»«»« صلوات بر محمد(ص) وآلش ، سنت رسول الله (ص) ...

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

»«»« صلوات بر محمد(ص) وآلش ، سنت رسول الله (ص) ...

پست توسط Labbaik »

 «»بسم الله الرحمن الرحيم«» 

  :razz: فضيلت صلوات بر پيامبر و آل او(ص) :razz:  

1. در کنزل العمال از حسن از پيامبر خدا روايت کند که فرمود:

  أکْثِرُوا الصَّلاه عَلَيَّ، فَإنَّ صَلاتَکُمْ عَلَيَّ مَغْفِرَه لِذُنُوبِکُمْ؛
صلوات بر من را بسيار کنيد، زيرا، صلوات شما بر من مايه آمرزش گناهانتان است[1]. 


2. نيز، از ابودرداء از رسول خدا(ص) است که فرمود:

  مَنْ صَلّي عَلَيَّ حينَ يُصْبِحُ عَشْراً وَ حينَ يُمْسي عَشْراً أدْرَکَتْهُ شَفاعَتي؛
کسي که در هر صبح و شام ده بار بر من صلوات فرستد، شفاعت من او را فرا گيرد[2].
 

3. از سهل بن سعد آورده است:

  قَدِمَ رَسُولُ اللَّه(ص) فَإذا بِأبي طَلْحَه، فَقامَ إلَيْهِ فَتَلَقَّاهُ فَقالَ: بِأبي اَنْتَ وَ اُمّي يا رَسُولَ اللَّه إنّي لَأرَي السُّرُورَ في وَجْهِکَ، قالَ(ص): تاني جبرئيلُ آنفاً فَقالَ: يا مُحمّد! مَنْ صَلّي عَلَيْکَ مَرَّه کَتَبَ اللَّهُ بِها عَشْرَ حَسَناتٍ وَ مَحي عَنْهُ عَشْرَ سَيِّئاتٍ وَ رَفَعَ لَهُ بِها عَشْرَ دَرَجاتٍ؛
رسول خدا(ص) وارد شد که ابو طلحه به سوي او شتافت و از او استقبال کرد و گفت: «پدر و مادرم فدايت اي رسول خدا! چهره شما را مسرور مي بينم.» فرمود:
«جبرئيل به تازگي نزد من آمد و گفت: اي محمد! هر کس يک بار بر تو صلوات فرستد، خداوند، ده حسنه پاداشش داده، ده سيئه و بدي را از او زدوده و ده درجه بالايش مي برد[3].»
 


4. در صحيح مسلم، سنن ترمذي، سنن نسائي، مسند احمد و غير آن از ابو هريره آمده است که: رسول خدا(ص) فرمود:

 مَنْ صَلّي عَلَيَّ واحِداً صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ عَشْراً[4]؛
هر کس يک صلوات بر من فرستد، خداوند ده بار بر او صلوات فرستد[5].
 

5. در کنزل العمال از عمار ياسر از رسول خدا(ص) روايت کند که فرمود:

  إنَّ اللَّهَ أعْطي مَلَکاً مِنَ الْملائکه أسْماعَ الخَلْق، فَهُوَ قائمٌ عَلي قَبْري إلي يَوْمِ القِيامه لا يُصَلّي عَلَيَّ اَحَدٌ صَلاه إلاّ سَمَّاهُ بِاسْمِه وَ اسمِ أبيه و قالَ: يا مُحمّد صَلّي عَلَيک فُلانُ بن فُلان. وَ قَدْ ضَمِنَ لي رَبّي - تَبارَکَ وَ تَعالي- انّه أردُّ عَلَيه بِکُلِّ صَلاه عَشْرا؛
خداوند فرشته اي از فرشتگان را به اندازه همه مردم شنوائي داده و او تا روز قيامت بر قبر من ايستاده است. هيچ کس بر من صلواتي نمي فرستد مگر آنکه او را به نام و نام پدر معرفي کرده و گويد: اي محمد! فلاني پسر فلان بر تو صلوات فرستاد. پروردگار والاي من ضمانت کرده که هر صلواتش را ده بار به او باز گردانم[6].
 

