقق يا يک دانشمند نميتواند کتابي مثل قرآن را بنويسد ؟
چند روز پيش محرم که بود با يک نفر هم صحبت شدم , بعد از مدتي که با هم صحبت کرديم ميگفت : اين قرآن را من هم ميتوانم بنويسم , يکي ديگه هم ميتواند بنويسد , هرکسي ميتواند بنويسد . يک کتاب علمي هم همه اينها را ميگويد , پس بايد نويسنده اش را پيغمبر دانست ؟ و ميگفت من فقط خدا را قبول دارم آنهم چون دارم نشانه هايش را ميبينم .
اين بود که ميخواستم بدانم روي چه حسابي ميگن قرآن معجزه هست ؟
با تشکر
_____________
سوال دوم :
چرا با اینکه ما فارسی زبان هستیم باید نماز و قرآن را عربی بخوانیم ؟ آیا فارسی خواندن جملات بهتر از عربی خواندن نیست ؟ انسان روزی پنج بار نماز میخواند . این طرز نماز خواندن یا قرآن خواندن به چه درد میخورد که نه معنی آنرا میفهمیم و نه هیچ چیز از آن . فقط تعدادی جمله های عربی را تکرار میکنیم . آیا ثواب اینکه انسان مثلا قران را به زبان خودش بخواند تا مفهوم آنرا واقعا درک کند بیشتر از آن نیست که مرتب جمله های عربی و جمله هایی را که معنی آنها را نمیداند را طوطی وار تکرار کند و هیچ از آن نفهمد ؟ مگر قرآن از کلمات تشکیل نشده است ؟ کلمات نیز همیشه برای این بکار میروند تا منظور و مطلبی را به شخصی بفهمانند . پس چرا ما قران و نماز و دعا را عربی میخوانیم حال آنکه هیچ از ان نمیفهمیم ؟ آیا این کار کوته فکری نیست ؟ آیا خداوند دستور داده که نماز را باید عربی بخوانیم ؟ کدام سوره ؟
باز هم تشکر
و باز هم سوال :
چرا قرآن معجزه است ؟ مگر در قرآن چه چيزي هست که در کتابهاي ديگر نيست ؟ مگر يک نويسنده , يک محقق يا يک دانشمند نميتواند کتابي مثل قرآن را بنويسد ؟
چند روز پيش محرم که بود با يک نفر هم صحبت شدم , بعد از مدتي که با هم صحبت کرديم ميگفت : اين قرآن را من هم ميتوانم بنويسم , يکي ديگه هم ميتواند بنويسد , هرکسي ميتواند بنويسد . يک کتاب علمي هم همه اينها را ميگويد , پس بايد نويسنده اش را پيغمبر دانست ؟ و ميگفت من فقط خدا را قبول دارم آنهم چون دارم نشانه هايش را ميبينم .
اين بود که ميخواستم بدانم روي چه حسابي ميگن قرآن معجزه هست ؟
با تشکر
_____________
سوال دوم :
چرا با اینکه ما فارسی زبان هستیم باید نماز و قرآن را عربی بخوانیم ؟ آیا فارسی خواندن جملات بهتر از عربی خواندن نیست ؟ انسان روزی پنج بار نماز میخواند . این طرز نماز خواندن یا قرآن خواندن به چه درد میخورد که نه معنی آنرا میفهمیم و نه هیچ چیز از آن . فقط تعدادی جمله های عربی را تکرار میکنیم . آیا ثواب اینکه انسان مثلا قران را به زبان خودش بخواند تا مفهوم آنرا واقعا درک کند بیشتر از آن نیست که مرتب جمله های عربی و جمله هایی را که معنی آنها را نمیداند را طوطی وار تکرار کند و هیچ از آن نفهمد ؟ مگر قرآن از کلمات تشکیل نشده است ؟ کلمات نیز همیشه برای این بکار میروند تا منظور و مطلبی را به شخصی بفهمانند . پس چرا ما قران و نماز و دعا را عربی میخوانیم حال آنکه هیچ از ان نمیفهمیم ؟ آیا این کار کوته فکری نیست ؟ آیا خداوند دستور داده که نماز را باید عربی بخوانیم ؟ کدام سوره ؟
باز هم تشکر
-
- پست: 2218
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3085 بار
- سپاسهای دریافتی: 5884 بار
- تماس:
[align=center]به نام خدا
سلام خدمت شما
می توانید پاسخ سوال اول خود را از تاپیک زیر مطالعه بفرمایید که مفصلا در مورد اعجاز قرآن بحث شده است :
« بررسی کامل مسئله اعجاز قرآن »
سلام خدمت شما
می توانید پاسخ سوال اول خود را از تاپیک زیر مطالعه بفرمایید که مفصلا در مورد اعجاز قرآن بحث شده است :
« بررسی کامل مسئله اعجاز قرآن »
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 509
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۳۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 747 بار
- سپاسهای دریافتی: 635 بار
با سلام خدمت شما دوست عزيز
ابتدا بايد خدمت شما چند نكته را توضيح بدهم :
اول اينكه خداوند هر پيامبري را به زبان قوم خودش مي فرستد :
و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه ليبين لهم .. . ( سوره ابراهيم / 4 )
خوب پس معلوم شد چرا قرآن عربي نازل شده و همينطور كه در ادامه آيه آمده علت اين امر تبيين و روشن شدن مطالب براي آن قوم بوده و اين مسلم است كه اگر
قرآن به زبان عربي نبود و پيامبر از ميان آن قوم و همزبان ايشان نبود هيچگاه اعراب جاهلي كلامش را نمي شنيدند تا چه رسد كه معاني را دريابند.
