آیه برای اینکه اسلام برای هر زمان و مکانی هست !!!

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Junior Member
Junior Member
پست: 41
تاریخ عضویت: شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵, ۶:۳۷ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 6 بار

آیه برای اینکه اسلام برای هر زمان و مکانی هست !!!

پست توسط ASHK HIKAYESI »

سلام !

دوستان یک سوال :

بنده یادم هست که در یکی از کتاب های درسی خود خواندم که اسلام دینی برای هر مکان و هر زمان هست . از این طرف هم بعضی ها میگویند که اسلام مال 1400 سال پیش و مخصوص عرب ها بود !!!

آیا آیه ای از قرآن کریم در این باره داریم که اسلام محدودیت زمانی و مکانی ندارد ؟؟؟

یک دسته گل تقدیم به شما !

=:(

مغزهاي بزرگ درباره ايده ها فکر مي کنند

مغزهاي متوسط درباره حوادث

و مغزهاي کوچک درباره مردم !


:D :razz:
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

پست توسط محمد علي »

 بسم الله الرحمن الرحیم  
با سلام خدمت دوست عزیز ؛ :razz:

توجه شما را به آیه شریفه ای جلب می کنم ، که نه تنها بر زمان و مکان ، بلکه فراتر از آن ، و به نوع خلق فطرت انسان اشاره دارد :


 « فأقِم وَجهَکَ للدّین حَنیفاً فطرَةَ الله الّتی فَطَرَ الناسَ علیها لا تَبدیلَ لخَلقِ الله ذلکَ الدّینُ القَیّم ولکنّ أکثرَ الناسِ لا یَعلَمون » 
 « پس روی خود را متوجه آئین خالص پروردگار کن . این فطرتی است که خداوند ، انسان ها را بر اساس آن آفریده ؛

هیچ دگرگونی در آفرینش الهی نیست ، این است آئین استوار ؛ ولی اکثر مردم نمی دانند . »
(روم/ 30) 


چند واژه را به اختصار توضیح می دهیم ، سپس معنی دقیق این آیه را مورد بررسی قرار می دهیم (إن شاءالله)


حنیف : به معنی روی آوردن از باطل به سوی حق است .


لاتبدیل لخلق الله : اسلوب "لا..." نفی جنس است ، و تاکید بسیار دارد که برای این خلق خداوند (یعنی فطرت انسان) هیچ تغییر و دگرگونی نیست .
  متاسفانه اکثر مردم نمی دانند .  

الناس : نکته مهم دیگر این است که تمامی اشاره ها با ، ناس (همه مردم) بکار رفته ، و لذا نکته ای کلی را می خواهد بیان کند .


حال معنی این آیۀ شریفه :

  روی خود را به سوی دین و آئین الهی استوار بدار ، در حالیکه از باطل به سوی حق می گروی ؛
و این گرایش به حق را خداوند می فرماید که امری فطری است . و در درون انسان نهاده شده است .
و این دین ، همان دینی که بر اساس فطرت الهی که در درون انسان ها قرار داده شده ، برای بشر تنظیم گشته است .
و قوانین آن مطابق فطرت بشر است . 


دقت کنید ، خداوندی که خالق این بشر است می گوید :«فطرت انسان تغییر پذیر نیست و من برای این فطرت قوانینی را به عنوان دین قرار داده ام »

برخی ویژگی های فطرت او : مثلا حب ریاست ، شهوت قدرت ، شهوت جنسی و... ، همیشه بوده ؛ چه هزار سال پیش ، چه چهار هزار سال پیش ، چه الان !

برای این نیروهایی که در درون بشر است ، خالق او ، راهنمایی هم برای استفاده بهینه از آنها قرار داده است ؛

  که او خالق است و بیشتر از هر کسی ، به زوایای وجودی مخلوق خویش آگاه است . 



مثالی می زنیم : وقتی شما یک محصولی را از کارخانه ای می خرید ، قطعا نیازمند دفترچه راهنمایی هستید که سازندۀ آن محصول

برای استفاده صحیح از آن ، در اختیار شما قرار داده است ؛

حال اگر بگویید که نه ، من به این دفترچه احتیاجی ندارم و خودم کاربری های دیگری برای این محصول پیدا می کنم ؛ همه به عقل شما شک می کنند !

  ساده است ، کسی که چیزی را می سازد ، نحوه استفاده از آن را هم در اختیار دیگران قرار می دهد .  

و اگر آن سازنده هم چنین نکند ، باز باید در اندیشه او تردید کرد !


برای هر یک از ابعاد وجودی این انسان ، تدابیری اندیشیده شده تا در بهترین حالت بتوان از آن استفاده نمود . (چه بعد فردی ، اجتماعی ، جسمی ، عبادی و ...)

اصل وجودی او ، فطرت او و تمامی ابعاد درونی او تغییر ناپذیر دانسته شده و لذا قوانین جامع و تغییر ناپذیری هم برای او وضع شده است .

مثلا در آیه ای در مورد شیر دادن کودک : « و الوالداتُ یُرضعنَ اولادَهُنَّ حَولَین کامِلَین لِمَن أراد أن یُتمَّ الرَّضاعةَ ...»

که برای شیر دادن کامل و تمام کودک (که مورد تاکید پزشکان امروز هم هست ، برای سلامتی کامل کودک) مادران دو سال آنها را شیر می دهند ،

و برای این دو سال (مدت شیر دادن) هم قوانین خاصی برای مادر و کودک وضع شده است .

چه عصر حجر باشد و چه عصر نانو ، کودک که به دنیا می آید برای سلامتی کامل (بهتر دانسته شده) که دو سال کامل شیر بخورد ( به انضمام دیگر مسائل )

این ها سنت ها و قوانین الهی است که در بشر قرار داده شده نمی توان گفت که این برای هزار سال پیش است .

برای مسائل اجتماعی هم همینطور :

مثلا برای جلوگیری از ثروت اندوزی و بوجود آمدن نظام طبقاتی ، پرداخت مواردی همچون زکات و خمس را قرار داده تا تعادل اقتصادی جامعه به هم نخورد .

در مسائل زناشویی هم همینطور ، برای حفظ خانواده و سلامت آن قوانین بسیار دقیق و ظریفی در نظر گرفته که امروزه روانشناسان غیر مسلمان ،

به بی نظیر بودن و موثر بودن این توصیه ها و نکات ، اعتراف نموده و خوشه چین این معارف هستند .
 
مثالی هم از قوانین خود انسان ها می زنم ، مثلا در زبان عربی داریم که : کُلُّ فاعل مَرفوع ( یعنی هر فاعلی اعرابش رفع است)
و امروزه هم این قانون در ادبیات مورد استفاده است . و اینگونه جافتاده است .
حال یک نفر بیاید و بگوید که نه این مال 1400 سال پیشه ، به کار ما نمیاد ، باید عوض بشه ! خود قوانین بشری هم در بعضی علوم کاربردش همیشگی است .
 

(البته این تنها مثالی بود ،
ولی البته همانطور که می دانید از ضعف های قوانین بشری همین متغیر بودن و خطا پذیر بودن آن است ؛ برای همین قابل اطمینان نیست )


* اما بحث اصلا بر سر این است که اینها قوانین و سنت های ساری و جاری الهی اند که بر اساس آنها خداوند برای بشر برنامه ریزی و قانونگذاری کرده است ؛

و خود این خالق هم می گوید که : این است دین قیّم و استوار ، و تغییر و لغزش ناپذیر ، و لیکن اکثر مردم نمی دانند ؛

و تصور می کنند راه ناقصی که در پیش می گیرند آنها را به کمال می رساند ؛ اما چنین نیست !



 *** پس دین الهی تناسب با فطرت انسان دارد *** 



و نیز این دین را معرفی نموده :

  [FONT=Times New Roman]« إنَّ الدّين عندَ الله الإسلام »   

[FONT=Times New Roman]  دین ، در نزد خداوند ، اسلام است .   
 (آل عمران /19) 

( و یکی از معانی اسلام هم ، تسلیم بودن در برابر فرامین الهی است )



و در آخر ، نتیجۀ نپذیرفتن این دین هم بیان می شود :


[FONT=Times New Roman]  « و مَن يَبتَغِ غيرَ الإسلام ديناً فلَن يُقبَلَ مِنه »  

 [FONT=Times New Roman]و هر کس به غیر از اسلام ، (روش و ) دینی را برگزیند ، هرگز از او پذیرفته نخواهد شد !  
  (آل عمران /85) 


 
و السلام علی من اتبع الهدی
:razz: 
Senior Member
Senior Member
پست: 120
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹, ۶:۲۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 219 بار
سپاس‌های دریافتی: 467 بار

Re: آیه برای اینکه اسلام برای هر زمان و مکانی هست !!!

