حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Member
Member
پست: 65
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 26 بار
سپاس‌های دریافتی: 76 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط reza141414 »

سلام علیکم...
زیارت هفتم حضرت امیر علیه السلام در مفاتیح الجنان به نقل از مصباح سید بن طاوس
اشهد انک الطور و الکتاب المستور و الرق المنشور...
السلام علی مکلم الفتیه فی کهفهم بلسان الانبیاء...
اسلام علی مخاطب الثعبان علی منبر الکوفه بلسان الفصحاء...
السلام علی مخاطب الذئب و مکلم الجمجمه فی النهروان و قد نخرت العظام بالبلاء...
زیارت حضرت امیر در روز مولود
السلام علیک یا من انجی الله سفینه نوح باسمه و اسم اخیه...
السلام علیک یا من تاب الله به و باخیه علی آدم اذ غوی..
السلام علیک با عین الله الناطره و یده الباسطه و لسانه المعبر عنه فی بریته اجمعین...
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط sh.ahmad »

سلام علیکم برادرمحترم ،سؤال کردید"علت اینکه خداوند متعال به حضرت موسی علیه السلام ، لقب " کلیم الله " را اعطا فرمودند چه می باشد ؟؟بزرگواری نمایید و ماخذ روایی از امر را برای حقیر بیان فرمایید ".
پاسخ:1-درباره علت اعطاءاین لقب حدیثی ندیدم ،ولی ازابن عباس نقل شده که "ان ا..اصطفی ابراهیم بالخله واصطفی موسی بالکلام واصطفی محمدبالرؤیه".خداوندابراهیم را برگزیدخلیل خود وموسی را برگزیدبه سخن گفتن باخودومحمدص رابرگزیدبه رؤیت خویش.
2-بحث برسرعلت این لقب نبود،بلکه صحبت دراین مطلب بودکه آیاپروردگارمتعال باموسی باواسطه (شخصی) سخن گفت یابدون واسطه وحی فرمود، آیات قرآن تصریح دارددرسخن گفتن ذات اقدس الهی بدون واسطه باموسی ع
3-درقرآن آمده "وکلم ا..موسی تکلیما" .مینوانیدمراجعه کنیددراین رابطه به تفسیرالمیزان ونمونه ومجمع البیان.
نوشتید"سوال اینجانب از شما این است که چه اشکالی دارد که خداوند متعال در هنگامی که صدا را خلق کردند تا با حضرت موسی علیه السلام سخن بگویند ، با صدایی خلق شده همانند صدای حضرت علی بن ابی طالب علیهما السلام با ایشان سخن بگویند؟"
پاسخ :1-درخطبه تطنجیه میگوید"فَعِنْدَ ذلِكَ تَوَقَّعُوا ظُهُورَ مُتَكَلِّمِ مُوسى مِنَ الشَّجَرَةِ عَلى طُور."یعنی متکلم وگوینده سخن باموسی ع مهدی عج بوده است!! ، سخن شماقابل تطبیق براین جمله نبوده و صحیح نمیباشد،
چون شما میگوئیدگوینده پروردگارمتعال بوده با صدایی خلق شده همانند صدای حضرت علی ع (که البته این مطلب هم نیازبه دلیل وروایت صحیح دارد) ولی دراین خطبه میگویدمتکلم وگوینده مهدی ع میباشد،خوب دقت کنید.
2-ازشماتعجب است که چگونه این مطلب وجمله رادرک نمیکنیدودرمقاله خوددیگران رامتهم کرده ومینویسید"روایات را تنها به بهانه ضعف سند ، و یا عدم درک متن روایت منکر نشویم "
3-درباره جابرجعفی من نگفتم که ایشان موثق نیست،بنده همان رامعتقدم که آیه ا...خوئی وعالم بزرگ مرحوم نجاشی فرموده اند،اما ازعبارت علامه حلی چنین برداشت میشودکه درروایات جابرجعفی توقف کرده وبه گفته بعضی ازعلماءردکرده است.
امیدوارم همگی باتبعیت ازقرآن وسنت وعترت وعقل به حقیقت رسیده وروایات صحیح راازغیرصحیح تشخیص دهیم بعونه تعالی ونصرته موفق باشید والسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

جناب احمد عزیز

1 - روایتی که شما در باب کلیم الله بودن حضرت موسی علیه السلام نقل فرمودید ( با این متن ) در منابع شیعی وجود ندارد علی الخصوص روایتی که به سند از عکرمه از این عباس می باشد یعنی دقیقا همین روایت شما ، از منابع اهل خلاف می باشد و بنده در یک بحث شیعی از شما انتظار دارم که از منابع شیعه برای من سخن بگویید و نه از مستندات اهل خلاف .

مشابه این روایت در شیعه در " بحارالانوار " ج 74 ص 92 به نقل از " مکارم الاخلاق " تالیف طبرسی آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به ابن مسعود می فرمایند :


يَا ابْنَ مَسْعُودٍ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى مُوسَى بِالْكَلَامِ وَ الْمُنَاجَاةِ- حِينَ تُرَى خُضْرَةُ الْبَقْلِ مِنْ بَطْنِهِ مِنْ هُزَالِهِ «6»- وَ مَا سَأَلَ مُوسَى حِينَ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ إِلَّا طَعَاماً يَأْكُلُهُ مِنْ جُوعٍ

اى پسر مسعود خدا موسى را به سخن گفتن و نيايش اختيار كرد هنگامى كه مى‏بينى رنگ سبز سبزيها را از شكم او از لاغرى و نخواست موسى هنگامى كه پشت بسايه كرد مگر غذائى كه آن را از گرسنگى بخورد.

