پرستش خدا یعنی چی ؟؟؟؟

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: پرستش خدا یعنی چی ؟؟؟؟

پست توسط amoonaser »

MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:
ظاهراً فرمانبداریِ فرشتگان از خداوند از این نوع هست . فرشتگان فقط خلق شده اند تا فرمانبردار خداوند باشند .



بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

در " کامل الزیارات " باب 20 چنین آمده است :

الباب العشرون علم الملائكة بقتل الحسين ع‏
1 حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقُرَشِيُّ الرَّزَّازُ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي خَالِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ قَالَ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ سَعْدَانَ الْحَنَّاطُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ شُعَيْبٍ الْمِيثَمِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع لَمَّا وُلِدَ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَبْرَئِيلَ ع أَنْ يَهْبِطَ فِي أَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فَيُهَنِّئَ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ جَبْرَئِيلَ ع قَالَ وَ كَانَ مَهْبِطُ جَبْرَئِيلَ ع عَلَى جَزِيرَةٍ فِي الْبَحْرِ فِيهَا مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ فُطْرُسُ كَانَ مِنَ الْحَمَلَةِ فَبُعِثَ فِي شَيْ‏ءٍ فَأَبْطَأَ فِيهِ فَكُسِرَ جَنَاحُهُ وَ أُلْقِيَ فِي تِلْكَ الْجَزِيرَةِ يَعْبُدُ اللَّهَ فِيهَا سِتَّمِائَةِ عَامٍ حَتَّى وُلِدَ الْحُسَيْنُ ع فَقَالَ الْمَلَكُ لِجَبْرَئِيلَ ع أَيْنَ تُرِيدُ- قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَنْعَمَ عَلَى مُحَمَّدٍ ص بِنِعْمَةٍ فَبُعِثْتُ أُهَنِّئُهُ مِنَ اللَّهِ وَ مِنِّي فَقَالَ يَا جَبْرَئِيلُ احْمِلْنِي مَعَكَ لَعَلَّ مُحَمَّداً ص يَدْعُو اللَّهَ لِي قَالَ فَحَمَلَهُ فَلَمَّا دَخَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ هَنَّأَهُ مِنَ اللَّهِ وَ هَنَّأَهُ مِنْهُ وَ أَخْبَرَهُ بِحَالِ فُطْرُسَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا جَبْرَئِيلُ أَدْخِلْهُ فَلَمَّا أَدْخَلَهُ أَخْبَرَ فُطْرُسُ النَّبِيَّ ص بِحَالِهِ فَدَعَا لَهُ النَّبِيُّ ص وَ قَالَ لَهُ تَمَسَّحْ بِهَذَا الْمَوْلُودِ وَ عُدْ إِلَى مَكَانِكَ قَالَ فَتَمَسَّحَ فُطْرُسُ بِالْحُسَيْنِ ع وَ ارْتَفَعَ وَ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص أَمَا إِنَّ أُمَّتَكَ سَتَقْتُلُهُ- وَ لَهُ عَلَيَّ مُكَافَاةُ أَنْ لَا يَزُورَهُ زَائِرٌ إِلَّا بَلَّغْتُهُ عَنْهُ وَ لَا يُسَلِّمَ عَلَيْهِ مُسَلِّمٌ إِلَّا بَلَّغْتُهُ سَلَامَهُ وَ لَا يُصَلِّيَ عَلَيْهِ مُصَلٍّ إِلَّا بَلَّغْتُهُ عَلَيْهِ صَلَاتَهُ قَالَ ثُمَّ ارْتَفَع‏


باب بيستم آگاهى فرشتگان از شهادت حضرت حسين بن على عليهما السّلام‏

محمّد بن جعفر قريشى رزّاز كوفى مى‏گويد:
از دائى‏ام محمّد بن الحسين بن ابى الخطّاب گفت:
موسى بن سعدان حنّاط از عبد اللَّه بن قاسم حضرمى، از ابراهيم بن شعيب ميثمى نقل كرد كه گفت:
شنيدم امام صادق عليه السّلام فرمودند:
هنگامى كه حسين بن على عليهما السّلام متولّد شدند حق تعالى به جبرئيل امر فرمود كه در ضمن هزار فرشته ديگر به زمين فرود آيد و از طرف خدا و خودش به رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم تهنيت بگويد.
حضرت فرمودند:
محل فرود آمدن جبرئيل جزيره‏اى بود در ميان دريائى و در آن جزيره فرشته‏اى مى‏زيست بنام [HIGHLIGHT=#ffff00]  كه از جمله عرش محسوب مى‏شد و [HIGHLIGHT=#ffff00]حق تعالى او را بر انجام كارى مبعوث نمود و چون وى در بجا آوردن آن سستى نمود بالش شكسته   و او در آن جزيره افتاد و مدت ششصد سال خداوند را عبادت مى‏كرد تا حضرت حسين بن على عليهما السّلام متولد شدند
به هر صورت فطرس به‏ جبرئيل عرضه داشت:

