____ ضــرورت مـعــاد ! ____

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Member
Member
پست: 53
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۶, ۹:۰۳ ب.ظ
محل اقامت: ایران
سپاس‌های ارسالی: 499 بار
سپاس‌های دریافتی: 150 بار
تماس:

پاسخ به بحث ضرورت معاد:رد معاد روحاني«وضرورت معاد جسماني»

پست توسط اميرسيستاني »

بسم الله الرحمن الرحيم و به نستمد و نستعين انه خير ناصر و معين و عليه التكلان
حضور سركار محدثه خانم سلام عليكم
ابتدائا از سپاسگزاري شما سپاسگذاري ميكنم
بنده را از سپاسگزاري شما در موضوع معاد معاف بداريد/به علت برخي مطالب نادرست و بر خلاف عقيده بر حق شيعه
وفقط به موضوع معاد{روحاني} كه فرموديد اكتفا ميكنم
ادله نقلي بر معاد جسماني{از قرآن و سنت} فراوان است(به عكس اهل تسنن كه قائل به معاد جسماني مي باشند)
در تمام قرآن كريم بيشترين موضوع بيان شده و تكرار شده «مبدء و معاد» است و در تصريحات قرآن مجيد به «معاد جسماني» به وفور مشاهده ميشود
بنده فقط به يك مورد اكتفا ميكنم و آن سوره «قيامة» آيه 3و4 كه شما به آيه 6 اين سوره استناد كرديد :
بسم الله الرحمن الرحيم لا اقسم بيوم القيامة «1» و لا اقسم بالنفس اللوامة«2» ايحسب الانسان الن نجمع عظامه«3» بلي قادرين علي ان نسوي بنانه «4» بل يريد الانسان ليفجر امامه «5» يسال ايان يوم القيامة «6»
و آيه آخر همين سوره مباركه «آيه 40»به صراحت «معاد جسماني» را بيان ميفرمايد با مقدمه چيني چند آيه قبل از آن«36و37و38و39»
و در تعدادي از استدلالات قرآن كريم بر معاد مقدمه چيني نشاه اولي و آسانتر بودن نشاه ثاني
با توجه به اينكه خداوند صريحا ميفرمايد : بلي( استخوانهاي اورا جمع مي كنيم ) در حالي كه قادريم سر انگشتان او را هم منظم درست گردانيم «قيامة 4» آيا از اين هم صريحتر ميخواهيد
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
التماس دعا
اللهم عجل لوليك الفرج
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

پست توسط محدثه »

 بسم الله الرحمن الرحیم  

با سلام خدمت دوست گرامی

ظاهرا در مطالعه عناوین پست ها دقت لازم را به عمل نیاوردید ! :D


دو پست قبلی ، در مورد شبهات پیرامون معاد بود ، و این شبهه که معاد جسمانی نیست ، به صراحت ردّ شد و

 با آیات قرآن ، جسمانی بودن معاد اثبات گردید .  


تمام قصد حقیر در این تاپیک بررسی همین شبهه ها و پاسخ به آنهاست ، نه اثباتشان .

عقیده ما نیز جسمانی بودن معاد است که توضیح هم داده شده . ( ممنون از مطالعه مجدد شما )

ضمنا لازم به ذکر است که این مطالب برگرفته از کتاب استاد (محمد تقى مصباح يزدى, آموزش عقايد, ج 3, صص 63 ـ 37) است ،

  از مشاهیر شیعه هستند .  


موفق باشید
 
تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

پست توسط محدثه »

.

3ـ شبهه درباره قدرت فاعل

    شبهه ديگر اين است كه براى تحقق يك پديده ، علاوه بر امكان ذاتى و قابليت قابل ، قدرت فاعل هم شرط است و از كجا كه خداوند

    قدرت بر زنده كردن مردگان داشته باشد؟!



اين شبهه واهى ، از طرف كسانى مطرح شده كه قدرت نامتناهى الهى را نشناخته بودند .

پاسخ آن اين است كه قدرت الهى حد و مرزى ندارد و به هر چيز ممكن الوقوعى تعلق مى گيرد . چنانكه اين جهان كران ناپيدا را با آن همه عظمت

خيره كننده ، آفريده است .


[FONT=Times New Roman] « اولم يروا ان الله الذى خلق السموات والارض و لم يعى بخلقهن بقادر على ان يحيى الموتى بلى انه على كل شیء قدير. » (19)  

 « مگر نديدند ( و ندانستند ) خدايى كه آسمانها و زمين را آفريده و در آفرينش آنها در نمانده است ،

مى تواند مردگان را زنده كند؟ چرا ،او بر هر چيزى تواناست. »
 


افزون بر اين ، « آفرينش مجدد » سخت تر از آفرينش نخستين نيست و نياز به قدرت بيشترى ندارد بلكه مى توان گفت از آن هم آسانتر است .

 [FONT=Times New Roman]   [FONT=Times New Roman]   [FONT=Times New Roman]   [FONT=Times New Roman]    [FONT=Times New Roman]    [FONT=Times New Roman]« فسيقولون من يعيدنا قل الذى فطركم اول مرة فسينغضون اليك روئوسهم »  (20.)  
 « خواهند گفت: چه كسى ما را باز مى گرداند ( و مجدداً زنده مى كند ) ؟
بگو: همان كسى كه شما را نخستين بار آفريد. پس سرهايشان را نزد تو تكان خواهند داد ( و از اين پاسخ, تعجب خواهند كرد ). »
 


 [FONT=Times New Roman]« و هو الذى يبد الخلق ثم يعيده و هو اهون عليه »  (21)  
 « و اوست كسى كه آفرينش را آغاز مى كند و سپس آن را باز مى گرداند و آن (باز گرداندن) آسانتر است . » 



.
 
تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

پست توسط محدثه »

.

4ـ شبهه درباره علم فاعل


    شبهه ديگر اين است كه اگر خدا بخواهد انسانها را زنده كند و به پاداش و كيفر اعمالشان برساند بايد از سويى بدنهاى بى شمار را از يكديگر

    تشخيص بدهد تا هر روحى را به بدن خودش باز گرداند; و ازسوى ديگر , همه كارها خوب و بد را به ياد داشته باشد تا پاداش و كيفر درخورى

    به هر يك از آنها بدهد. و چگونه ممكن است ابدانى كه خاك شده و ذرات آنها درهم آميخته شده را از يكديگر باز شناخت؟ و چگونه مى توان همه

    رفتارهاى انسانها را در طول هزاران بلكه ميليونها سال, ثبت و ضبط كرد و به آنها رسيدگى نمود؟


اين شبهه هم از طرف كسانى مطرح شده كه علم نامتناهى الهى را نشناخته بودند و آن را به علوم ناقص و محدود خودشان قياس مى كردند.

و پاسخ آن اين است كه علم الهى حد و مرزى ندارد و بر همه چيز, احاطه دارد و هيچ گاه خداى متعال چيزى را فراموش نمى كند.


قرآن كريم ازقول فرعون ، نقل مى كند كه به حضرت موسى (ع) گفت:

 « فما بال القرون الاولى! »
« اگر خدا همه ما را زنده, و به اعمالمان رسيدگى مى كند پس وضع آن همه انسانها پيشين كه مرده و نابود شده اند چه مى شود؟ »
 


حضرت موسى (ع) فرمود:

 [FONT=Times New Roman] « ... علمها عند ربى لا يضل ربى و لاينسى . »   (22 ) 
 « علم همه آنها نزد پروردگارم در كتابى محفوظ است و پروردگار من گمراه نمى شود و چيزى را فراموش نمى كند. » 



ــ و در آيه اى جواب دو شبهه اخير به اين صورت, بيان شده است:


 [FONT=Times New Roman]« قل يحييها الذى انشاها اول مرة و هو بكل خلق عليم »  ( 23) 
 « بگو (اى پيامبر) مردگان را همان كسى زنده مى كند كه نخستين بار ايشان را پديد آورده و او به هر آفريده اى داناست . » 


قرآن كريم از يك سو ،به عنوان پيامى كه از طرف خداى متعال به بندگانش فرستاده شده بر تحقق معاد تاكيد مى كند و آن را وعده حتمى

و تخلف ناپذير الهى مى شمارد و بدين ترتيب حجت را بر مردم تمام مى كند ، و از سوى ديگر به دلايل عقلى بر ضرورت معاد اشاره مى كند

تا رغبت انسان نسبت به شناخت عقلانى را ارضا كند و حجت رامضاعف سازد.

از اين رو, بيانات قرآنى درباره اثبات معاد را به دو بخش, تقسيم مى كنيم و در هر بخش به ذكر نمونه اى از آيات مربوط مى پردازيم .



.
 
تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

پست توسط محدثه »

.

 [FONT=Times New Roman]« وعده حتمى الهى »  


قرآن كريم ، بر پايى قيامت و زنده شدن همه انسانها در جهان آخرت را امرى ترديدناپذير دانسته مى فرمايد:

 [FONT=Times New Roman]« ان الساعة آتيه لا ريب فيها »  (24) 



و آن را وعده اى راستين و تخلف ناپذير شمرده مى فرمايد:

 [FONT=Times New Roman]« بلى وعداً عليه حقاً »  (25) 



و بارها بر تحقق آن ، قسم ياد كرده و از جمله مى فرمايد:

 [FONT=Times New Roman]« قل بلى و ربى لتبعثن و لتنبون بما عملكتم و ذلك على الله يسير »  (26 )  



و هشدار دادن به مردم ، نسبت به آن را از مهمترين وظايف انبيا دانسته چنان كه مى فرمايد:

 [FONT=Times New Roman] « يلقى الروح من امره على من يشا من عباده لينذريوم التلاق »   (27) 



و براى منكرين آن ، شقاوت ابدى و عذاب دوزخ را مقرر فرموده است:

 [FONT=Times New Roman]« و اعتدنا لمن كذب بالساعة سعيراً »  (28) 



 بنابراين ، كسى كه به حقانيت اين كتاب آسمانى پى برده باشد

هيچ بهانه اى براى انكار معاد و شك درباره آن نخواهد داشت .
 




___________________ فهرست آیات __________________

24ـ غافر 59/, و نيز رجوع كنيد به: آل عمران 9/, 25, نسا 87/, انعام 12/, كهف 21/, حج 7/, شورى 7/, جاثيه 26/ و 32.
25ـ نحل 38/, و نيز رجوع كنيد به: آل عمران 9/, 191, نسا 122, يونس 4/, 55, كهف 21/, انبيا 103/, فرقان 16/, لقمان 9/, 33, فاطر 5/, زمر 20/, نجم 47/, جاثيه 32/, احقاف 17/.
26ـ تغابن 7/, و نيز رجوع كنيد به: يونس 53/, سبا 3/.
27ـ غافر 15/, و نيز رجوع كنيد به: انعام 130/,154, رعد 2/, شورى 7/, زخرف 61/, زمر 71/.
28ـ فرقان 11/, و نيز رجوع كنيد به: اسرا 10/, سبا 8/, موئمنون 74/.


.
 
تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

پست توسط محدثه »

.

 [FONT=Times New Roman]« اشاره به براهين عقلى »  


بسيارى از آيات كريمه قرآن ، لحن استدلال عقلى بر ضرورت معاد دارد و مى توان آنها را ناظر به برهانهاى حكمت و عدالت دانست.

از جمله به صورت استفهام انكارى مى فرمايد:


 [FONT=Times New Roman]« افحسبتم انما خلقنا كم عبثاً و انكم الينا لا ترجعون. »  (29) 
 « مگر پنداشته ايد كه شما را بيهوده آفريده ايم و به سوى ما باز گردانده نمى شويد؟ »  


اين آيه شريفه به روشنى دلالت دارد بر اينكه اگر معاد و بازگشت به سوى خداى متعال نباشد ،آفرينش انسان در اين جهان بيهوده خواهد بود.

ولى خداى حكيم ، كار عبث و بيهوده ، انجام نمى دهد. پس جهان ديگرى براى بازگشت به سوى خودش بر پا خواهد كرد.


اين برهان ، يك قياس استثنائى است و مقدمه اول آن ـ كه يك قضيه شرطيه است ـ دلالت دارد بر اينكه هنگامى آفرينش انسان در اين جهان ،

هدف حكيمانه خواهد داشت كه به دنبال اين زندگى دنيا ، بازگشت به سوى خدا كند و در جهان آخرت ، به نتايج اعمالش برسد.