خیلی مایل هستم تا بحث " کلیم الله بودن حضرت موسی علیه السلام " را بر اساس روایات شیعی برای من بیان نمایید ( چه شما و چه دیگر اساتید این سایت )



2 - بنده جواب سوال خود را نگرفتم ......عرض کردم که چه اشکالی دارد که خداوند با صدای حضرت مهدی یا حضرت علی علیهما السلام با کسی همانند حضرت موسی علیه السلام سخن بگوید زیرا این صداها نیز مخلوق هستند !!!!!!


در مورد بحث سخن گفتن خداوند متعال در معراج با صدای امیرالمومنین علیه السلام ، اگر به احادیث باب معراج بحارالانوار مراجعه نمایید این روایت را خواهید دید ......



3 - در مورد جناب جابر جعفی نیز بهتر بود که در تاپیک مخصوص آن صحبت می فرمودید .....

اگر شما نظرتان در مورد جناب جابر همان نظر آیت الله العظمی خوئی بود باید قبول می کردید که ایشان ثقه هستند .

آقای جواهری در " المفید من معجم رجال الحدیث" ص 100 چنین می گویند :

2026 - 2025 - 2033 - جابر بن يزيد : أبو عبد الله الجعفي - ثقة - له أصل - روى في تفسير القمي وكامل الزيارات - من أصحاب الباقر ، والصادق ( ع )


ولی تمام بحث بر ابن مطلب بود که شما جناب جابر را بر اساس سخن مرحوم نجاشی متهم به اختلاط نمودید و حتی خود آیت الله خوئی نیز این مطلب را قبول نداشتند بلکه لو فرض بیان کردند که اگر چنین باشد ، نافی وثاقت وی نیست و روایات وی در حین اعتدال مقبول است .....

باز هم تکرار می کنم که سخن آیت الله خوئی در مورد اختلاط جابر چنین است : لو سلم ذلک فی جابر ....


و البته شما هیچ دلیلی ندارید که بیان نمایید که روایت شریفه " لولاک لما خلقت الافلاک ...... " ( بر فرض قبول اختلاط جابر ) در همان زمان بیان شده و در زمان اعتدال نبوده است مگر برخی ادله شما بر متن روایت که نه تنها صحیح نیستند بلکه کاملا مردود می باشند و علت آن نیز متوجه نشدن برخی وجوه این روایت معارفی می باشد که - قبلا نیز عرض کردم - بیان و توضیح اینگونه روایات باید بوسیله اساتیدی باشد که در بحر احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام غوطه ور باشند و بتوانند این حدیث با احادیث دیگر و عقاید شیعه توضیح دهند ......

باز هم عرض می کنم که به بهانه ضعف سند و عدم درک متن و دلالت روایت نمی توان احادیث اهل بیت علیهم السلام را رها کرد و این دقیقا همان کاری است که در زمان جناب جابر انجام می شد یعنی برخی نمی توانستند معارف این روایات را بفهمند و لذا گذشته از رد احادیث ، جناب جابر را متهم به اختلاط و غلو می کردند !!

در مورد سخن نجاشی نیز قبلا سخن مرحوم مامقانی را در تاپیک جناب جابر بیان کرده ام ....


4 - در مورد سخن مرحوم علامه و اینکه شما برداشت عدم ثقه بودن جناب جابر - بر اساس کلام ایشان - را فرمودید ، سخن مرحوم مامقانی دقیقا به همه حرفها جواب داده و حتی سخن مرحوم شهید ثانی را نیز مورد نقد قرار داده است .....

قبلا نیز در همان تاپیک حدیث شریفه ، از قول برخی علما نیز بیان کردیم که سخن مرحوم علامه اصلا دلیل بر عدم توثیق جابر نیست .....


و برای اتمام سخن به این مطلب اشاره می کنم که مرحوم علامه ، نام جابر بن یزید جعفی را در قسم اول کتاب ( القسم الاول - فیمن اعتمد علیه ) - یعنی قسمتی که در مورد راویانی که به ایشان اعتماد شده - بیان نموده است و این امر نشان می دهد که ایشان جابر بن یزید را قبول داشته اند .



در آخر نیز ضمن آرزوی مستجاب شدن دعای شما بزرگوار ، از خداوند منان می خواهم تا قدرت درک مفاهیم روایی را به ما عنایت کرده تا بر اساس آن بتوانیم از رجال و درایه و غیره در به دست آوردن احادیث صحیح کوشا باشیم .


التماس دعا

یا علی ع
آخرین ويرايش توسط 1 on amoonaser, ويرايش شده در 0.
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط sh.ahmad »