اراده كجا دارى؟
جبرئيل فرمود: خداوند متعال بر حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نعمتى عنايت فرموده و من را براى گفتن تهنيت از جانب خودش و خودم به نزد آن جناب فرستاده اكنون محضر مبارك آن حضرت مى‏روم.
فطرس عرضه داشت: اى جبرئيل من را با خودت ببر شايد حضرت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم براى من دعاء فرمايد.
حضرت فرمودند:
جبرئيل فطرس را با خود برد و هنگامى كه به مكان رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم رسيد فطرس را بيرون گذارد و خودش محضر مبارك آن جناب مشرّف گرديد و از ناحيه خدا و خود به حضرتش تهنيت گفت و سپس حال فطرس را گزارش داد.
حضرت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: اى جبرئيل او را داخل كن.

جبرئيل او را داخل نمود و وى حال خود را براى آن جناب بازگو نمود.
پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم برايش دعاء نموده و فرمودند:
بال شكسته خودت را به اين مولود بكش و به جاى خودت برگردد.

حضرت فرمودند:
فطرس بال شكسته‏اش را به حضرت امام حسين عليه السّلام كشيد و سالم شد و به هوا پرواز كرد و گفت: اى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: اين حتمى است كه امّت شما عنقريب اين مولود را خواهند كشت و در مقابل حقّى كه اين مولود بر من دارد ملتزم هستم هر زائرى كه او را زيارت كند، زيارتش را به آن حضرت رسانده و هر سلام‏كننده‏اى كه به حضرتش سلام كند، سلامش را به محضرش ابلاغ نموده و هر كسى كه به جنابش تهنيت گويد آن را به حضورش عرضه نمايم اين بگفت و به آسمان پرواز كرد.



در " بصائر الدرجات " ص 88 دقیقا آن امری که فطرس از آن امتناع کرد در مقابل خداوند ، بیان شده است .

ِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَرَضَ وَلَايَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَبِلَهَا الْمَلَائِكَةُ وَ أَبَاهَا مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ فُطْرُسُ فَكَسَرَ اللَّهُ جَنَاحَهُ فَلَمَّا وُلِدَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع بَعَثَ اللَّهُ جَبْرَئِيلَ فِي سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ إِلَى مُحَمَّدٍ ص يُهَنِّئُهُمْ بِوِلَادَتِهِ فَمَرَّ بِفُطْرُسَ فَقَالَ لَهُ فُطْرُسُ يَا جَبْرَئِيلُ إِلَى أَيْنَ تَذْهَبُ قَالَ بَعَثَنِيَ اللَّهُ إِلَى مُحَمَّدٍ ص أُهَنِّئُهُمْ بِمَوْلُودٍ وُلِدَ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فَقَالَ لَهُ فُطْرُسُ احْمِلْنِي مَعَكَ وَ سَلْ مُحَمَّداً يَدْعُو لِي فَقَالَ لَهُ جَبْرَئِيلُ ارْكَبْ جَنَاحِي فَرَكِبَ جَنَاحَهُ فَأَتَى مُحَمَّداً فَدَخَلَ عَلَيْهِ وَ هَنَّأَهُ فَقَالَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ فُطْرُسَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ أُخُوَّةٌ وَ سَأَلَنِي أَنْ أَسْأَلَكَ أَنْ تَدْعُوَ اللَّهَ لَهُ أَنْ يَرُدَّ عَلَيْهِ جَنَاحَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِفُطْرُسَ أَ تَفْعَلُ قَالَ نَعَمْ فَعَرَضَ عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَلَايَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَبِلَهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص شَأْنَكَ بِالْمَهْدِ فَتَمَسَّحْ بِهِ وَ تَمَرَّغْ فِيهِ قَالَ فَمَضَى فُطْرُسُ إِلَى مَهْدِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَدْعُو لَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَنَظَرْتُ إِلَى رِيشِهِ وَ إِنَّهُ لَيَطْلُعُ وَ يَجْرِي مِنْهُ الدَّمُ وَ يَطُولُ حَتَّى لَحِقَ بِجَنَاحِهِ الْآخَرِ وَ عُرِجَ مَعَ جَبْرَئِيلَ إِلَى السَّمَاءِ وَ صَارَ إِلَى مَوْضِعِهِ‏

[COLOR=#0070c0] از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرد كه فرمود [HIGHLIGHT=#ffff00]خداوند ولايت امير المؤمنين عليه السّلام را بر ملائكه عرضه داشت پذيرفتند بجز ملكى بنام فطرس. خداوند پر و بال او را   وقتى حسين بن على عليه السّلام متولد شد خداوند جبرئيل را با هفتاد هزار فرشته براى تهنيت پيامبر اكرم از جهت ولادت حضرت حسين فرستاد جبرئيل از فطرس گذشت. فطرس باو گفت: كجا ميروى؟