6. در سنن ابوداود و ترمذي و نسائي و مسند احمد و مستدرک از فضاله بن عبيد آورده اند که گفت[7]:

 سَمِعَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) رَجُلاً يَدعُو فِي الصَّلاه وَ لَمْ يَذْکُر اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يُصَلِّ عَلَي النَّبي فَقالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «عَجَّلَ هذا» ثُمَّ دَعاهُ وَ قالَ لَهُ وَ لِغَيْرِهِ: إذا صَلّي اَحَدُکُمْ فَلْيَبْدأ بِتَحْميدِ اللَّهِ وَ الثَّناءِ عَلَيْه ثُمَّ لِيُصَلِّ عَلَي النَّبي(ص) ثُمَّ لِيَدْعُ بَعْدُ ما شاءَ؛
رسول خدا(ص) شنيدند مردي در نماز دعا مي کند، ولي نه خدا را ياد کرد و نه صلوات بر پيامبر خدا(ص) فرستاد. رسول اللَّه(ص) فرمودند: «او شتاب کرد.» سپس وي را فرا خواند و به او و ديگران فرمود:
«هر گاه يکي از شما نماز خواند، ابتدا حمد و ثناي الهي کند، سپس بر پيامبر خدا(ص) صلوات فرستد، پس از آن هر چه خواست، از خدا بخواهد[8].»
 


7. از سعد ساعدي از رسول خدا(ص) آورده اند که فرمود:

  لا صَلاه لِمَنْ لا يُصَلّي عَلَي النَّبيّ(ص)؛
نماز کسي که بر پيامبر(ص) صلوات نفرستد، نماز نيست[9]. 


8. از جابر از رسول خدا(ص) روايت کرده اند که فرمود:

  مَنْ ذُکِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ فَقَدْ شَقي؛
کسي که نام من نزد او برده شود و بر من صلوات نفرستد يقيناً ستم کرده است[10].
 


9. از امام حسين بن علي(ع) از رسول خدا(ص) روايت کرده اند که فرمود:

  مَنْ ذُکِرْتُ عِنْدَهُ فَخَطَئ الصَّلاه عَلَيَّ خَطَئ طَريقَ الجَنَّه؛
کسي که نام من نزد او برده شود و صلوات بر مرا نديده انگارد، راه بهشت را نديده انگاشته است[11]. 



10. در مسند احمد و سنن ترمذي و غير آن، از حسين بن علي(ع) از رسول خدا(ص) روايت کرده اند که فرمود:

  ألبَخيلُ مَنْ ذُکِرتُ عِنَدهُ فَلَم يُصَلِّ عَلَيَّ؛
بخيل کسي است که نام من نزد او برده شود و بر من صلوات نفرستد[12].
 
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

پست توسط Labbaik »

چگونه بر پيامبر(ص) صلوات بفرستيم؟

1. در کنزل العمال از امام علي بن ابي طالب(ع) روايت کند که فرمود:

  قالُوا يا رَسُولَ اللَّه! وَ کَيْفَ نُصَلّي عَلَيک؟ قالَ: قُولُوا: أللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَما صَلَّيْتَ عَلي إبراهيمَ وَ آلِ إبراهيم إنَّکَ حَميدٌ مَجيدٌ، وَ بارِکْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَما بارَکْتَ عَلي إبراهيمَ وَ عَلي آلِ إبراهيمَ إنَّکَ حَميدٌ مَجيدٌ؛

(اصحاب) گفتند: اي رسول خدا! چگونه بر شما صلوات فرستيم؟ فرمود: «بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم صلوات فرستادي، راستي را که تو ستوده و والائي. و بر محمد و آل محمد فزوني بخش، همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم فزوني دادي، راستي را که تو پسنديده و عظمائي[13].
 

2. در صحيح مسلم، سنن ابو داود، ترمذي، نسائي، موطأ مالک، مسند احمد و سنن دارمي، از ابو مسعود انصاري روايت کنند که گفت:

  رسول خدا(ص) آمد و با ما در مجلس سعد بن عباده نشست. بشير بن سعد - ابونعمان بن بشير - به او گفت: اي رسول خدا! خداوند ما را فرمان داده تا بر شما صلوات فرستيم، چگونه بر شما صلوات فرستيم؟ راوي گويد: رسول خدا(ص) (به گونه اي) ساکت شد که ما آرزو کرديم اي کاش او چنين سؤالي نکرده بود. سپس فرمود:

«بگوئيد: خدوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان گونه که بر ابراهيم صلوات فرستادي، و بر محمد و آل محمد فزوني بخش، همان گونه که بر ابراهيم در جهانيان فزوني دادي. راستي را که تو ستوده و والائي. سلام نيز همان گونه است که دانستيد[14].»
 