سلام علیکم برادرمحترم دررابطه بامطالب وسؤالات فوق چندنکته رامتذکر میشوم.
1-نوشتید:"عرض کردم که چه اشکالی دارد که خداوند با صدای حضرت مهدی یا حضرت علی علیهما السلام با کسی همانند حضرت موسی علیه السلام سخن بگوید زیرا این صداها نیز مخلوق هستند"
پاسخ:درمقاله قبلی به این سؤال پاسخ دادم ولی شمانمیخواهیدبپذیریدوبدون دلیل اصرارولجاجت میکنید،
اگرحدیث وروایت معتبری در موردسخن گفتن پروردگارمتعال باصوتی شبیه صدای مهدی عج هست بنویسید.
2-گفتید"باز هم عرض می کنم که به بهانه ضعف سند و عدم درک متن و دلالت روایت نمی توان احادیث اهل بیت علیهم السلام را رها کرد و این دقیقا همان کاری است که در زمان جناب جابر انجام می شد یعنی برخی نمی توانستند معارف این روایات را بفهمند و لذا گذشته از رد احادیث ، جناب جابر را متهم به اختلاط و غلو می کردند".
پاسخ:اولا:ضعف سندبهانه نیست بلکه روایت به جهت مجهول بودن طریق ونامعلوم بودن راویانش واقعا ضعیف است و قبلادراین باره صحبت شد
ثانیا:آگرشمامعتقدهستیدکه متن روایت رادرک نمیکنیدصحیح نیست قیاس به نفس کرده وبگوئیددیگران هم درک نمیکنند.
ثالثا:آیا جناب شیخ مفیدوعالم بزرگی مانندنجاشی که جابر را متهم به اختلاط کردندنمی توانستند معارف این روایات را بفهمند؟!خیلی تندروی کرده ورعایت حرمت بزرگان رانمیکنید.
3-نوشتید"در مورد سخن مرحوم علامه و اینکه شما برداشت عدم ثقه بودن جناب جابر - بر اساس کلام ایشان - را فرمودید ، سخن مرحوم مامقانی دقیقا به همه حرفها جواب داده و حتی سخن مرحوم شهید ثانی را نیز مورد نقد قرار داده است".
پاسخ:شما میگوئیدبرای فهمیدن سخن مرحوم علامه بایدببینیم جناب مرحوم مامقانی چه گفته اند؟وخودمان تشخیص نمیدهیم که علامه حلی معتقد به اختلاط درجابربوده؟!واقعاعجیب است،قبول داشتن جابرجعفی منافاتی بااعتقادبه اختلاط دراوندارد.
پروردگارعالم به ما عقل وفهم ودرک عنایت فرموده ، پس درفهم مسائل واحادیث ازدیگران تقلیدنکرده وبادقت وتامل وتفکرمطالب را فهمیده و دریابیم،موفق باشید والسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

جناب احمد عزیز

1 - در مورد سخن گفتن خداوند متعال با صدای یکی از مخلوقینش ، کافیست به روایات معراج مراجعه نمایید تا مطالب برای شما روشن شود که خداوند متعال با صدای امیرالمومنین علیه السلام با رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم سخن گفتند ......


2 - ضعف سند شامل مجهول بودن روات نیز می شود البته باید بحث شود که راویان مجهول بر چند دسته هستند و هر روایتی که در سلسله رواتش کسانی باشند که ترجمه ایشان مشخص نیست ، آیا می توان به راحتی آنها را طرد نمود و یا خیر !!!!!

3 - در مورد عدم درک دلالت روایت شریفه " لولاک لما خلقتک الافلاک .... " بنده اصلا ادعای فهم کامل این روایت را نکردم و امر را سپردم به اساتید فن ...... ولی به صراحت نیز بیان کردم که ادله شما در رد متن آن غلط می باشند و روایات معارفی را نمی توان به همین راحتی رد نمود که شما رد می نمایید .....


4 - در مورد سخنان شیخ مفید و مرحوم نجاشی نیز بهتر است بجای احساسی کردن بحث ، کمی در مطالب بیان شده قبلی تعمق بفرمایید ....

مرحوم نوری به صراحت بیان می کنند که انتساب این اشعار به شیخ مفید مشکوک و مردود می باشند و ایشان به مضمون این اشعار اعتقاد نداشته و تنها نقل قول کرده اند زیرا خود شیخ مفید به صراحت جابر جعفی را توثیق کرده اند ..... این مطلب را مرحوم نوری در خاتمه مستدرک بیان کرده و مرحوم مامقانی در تنقیح ذیل بحث در مورد اشعار شیخ مفید بدان اشاره داشته اند .....

در مورد سخن نجاشی نیز برخی آن را مستند به اشعار منتسب به شیخ مفید می دانند که وضع آن روشن شد و برخی دیگر این سخن را از جانب مرحوم نجاشی اشتباه می دانند ....


5 - اینکه بر فرض هم مرحوم نجاشی بیایند و جابر را تضعیف نمایند باز هم دلیل بر ضعف جابر نمی شود زیرا مجموعه احادیث جابر جعفی - که ممکن است برخی از آنها به مرحوم نجاشی نرسیده باشد - دال بر جلالت مقام جابر دارد و این سخن مرحوم مامقانی بسیار عالمانه می باشد که برخی از مطالبی که در نزد متقدمین بعنوان غلو بیان می شده ، هم اکنون از ضروریات مذهب شیعه می باشد .... لذا نمی توان به بهانه سخن مرحوم نجاشی ، گروه عظیمی از روایات اعتقادی را کنار بگذاریم .....

اگر به همان سخن مرحوم نوری در خاتمه مستدرک ( که آدرسش را در تاپیک روایت شریفه بیان کرده ام ) مراجعه نمایید به برخی از اعتقادات شیعه که در نزد متقدمین - با ذکر نام - غلو بوده و مقبول نبوده ولی هم اکنون از ضروریات شیعه می باشد ، اشاره کرده اند .


6 - در فهم کلام مرحوم علامه حلی ( اعلی الله مقامه ) شرط عقل این است که ابتدا به سخنان بزرگان و اهل فن مراجعه کنیم و ببینیم که ایشان چگونه نظری دارند ..... ما در این بُعد ، به سخن مرحوم خوئی و مرحوم مامقانی ( اعلی الله مقامهما ) و دو تن دیگر از علما بزرگوار اشاره نمودیم ....

حتی اشکال مرحوم شهید ثانی را و جواب مرحوم مامقانی را نیز بیان کردیم .....

قبل از آنها نیز اشاره کردیم که به کتاب " تهذیب المقال " تالیف جناب ابطحی مراجعه نموده و بحث اختلاط در مورد جابر از قول نجاشی را مطالعه نمایید ....

و همچنین بیان نمودیم که بسیاری از توثیقات و تضعیفات مرحوم علامه بر اساس سخنان مرحوم ابن غضائری می باشد و ما توثیق ابن غضائری برای جابر را نیز بیان کردیم و در انتها نیز یادآور شدیم که مرحوم علامه ، نام جناب جابر را در قسم اول کتابش آورده یعنی جابر در نزد مرحوم علامه مقبول و معتمد می باشد و این همان سخنی است که مرحوم مامقانی بدان اشاره کرده اند که توقف در احادیث جابر ، نافی وثاقت نیست .....


7 - به نظر بنده برخی از سخنان شما با دیگر مطالبتان ، کمی ناهمگون می باشند .

فرموده اید :
بنده همان رامعتقدم که آیه ا...خوئی وعالم بزرگ مرحوم نجاشی فرموده اند

اگر به تمام سخنان ایشان معتقد هستید ، آیت الله خوئی ، آنچنان که قبلا بیان شد ، قائل به توثیق جابر هستند و بحث اختلاط را لو فرض می دانند ...

و در جای دیگر می فرمایید :
واقعاعجیب است،قبول داشتن جابرجعفی منافاتی بااعتقادبه اختلاط دراوندارد

تمام بحث فیما بین حقیر و شما بزرگوار در باب همین مبحث اختلاط منسوب به جناب جابر می باشد ... شما می خواهید بیان نمایید که بخاطر اختلاط جابر ، باید در احادیث جابر توقف کرد ( بنابر سخن علامه ) و از طرفی مدعی قبول داشتن سخن مرحوم خوئی هستید ....

ولی بنده عرض کردم که بزرگان بیان کرده اند که بحث اختلاط منسوب به جناب جابر مشکوک و محتمل و مردود می باشد ( و اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال ) و ایشان موثق می باشند و شهادت بزرگانی همچون شیخ مفید و ابن غضائری - که متهم است به تشدد در جرح - صاحب الاکمال و مجلسی اول - و در آخر - مرحوم مامقانی و مرحوم خوئی بر توثیق این راوی عظیم المنزله ، برای قبول جناب جابر کفایت می کند (( گذشته از روایات ترحم امام صادق علیه السلام بر ایشان و بوّاب بودن جناب جابر و غیره )) و سخن علامه را نیز بر اساس سخن بزرگان رجال ، تشریح کردم ....


8 - در انتها نیز در باب دعایی که فرمودید، مطلبی را عرض می کنم : کسی در فهم روایت از دیگری تقلید نکرده است بلکه بحث فیما بین ما دقیقا در مورد ترجمه جناب جابر علیه الرحمه میباشد که بنابر قاعده عقلی " رجوع جاهل به عالم " به سخنان متخصصین رجال و حدیث مراجعه کردیم و توثیق ایشان را اثبات نمودیم .....

در باب فهم روایات نیز بنده باز هم عرض می کنم که یک عالم به احادیث اهل بیت علیهم السلام - در معنای واقعی کلمه - باید بیایند و روایت معرفتی " لولاک لما خلقتک لاافلاک " را برای ما تشریح نمایند تا هرگونه شک و شبهه در باب متن این روایت از بین برود ....


خداوند به همه ما قدرت فهم و تتبع در مفاهیم قرآن و سخنان اهل بیت علیهم السلام عنایت فرماید ...

التماس دعا

یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط sh.ahmad »

سلام علیکم برادرمحترم ،بازهم لازم شدتذکراتی بدهم.
1-نوشتید:هر روایتی که در سلسله رواتش کسانی باشند که ترجمه ایشان مشخص نیست ، آیا می توان به راحتی آنها را طرد نمود و یا خیر !
پاسخ: شمادقت نکردیدروایت موردنظراصلا راویانش معلوم نیست چه کسانی هستندوچنین روایتی ازنظرعلماءبزرگ رجال ضعیف وبی اعتباراست.
2-گفتید:به صراحت نیز بیان کردم که ادله شما در رد متن آن غلط می باشند و روایات معارفی را نمی توان به همین راحتی رد نمود که شما رد می نمایید.
پاسخ:شما به صراحت اقرارکردید ادعای فهم کامل این روایت را نداشته و امر را به اساتید فن سپردید،چگونه بدون علم وآگاهی به فهم کامل روایت و بدون دلیل میگوئیدادله شمادرردمتن آن صحیح نیست؟! این سخن شما غلط بوده وبه دورازنظر علمی وطریقه بحث عالمانه میباشد، حداقل انصاف داشته وبگوئیدبنده دلائل شما را نمی پسندم ،شایددرست باشدیانباشد.
3-نوشتیدبرخی از مطالبی که در نزد متقدمین بعنوان غلو بیان می شده ، هم اکنون از ضروریات مذهب شیعه می باشد .... لذا نمی توان به بهانه سخن مرحوم نجاشی ، گروه عظیمی از روایات اعتقادی را کنار بگذاریم.
پاسخ:خلط مبحث کردیدغلوغیرازاختلاط است،اگرنجاشی درباره جابرجعفی گفته بوداوغالی است ممکن بودچنین احتمالی مطرح گردد،قدری بیشتردررابطه بارجال حدیث مطالعه کنید.
4-گفتیدبه نظر بنده برخی از سخنان شما با دیگر مطالبتان ، کمی ناهمگون می باشند .
پاسخ:شما توثیق رامنافی بااختلاط میدانید!درحالیکه توثیق وصداقت جابرجعفی منافاتی بامختل بودن حواس اوندارد،بازهم میگویم بنده همان رامعتقدم که آیه ا...خوئی وعالم بزرگ مرحوم نجاشی درباره جابر فرموده اند،وهمانطورکه آیه ا...خوئی نوشته اندروایات اودر هنگام سلامتش قابل قبول است.
5-نوشتید"بحث فیما بین ما دقیقا در مورد ترجمه جناب جابر علیه الرحمه میباشد که بنابر قاعده عقلی " رجوع جاهل به عالم " به سخنان متخصصین رجال و حدیث مراجعه کردیم و توثیق ایشان را اثبات نمودیم"
پاسخ:اولا :شما اگرمعتقدیدکه جاهل میباشید رجوع کنیدولی حقیرچنین اعتقادی ندارم.
ثانیا:دربحث وصحبت سعی کنیدکلمات اهانت آمیزبکارنبرید،تابنده نیزمجبورنشوم همانطورجواب بگویم.
ثالثا:غرض تشخیص روایات صحیح ازغیرصحیح میباشد.
درپایان :خطبه تطنجیه به دلیل بی اعتباری سندوعدم موافقت متن آن باقرآن کریم مردودومطروح بوده وهمانطورکه آیه ا...سیستانی وبسیاری دیگرازعلماء فرموده اندنسبت دادن آن به علی ع صحیح نیست.
موفق باشید والسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