پست توسط soldier young »

سلام
اول از هم بتو دوست عزیز می گویم که مهمترین دلیل از قران انست که هیج جای قران گفته نشده که این کتاب و مطالب ان برای زمانی خاص و یا نژادی خاص(اعراب) است بلکه در تمام ایات قران مخاطب احکام ان مونین و ایمان اورندگان بخدا هستند و نه تنها اعراب. در ایات 1 تا 5 سوره جمعه هم می خوانیم که خدا می فرماید: رسولی امی در میان شما اعراب فرستادم تا به شما ایات خدا را بیان کند و شما را پاک سازد و حکمت الهی بیاموزد که پیش از این همه شما در ورطه گمراهی بودید. و نیز اخرین شما را که به اعراب بپیوندند هدایت فرماید. که این فضل و رحمت خداست که بر هرکه بخواهد تعلق می گیرد.( پس می بینی تنها فرق اعراب با سایر مردمان دنیا فقط در اولین بودن انهاست و اینکه ابتدا قران در میان انها نازل شده و سپس وظیفه پیامبر جهانی کردن ان بوده است همانگونه که ابتدا وظیفه پیدا کرد تا اقوام خود را به یکتاپرستی دعوت کند وسپس عموم مردم را)

دوم اینکه مگر در مواردی که در قران بیان شده اصلا می شود زمان خاصی قرار داد که این گونه سوال می پرسی؟ مثلا ایا خداپرستی و احکام ان که جزو مهمترین مسائل قران هستند دغدغه انسانها از بدو افرینش تا همین زمان عصر حاضر نبوده است؟ که همه انسانها از انسانهای اولیه تا کنون با راههای مختلف چون بت پرستی و ستاره پرستی و خداپرستی و ... این نیاز درونی و فطری خود را تا بحال ارضا کرده اند و همین الان حتی در کشورهای متمدن چون امریکا و اروپاییان مسئله دین و خداپرستی جزو مهمترین دغدغه های مردم و سیاستمدارانشان است و پاپ اگر مهمترین شخص در میان انها نباشد جزو مهمترین اشخاص انها است و از او و سخنانش پیروی می کنند.
یا مگر می شود هزاران احکام و ارزشهای اخلاقی در قران را چون عدالت و راستگوئی و وفای بهد و امانتداری و ... را که همین الان جزو نیازهای اولیه زندگی هر انسانی هست حتی خود تو را به زمان گذشته مختص کرد همین الان حتی در کشورهای بی دین و لائیک چون چین هم قوانین حکومتی وضع شده ای دارند که دزد ها و خائنین به امانت و کسانی که به این احکام عمل نمی کنند را بدست عدالت می سپارند و حتی بی دینان هم در سیر تکاملی انسانی خود بدون اعتقاد به قران به این نتیجه رسیده اند که اگر دزد را تنبیه نکنند و یا عدالت را که جزو رکنهای اصلی دین ما هست را اجرا نکنند زندگی بشر امکانپذیر نمی باشد و به اجبار و برای زندگی بهتر که همان هدف دین است دارند احکام خدا را اجرا می کنند.( بعنوان مثال یک نمونه از کشور فرانسه برایت می گویم که خود را مهد تمدن در دنیا می دانند که چند ده سال پیش امدند و قانون ارث بردن فرزندان از پدر و مادر را برداشتند و گفتند تمام دارائی انسانها پس از مرگ به دولت تحویل می شود و این حکم خدائی را لغو کردند پس از چند سال دیدند تمام مردم فرانسه وقتی به سن بالا می رسند انگیزه ای برای کارکردن ندارند و تمام دارائی خود را با ولخرجی هدر می کنند و خیلی زود دولت فرانسه اشتباه خود را اصلاح کرد و قانون ارث و وارث را به حالت اول برگرداندند پس می بینی بیشتر احکام قران برای بهتر زندگی کردن ما انسانها در این دنیا و بخش کمتر ان که شامل عبادت و مواردی از این دست هست برای زندگی بهتر در سرای اخرت است).

در مجموع دوست عزیز من فکر می کنم سوالت نشات گرفته از ان است که خود تاکنون حتی یکبار هم قران را با ترجمه فارسی نخوانده ای و اصلا به مطالب داخل ان اگاهی نداری که با چنین سوال پیش و پا افتاده ای دچار مشکل و دغدغه فکری شده ای و در جواب ان وامانده ای؟ چون سوال تو مثل این است که بگویی دیدن و حس گرمای نور خورشید دلیلی بر بودن ان نیست و به بودن خورشید شک کنی. راه حلی که به ذهن من می رسد فقط یک پیشنهاد ساده و دوستانه است که تنها یکبار قران را نه برای جواب دادن به سوالات دیگران بلکه برای سعادت خودت با ترجمه ان به زبان مادری ات بخوان و ببین که چقدر علم تو در زمینه دین افزایش پیدا می کند و یقینت بیشتر می شود.

بهر حال این نکات مطالبی بود که به ذهن من رسید و امیدوارم کمکی به دوستان کرده باشد .
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: آیه برای اینکه اسلام برای هر زمان و مکانی هست !!!

