آداب عزاداری ....

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
New Member
New Member
پست: 10
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹, ۶:۲۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 18 بار

آداب عزاداری ....

پست توسط dralireza »

 [External Link Removed for Guests]
 1- سياهپوشي :


از نظر فقهي پوشيدن لباس سياه مکروه است ولي در عزاداري[External Link Removed for Guests] (عليه السلام ) وائمه معصومين (عليهم السلام ) استثناء شده است زيرا اين کار نشانه حزن و اندوه و نمودار شعائر و حماسه ها است .

2- تسليت گويي :
اصل تسليت گفتن در شرايط مصيبت و اندوهي که بر کسي وارد شده در [External Link Removed for Guests] مستحب است.
پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) : هرکس مصيبت ديده اي را تسليت گويد ، پاداشي همانند او دارد.
(سفينةالبحار، ج2، ص188
)
* اين سنت در بين شيعيان رايج است و با جمله « اَعظَمَ اللهُ اُجُورَکُم » همديگر را تسليت مي دهند.
*امام باقر (عليه السلام ) : وقتي شيعيان به هم مي رسند در مصيبت اباعبدالله (عليه السلام )اين جمله را تکرار نمايند : « اَعظَمَ اللهُاُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَين (عليه السلام ) وَ جَعَلَنا وَ اِياکُم مِنَالطالبينَ بثاره مع وَليهِ الاِمام المَهدي مِن الِ مُحَمَدٍ عليهمُالسَلامُ.» خداوند اجر ما را به سوگواري و عزاداري بر امام حسين (عليهالسلام ) بيفزايد و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولي خود اماممهدي از آل محمد (عليهم السلام ) قرار بدهد .
(مستدرک الوسايل،ج2،ص216)
3- تعطيلي کار در روز عاشورا :
امامصادق (عليه السلام ) : کسي که روز عاشورا را تعطيل کند ، يعني عقب کسب وکارش نرود و به کوري چشم بني اميه که روز عاشورا را متبرک مي دانستند، اگرکسي براي معيشت روزانه اش هم فعاليتي نکند، خداوند حوائج دنيا و آخرتش رابر آورد و کسي که روز عاشورا روز حزن و اندوه او باشد، در عوض فرداي قيامتکه براي همه روز هول و ترس است براي او روز شادي خواهد بود.
(امالي شيخ صدوق ، ص129)

4- زيارت و زيارت خواني :
علقمةبن حضرمي از امام باقر (عليه السلام ) در خواست نمود که مرا دعايي تعليمبفرما که از راه نزديک يا دور و از خانه ام در اين روز (روز عاشورا )بخوانم .
امام فرمودند : اي علقمه ! هرگاه خواستي (دعا بخواني ) دو رکعت نماز بخوان بعد از آن اين زيارت (عاشورا ) را بخوان .
پساگر تو اين زيارت را بخواني ، دعا کرده اي به آنچه که ، ملائکه براي زائرحسين (عليه السلام ) دعا مي کنند و خداوند صد هزار هزار درجه براي توبنويسد و مثل کسي هستي که با حسين (عليه السلام ) شهيد شده باشد تا مشارکتکني ايشان را در درجات ايشان و شناخته نشوي مگر در جمله شهيداني که شهيدشده اند با آن حضرت و نوشته شود براي تو ثواب زيارت هر پيغمبري و رسولي وثواب زيارت هر که زيارت کرده حسين (عليه السلام ) را از روزي که شهيد شدهاست .
(مصباح المتهجد ، ص714)
[اگر مي توانيد زيارتعاشوراي معروفه را با صد لعن و صد سلام بخوانيد و اگر وقت نداريد براي صدلعن و صد سلام ، زيارت عاشوراي غير معروفه را که در اجر و ثواب با زيارتمعروفه يکسان است ، هر روز بخوانيد. (هر دو زيارت در مفاتيح الجنان هست.)]