جناب احمد عزیز

ابتدا از شما تقاضا دارم تا خونسردی خود را حفظ نمایید و عصبانی نشوید .... کسی به شما توهین نکرده است که شما تهدید می کنید :

دربحث وصحبت سعی کنیدکلمات اهانت آمیزبکارنبرید،تابنده نیزمجبورنشوم همانطورجواب بگویم

هدف در بیان مطالب این است که حق و حقیقت روشن شود و در این میان اصلا خوش آیند افراد خیلی ملاک نیست .

************

متاسفانه باید عرض کنم که خلط بحث شما از روایت شریفه " لولاک لما خلقت الافلاک " در این تاپیک که اصلا ربطی به آن نداشت سبب شد که برخی مطالب قاطی شوند ...

بنده اصلا در مورد خطبه تطنجیه نظری ندادم و در باب صحت و سقم آن حرفی نزدم و تنها سوال بنده از شما این بود که آیا ایرادی دارد که خداوند با صدای یکی از اهل بیت علبهم السلام - که این صدا مخلوق است - با بنده اش سخن بگوید یا خیر ؟؟؟!!!!

************

در مورد جناب جابر نیز بسیار سخن گفتم و جواب حرفهاب شما را نیز داده ام ....

بحث اختلاط منسوب به جناب جابر نیز دقیقا بخاطر بیان نمودن احادیثی می باشد که شامل معارف اهل بیت علیهم السلام بوده و افراد عامی از فهم آن عاجز بودند ...

اگر به سخنان مرحوم مامقانی در همان تاپیک جناب جابر دقت می فرمودید ، ایشان دقیقا به این مطلب جواب داده اند .....

سپس مرحوم مامقانی به شبهه ای که در مورد اختلاط جناب جابر - بر اساس شعر منسوب به شیخ مفید - اشاره کرده و می گوید :

وأمّا الشيخ المفيد الّذي روى عنه النجاشي في عبارته المزبورة انشاد أشعار كثيرة دالّة على اختلاط الرجل ، قد ذكر في حقّه في رسالته الّتي صنّفها في الردّ على أصحاب العدد في شهر رمضان ، ما يزيد على الوثاقة ، حيث قال : وأمّا رواة الحديث بأنّ شهر رمضان يكون تسعة وعشرين يوماً ويكون ثلاثين ، فهم فقهاء أصحاب أبي جعفر وأبي عبد الله عليهما السلام والأعلام الرؤساء المأخوذ منهم الحلال والحرام والفتيا والأحكام ، الّذين لا مطعن عليهم ، ولا طريق إلى ذمّ واحد منهم ، وهم أصحاب الأصول المدونة والمصنّفات المشهورة .. إلى أن شرع في ذكرهم ، وذكر رواياتهم ، ومن جملة تلك الروايات رواية جابر بن يزيد الجعفي. فلو كان له في جابر هذا غمز لم يدرجه في الثناء المذكور ، والتجليل المزبور الّذي لا يعارضه نقل الأشعار المشار إليها التي لم يعلم قائلها ولا مضمونها.
ولقد أجاد الحائري حيث قال : إنّ الاستناد إلى الأشعار عجيب من مثل النجاشي كانت منه أو فيه. انتهى .

[HIGHLIGHT=#ffff00]و اما شیخ مفید که نجاشی از او اشعار دال بر اختلاط این مرد - جابر جعفی - را روایت کرده است  ، در حق جابر در رساله ای که در رد اصحاب عدد در ماه رمضان تالیف کرده است ، چیزی به جز وثاقت نکفته است . وقتی می گوید : و اما راویان حدیثی که دال بر 29 روز یا 30 روزه بودن ماه رمضان می باشد ، پس همه آنها از فقها اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام می باشند و از بزرگان و اعلامی می باشند که از ایشان حلال و حرام و فتاوا و احکام گرفته می شود .کسانی که طعنی بر ایشان نیست و هیچ راهی بر ذم و اشکال کردن بر ایشان وجود ندارد و آنها اصحاب اصول تدوین شده و مصنفات مشهوره می باشند .... سپس از ترجمه ایشان و روایات ایشان نیکو یاد کرده و از جمله این روایات ، روایت جابر ین یزید جعفی می باشد . [HIGHLIGHT=#ffff00]پس اگر برای جابر جعفی عیبی وجود داشت ، اینقدر او را مورد ستایش قرار نمی داد و اشعار مشار الیه که گوینده ان مشخص نیست و متن آن معلوم نیست ، هرگز نمی تواند معارض این تجلیل بیان شده باشد . 
و چه نیکو گفته است حائری : استناد به این اشعار عجیب از کسی مانند نجاشی تنها مخصوص خودش می باشد .


و سپس به سخن مرحوم نجاشی اشاره نموده و می گوید :

وأمّا ما رواه النجاشي رحمه الله به من الاختلاط .. فلا أصل له أصلا ، وإنّما ذلك ناش من روايته لأمور في الأئمة عليهم السلام صارت اليوم من ضروريّات مذهب الشيعة ، وكانت تعدّ يومئذ غلوّا .. فمن بنوا يومئذ على كونه مخلّطاً للروايات المشار إليها لا نبني على اختلاطه اليوم ، بعد كون مفاد تلك الروايات من ضروريّات المذهب.
ولقد أجاد الفاضل المجلسي الأوّل قدّس سرّه حيث قال ـ فيما حكاه عنه في التعليقة ـ : والّذي يخطر ببالي من تتبّع أخباره أنّه كان من أصحاب أسرار الصادقين عليهما السلام ، وكان يذكر بعض المعجزات التي لا تدركها عقول الضعفاء ، حصل به الغلوّ في بعضهم ، ونسبوا إليه افتراء ، سيما الغلاة والعامّة ..

 و اما آنچه که نجاشی رحمه الله در مورد اختلاط جابر بیان کرده است هرگز اصل و ریشه ای ندارد و این سخن ناشی از روایات جابر در مورد اهل بیت علیهم السلام می باشد که هم اکنون از ضروریات مذهب شیعه می باشد و در آن روزگاران ، غلو محسوب می شده است .پس اگر کسی در آن روزها بنابر آن روایات ، جابر را مختلط بداند ، امروز ما جابر را مختلط نمی دانیم زیرا مفاد این گروه از روایات از ضروریات مذهب شیعه می باشد . 


و چه نیکو گفته است فاضل مجلسی اول - آنچنان که در تعلیقه او نقل شده - آنچه به فکر من از تتبع در روایات جابر می رسد این است که او از اصحاب اسرار صادقین علیهم السلام می باشد و - جابر - برخی از معجزات - اهل بیت علیهم السلام - را بیان می کرده است که عقول ضعفاء نمی توانستند آنها را درک نمایند و بخاطر برخی از این روایات ، او را متهم به غلو کرده و به وی افترا بستند علی الخصوص غلاة و اهل تسنن .....


و سپس مرحوم مامقانی به نقل از مرحوم علامه وحید بهبهانی ، به گروهی از روایات جابر اشاره می کنند - که مرحوم مجلسی اول بیان کرده اند - و در ادامه از قول مجلسی اول می گویند :

ولا يخفى أنّ الأجلّة مثل الصفّار .. وغيره كانوا يعتمدون عليه وعلى أمثاله. [ وقال ] وروى مسلم في أوّل كتابه ذموماً كثيرة في جابر ، والكلّ يرجع إلى الرفض ، وإلى القول بالرجعة ، وكان مشتهراً بينهم ، وعمل على أخباره جلّ أصحاب الحديث ، ولم نطّلع على شيء يدلٌّ على غلوّه واختلاطه ؛ سوى خبر ضعيف رواه الكشي.

مخفی نماند که بزرگانی همچون صفار و غیره بر روایات جابر و امثال او اعتماد کرده اند و همچنین مسلم - صاحب صحیح مسلم - در ابتدای کتابش ، عیوب زیادی در مورد جابر بیان کرده است که تمام آنها بر می گردد به رفض و قول بر رجعت .و این سخن - ذم بر معتقدین به رجعت - در میان ایشان مشهور است . و بزرگان اصحاب حدیث شیعه به روایات جابر عمل کرده اند و به ما هیچ چیزی که دال بر غلو و یا اختلاط جابر باشد نرسیده است مگر خبر ضعیفی که کشی نقل کرده است .....

لطفا کمی در مطالب بیان شده تعمق بفرمایید ....


*******************

در مورد روایت شریفه ( لولاک لما خلقت الافلاک ) همچنان که خود شما نیز بیان فرمودید ، بنده داعیه فهم کامل آن را ندارم ولی این امر سبب نمی شود که ادله معارض با این روایت را به لحاظ صحت و سقم در میزان نقد قرار ندهم و غلط یا درست بودن آنها را متوجه نشوم ....


فهم کامل یک روایت ، اعم از فهم آن می باشد و لذا ممکن است بنده ادله ای در بیان معارف این روایت داشته باشم - که بنابر دلایلی عرض نکردم - ولی فهم کامل و بیان آن را بر عهده اساتید فن سپردم و نظری ندادم .

*******************

در مورد سخن مرحوم خوئی و اینکه بحث اختلاط منسوب به جناب جابر در نزد ایشان لو فرض می باشد و قطعی نیست ، بنده سخنانی بیان کردم و در مورد سخنان شما نیز توضیحاتی دادم .... حال از شما سوالی دارم :

فرموده اید :

بازهم میگویم بنده همان رامعتقدم که آیه ا...خوئی وعالم بزرگ مرحوم نجاشی درباره جابر فرموده اند،وهمانطورکه آیه ا...خوئی نوشته اندروایات اودر هنگام سلامتش قابل قبول است.