جواب داد خدا مرا بسوى محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرستاده تا تهنيت بگويم باو در مورد مولودى كه برايش اين شب متولد شده.
فطرس گفت: مرا هم با خود ببر و از آن جناب بخواه برايم دعا كند

جبرئيل گفت: سوار بالم بشو سوار بال او شد و خدمت حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم رسيد و ايشان را تهنيت گفت و عرض كرد يا رسول اللَّه بين من و فطرس برادرى است و از من درخواست كرده از شما بخواهم برايش دعا كنيد بال و پرش برگردد.
پيامبر اكرم بفطرس فرمود: مى‏پذيرى؟ عرض كرد آرى پيامبر اكرم باو ولايت امير المؤمنين را عرضه داشت پذيرفت. فرمود: اينك پناه بگهواره ببر خود را بگهواره حسين بمال و بآن تبرك بجو.
فطرس بجانب گهواره حضرت حسين عليه السّلام رفت پيامبر نيز برايش دعا ميكرد پيامبر اكرم فرمود: ميديدم كه بال و پرش ميرويد و از آن خون جارى بود بزرگ شد تا چسبيد به بال ديگرش و عروج كرد با جبرئيل تا آسمان و بمحل خود برگشت‏


  به همین راحتی نمی توان در مورد آیات سخن گفت ، مگر اینکه کلام معصوم علیه السلام لحاظ شود !

یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

Re: پرستش خدا یعنی چی ؟؟؟؟

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام آقا عمو ناصر
ممنون از مطالبی که نوشتین . دستتون سلامت .
سوالی پیش اومد برای بنده ی مخلص :

پس فرشتگان معصوم نیستند وقدرت و توانائیِ سرپیچی از دستورات خداوند رو دارند ؟
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: آیافرشته عصیان وگناه میکند؟

پست توسط sh.ahmad »

سلام علیکم چون جناب فاضل عموناصر پاسخ ندادندبنده نکاتی راعرض میکنم.
نوشتید"سوالی پیش اومد برای بنده ی مخلص :پس فرشتگان معصوم نیستند وقدرت و توانائیِ سرپیچی از دستورات خداوند رو دارند"
پاسخ:1-فرشتگان معصوم هستندوفرمانهای الهی رااطاعت میکنند.
قرآن درباره آنها میفرماید"لایعصون ا...ماامرهم ویفعلون ما یؤمرون"نافرمانی نمیکنندپروردگاررادرآنچه أمرکرده آنان را وانجام میدهندآنچه (بدان ) أمرمیشوند.
2- دوروایت فوق ازنظرسندمعتبر نبوده و ضعیف هستند وازنظرمتن نیزصحیح نیستند.
3-اماروایت اول یکی ازراویان آن "عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ الْحَضْرَمِيِّ" است نجاشی عالم بزرگ شیعه درباره اوفرموده
"کذاب غال یروی عن الغلاة لاخیرفیه ولایعتمد بروایته"بسیاردروغگو و غالی بوده وروایت میکرده ازغالیان وغلوکنندگان نیست دراو هیچ خیری واعتمادی به روایت او نیست. وبرخی دیگرازراویان این روایت نیزتوثیق وتایید نشده اند.
4-اماروایت دوم دوراوی آن =محمدبن المعروف بغزال و الازهرالبطیخی هیچیک توثیق نگردیده وتاییدنشده اند.
5-متن این دوروایت برخلاف قرآن کریم است زیرا میگویدفطرس فرشته عصیان ونافرمانی کرد پروردگاررا،
درحالیکه قرآن درباره فرشته هامیگوید:
"نافرمانی نمیکنندپروردگاررادرآنچه أمرکرده آنان را وانجام میدهندآنچه أمرمیشوند".
نتیجه: فرشته ها گناه نمیکنند،ودوروایت فوق ازنظرسندضعیف وبی اعتباربوده وازنظرمتن نیزصحیح ودرست نمی باشند.
موفق باشیدوالسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: پرستش خدا یعنی چی ؟؟؟؟

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

متاسفانه باز هم روایات اهل بیت علیهم السلام به بهانه ضعف سند طرح می شوند !!!

گروهی از علما نیز فقط به بهانه ضعف سند ، این روایت را رد نکردند .... بلکه در متن روایت دقیق شده و مطالبی را بیان نمودند .

بحث سندی صرف در مورد این روایت کردن کار کامل و تام نیست بلکه معیار تصحیح روایات در نزد علمای خلف شیعه با علمای سلف شیعه ( بعد از مرحوم علامه ) کمی فرق دارد ....

