[FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] و تحقیق درمورد عدالت ، بخصوص از نظر اسلام ، نیاز به اطلاعات وسیعی از قرآن ، روش پیامبر و نیز مشی امام علی(ع) در حکومتشان دارد که من بدلیل آشنا نبودن به زبان عربی و یا محدودیت اطلاعات تاریخی و حتی زمان کم ، نتوانستم در حد لازم ، حق مطلب را ادا کنم ، اما امیدوارم از مطلب نتیجه لازم را بگیرم . [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] که همگان میدانیم ، عدالت یکی از مهمترین دستوراتیست ، که خداوند به بشر داده ، [FONT=Tahoma,sans-serif]آنجا که می فرماید : [FONT=Tahoma,sans-serif]<< [FONT=Tahoma,sans-serif]إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ [FONT=Tahoma,sans-serif] >> [SUP]1[/SUP]
[FONT=Tahoma,sans-serif]واجرای عدالت و پرهیز از ظلم را ، از راه های رسیدن به تقوای الهی میداند ،
[FONT=Tahoma,sans-serif]آنجا که خداوند می فرماید : [FONT=Tahoma,sans-serif]<< اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى >> [SUP]2[/SUP]
[FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] اجرای عدالت ، اختصاص به شخص خاصی ندارد ، ولی قطعا برای مسئولین بسیار مهم تر بوده ، چرا که اگر کوچکترین ظلمی به زیر دستان خود بکنند ، بشدت مورد مواخذه ی خداوند واقع خواهند شد .
برای این منظور ، لازم است که موارد ظلم و بی عدالتی را بشناسیم و مواظب باشیم که دچار آنها نشویم .
[FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] مرجع [FONT=Tahoma,sans-serif] ، برای فهم بهتر روشهای عدالت ورزی ، مطالعه روش امام علی (ع) در حکومت 5 ساله ی ایشان است و بهترین منبع موجود ، نهج البلاغه ی امام می باشد. [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] در یکی از خطبه های خود ، دو مورد از روشهای پایمال کردن حق زیر دستان را چنین مطرح می کنند:
[FONT=Tahoma,sans-serif]1- [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] یا به قول امروزی ها رانت خواری بدلیل نسبت فامیلی با حاکم
[FONT=Tahoma,sans-serif]امام [FONT=Tahoma,sans-serif]، موردی را که در حکومت خودشان اتفاق افتاده ، اینگونه ، بیان می کنند : [FONT=Tahoma,sans-serif]<<و َاللهِ لَقَدْ رَأَيْتُ عَقِيلاً وَقَدْ أمْلَقَ حَتَّي اسْتَمَاحَنِي مِنْ بُرِّکُمْ صَاعاً، وَرَأَيْتُ صِبْيَانَهُ شُعْثَ الشُّعُورِ، غُبْرَ الْأَلْوَانِ، مِنْ فَقْرِهِمْ، کَأَنَّمَا سُوِّدَتْ وُجُوهُهُمْ بِالْعِظْلِمِ، وَعَاوَدَنِي مُؤَکِّداً، وَکَرَّرَ عَلَيَّ الْقَوْلَ مُرَدِّداً>> [SUP]3[/SUP] [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] برادر بزرگترم که نابینا و فقیر بود را دید م که آمده بود و درخواست سهم بیشتری از بیت المال می کرد و من برای اینکه به او بفهمانم عمل به این درخواست چگونه خشم خدا را بر می انگیزد ، تکه آهن داغی را به او نزدیک کردم و او نالید و اعتراض کرد . [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif]به او گفتم ای عقیل :
[FONT=Tahoma,sans-serif]<< يَا عَقِيلُ! أَتَئِنُّ مِنْ حَدِيدَةٍ أَحْمَاهَا إِنْسَانُهَا لِلَعِبِهِ، وَتَجُرُّنِي إِلَي نَارٍ سَجَرَهَا جَبَّارُهَا لِغَضَبِهِ! أَتَئِنُّ مِنَ الْأَذَي وَلاَ أَئِنُّ مِنْ لَظيً ؟!>> [SUP]4[/SUP]
[FONT=Tahoma,sans-serif]تو [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] چنین آهنی مینالی ، اما چگونه انتظار داری که من از آتش خشم الهی در آخرت نالان و نگران نباشم؟
[FONT=Tahoma,sans-serif]و به هرحال امام تن به چنین ظلمی به دیگران نداد .