سوال من از شما این است که آیا روایت شریفه ( لولاک لما خلقت الافلاک ) در زمان اختلاط جناب جابر - بر فرض صحت اختلاط - بیان شده است ؟؟؟ اگر جواب شما مثبت است ، دلیل شما و قرائن بر صحت کلام شما چیست و در کجای این روایت می باشد ؟؟؟؟


التماس دعا

یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط sh.ahmad »

سلام علیکم برادرمحترم دررابطه بامطالب فوق توجه شمارابه این نکات جلب میکنم.
1-نوشتید:سوال بنده از شما این بود که آیا ایرادی دارد که خداوند با صدای یکی از اهل بیت علبهم السلام - که این صدا مخلوق است - با بنده اش سخن بگوید یا خیر ؟
پاسخ:بنده نوشتم اگرحدیث وروایت معتبری در موردسخن گفتن پروردگارمتعال باموسی به صوتی شبیه صدای مهدی عج هست بنویسید،وشما دراین مورداصلاجوابی ندادید،بلکه درباره سخن گفتن درمعراج نوشتید.
2-گفتید"بحث اختلاط منسوب به جناب جابر نیز دقیقا بخاطر بیان نمودن احادیثی می باشد که شامل معارف اهل بیت علیهم السلام بوده و افراد عامی از فهم آن عاجز بودند".
پاسخ:کسانیکه میگویندجابرجعفی حواسش مختل بوده افراد عامی نیستندبلکه ازعلماءبزرگ رجال شیعه هستند،وقبلا دراین باره صحبت شد.
3-از مرحوم علامه مامقانی نقل کردیدکه فرموده"اشعار مشار الیه که گوینده ان مشخص نیست و متن آن معلوم نیست ، هرگز نمی تواند معارض این تجلیل بیان شده باشد".
پاسخ اولاگوینده اشعار به فرموده مرحوم نجاشی شیخ مفیدبوده وایشان بدون مأخذودلیل این مطلب(اختلاط جابر)رابه مرحوم مفیدنسبت نداده است چون تهمت وریختن آبروی مؤمن گناه عظیمی دارد.
ثانیا:تجلیل ازجابروتوثیق اوهمانطورکه قبلا گفته شد منافات بااختلاط جابرندارد.
ثالثا:آیه ا...خوئی جابرراموثق میدانندو احتمال اختلاط اوراهم منتفی ومردودنمیدانند.
4-پرسیدید"سوال من از شما این است که آیا روایت شریفه ( لولاک لما خلقت الافلاک ) در زمان اختلاط جناب جابر - بر فرض صحت اختلاط - بیان شده است" ؟
پاسخ اولا:قبلا به این سؤال پاسخ دادم ثانیا: روایت شریفه لولاک لما خلقت الافلاک همانطورکه نوشتم معتبراست،شما خلط مبحث کردید، بحث درباره حدیث لولافاطمه لما خلقتکما بود.
ثالثا:روایت موردبحث صرف نظر ازجابرجعفی راویانش نامعلوم ومجهول هستند
وقبلاچندبارگفتم چنین روایتی به گفته علماءبزرگ رجال شیعه ضعیف وبی اعتباراست ،ولی شما مرتب اصرارکرده وحرفهای گذشته راتکرارمیکنید.
ابن غضائری میگوید"جل من روی عنه ضعیف" اکثروعمده کسانیکه ازجابرروایت نقل کرده اندضعیف وبی اعتبارهستند.
رابعا:اصل صدوراین روایت ازجابرجعفی معلوم نبوده وثابت نیست،شایدهمان افرادضعیف وناموثق این روایت رابه جابرنسبت داده باشند.
اگردلیل قانع کننده و مطلب جدیدی داریدبنویسیدوالاحقیقت رابپذیریدکه کوچک نمیشوید.
موفق باشیدوالسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

جناب احمد عزیز

در مورد سخن گفتن خداوند با صدای اهل بیت علیهم السلام :

بنده عرض کردم که در روایات معراج آمده است که خداوند متعال با صدای امیرالمومنین علیه السلام با پیامبر الهی صلی الله علیه و آله وسلم سخن گفتند و این امر نشان می دهد که می شود خداوند متعال با صدای اهل بیت علیهم السلام با مخلوقش سخن بگوید و حال اگر این امر با صدای حضرت مهدی علیه السلام نیز باشد اصلا استبعادی ندارد ....فکر می کنم همه چیز روشن است ....

***********

در مورد ترجمه جناب جابر :

فکر نمی کنم در این فضای مجازی ، تاکنون اینقدر در باب ترجمه این راوی صاحب سر - که متهم شده است به اختلاط - سخن رفته باشد ...

ما - نه بنده بلکه به نقل از بزرگان شیعه - بیان کردیم که بحث اختلاط منتسب به جناب جابر مردود می باشد و در این میان مرحوم نوری و مرحوم مامقانی به صراحت این امر را رد نمودند ( فکر نمی کنم در بزرگی ایشان شکی داشته باشید ) و مرحوم علامه وحید بهبهانی و مرحوم مجلسی اول نیز به صراحت این امر را مردود می دانند و حتی مرحوم خوئی نیز این سخن را لو فرض می دانند ( یعنی محتمل می دانند و جزما آن را بیان نمیکنند ) پس عملا بحث اختلاط منتسب به جناب جابر در نزد علما کاملا مردود است و دلیل این مردودیت را بسیاری از علما همانند مرحوم نوری و مرحوم مامقانی و مرحوم بهبهانی بیان کرده اند ..... نمی دانم که چرا در سخنان این بزرگان - که کلام نجاشی را نیز شرح و توضیح داده اند - تدبر و تعمق نمی فرمایید ؟؟!!!!


***************

در مورد متن روایت لولاک لما خلقت الافلاک :

بنده خلط بحث نکردم و دقیقا سخن من در مورد همان فرازی است که شما با آن مشکل دارید و در ابتدا آن را مرسل می دانستید ولی بنده برای شما سند مسند آن را بیان کردم !!!