3. در صحيح بخاري، سنن نسائي و ابن ماجه و مسند احمد از ابو سعيد خدري روايت کنند که گفت:

  قُلْتُ: يا رَسُولَ اللَّه! هذَا السَّلامُ عَلَيْک قَدْ عَرَفْناه فَکَيْفَ الصَّلاه؟ قالَ: قُولُوا: أللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ کَما صَلَّيْتَ عَلي إبراهيم، وَ بارِکْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَما بارَکْتَ عَلي إبراهيم؛

گفتم اي رسول خدا! اين سلام بر شما بود، آن را دانستيم، صلوات (بر شما) چگونه است؟ فرمود: بگوئيد: خداوندا بر محمد بنده و رسول خودت صلوات فرست، همان گونه که بر ابراهيم صلوات فرستادي و بر محمد و آل محمد برکت و فزوني بخش، همان گونه که بر ابراهيم برکت و فزوني دادي[15].
 

4. در تفسير طبري و سيوطي از ابن عباس آورده اند:

  فَقُلْنا أو قالوا: يا رَسُولَ اللَّه! قَدْ علمنا السَّلام عَلَيْک فَکَيْفَ الصَّلاه عَلَيک؟ فقالَ: «أللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ کَما صَلَّيْتَ عَلي إبراهيم و آل ابراهيم إنّکَ حَميدٌ مَجيدٌ، وَ بارِکْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ علي آلِ مُحَمَّدٍ کَما بارَکْتَ عَلي إبراهيم و آلِ ابراهيم إنّکَ حَميدٌ مَجيدٌ؛

پس گفتيم - يا گفتند -: اي رسول خدا! سلام بر شما را دانستيم، صلوات بر شما چگونه است؟
فرمود: «خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم صلوات فرستادي، همانا تو ستوده و والائي، و بر محمد و آل محمد برکت و فزوني بخش، همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم برکت و فزوني دادي، راستي را که تو پسنديده و والائي[16].»
 


5. در سنن نسائي از زيد بن خارجه از رسول خدا(ص) روايت کند که فرمود:

  صَلُّوا عَلَيَّ وَ اجْتهدوُا فِي الدُّعاءِ و قُولُوا: أللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ و عَلي آلِ مُحَمَّدٍ وَ بارِکْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَما بارَکْتَ عَلي إبراهيم و علي آلِ إبراهيم إنَّکَ حَميدٌ مَجيدٌ؛
بر من صلوات فرستيد و در دعا بکوشيد و بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، و بر محمد و آل محمد فزوني بخش. همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم فزوني دادي. راستي را که تو ستوده و والائي[17].
 

6. در سنن نسائي و مسند احمد از ابوطلحه روايت کنند که گفت:

  قُلنا: يا رَسول اللَّه! کَيْفَ الصَّلاه عَليکَ؟ قالَ: قولوا: أللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّد کَما صَلَّيْتَ عَلي إبراهيم و آل ابراهيم إنّکَ حَميدٌ مَجيدٌ، وَ بارَکْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَما بارَکْتَ عَلي إبراهيم و آلِ ابراهيم إنّکَ حَميدٌ مَجيدٌ؛

گفتيم: اي رسول خدا! صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: «بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم صلوات فرستادي، راستي را که تو ستوده و والائي و بر محمد و آل محمد برکت و فزوني بخش، همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم برکت و فزوني دادي، راستي را که تو پسنديده و عظمائي.»
 

در روايت ديگري چنين است:

مردي نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت: اي رسول خدا! چگونه بر شما صلوات فرستيم؟ فرمود: بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست. همان گونه که بر ابراهيم صلوات فرستادي، راستي را که تو ستوده ووالائي و بر محمد و آل محمد برکت و فزوني بخش، همان گونه که بر ابراهيم برکت و فزوني دادي، راستي را که تو پسنديده و عظمائي[18].