خوب الحمدلله خدا اين افتخار را نسيب ما نمود كه بي هيچ تعصب جاهلي نه تنها با عمق جان كلام خدا و پيامبرش را بشنويم بلكه معاني كلامش را دريابيم و در قيد
تعصبات قومي و زباني گرفتار نشويم و با آنكه زبان مادريمان قند پارسي بوده بزرگترين خدمات را به تدوين علوم ديني و كشف قواعد زبان عربي بنماييم براي نمونه از
ميان هزاران هزار دانشمند اين سرزمين سيبويه شيرازي بزرگترين عالم علم نحو (قواعد زبان عربي) و رضي الدين استر آبادي (نام قديم گرگان) صاحب كتب گران
سنگي چون شرح كافيه در نحو و شرح شافيه در صرف بايد نام برد و در علم حديث شيعه شيخ صدوق رازي (اهل ري) شيخ طوسي و . ..
و از بين لغت شناسان زبان عربي جوهري فارابي (صاحب كتاب صحاح اللغه) و راغب اصفهاني (صاحب مفردات)
در طب ابن سينا و زكرياي رازي در نجوم و منطق و فلسفه و كلام خواجه نصير طوسي .
اينها را براي چه گفتم ؟ تنها براي اين كه بدانيم اگر اين افراد تعصب قومي و زباني داشتند هيچگاه به اين جايگاه نمي رسيدند چرا كه تعصب انسان را نسبت به
واقعيات كور مي كند و ديگر شخص غير خود را نمي بيند و اين همان مشخصات انسانهاي جاهليت است چه پارس و چه عرب و . .
اينجاست كه انسان قدر كلام گوهر باري را كه حضرت صادق عليه السلام از جد بزرگوارش رسول خدا صلوات الله عليه و آله نقل كرده در مي يابد آنجا كه فرمود:
{20773} . . . عن ابي عبدالله(عليه السلام) قال قال رسول الله (صلي الله عليه و آله ) : من كان في قلبه حبة من خردل من عصبية بعثه الله مع اعراب الجاهلية.
حضرت صادق عليه السلام از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل فرمودند:
آنكس كه در قلبش به اندازه دانه خردلي از تعصب باشد خداوند او را با اعراب جاهلي برمي انگيزاند.
[align=left]وسايل الشيعه ج 15 ص371 باب تحريم التعصب علي غير الحق
حال بايد بدانيم كه همه چيز در قرآن نيامده همچون بسياري از جزئيات احكام مثل ركعات نماز و ... پس اگر چيزي از حقايق ديني را در قرآن نيافتيم نبايد منكرش
شويم اول بايد گفت كه در مورد نماز دستور آن به اين صورت آمده كه عربي خوانده شود
ثانيا وزني كه آيات دارند تاثير رواني بي بديلي دارد كه در ترجمه قابل انتقال نيست با كمي دقت وزن را در ميابيد.
ثالثا بسياري از الفاظي كه در ترجمه مي آيد معناي حقيقي كلمات را نمي رساند مثلا اگر به شما بگويند صراط كه در سوره حمد آمده يعني چي؟
شما مي گوييد :راه
بعد اگر به عربي بگوييد راه به عربي چه مي شود؟ مي گويد :سبيل
پس در صراط چيزي نهفته كه در سبيل نيست همينطور در بقيه كلمات رحيم را به معني مهربان ترجمه مي كنند با آنكه رحيم اسم مبالغه است و كسي است كه
گويي كاري جز مهرباني ندارد اگر چه اين نيز معناي دقيق آن نيست . و اين نكات مهم تنها با آموختن زبان عربي ممكن است بخاطر همين دستور به يادگيري زبان
عربي داده اند.
[7780] . . . عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ تَعَلَّمُوا الْعَرَبِيَّةَ فَإِنَّهَا كَلَامُ اللَّهِ الَّذِي كَلَّمَ بِهِ خَلْقَهُ (وَ نَطَقَ بِهِ لِلْمَاضِينَ) الْحَدِيث
[align=left]وسايل الشيعه ج 6 ص
از همه اينها كه بگذريم خود خواندن قرآن از روي كتاب شريف قرآن (مصحف)آثار بسياري دارد كه در وسايل الشيعه در بابي در جلد 6 آمده و آنكس كه قرآن را بخواند به
آن پاداشها مي رسد چه معاني را بداند و چه نداند (كه البته دانستن بهتر است اما خواندن خالي هم فوايدي دارد) و حتي ائمه عليهم السلام به بعضي از
اصحابشان با آنكه حافظ قرآن بودند مي فرمودند قرآن را از روي مصحف بخوانيد تا به آن پاداشها دست يابيد
چرا ؟ چون پاداشها فقط در مورد فهم و درك معاني نيست بلكه فراتر از آن است و در عين حال درك و تفكر در آيات هم آثار بزرگ ديگري دارد كه از بحث ما خارج است .
اميدوارم خداوند به همه ما توفيق درك كلام آسمانيش را عنايت بفرمايد.آمين
ابتدا بايد خدمت شما چند نكته را توضيح بدهم :
اول اينكه خداوند هر پيامبري را به زبان قوم خودش مي فرستد :
و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه ليبين لهم .. . ( سوره ابراهيم / 4 )
خوب پس معلوم شد چرا قرآن عربي نازل شده و همينطور كه در ادامه آيه آمده علت اين امر تبيين و روشن شدن مطالب براي آن قوم بوده و اين مسلم است كه اگر
قرآن به زبان عربي نبود و پيامبر از ميان آن قوم و همزبان ايشان نبود هيچگاه اعراب جاهلي كلامش را نمي شنيدند تا چه رسد كه معاني را دريابند.
خوب الحمدلله خدا اين افتخار را نسيب ما نمود كه بي هيچ تعصب جاهلي نه تنها با عمق جان كلام خدا و پيامبرش را بشنويم بلكه معاني كلامش را دريابيم و در قيد
تعصبات قومي و زباني گرفتار نشويم و با آنكه زبان مادريمان قند پارسي بوده بزرگترين خدمات را به تدوين علوم ديني و كشف قواعد زبان عربي بنماييم براي نمونه از
ميان هزاران هزار دانشمند اين سرزمين سيبويه شيرازي بزرگترين عالم علم نحو (قواعد زبان عربي) و رضي الدين استر آبادي (نام قديم گرگان) صاحب كتب گران
سنگي چون شرح كافيه در نحو و شرح شافيه در صرف بايد نام برد و در علم حديث شيعه شيخ صدوق رازي (اهل ري) شيخ طوسي و . ..
و از بين لغت شناسان زبان عربي جوهري فارابي (صاحب كتاب صحاح اللغه) و راغب اصفهاني (صاحب مفردات)
در طب ابن سينا و زكرياي رازي در نجوم و منطق و فلسفه و كلام خواجه نصير طوسي .
اينها را براي چه گفتم ؟ تنها براي اين كه بدانيم اگر اين افراد تعصب قومي و زباني داشتند هيچگاه به اين جايگاه نمي رسيدند چرا كه تعصب انسان را نسبت به
واقعيات كور مي كند و ديگر شخص غير خود را نمي بيند و اين همان مشخصات انسانهاي جاهليت است چه پارس و چه عرب و . .
اينجاست كه انسان قدر كلام گوهر باري را كه حضرت صادق عليه السلام از جد بزرگوارش رسول خدا صلوات الله عليه و آله نقل كرده در مي يابد آنجا كه فرمود:
{20773} . . . عن ابي عبدالله(عليه السلام) قال قال رسول الله (صلي الله عليه و آله ) : من كان في قلبه حبة من خردل من عصبية بعثه الله مع اعراب الجاهلية.