**** روایت فطرس را اکثریت علمای شیعه نقل کرده اند تا جایی که در مستطرفات ابن سرائر ( مستطرف از جامع بزنطی ) چنین آمده است : و ذکره غیر واحد من اصحابنا ....

**** سید هاشم بحرانی در " مدینه المعاجز " در مورد این روایت می گوید : و حدیث فطرس متکرر فی الکتب ...

**** در دعای سوم شعبان نیز به این امر ( جریان فطرس ) اشاره شده است ....


**** علامه وحید بهبهبانی در " تعلیقه علی منهج المقال " ص 312 می گویند :

و حکایه فطرس مشهوره مقبوله
داستان فطرس ، داستانی مشهور و مورد قبول می باشد .


**** شیخ محمد باقر کجوری در " الخصائص الفاطمیه " می گوید : و قصه فطرس مشهوره ...



**** آیت الله العظمی شاهرودی در مورد این داستان چنین می گویند :



[url][External Link Removed for Guests]الفطرس[/url]

الفطرس
سؤال 87 : كيف نستطيع أن نوفق بين رواية الملك فطرس الذي عفى الله عنه ببركة مولد الإمام الحسين(عليه السلام) وبين صريح القرآن الكريم بأن الملائكة لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون (1)؟

الجواب : [HIGHLIGHT=#ffff00]الرواية لا اعتبار بها من حيث السند ولكن نقلها الصدوق وابن قولويه ، ولذا قد يطمئن بها   في الرواية أن الملك عصى الله تعالى وإنّما تلكأ(2) في امتثال الأمر وتأخر ، فعاقبه الله تعالى ويقوى في النظر أنه كان من قبيل ترك الأولى فابتلى بالطرد والعقوبة لكن ارتفع عنه ذلك ببركة الإمام الحسين(عليه السلام) وتمكن من السير في مراحل الكمال ويكون قضيته نظير قضية آدم (عليه السلام) حيث ترك الأولى وأكل من الشجرة وكان نتيجة ذلك هو الهبوط إلى الأرض ولكن بعد ما توسل بالخمسة الطيبة تاب الله عليه .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ) التحريم : 6
2 ) في جامع البزنطي عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال : إن فطرس ملك كان يطوف بالعرش فتلكّأ في شىء من أمر الله تعالى فقص جناحه . . . .


--------------------------------------------------------------------------------

سؤال 88 : ما هو رأيكم في قضية فطرس الملك مع الإمام الحسين(عليه السلام)الفائق الشهرة؟


الجواب : المستفاد من الروايات ثبوت هذه القضية وأمثالها ويكفي في ذلك اشتهارها عند العلماء والمورّخين وعامة الناس حتى غنّت به الشعراء فقال الشاعر مخاطباً الإمام الحسين (عليه السلام) :
لمهدك آيات ظهرن لفطرس *** وآية عيسى أن تكلم في المهد
فان فاق في اُمّ فانت ابن فاطم *** وان فاق في مهد فانت ابوالمهدي
[HIGHLIGHT=#ffff00]وليس هناك مانع عقلي أو شرعي من الالتزام بوقوع مثل ذلك إذ قد يصير الملك مغضوباً أو يفقد مقامه ومنزلته بسبب ترك ما هو الأولى كما هو الحال بالنسبة لبعض الأنبياء،   تعالى (وعصى آدم ربّه فغوى)(1) مع أن آدم (عليه السلام) لم يرتكب الذنب والمعصية وإنما ترك الأولى فابتلي بالخروج من الجنة والهبوط إلى دار الدنيا. ثمّ إن بركات سيدالشهداء (عليه السلام)كثيرة وفوق حدّ الإحصاء فلا عجب في العفو عن ملك خاطىء بشفاعته كيف وهو الشفيع يوم القيامة لاُمّة جدّه وشيعته ومحبّيه والباكين عليه.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ) طه : 121


مطلب زیر نیز جای تامل دارد :



[External Link Removed for Guests]

[FONT=Simplified Arabic]  :
هل يمكن ان يعصي الملائكة الله عز وجل ؟ بمعنى هل ان لهم القدرة على المعصية ؟ ام انهم مسلوبوا الارادة ؟
وبعبارة أخرى : هل سبب عدم معصية الملائكة هو وجود مانع ام عدم وجود قابلية المعصية عندهم فهم مجبرون ؟
وكيف نفهم على ضوء الجواب قصة فطرس وبعض الملائكة الذين عاقبهم الله تعالى على ما صدر منهم ؟ 
 
[FONT=Simplified Arabic]   
[FONT=Simplified Arabic]  :
1. قال الله تعالى : {وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ (26) لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُون‏}
وقال تعالى : {عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُون‏} 
 
[FONT=Simplified Arabic]  المجلسي : اعلم انه اجمعت الفرقة المحقّة وأكثر المخالفين على عصمة الملائكة صلوات الله عليهم أجمعين من صغائر الذنوب وكبائرها، والروايات تدلّ على ذلك صريحاً.  
[FONT=Simplified Arabic]  الحديث الذي رواه الصدوق في العيون : قال الإمام الحسن بن علي ع حدثني أبي عن جدي عن الرضا عن آبائه عن علي ع قال قال رسول الله ص : إن الله عز و جل اختارنا معاشر آل محمد و اختار النبيين و اختار الملائكة المقربين و ما اختارهم إلا على علم منه بهم أنهم لا يواقعون ما يخرجون عن ولايته و ينقطعون به عن عصمته و ينتمون به إلى المستحقين لعذابه و نقمته
قالا : فقلنا له : قد روي لنا أن عليا ع لما نص عليه رسول الله ص بالإمامة عرض الله عز و جل ولايته في السماء على فئام من الناس و فئام من الملائكة فأبوها فمسخهم الله ضفادع
فقال ع : معاذ الله هؤلاء المكذبون لنا المفترون علينا الملائكة هم رسل الله فهم كسائر أنبياء الله و رسله إلى الخلق أفيكون منهم الكفر بالله ؟
قلنا : لا
قال : فكذلك الملائكة إن شأن الملائكة لعظيم و إن خطبهم لجليل (عيون‏أخبارالرضاع ج : 1 ص : 271) 
 
[FONT=Simplified Arabic]  صدر هذا الحديث تاكيد وتصريح بعصمة الملائكة واستشهادٌ بالآيات الشريفة : قال يوسف بن محمد بن زياد و علي بن محمد بن سيار عن أبويهما أنهما قالا :
فقلنا للحسن بن علي ع : فإن قوما عندنا يزعمون أن هاروت و ماروت ملكان اختارهما الله الملائكة لما كثر عصيان بني آدم و أنزلهما مع ثالث لهما إلى دار الدنيا و أنهما افتتنا بالزهرة و أرادا الزناء بها و شربا الخمر و قتلا النفس المحرمة و أن الله عز و جل يعذبهما ببابل و أن السحرة منهما يتعلمون السحر و أن الله تعالى مسخ تلك المرأة هذا الكوكب الذي هو الزهرة
فقال الإمام ع : معاذ الله من ذلك إن ملائكة الله معصومون محفوظون من الكفر و القبائح بألطاف الله تعالى قال الله عز و جل فيهم {لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ} 
 

[FONT=Simplified Arabic] . الظاهر ان الملائكة مجبولون على الطاعة ولا يعصون الله تعالى بحسب خلقتهم وطبيعتهم كما يستفاد من بعض الروايات، وذلك لأنه ليس لهم شهوة وما في معناها لكي يقدموا على المعاصي.
قال أمير المؤمنين عليه السلام في خلق الملائكة : و ملائكة خلقتهم و أسكنتهم سماواتك فليس فيهم فترة و لا عندهم غفلة و لا فيهم معصية هم أعلم خلقك بك و أخوف خلقك منك و أقرب خلقك إليك و أعملهم بطاعتك و لا يغشاهم نوم العيون و لا سهو العقول و لا فترة الأبدان .. 
 
[FONT=Simplified Arabic]  الصدوق في الاعتقادات : وهم معصومون لا يعصون ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون، ولا يأكلون ولا يشربون ولا يسقمون ولا يشيبون ولا يهرمون، طعامهم وشرابهم التقديس والتسبيح ...
وهو ظاهر أن التسبيح والتقديس هو مقتضى طبيعتهم كعدم الأكل والشرب .. 
 
[FONT=Simplified Arabic] [HIGHLIGHT=#ffff00]ويظهر من الشيخ المفيد أن الملائكة مختارون في العصمة،   في أوائل المقالات : أقول إن الملائكة مكلفون و موعودون و متوعدون، قال الله تبارك و تعالى {وَ مَنْ يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي إِلهٌ مِنْ دُونِهِ فَذلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَ كَذلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ}
وأقول إنهم معصومون مما يوجب لهم العقاب بالنار و على هذا القول جمهور الإمامية و سائر المعتزلة و أكثر المرجئة و جماعة من أصحاب الحديث و قد أنكر قوم من الإمامية أن تكون الملائكة مكلفين و زعموا أنهم إلى الأعمال مضطرون و وافقهم على ذلك جماعة من أصحاب الحديث . انتهى كلام  
 

[FONT=Simplified Arabic] [HIGHLIGHT=#ffff00][COLOR=#0070c0] . في الاحاديث الشريفة ان فطرس تلكأ في اطاعة امر الله، او لم يقبل ولاية علي عليه السلام، ولعله لم يكن ذلك معصية ومخالفة بل كان خلاف الأولى، لكن آثاره الوضعية ترتبت عليه فتنزل قهراً من درجته .. فراجع البحار ج42 ص250، وج26 ص340 .    





یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: پرستش خدا یعنی چی ؟؟؟؟

پست توسط sh.ahmad »

سلام علیکم برادرمحترم ،چندنکته دیگردررابطه با حدیث فطرس ملک
نوشتید"متاسفانه باز هم روایات اهل بیت علیهم السلام به بهانه ضعف سند طرح می شوند !"
پاسخ:اشتباه میکنید،فقط ضعف سندنیست متن آنها نیزاشکال دارد.
1-درموردروایت اول که راویش کذاب وبسیاردروغگوبوده ،متن آن نیزاشکال وایراددارد.
اشکال اول :میگویدفطرس ملک "أَبْطَأَ=به تاخیرانداخت ،معطل کرد"
درحالیکه قرآن میفرماید"ملائکه به امر الهی عمل میکنند"،
درجای دیگرنیزقرآن میفرماید"نافرمانی نمیکنندپروردگاررادرآنچه أمرکرده آنان را وانجام میدهندآنچه أمرمیشوند".
اشکال دوم میگوید:فطرس گفت: "اى جبرئيل من را با خودت ببر شايد حضرت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم براى من دعاء فرمايد،جبرئيل به فطرس گفت بربالم سوارشو."
آیاجبرئیل فرشته وحی فطرس ملک راکه به خاطرکوتاهی دراجرای فرمان الهی بالش شکسته ودرآن جزیره افکنده شده (وزندانی گردیده) بدون اجازه و اذن پروردگارمیتواندبربالش سوارکرده وازآن جزیره خارج کند؟!
آیا به این ایرادبزرگ فکرکرده اید و پاسخی برایش دارید؟
2-درباره روایت دوم که سندش ضعیف است واعتبار ندارد متن آن نیزایرادواشکال دارد.
اولا:همه ایرادات واشکالاتی که به روایت اولی وارداست براین روایت هم وارداست.
ثانیا میگوید:"خداوند ولايت امير المؤمنين عليه السّلام را بر ملائكه عرضه داشت پذيرفتند بجز ملكى بنام فطرس. خداوند پر و بال او را شكست"
آیا نپذیرفتن ولایت علی ع ترک اولی بوده یاگناه ومعصیت است؟قطعا گناه است. درحالیکه ملائکه معصوم هستندوعصیان نمیکنند،همانطورکه قرآن فرموده
ومراجع تقلیدوعلماء وبزرگان دین گفته اند.آیامیتوانیداین اشکال بزرگ رانادیده بگیرید؟
ثالثا:امام حسین ع آنقدرفضیلت وبزرگواری داردو نیازی نداردکه مابخواهیم بااین روایات ضعیف وبی اعتباربرایش فضیلت درست کنیم.
درنقل وپذیرش روایات بیشتردقت کنیدهم متن وهم سندروایت را بایدبررسی وتحقیق نموده واگردرست ومعتبربودبپذیریم.
موفق باشیدوالسلام.
آخرین ويرايش توسط 1 on sh.ahmad, ويرايش شده در 0.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

Re: پرستش خدا یعنی چی ؟؟؟؟

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام علیکم دوستان

آقا عمو منصور با تشکر از حضورتون و تشکر از زحمتی که کشیدین برای درج این مطالب

خودِ شما بعد از تجزیه و تحلیلِ همه ی اطلاعاتی که در موردِ ملائکه دارین , به نظرتون ملائکه قدرت نافرمانی از دستورات خداوند رو دارند ؟
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: پرستش خدا یعنی چی ؟؟؟؟

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

جناب احمد عزیز ( عالم اصولی ، اصولی تر از وحید بهبهانی )

بنده به همین راحتی شما اصلا روایات را طرح نمی کنم زیرا بر اساس همین روایات ، اگر روایتی را طرح کنیم و آن روایت از سخنان معصومین علیهم السلام باشد عملا سخنان ایشان را رد کرده ایم و آن یعنی کفر !

فکر می کنم سخن آیت الله العظمی شاهرودی بسیار روشن کننده می باشد ...

بنده نه بحث از عصیان ملائکه کردم و نه امری دیگر .... بلکه به سند این روایت که بنابر قول مرحوم وحید بهبهانی هم مشهور است و هم مقبول ( و خود این حرف مطالب زیادی در خود دارد ) ملک همانند روبوت نیست بلکه مختار است .... دقیقا همبن روایت به ما می رساند که ملائکه مختار هستند .... مرحوم شیخ مفید نیز ادله ای بیان کردند که در بالا مطرح شد .....


بزرگی و بزرگواری امام حسین علیه السلام دلیل این مطلب نمی شود که روایات را طرح کنیم .....


فاضل گرامی : قطعا می دانید که منهج قبول روایت در علمای زمان ابن قولویه و صدوق و کلینی و طوسی و مفید با زمان علامه و مجلسی اول و دوم و خوئی و غیره فرق دارد ......

حتی همین اصولیون متاخر ( همانند علامه وحید بهبهانی ) به همین راحتی که شما روایات را رد می کنید عمل نکردند .......


در هر صورت ما سخن خود را می گوییم و شما هم هر جور دوست دارید عمل نمایید .... ولی با روایات اهل بیت علیهم السلام به این سیره رفتار نکنید ...... بزرگتر از بنده و جنابعالی با روایات این چنین رفتار نمی کنند که بنده و شما بخواهیم رفتار کنیم !!!!

یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

Re: پرستش خدا یعنی چی ؟؟؟؟

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

amoonaser نوشته شده: ملک همانند روبوت نیست بلکه مختار است .


سلام علیکم

این رو بیشتر توضیح بدین لطفا

فرشته ها هم مثل جن و انس قدرت سرپیچی از دستورات خداوند رو دارند ؟

این سوال رو فقط برای دانستن حقیقت امر میپرسم چون میخوام تکلیف اطلاعاتی که دارم روشن بشه .

شکی نیست که فرشته ها یا مختارند یا مقیَّد . بنده ی مخلص فقط میخوام بدونم کدومش درسته اون هم فقط برای اینکه بفهمیم که فرشتگان در کدام گروه از فرمانبرداران هستند . ارادیها یا غیر ارادیها تا بعد بقیه ی گفتگو رو ادامه بدیم اگر عمری باقی باشه البته .

این بحث خیلی جالبه . بنده هنوز پرونده ی بقیه ی بحث رو باز نکردم .
تصویر

حالا دو سوال از شما دوست بزرگوار دارم :

1- فرشته ها فرمانبرداریشون ارادیست یا غیر ارادی ؟

جسارتا برای پاسخ به این سوال همه ی اطلاعاتتون رو در ذهنتون بررسی کنین و فقط پاسخ بدین ارادی هست یا غیر ارادی


2- آیا خداوند موجودی خلق کرده که فرمانبرداریش غیر ارادی یعنی مثل روبوت باشه ؟

با تشکر

تصویر تصویر تصویر
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: پرستش خدا یعنی چی ؟؟؟؟

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

دوست گرامی :

در مورد سوالاتی که فرمودید باید مطالعه بیشتری داشته باشم تا به مدارک بیشتری دست پیدا کنم ولی فعلا به مقدار کمی به یک مطلب اشاره می کنم .....


در قرآن کریم آمده است : وَهُمْ مِنْ خَشْیَتِهِ مُشْفِقُونَ ( انبیاء 28 )

در نهج البلاغه نیز چنین آمده است : " لم تـنـقـطـع اسـبـاب الشـفـقـه مـنـهـم فـيـنـوا فـى جـدهـم "
( اسـبـاب و عوامل شفقت از آنان قطع نمى شود تا در تلاش سست شوند )

در این سخن توجه به کلمه " شفقة " مهم می باشد زیرا معنای این واژه عملا آمیخته ای است از رجاء و امید ....

حال اگر پایه هویتی فرشتگان چنین مطلبی را پذیرا نباشد ( یعنی همانند جامدات و گیاهان باشند ) عملا استعمال چنین کلمه ای و اسناد مفهوم آن به ملائکه خیلی معقول نمی نمود .... علی الخصوص در کلام امیرالمومنین علیه السلام ....

مرحوم علامه محمد تقی جعفری نیز در شرح خود بر نهج البلاغه مطالب مناسبی در مورد فرشتگان دارند .

ایشان در شرح نهج البلاغه ج 16 ص 54 می گویند :
اتصاف فـرشـتـگـان بـه صـفات و اخلاق فاضله و امتيازات عاليه از روى يك جريان جبرى محض نـمـى بـاشـد، لذا جـمـله آن فرشتگان اسيران ايمانند ( فهم اسراء ايمان ) نبايد به معنايى ظاهرى آن - كه جبر است - منظور نمود؛ بلكه بايد به گونه اى تفسير كرد كه اتصاف فـرشـتـگـان به صفات و اخلاق فاضله سازگار بوده باشد. و مى توان گفت : به جهت فهم و در؟ عالى كه فرشتگان درباره ضرورت و عظمت ايمان دارند، به قدرى اشتياق و عـلاقـه آنـان بـه ايـمـان شـديـد اسـت كـه شـبـيـه بـه اسـيـر و وابـسـتـه بـه ايـمـان مـى باشند .

این سخن تقریبا این معنا را متبادر به ذهن می کند که عبادت ملائکه از روی جبر نیست بلکه از شعف و شوق فراوان برای عبادت می باشد .....