بحث روایات مجاهیل را در تاپیکی دیگر پی گیری کرده ام ....

قبلا نیز بارها برای شما بیان کردم که یک روایت را صرفا و فقط و فقط بخاطر بحث ضعف سند آن نمی توان رد نمود ... قطعا می دانید که سیره متقدمین شیعه در پذیرش احادیث با سیره متاخرین فرق داشته است .

بسیاری مثالهای روایی موجود می باشد که به ظاهر سند آنها مخدوش هستند ولی به دلیل قوت متن آن ، نه تنها روایت طرد نشده است یلکه مقبول علما نیز می باشد ... حال چه برسد به روایتی که در مورد معارف اهل بیت علیهم السلام می باشد و متن آن آنقدر سنگین بوده است که راویان اینگونه روایات را متهم به غلو و اختلاط می کرده اند .... قطعا با سیره برخی از قمیّون در جرح راویان احادیث معرفتی آشنا هستید که این جرح ایشان در نزد علما فعلی شیعه مقبول نمی باشد ..... و ایضا در مورد امثال جناب جابر .

شک در اصل صدور این روایت از جناب جابر نیاز به دلیل قاطع دارد و تنها با " شاید " و " اگر " نمی توان آن را رد نمود ..... گذشته از اینکه متن این روایت بسیار قوی می باشد و همین متن آن - که درک مفاهیم عمیق آن قطعا برای همه کس آسان نیست - نشان از صحت و اعتبار روایت دارد ...

در ضمن فراموش نشود که مرحوم بهبهانی - از قول مجلسی اول - صراحتا بیان کرده اند که هیچ روایتی از جناب جابر ندیده اند که شامل بر غلو ( که همان اختلاط منسوب به جناب جابر است ) باشد ... قطعا روایت شریفه " لولاک " به محضر علامه بهبهانی رسیده است و ایشان با عنایت به این دسته از روایات نیز ، این چنین سخن گفته اند .


(( قبلا نیز بیان کردم که اگر خوف از شبهه درست شدن برای دیگران نبود ، به روایاتی اشاره می کردم که دارای سندی ضعیف می باشند ولی متون آنها از عقاید و ضروریات شیعه می باشد ))

و در انتها عرض می کنم :

از فاضلی مانند شما بعید از که از الفاظی مانند " والاحقیقت رابپذیریدکه کوچک نمیشوید " استفاده نماید .... بنده هم می توانم مانند شما باشم و از اینگونه الفاظ استفاده نمایم ولی هدف ما بر سر روشن شدن حقیقت است .... همان حقیقتی که حتی با تاکید امثال نوری ها و مامقانی ها و خوئی ها و بهبهانی ها هنوز مقبول نمی شود ...

در هر صورت فکر می کنم آنچه که لازم بود در باب این روایت _ البته تنها در باب سند و بحث ترجمه جناب جابر و نه در باب متن آن _ بیان کردم و ما بقی تصمیم گیری بماند بر عهده خواننده منصف .....

التماس دعا

یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط sh.ahmad »

سلام علیکم برادرمحترم بنده گفتم اگردلیل قانع کننده و مطلب جدیدی داریدبنویسید،اما متأسفانه شماهمان حرفهای قبلی راتکرارمیکنید.
1-بازنوشتید"اگر این امر با صدای حضرت مهدی علیه السلام نیز باشد اصلا استبعادی ندارد"
پاسخ:اگردرحدیث صحیحی این مطلب ذکرشده باشداستبعادی ندارد ولی حدیث وروایت صحیحی دراین باره نداریم.
2-دوباره گفتید"عملا بحث اختلاط منتسب به جناب جابر در نزد علما کاملا مردود است و دلیل این مردودیت را بسیاری از علما همانند مرحوم نوری و مرحوم مامقانی و مرحوم بهبهانی بیان کرده اند" .
پاسخ:اختلاط درنزدعلماءکاملامردود نیست بلکه بزرگانی مثل نجاشی ،شیخ مفید،علامه حلی اختلاط درجابرراتأییدکرده وآیه ا...خوئی بااینکه جابرراموثق میدانند احتمال اختلاط دراو را منتفی ومردودنمیدانند
چرادرسخنان این بزرگان تأمل وتعمق نمیکنید.
3-نوشتید"در ابتدا آن را مرسل می دانستید ولی بنده برای شما سند مسند آن را بیان کردم" !
پاسخ:سندی که شمانوشتیدعرض بنده راتأییدکردزیراروایتی که راویانش مجهول ونامعلوم باشندمرسل بوده وبی اعتباراست،که قبلادراین باره توضیح دادم،وچنین روایتی رانمیتوان به طورقطعی وحتمی به جابرنسبت داد.
4-گفتید"گذشته از اینکه متن این روایت بسیار قوی می باشد و همین متن آن - که درک مفاهیم عمیق آن قطعا برای همه کس آسان نیست - نشان از صحت و اعتبار روایت دارد" ...
پاسخ:روایتی که متن آن ازنظرعقلی ایرادداردنمیتواندقوی باشدبلکه ضعیف است ،مگراینکه ماننداخباریون حجیت عقل رادرروایات نپذیرفته وانکارکنید،واگردرک مفاهیم عمیق آن برای شماآسان نیست دیگران رامتهم نکنیدکه پسندیده نیست.
امیدوارم پروردگارمتعال حقیقت رابرای همه ماروشن بفرماید.
خوانندگان محترم خودقضاوت میکنند،موفق باشیدوالسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
ارسال پست

بازگشت به “صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)”