حضرت صادق عليه السلام از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل فرمودند:
آنكس كه در قلبش به اندازه دانه خردلي از تعصب باشد خداوند او را با اعراب جاهلي برمي انگيزاند.
[align=left]وسايل الشيعه ج 15 ص371 باب تحريم التعصب علي غير الحق
حال بايد بدانيم كه همه چيز در قرآن نيامده همچون بسياري از جزئيات احكام مثل ركعات نماز و ... پس اگر چيزي از حقايق ديني را در قرآن نيافتيم نبايد منكرش
شويم اول بايد گفت كه در مورد نماز دستور آن به اين صورت آمده كه عربي خوانده شود
ثانيا وزني كه آيات دارند تاثير رواني بي بديلي دارد كه در ترجمه قابل انتقال نيست با كمي دقت وزن را در ميابيد.
ثالثا بسياري از الفاظي كه در ترجمه مي آيد معناي حقيقي كلمات را نمي رساند مثلا اگر به شما بگويند صراط كه در سوره حمد آمده يعني چي؟
شما مي گوييد :راه
بعد اگر به عربي بگوييد راه به عربي چه مي شود؟ مي گويد :سبيل
پس در صراط چيزي نهفته كه در سبيل نيست همينطور در بقيه كلمات رحيم را به معني مهربان ترجمه مي كنند با آنكه رحيم اسم مبالغه است و كسي است كه
گويي كاري جز مهرباني ندارد اگر چه اين نيز معناي دقيق آن نيست . و اين نكات مهم تنها با آموختن زبان عربي ممكن است بخاطر همين دستور به يادگيري زبان
عربي داده اند.
[7780] . . . عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ تَعَلَّمُوا الْعَرَبِيَّةَ فَإِنَّهَا كَلَامُ اللَّهِ الَّذِي كَلَّمَ بِهِ خَلْقَهُ (وَ نَطَقَ بِهِ لِلْمَاضِينَ) الْحَدِيث
[align=left]وسايل الشيعه ج 6 ص
از همه اينها كه بگذريم خود خواندن قرآن از روي كتاب شريف قرآن (مصحف)آثار بسياري دارد كه در وسايل الشيعه در بابي در جلد 6 آمده و آنكس كه قرآن را بخواند به
آن پاداشها مي رسد چه معاني را بداند و چه نداند (كه البته دانستن بهتر است اما خواندن خالي هم فوايدي دارد) و حتي ائمه عليهم السلام به بعضي از
اصحابشان با آنكه حافظ قرآن بودند مي فرمودند قرآن را از روي مصحف بخوانيد تا به آن پاداشها دست يابيد
چرا ؟ چون پاداشها فقط در مورد فهم و درك معاني نيست بلكه فراتر از آن است و در عين حال درك و تفكر در آيات هم آثار بزرگ ديگري دارد كه از بحث ما خارج است .
اميدوارم خداوند به همه ما توفيق درك كلام آسمانيش را عنايت بفرمايد.آمين
فَمَنْ اتبَعَ هُدايَ فَلايَضِلُ وَ لا يَشقَي( طه/123)
-
- پست: 73
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۹ ق.ظ
- محل اقامت: اصفهان
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 8 بار
- تماس:
سوال ديگه اينکه چرا در قرآن در مورد موضوع به اين مهمي يعني غدير خم و جانشيني حضرت علي (ع) اينقدر کم بحث شده ؟ ( البته ميدانم که اگر هم زياد بحث ميشد باز هم عده اي گوش شنوا نداشتند , همانطور که قرآن به دفعات انسان را به احترام به والدين امر نموده ولي غالبا اطاعت نميشود ) . ولي ميخواهم جواب شما را بدانم .