7. در کنز العمال از طلحه روايت کنند که گفت:

  قُلنا: يا رَسول اللَّه! قَدْ علمنا کَيفَ السّلام عَلَيْک، فَکَيْفَ الصَّلاه عَليکَ؟ قالَ: قولوا: أللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ علي آلِ مُحمَّدٍ وَ بارِکْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَما صَلَّيْتَ و بارَکْتَ عَلي إبراهيم و علي آلِ ابراهيم إنّکَ حَميدٌ مَجيدٌ؛

گفتيم: اي رسول خدا! چگونگي سلام بر شما را دانستيم، صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست و بر محمد و آل محمد برکت و فزوني بخش، همان گونه که بر ابراهيم و بر آل ابراهيم صلوات فرستادي و برکت و فزوني بخشيدي، راستي را که تو ستوده و والائي[19].»
 

8. در صحيح بخاري و مسلم، سنن ابو داود و دارمي و نسائي و ترمذي و ابن ماجه، مسند احمد، تفسير طبري و سيوطي از کعب ابن عجزه روايت کنند که گفت:

  کُنْتُ جالِساً عِندَ النبي(ص) إذْ جْاءَ رجل فقالَ: قَدْ علمنا کَيفَ نسلّمُ عَليکَ يا رَسُول اللَّه فَکيفَ نصلّي عَلَيکَ؟ قالَ: قولوا:
أللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ علي آلِ مُحمَّدٍ کَما صَلَّيْتَ عَلي إبراهيم و علي آل ابراهيم إنّکَ حَميدٌ مَجيدٌ، وَ بارِکْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلي آلِ مُحَمَّدٍ کَما بارَکْتَ عَلي إبراهيم و علي آلِ ابراهيم إنّکَ حَميدٌ مَجيدٌ؛

نزد پيامبر خدا(ص) نشسته بودم که مردي آمد و گفت: اي رسول خدا! ما چگونه سلام کردن بر شما را دانستيم، چگونه بر شما صلوات فرستيم؟ فرمود: بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم صلوات فرستادي، راستي را که تو پسنديده و والائي. خداوندا بر محمد و آل محمد برکت و فزوني بخش، همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم برکت و فزوني دادي، راستي را که تو ستوده و عظمائي[20]. 
زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1668
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3099 بار
سپاس‌های دریافتی: 5474 بار

پست توسط Labbaik »

9. در مسند احمد و در المنثور سيوطي از برده خزاعي از رسول خدا(ص) روايت کنند که فرمود:

  قُولُوا: أللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَواتکَ وَ رَحْمتکَ وَ بَرَکاتکَ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلي آلِ مُحَمَّدٍ کَما جَعَلْتَها عَلي إبراهيم إنَّکَ حَميدٌ مَجيدٌ؛
بگوئيد: خداوندا صلوات و رحمت و برکاتت را بر محمد و آل محمد ارزاني بخش، همان گونه که آنها را بر ابراهيم ارزاني داشتي، راستي را که تو ستوده و والائي[21].
 

10. در کنز العمال از محمد بن عبداللَّه بن زيد از رسول خد(ص) روايت کند که فرمود:

  قُولُوا: أللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلي آلِ مُحَمَّدٍ کَما صَلَّيْتَ عَلي إبراهيم وَ بارِکْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلي آلِ مُحَمَّدٍ کَما بارَکْتَ عَلي إبراهيم فِي الْعالمين إنَّک حَميدٌ مَجيدٌ، وَ السَّلام کَما عَلمتم؛
بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان گونه که بر ابراهيم صلوات فرستادي، و بر محمد و آل محمد برکت و فزوني بخش، همان گونه که بر ابراهيم در جهانيان برکت و فزوني دادي، راستي را که تو ستوده و والائي. سلام نيز همان گونه است که دانستيد[22].
 


11. در تفسير طبري و سيوطي از ابراهيم در ذيل آيه شريفه: «ان اللَّه و ملائکته...» آورده اند که:

  قالُوا يا رَسُولَ اللَّه! هذَا السَّلام قَدْ عَرفْناه، فَکَيفَ الصَّلاه عَلَيکَ؟ فَقالَ: قُولُوا: أللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ عَبْدکَ وَ رَسُولکَ وَ أهلِ بَيْتِهِ کَما صَلَّيْتَ عَلي إبراهيم إنَّکَ حَميدٌ مَجيدٌ؛
گفتند: اي رسول خدا! اين سلام را دانستيم، صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود: «بگوئيد: خداوندا بر محمد بنده و رسولت و اهل بيت او صلوات فرست، همان گونه که بر ابراهيم صلوات فرستادي، راستي را که تو ستوده و والائي[23].
 