کلام امیرالمومنین علیه السلام نیز بسیار صریح است :

و لا يـرجـع بهم الاستهتار بلزوم طاعته ، الا الى موار من قلوبهم غير منقطعه من رجائه و مـخـافـتـه
اشـتياق ايشان به طاعت و بندگى به خاطر علاقه اى است كه در دل هاى آنان است و مواد آن عبارت است از: اميدوارى به رحمت و ترس از عذاب او.

توجه بفرمایید که مبحث " امیدواری " امری است که مستلزم اختیار برای صاحب آن است .....


مضمون این سخن را در پست قبلی بیان کردم :

الظاهر ان الملائكة مجبولون على الطاعة ولا يعصون الله تعالى بحسب خلقتهم وطبيعتهم كما يستفاد من بعض الروايات، وذلك لأنه ليس لهم شهوة وما في معناها لكي يقدموا على المعاصي.




مشابه این سخن را آیت الله مکارم شیرازی دارند :


[External Link Removed for Guests]

فرشتگان ویژگیهاى زیادى دارند که در عبارات فوق به قسمتى از آنها (در مورد گروهى که کارشان عبادت خداست) اشاره شده بود: نه خوابِ چشمان، آنها را فرو مى گیرد، نه از تسبیح خداوند خسته مى شوند، نه سهو و نسیان بر آنها عارض مى شود و نه سستى ابدان.
در قرآن مجید نیز تصریح شده است که آنها هرگز آلوده گناه و معصیت نمى شوند: «
بَلْ عِباد مُکْرَمُونَ لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِاَمْرِهِ یَعْمَلُونَ;
آنها بندگان شایسته و گرامى او هستند که هرگز در سخن، بر او پیشى نمى گیرند و به فرمان او عمل مى کنند»
و در مورد فرشتگان مأمور عذاب مى فرماید:
«لا یَعْصُونَ اللهَ ما
اَمَرَهُمْ;
هرگز مخالفت فرمان او نمى کنند».



[HIGHLIGHT=#ffff00]بعضى تصوّر مى کنند، معصوم بودن و نبودن در مورد آنها مفهوم ندارد، ولى این صحیح به نظر نمى رسد. درست است که انگیزه هاى گناه مانند شهوت و غضب در آنها نیست (یا بسیار ضعیف است) ولى نباید فراموش کرد که آنها فاعل مختارند و قدرت بر مخالفت دارند و حتّى از آیات قرآن استفاده مى شود که آنها از بیم مجازات او در وحشتند:
«وَهُمْ مِنْ خَشْیَتِهِ مُشْفِقُونَ»
این تعبیرات همه نشان مى دهد که آنها در عین قدرت بر معصیت، معصوم و پاک از گناهند.
 

[HIGHLIGHT=#ffff00]از این جا روشن مى شود که اگر در بعضى از روایات تعبیراتى درباره کُندى بعضى از فرشتگان در اطاعت فرمان حقّ و تنبیه آنان به خاطر این کندى آمده، همانند ترک اولى هایى است که در مورد انبیا نیز گفته شده است و مى دانیم ترک اولى هرگز به معناى گناه نیست بلکه گاه ممکن است کار مستحبّ خوبى باشد که در مقایسه با کار بهتر، ترک اولى نامیده مى شود .



(( البته بیان می کنم که ایشان مرجع تقلید بنده نیستند و لذا فردا نیایند افرادی که بگویند تو ( عمو ناصر ) فلان حرف را زدی ولی آت الله مکارم آن را قبول ندارد !!!! ))


یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

Re: پرستش خدا یعنی چی ؟؟؟؟

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام بر همگی خصوصاً دوست بزرگوار جنابِ عمو ناصر

تا شما جواب اون دو سوال رو مشخص میکنید بنده یه موضوع دیگر رو هم مطرح میکنم :

ظاهراً عصمت باید دو نوع باشد :
•عصمت از گناه
•عصمت از خطا
این دو تا کاملاً با هم فرق دارند .

ممکنه یک موجود اصلا گناه نکنه اما در اجرای دستور خداوند دچار اشتباه بشه سهواً .
مثال :
فرشته روزی (ملک الارزاق - میکائیل ) گناهی انجام نمیده اما اشتباهاً روزیِ یک انسان رو به دیگری بده (سهواً ) .
پس این فرشته باید دو جور عصمت داشته باشه .
•عصمت در اطاعت از دستوراتِ خدا یعنی هرگز امتناع و سرپیچی نکنه .
•عصمت در انجام دستور به شکل صحیح بدون خطا .

یا در مورد یک پیامبر :
باید هم عصمت از گناهان رو داشته باشه مثل دروغ و غیبت و زنا و ظلم و غیره .
و هم اینکه دستورات و اوامر خداوند رو بدون اشتباه انجام بده .

یعنی عصمت از خطاهای عمدی
عصمت از خطاهای سهوی
نظر شما چیه ؟ آیا عصمتِ دیگری هم داریم ؟
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
ارسال پست

بازگشت به “خدا شناسی”