* خدايا چنان کن سرانجام کار *** تو خشنود باشي و ما رستگار *
-
- پست: 2218
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3085 بار
- سپاسهای دریافتی: 5884 بار
- تماس:
[align=center]به نام خدا
با سلام و احترام ؛
چون این بحث قبلا به طور مفصل در چند تاپیک بررسی و پاسخ داده شده است ، توصیه می شود لینک های زیر را مطالعه فرمایید :
غدیر در قرآن
امامت در قرآن
آیات امامت ( تنها همین پست )
موفق باشید
با سلام و احترام ؛
چون این بحث قبلا به طور مفصل در چند تاپیک بررسی و پاسخ داده شده است ، توصیه می شود لینک های زیر را مطالعه فرمایید :
غدیر در قرآن
امامت در قرآن
آیات امامت ( تنها همین پست )
موفق باشید
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 73
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۹ ق.ظ
- محل اقامت: اصفهان
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 8 بار
- تماس:
با سلام مجدد , در جايي خواندم که نوشته بود :
<< به روايت ابن نديم دوازده سوره كه عبارتند از: سورههاى عنكبوت، لقمان، دخان، ذاريات، طور، قمر، تحريم، سئل سائل، مزمل، مدثر، بلد و عصردر قرآن ابی ابن کعب وجود نداشته است البته در کتاب الاتقان از هفت سوره ديگر ياد می شود که در قرآن های امروزی وجود نداشته است
اما دو سوره در قرآن ابی ابن کعب وجود داشته که در قرآن های امروزی وجود ندارد آن دو سوره «خلع» و «حفد»هستند که به ترتيب سوره های 90 و 92 در اين قرآن می باشند
سوره «خلع»:
بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم انا نستعينك ونستغفرك. ونثني عليك ولانكفرك. ونخلع ونترك من يفجرك;
به نام خداوند بخشنده مهربان. خدايا! فقط از تو يارى و آمرزش مىخواهيم. تو را سپاس مىگوييم و بر تو كفر نمىورزيم. و كسانى را كه گناه كنند رد نموده و ترك مىكنيم.
سوره «حفد»:
بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم اياك نعبد. ولك نصلي ونسجد. واليك نسعى ونحفد. نخشى عذابك. ونرجو رحمتك. ان عذابك بالكفار ملحق;
بهنام خداوند بخشنده مهربان. خدايا! فقط تو را مىپرستيم. و فقط براى تو نماز مىخوانيم و به سجده مىرويم. و تنها به سوى تو قدم برداشته و مىشتابيم. از عذابت مىترسيم. و به رحمتت اميدواريم. قطعا عذاب تو بهكافران خواهد رسيد. >>
حالا سوال من اين است که مگر خداوند نميفرمايد که من خودم از قرآن محافظت ميکنم و اجازه انحراف در آن را نميدهم ؟ پس چطور طبق نوشته بالا چندين قرآن نوشته شده است که هر کدام از نظر تعدادي از سوره ها با همديگر متفاوتند ؟
<< به روايت ابن نديم دوازده سوره كه عبارتند از: سورههاى عنكبوت، لقمان، دخان، ذاريات، طور، قمر، تحريم، سئل سائل، مزمل، مدثر، بلد و عصردر قرآن ابی ابن کعب وجود نداشته است البته در کتاب الاتقان از هفت سوره ديگر ياد می شود که در قرآن های امروزی وجود نداشته است
اما دو سوره در قرآن ابی ابن کعب وجود داشته که در قرآن های امروزی وجود ندارد آن دو سوره «خلع» و «حفد»هستند که به ترتيب سوره های 90 و 92 در اين قرآن می باشند
سوره «خلع»:
بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم انا نستعينك ونستغفرك. ونثني عليك ولانكفرك. ونخلع ونترك من يفجرك;
به نام خداوند بخشنده مهربان. خدايا! فقط از تو يارى و آمرزش مىخواهيم. تو را سپاس مىگوييم و بر تو كفر نمىورزيم. و كسانى را كه گناه كنند رد نموده و ترك مىكنيم.
سوره «حفد»:
بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم اياك نعبد. ولك نصلي ونسجد. واليك نسعى ونحفد. نخشى عذابك. ونرجو رحمتك. ان عذابك بالكفار ملحق;
بهنام خداوند بخشنده مهربان. خدايا! فقط تو را مىپرستيم. و فقط براى تو نماز مىخوانيم و به سجده مىرويم. و تنها به سوى تو قدم برداشته و مىشتابيم. از عذابت مىترسيم. و به رحمتت اميدواريم. قطعا عذاب تو بهكافران خواهد رسيد. >>
حالا سوال من اين است که مگر خداوند نميفرمايد که من خودم از قرآن محافظت ميکنم و اجازه انحراف در آن را نميدهم ؟ پس چطور طبق نوشته بالا چندين قرآن نوشته شده است که هر کدام از نظر تعدادي از سوره ها با همديگر متفاوتند ؟
* خدايا چنان کن سرانجام کار *** تو خشنود باشي و ما رستگار *