12. در کنز العمال از ام المؤمنين عايشه روايت کند که گفت:

  قالَ اَصحابُ النَّبيّ(ص): يا رَسُول اللَّه أُمِرنا أنْ نکثر الصَّلاه عَلَيکَ فِي اللَّيْلَه الغراء وَ اليَوْم الأزْهَرِ وَ أحبّ ما صَلّينا عَلَيکَ کَما تُحِبّ، قالَ: «قُولُوا: أللّهمّ صلّ علي مُحمّدٍ وَ عَلي آلِ مُحَمَّدٍ کَما صَلَّيْتَ عَلي إبراهيمَ وَ آلَ إبراهيم، وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ کَما رحمتَ إبراهيم وَ آلَ إبراهيم، وَ بارِکْ عَلي مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّد کَما بارَکْتَ عَلي إبراهيم وَ آلِ إبراهيم إنَّکَ حَميدٌ مَجيدٌ، وَ أمَّا السَّلامُ فَقَدْ عرفتم کَيْف هُوَ؛

صحابه پيامبر گفتد: اي رسول خدا! فرموده شديم تا در شب تار و روز روشن، صلوات بر شما را بسيار کنيم. (چه زيباست که) محبوب ترين صلوات ما بر شما به گونه اي باشد که دوست مي داريد، فرمود: بگوئيد: خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات فرست، همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم صلوات فرستادي، و محمد و آل محمد را ببخشاي، همان گونه که ابراهيم و آل ابراهيم را بخشودي، و بر محمد و آل محمد برکت و فزوني بخش، همان گونه که بر ابراهيم و آل ابراهيم برکت و فزوني دادي، راستي را که تو ستوده و والائي. اما کيفيت سلام را که خود دانستيد[24]. 




________________________________________
-[1]کنز العمال، ج 1، ص 436.
[2]همان، ص 439.
.[3]همان، ج 1، ص 447-436 و ج 2، ص 179.
اين روايت از زبان ابوطلحه با اين زيادت آمده است: و فرشته به او (فرستنده صلوات) همان را گويد که به شما گفته است. گفتم: اي جبرئيل! اين فرشته کيست؟ گفت: خداي عز و جل از هنگامي که شما را آفريده تا زماني که مبعوثتان کرده و فرشته را بر شما گماشته است؛ هيچ يک از امت شما بر شما صلوات نفرستد مگر آنکه (فرشته به او) گويد: و تو! خداوند بر تو صلوات فرستاد. کنزل العمال، ج 1، ص 449-440 و ج 2، ص 181.
اين روايت از سعيد بن عمر انصاري و ابو برده بن نيار و انس نيز آمده است. کنزل العمال، ج 1، ص 438، 448 - 449؛ سنن نسائي، ج 3، ص 50؛ کتاب الصلاه، باب فضل صلوات بر پيامبر(ص)؛ فرائد السمطين، ج 1، ص 24؛ تاريخ بغداد، ج 8، ص 281.
.[4]عبارت از صحيح مسلم است.
[5]. صحيح مسلم، ج 1، ص 306؛ کتاب الصلاه، باب صلوات بر پيامبر(ص)؛ سنن ترمذي، ج2، ص 270. سنن نسائي، ج 3، ص 50. مسند طياسي، ج 1، ص 283، حديث 2122؛ رياض الصالحين، ص 381؛ اسباب التنزيل واحدي، ص 250؛ درالمنثور سيوطي، ج 5، ص218؛ تفسير قرطبي، ج 14، ص 294.
[6]. کنز العمال، ج 1، ص 450-448.
[7]. عبارت از ابو داود است.
[8]. سنن ابو داود، ج 2، ص 77، حديث 1480؛ سنن ترمذي، کتاب دعا، ج 13، ص 21. در روايت ديگر از همين باب آمده است: رسول خدا(ص) به مردي که نماز خواند و براي خويش دعا کرد ولي نه خدا را سپاس گفت و نه بر پيامبر خدا صلوات فرستاد، فرمود: اي نمازگزار! هرگاه نماز خواندي و نشستي، خداي را سپاس گوي و بر من صلوات فرست. سپس از او بخواه. آن حضرت به فرد ديگري که نماز گزارد و سپاس خدا گفت و صلوات بر پيامبر فرستاد، فرمود: اي نمازگزار! دعا کن که اجابت مي شود. مسند احمد، ج 6، ص 18؛ سنن نسائي، ج 3، ص 44؛ مستدرک حاکم، ج 1، ص 268؛ رياض الصالحين نبوي، ص 382.
[9]. سنن ابن ماجه، ج 1، ص 401، 400.
[10]. همان.
[11]. کنز العمال، ج 1، ص 438 از طبراني. همانند اين حديث را از ابن عباس نيز در، ج 1، ص438 مي بينيد. و نيز در تفسير درالمنثور، ج 5، ص 218؛ ابن ماجه، ص 294.
[12]. مسند احمد، ج 1، ص 201؛ سنن ترمذي، کتاب دعا، ج 13، ص 62 -63؛ کنزل العمال، ج1، ص 437، از حسن که ظاهراً اشتباه است. زيرا مؤلف خود گفته است: اين حديث را از احمد و ترمذي و نسائي و ابن حبان روايت کرده اند. (لذا بايد از حسين(ع) باشد.) همانند اين حديث را از عوف بن مالک و حسن و جابر و ابو هريره و قتاده نيز، در کنزل العمال، ج1، ص 438-436 و 453 مي يابيد. و نيز در تفسير الدر المنثور، ج 5، ص 218؛ و رياض الصالحين، ص 382.
[13]. تفسير در المنثور، ج 5، ص 217؛ کنزل العمال، ج 2، ص 176.
[14]. صحيح مسلم، کتاب الصلاه، ج 1، ص 305، حديث 67؛ سنن دارمي، ج 1، ص 310؛ سنن ابوداود، ج 1، ص 258، حديث 980؛ سنن نسائي، ج 3، ص 45 - 47؛ سنن ترمذي، کتاب تفسير، تفسير سوره احزاب، ج 2، ص 95؛ موطأ مالک، ج 1، ص 165 - 166؛ مسند احمد، ج 5، ص 274 و ج 4، ص 118؛ کنز العمال، ج 2، ص 182؛ تفسير قرطبي، ج 4، ص 233؛ تفسير در المنثور ، ج 5، ص 216 - 217؛ تفسير ابن کثير، ج 3، ص 508؛ تفسير خازن، ج 3، ص 477؛ مستدرک الصحيحين، ج 1، ص 268؛ سنن بيهقي، ج 2، ص 378.
.[15]صحيح بخاري، کتاب تفسير، تفسير سوره احزاب، ج 3، ص 119 و کتاب دعوات، ج 4، ص 72؛ سنن نسائي، ج 3، ص 49؛ سنن ابن ماجه، ج 1،ص292، حديث 902؛ مسند احمد، ج3، ص47؛ تفسير در المنثور، ج5، ص217.
[16] تفسير طبري، تفسير سوره احزاب، ج 22، ص 31؛ تفسير درالمنثور، ج 5، ص 216.
[17]. سنن نسائي، کتاب سهو، ج 3، ص 49.
[18]. همان، ص 48؛ مسند احمد، ج 1، ص 162.
[19]. کنز العمال، ج 2، ص 176؛ تفسير در المنثور، ج 5، ص 216.
[20]. صحيح بخاري ، کتاب بدء الخلق ، ج 2، ص 160 - 159 و کتاب تفسير ، تفسير سوره احزاب ، ج 3، ص 119 و کتاب الدعوات، ج 4، ص 72؛ صحيح مسلم، کتاب صلاه، ج 1، ص 305، حديث 66؛ سنن ابو داود، ج 1، ص 257، حديث 976؛ سنن دارمي، ج 1، ص309؛ سنن نسائي، ج 3، ص 48-47؛ سنن ترمذي، ج 2، ص 268؛ سنن ابن ماجه، حديث 904. مسند احمد، ج 4، ص 244-241؛ تفسير طبري، ج 22، ص 31؛ تفسير قرطبي، ج 14، ص 334؛ تفسير در المنثور، ج 5، ص 216-215؛ کنز العمال، ج 2، ص 180؛ تفسير ابن کثير، ج 3، ص 507.
[21]. مسند احمد، ج 5، ص 353؛ تفسير در المنثور، ج 5، ص 218؛ کنزل العمال، ج 1، ص 442
[22]. کنز العمال، ج 1، ص 442.
[23]. تفسير طبري، ج 2، ص 32؛ تفسير در المنثور، ج 5، ص 216.
[24]. کنزالعمال، ج 2، ص 182 و ج 1، ص 43.

زندگی بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


 تصویر 
ارسال پست

بازگشت به “پیغمبر شناسی”