5 - تباکي و گريستن :



درحديث قدسي آمده که خداوند به حضرت موسي (عليه السلام) فرموند : اي موسي !هر يک از بندگانم در زمان شهادت فرزند مصطفي (صلي الله عليه و آله و سلم)(روز عاشورا) گريه کند يا حالت گريه به خود بگيرد و بر مصيبت سبطپيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) تعزيت گويد همواره در بهشت خواهد بود.(مستدرک سفينه البحار، ج7، ص235)

6- برگزاري مجالس عزاداري :


امامصادق (عليه السلام) مي فرمايد : مجلس گرفتن شما را من دوست مي دارم . درمجالس خود « امر ما را » زنده بداريد . خداوند رحمت کند کسي که امر ما رازنده بدارد. (وسايل الشيعه، ج10، ص235)


7 – نماز جماعت ظهر عاشورا :


سيد الشهداء و ياران با وفاي او همه کشته راه نماز شدند.از اين رو در زيار ت مطلقه امام حسين خطاب به امام
مي گوييم : اشهد انک قد اقمت الصلاة و اتيت الزکاة و امرت بالمعروف و نهيت عن المنکر .
1 تا 7 – سوگنامه عاشورا ، ص 80- 67

8- بايد مقدارى از لذائذ زندگى را كه از خوردن و نوشيدن و حتّى خوابيدن وگفتن بدست مى‏آيد ترك نموده ( مگر آن كه لازم باشد ) و ديدار با برادراندينى را ترك كرده و آن روز را روز گريه و اندوه خود قرار دهد.و مانند كسىباشند كه پدر يا فرزند خود را از دست داده است‏ .
* امام صادق (عليهالسلام) : در روز (عاشورا) از کارهاي لذتبخش دوري شود و آداب و سننسوگواري بر پا گردد و تا زوال خورشيد از خوردن و آشاميدن خودداري شود وبعد از آن همان غذايي خورده شود که سوگوارن مي خورند.
(ميزان الحکمه ، ج8 ، ص3783)
[يکي از علما مي فرمودند : از روز 7 محرم که آب را بر امام حسين (عليهالسلام) بستند تا روز عاشورا سعي کنيد آب نياشاميد، نوشيدني هاي ديگربياشاميد ولي به احترام آقا و اهل بيتش آب نياشاميد. ]

9- رعايت اخلاص:


عزاداريرا بخاطر رسم و عادت انجام نداده و سعى كنيم اين كارها را با نيتى خالص وبراى رضاى خدا انجام داده و در خلوص خود نيز صادق باشيم. زيرا كار كوچكىكه با نيت خالصانه و صادقانه همراه باشد بهتر از كارهاى زيادى است كه خلوصو صداقت در آن نباشد ، حتى اگر چندين هزار برابر باشد. و اين مطلب بخوبىاز عبادتهاى حضرت آدم عليه السّلام و شيطان فهميده مى‏شود ، زيرا عبادتهاىچندين هزار ساله شيطان او را از جاودانگى در آتش نجات نداد ولى يك توبهحضرت آدم عليه السّلام باعث بخشش خطا و برگزيدن او شد.

در هنگام انجام اعمال نيز بايد مواظب باشد كه رياء و دوستىِ ستايش مردم در نيت او وارد نشود.

10-در آخر روز عاشورا زيارت تسليت را بخواند، و روز عاشورا را با توسلى...اصلاح حال و پذيرش عزادارى را [ از خداوند] خواسته و از كوتاهى خودمعذرت بخواهد. 8 تا10 – ترجمه المراقبات ، ص53 – 47
ان النوح (ع) حمل فی السفینه الکلب والخنزیر ولم یحمل فیها ولدالزنا ان الناصب اشر من ولد الزنا

عقاب الاعمال صدوق-باب عقاب الناصب والجاهد لامیرالمومنین(ع)
ارسال پست

بازگشت به “امام حسین‌ (علیه السّلام)”