[FONT=Tahoma,sans-serif]2- [FONT=Tahoma,sans-serif]رشوه دادن در قالب هدیه
[FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] ، مورد دیگری را که برای ایشان اتفاق افتاده ، اینگونه بیان می کنند :
[FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] شخصی که ظاهرا اشعث بن قیس بوده ، بسته ای را به عنوان هدیه برای امام می آورد که امام متوجه نیت پلید او می شوند ؛ چرا که قصد اشعث ، رشوه دادن بوده ولی امام نه تنها نمی پذیرند بلکه او را به شدت از خودش می راند و فریاد می کنند که:
[FONT=Tahoma,sans-serif]<< َقُلْتُ: أَصِلَةٌ، أَمْ زَکَاةٌ، أَمْ صَدَقَةٌ؟ فَذلِکَ مُحَرَّمٌ عَلَيْنَا أَهْلَ الْبَيْتِ! فَقَالَ: لاَ ذَا وَلاَ ذَاکَ، وَلکِنَّهَا هَدِيَّةٌ. فَقُلْتُ: هَبِلَتْکَ الْهَبُولُ ! أَعَنْ دِينِ اللهِ أَتَيْتَنِي لِتَخْدَعَنِي؟ أَمُخْتَبِطٌ أَنْتَ أَمْ ذُوجِنَّة، أَمْ تَهْجُرُ ؟>> [SUP]5[/SUP] [FONT=Tahoma,sans-serif]آیا از [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] وارد شدی که مرا بفریبی؟
[FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] در ادامه ی این خطبه ، دلیلی که باعث می شود ، بشر خواهان ظلم بشود و یا حاکم ظالمانه رفتار کند را ، دنیا دوستی و نفس پرستی معرفی می کنند و سپس هشدار می دهند که:
[FONT=Tahoma,sans-serif]آیا [FONT=Tahoma,sans-serif] می کنید که این دنیا و جسم شما ابدیست و با به بدست آوردن ثروت و مقام از راه ظلم به دیگران ، می توانید برای همیشه از آنها بهره ببرید؟
[FONT=Tahoma,sans-serif]بخدا [FONT=Tahoma,sans-serif] چنین نیست چرا که :
[FONT=Tahoma,sans-serif]<< الدنيا دار ممر لا دار مقر >> [SUP]6[/SUP]
[FONT=Tahoma,sans-serif]سپس [FONT=Tahoma,sans-serif]، ایشان به بیان حسا سیت خود در اجرای عدالت می پردازند و می فرمایند :
[FONT=Tahoma,sans-serif]<< وَاللهِ لَوْ أُعْطِيتُ الْأَقَالِيمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلاَکِهَا، عَلَي أَنْ أَعْصِيَ اللهَ فِي نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جِلْبَ شَعِيرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ، وَإِنَّ دُنْيَاکُمْ عِنْدِي لَأَهْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ فِي فَمِ جَرَادَةٍ تَقْضَمُهَا >> [SUP]7[/SUP]
[FONT=Tahoma,sans-serif]این [FONT=Tahoma,sans-serif] شما و حکومت در آن ، برای من از برگ جویده شده ای در دهان ملخ بی ارزش تر بوده ، به طوری که اگر شبها مجبور شوم بر روی خار های بیابان به سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم ، هرگز حاضر نخواهم شدپوست جویی را از دهان مورچه ای بگیرم ، چه رسد به آنکه بخواهم بر بنده ای از بندگان خداوند ظلم کنم و خشم خدا را بخرم .
[FONT=Tahoma,sans-serif]و [FONT=Tahoma,sans-serif]شدت عدالت [FONT=Tahoma,sans-serif] امام بود که جورج جرداق مسیحی درکتاب<<علی صدای عدالت انسانی >> خود نوشت :
[FONT=Tahoma,sans-serif]علی بخاطر حساسیت شدیدی که در اجرای عدالت داشت کشته شد [FONT=Tahoma,sans-serif].
[FONT=Tahoma,sans-serif]نتیجه :
[FONT=Tahoma,sans-serif]نتیجه [FONT=Tahoma,sans-serif] که ما از این خطبه ی زیبای امام علی(ع) میگیریم را می توان به دو بخش تقسیم کرد :
[FONT=Tahoma,sans-serif]1-
[FONT=Tahoma,sans-serif]با مطالعه و آشنایی به دستورات خداوند و روشهای امام علی (ع) یاد می گیریم که در هر مرحله از زندگیمان و در برخورد با دیگران ، از جاده ی حق و عدالت خارج نشده و این وظیفه ی الهی ماست که نه به کسی ظلم کنیم و نه زیر بار ظلم کسی برویم .
[FONT=Tahoma,sans-serif]2-
[FONT=Tahoma,sans-serif]عدالت [FONT=Tahoma,sans-serif] قطعا باعث خشنودی خداوند خواهد شد ، هرچند ممکن است مجبور شویم از یکسری امکاناتی دست بکشیم که می توانیم آنها را با ظلم به دست آوریم اما در عوض خداوند وعده ی بهشت ابدی را به ما داده که خود می فرماید:
[FONT=Tahoma,sans-serif]
<< وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى>> [SUP]8[/SUP]
[FONT=Tahoma,sans-serif]آخرت بهتر و پایدارتر است . [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif]
[FONT=Tahoma,sans-serif]زیرنویسها : [FONT=Tahoma,sans-serif]
[FONT=Tahoma,sans-serif]1-
[FONT=Tahoma,sans-serif]سوره ی نحل آیه ی
[FONT=Tahoma,sans-serif]2-
[FONT=Tahoma,sans-serif]سوره ی مائده آیه ی
[FONT=Tahoma,sans-serif]3-
[FONT=Tahoma,sans-serif]خطبه ی [FONT=Tahoma,sans-serif] ( نهج البلاغه دشتی )
[FONT=Tahoma,sans-serif]4-
[FONT=Tahoma,sans-serif]
[FONT=Tahoma,sans-serif]5-
[FONT=Tahoma,sans-serif]
[FONT=Tahoma,sans-serif]6-
[FONT=Tahoma,sans-serif]نهج البلاغه ، حکمت
[FONT=Tahoma,sans-serif]7-
[FONT=Tahoma,sans-serif]خطبه ی [FONT=Tahoma,sans-serif] ( نهج البلاغه دشتی )
[FONT=Tahoma,sans-serif]8-
[FONT=Tahoma,sans-serif]سوره ی اعلی آیه ی [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif]احسان صالحی ، دوم راهنمایی ، نفر اول مسابقات نهج البلاغه مدارس در سطح استان اصفهان – فروردین 1392< [FONT=Tahoma,sans-serif][External Link Removed for Guests]
عدالت و اهمیت آن از دیدگاه امام علی(ع)
در اين بخش ميتوانيد به بحث پيرامون مسائل عدل بپردازيد.
مدیر انجمن: شورای نظارت
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها