مجالس عزاداري بايد کانون دين پروري باشد

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

مجالس عزاداري بايد کانون دين پروري باشد

پست توسط Mohsen1001 »

رسا، سرويس شهرستان ها ـ مراسم سوگواري شب چهارم محرم، شب گذشته در حسينيه امام رضا (ع) مشهد با حضور آيت الله واعظ طبسي، نماينده ولي فقيه در استان خراسان و با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا از مشهد، امام جمعه موقت تهران در مراسم عزاداري امام حسين (ع) كه شب گذشته با حضور آيت الله واعظ طبسي، نماينده ولي فقيه در استان خراسان در حسينيه امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، با اشاره به اهميت عزاداري در رثاي حضرت امام حسين (ع)، خاطرنشان کرد: مساله عزاداري امري حقيقي و مورد تاکيد ائمه است، به طوري که ائمه خود بنيان گذار مجلس عزاي امام حسين (ع) بودند.

وي در ادامه يادآور شد: در طول تاريخ اين محافل کانون شور و حماسه بوده و برکات فراواني را در پي داشته است و وظيفه ما اين است که اين محافل را باشکوه تر از سال هاي گذشته برگزار کنيم.
امام جمعه موقت تهران با اشاره مفهوم خرافات در عزاداري خاطرنشان کرد: خرافات بر دو گونه محتوايي و شکلي است. منظور از خرافات همين دروغ است که بدترين نوع آن، دروغ بستن به خداوند و اهل بيت (ع) مي باشد که امري خلاف واقع و آفت مداحي و خطابه است و دروغ همان خيال پردازي و تجسم ذهني است که به هيچ وجه در شأن اهل بيت (ع) نيست.
وي در ادامه با اشاره به خرافه زدايي از محافل اهل بيت (ع) يادآور شد: خرافات اولين راه کمرنگ شدن عزاداري است و پاسداري از محافل اهل بيت (ع) در پرتو خرافه زدايي است .

حجت الاسلام و المسلمين خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شيوه هاي عزاداري اذعان داشت : برپايي مراسم سوگواري ، دسته جات و هيئات عزاداري و تعزيه از شيوه هاي عزاداري است به شرط آن که امري خلاف شرع در آن ها صورت نگيرد .
اين استاد حوزه علميه قم با اشاره به عزاداري مطلوب از ديدگاه ائمه (ع) خاطرنشان کرد: عزاداري امام حسين (ع) نوعي عبادت و از بهترين اموري است که انسان را به خدا نزديک مي کند.

امام جمعه موقت تهران گفت: در برپايي مجالس عزاداري بايد هدف داشته باشيم و با اخلاص عمل کنيم. نبايد با مجلس عزاي حسيني کاسب مدارانه عمل کرد؛ زيرا انگيزه هاي مادي با اخلاص در تناقض است .
وي در ادامه خاطرنشان کرد: مجالس عزاداري و سوگواري بايد بر رشد اخلاقي و اعتقادي مردم بيفزايد و کانون دين پروري باشد .

حجت الاسلام والمسلمين خاتمي با اشاره به وظيفه جوانان يادآور شد: دين پژوهي براي جوانان يک تکليف است و خطبا بايد اصل دين را براي جوانان بيان کنند، چنان چه مي بينيم در بعضي مواقع اين مجالس تاثيرش از ده ها کلاس اعتقادي بيشتر است .

اين استاد برجسته حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کرد: مجالس بايد داراي شور و شعور حسيني باشد تا تاثيرش را به طور کامل بگذارد .
امام جمعه موقت تهران در پايان خواستار بها دادن به طلاب فاضل و مستعد براي ورود به عرصه خطابه شد و خاطرنشان کرد: حوزه هاي علميه به طلاب فاضل و مستعد براي خطابه توجه کنند تا امر دين پژوهي به طور صحيح به ثمر برسد .

شايان ذکر است، در اين مراسم آيت الله سيد محمد موسوي شاهرودي از علماي مشهد، آيت الله معصومي، عضو مجلس خبرگان رهبري ، حجت الاسلام والمسلمين علم الهدي، امام جمعه مشهد و ساير اقشار مختلف مردم حضور داشتند .

گفتني است، اين مراسم که از سوي نماينده ولي فقيه در استان خراسان و توليت آستان قدس رضوي، آيت الله واعظ طبسي برگزار مي شود ، تا شب 12 ماه محرم با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين خاتميبا موضوع آفات عزاداري ادامه مي يابد.
ارسال پست

بازگشت به “مناسبت و یادواره”