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

در قرآن آیاتی صراحت بر این امر دارند که این دین اسلام برای همگان در همه ادوار می باشند .....

*** قُلْ أَيُّ شَيْ‏ءٍ أَكْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ شَهيدٌ بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ أَ إِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آلِهَةً أُخْرى‏ قُلْ لا أَشْهَدُ قُلْ إِنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنَّني‏ بَري‏ءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ ( انعام 19 )

بگو: «گواهى چه كسى از همه برتر است؟» بگو: «خدا ميان من و شما گواه است. و اين قرآن به من وحى شده تا به وسيله آن، شما و هر كس را [كه اين پيام به او] برسد، هشدار دهم. آيا واقعاً شما گواهى مى‏دهيد كه در جنب خدا، خدايان ديگرى است؟» بگو: «من گواهى نمى‏دهم.» بگو: «او تنها معبودى يگانه است، و بى‏ترديد، من از آنچه شريك [او] قرار مى‏دهيد بيزارم.

پس بحث انذار وحی الهی برای هر کسی می باشد که این قرآن به او می رسد و لذا این امر اطلاق دارد برای همه ادوار زمانی و مکانی .



*** أُولئِكَ الَّذينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرى‏ لِلْعالَمين ( انعام 90 )
اينان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده است؛ پس به هدايت آنان اقتدا كن. بگو: «من، از شما هيچ مزدى بر اين [رسالت‏] نمى‏ طلبم. اين [قرآن‏] جز تذكرى براى جهانيان نيست.



*** وَ ما تَسْئَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمين ( یوسف 104 )
و تو بر اين [كار] پاداشى از آنان نمى‏خواهى. آن [قرآن‏] جز پندى براى جهانيان نيست .



*** تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيرا ( فرقان 1 )
بزرگ [و خجسته‏] است كسى كه بر بنده خود، فرقان [=كتاب جداسازنده حق از باطل‏] را نازل فرمود، تا براى جهانيان هشداردهنده‏ اى باشد .



*** إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمينَ ( ص 87 )
اين [قرآن‏] جز پندى براى جهانيان نيست



*** وَ ما هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمينَ ( قلم 52 )
و حال آنكه [قرآن‏] جز تذكارى براى جهانيان نيست



*** إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمين ( تکویر 27 )
اين [سخن‏] بجز پندى براى عالميان نيست .



*** وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلاَّ مَلائِكَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلاَّ فِتْنَةً لِلَّذينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ يَزْدادَ الَّذينَ آمَنُوا إيماناً وَ لا يَرْتابَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِيَقُولَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْكافِرُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ وَ ما هِيَ إِلاَّ ذِكْرى‏ لِلْبَشَرِ ( المدثر 31 )

و ما موكّلان آتش را جز فرشتگان نگردانيديم، و شماره آنها را جز آزمايشى براى كسانى كه كافر شده‏اند قرار نداديم، تا آنان كه اهل كتابند يقين به هم رسانند، و ايمان كسانى كه ايمان آورده‏اند افزون گردد، و آنان كه كتاب به ايشان داده شده و [نيز] مؤمنان به شكّ نيفتند، و تا كسانى كه در دلهايشان بيمارى است و كافران بگويند: «خدا از اين وصف‏كردن، چه چيزى را اراده كرده است؟» اين گونه، خدا هر كه را بخواهد بيراه مى‏گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى كند، و [شماره‏] سپاهيان پروردگارت را جز او نمى‏داند، و اين [آيات‏] جز تذكارى براى بشر نيست .


در این آیه نیز تذکر برای نوع بشر - علی الاطلاق - بدون تخصیص زمانی و مکانی بیان شده است .





*** قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَميعاً الَّذي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيي‏ وَ يُميتُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ كَلِماتِهِ وَ اتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُون ( اعراف 158 )

بگو: «اى مردم، من پيامبر خدا به سوى همه شما هستم، همان [خدايى‏] كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آنِ اوست. هيچ معبودى جز او نيست؛ كه زنده مى‏كند و مى‏ميراند. پس به خدا و فرستاده او -كه پيامبر درس‏نخوانده‏اى است كه به خدا و كلمات او ايمان دارد- بگرويد و او را پيروى كنيد، اميد كه هدايت شويد.





*** وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ ( سباء 28 )
و ما تو را جز [به سِمَتِ‏] بشارتگر و هشداردهنده براى تمام مردم، نفرستاديم؛ ليكن بيشتر مردم نمى‏ دانند .





یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
ارسال پست

بازگشت به “پرسش و پاسخ”