و اما مقدمه دوم ( خدا كار بيهوده نمى كن د) همان مساله حكمت الهى و عبث نبودن كارهاى اوست كه در بخش خداشناسى به اثبات رسيد.

بنابراين ، آيه مزبور كاملاً قابل انطباق بر برهان نامبرده است .


اكنون مى افزاييم:

با توجه به اينكه آفرينش انسان به منزله غايت و هدفى براى آفرينش جهان است اگر زندگى انسان در اين جهان ،

بيهوده و فاقد هدف حكيمانه باشد آفرينش جهان هم بيهوده و باطل خواهد بود. و اين نكته را مى توان از آياتى استفاده كرد كه وجود

عالم آخرت را مقتضاى حكيمانه بودن آفرينش جهان دانسته است. و از جمله در وصف خردمندان ( اولوالالباب ) مى فرمايد:


 [FONT=Times New Roman]    [FONT=Times New Roman]« ... و يتفكرون فى خلق السموات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلاً سبحانك فقنا عذاب النار. »  (30)     « ... و درباره آفرينش آسمانها و زمين مى انديشند ( و آنگاه مى گويند: ) پروردگارا ، اين ( جهان ) را باطل نيافريده اى ،
تو منزهى ( از اينكه كار باطل ، انجام دهى ) پس ما را از عذاب آتش نگهدار. »
 


از اين آيه ، استفاده مى شود كه تامل در كيفيت آفرينش جهان ، انسان را متوجه حكمت الهى مى سازد ؛ يعنى خداى حكيم از اين آفرينش عظيم ،

هدف حكيمانه اى را در نظر داشته و آن را گزاف و پوچ نيافريده است و اگر جهان ديگرى نباشد كه هدف نهائى از آفرينش جهان ، محسوب شود ،

خلقت الهى ، پوچ و بى هدف خواهد بود.



________________ فهرست آیات ________________
29ـ موئمنون 115/.
30ـ آل عمران 19/.

.
 
تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

ادامه مبحث : « « اشاره به براهين عقلى »

پست توسط محدثه »

.

دسته ديگرى از آيات كريمه قرآن كه اشاره به برهان عقلى بر ضرورت معاد دارد قابل انطباق بر برهان عدالت است. (31)

يعنى مقتضاى عدل الهى اين است كه نيكوكاران و تبهكاران را به پاداش و كيفر اعمالشان برساند و فرجام آنان را از يكديگر تفكيك كند

و چون در اين جهان ، چنين تفكيكى نيست ناچار جهان ديگرى برپا خواهد كرد تا عدالت خويش را عينيت بخشد.


از جمله، در سوره جاثيه مى فرمايد:

 [FONT=Times New Roman]«   حسب الذين اجترحوا السيئات ان نجعلهم كالذين آمنوا و عملوا الصالحات سوا محياهم و مماتهم سا ما يحكمون.

و خلق الله السموات و الارض بالحق و التجزى كل نفس بما كسب و هم لا يظلمون. »
  
(32 ) 

 
« مگر كسانى كه مرتكب كارهاى بد شدند چنين پنداشته اند كه ما آنان را مانند كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند

قرار خواهيم داد به گونه اى كه زندگى و مرگ هر دو دسته ، يكسان باشد (و همان گونه كه در نعمتهاى و بلاها و شاديها

و غمهاى اين جهان شريكنند بعد از مرگ هم فرقى نداشته باشند )؟ اينان بد قضاوتى مى كنند!

و خداى متعال آسمانها و زمين را بحق ( و داراى هدف حكيمانه ) آفريده و تا اينكه هر كس

به آنچه به دست آورده جزا داده شود و به ايشان ستم نشود . »
 






 تصویر 



_______________ فهرست آیات _______________

31ـ ص 28/, غافر 58/, قلم 35/, يونس 4/.
32ـ جاثيه 21/ـ22.


.
 
تصویر 
New Member
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۸:۴۹ ب.ظ

Re: ____ ضــرورت مـعــاد ! ____

پست توسط majidmt »

با سلام خدمت همه دوستان و ممنون از مطالب ارزنده
از توضیحاتی که دادین واقعا ممنونم خیلی لذت بردم من چند وقتی است که بدنبال تحقیق در مورد وجود حیات پس از مرگ از راهی غیر از قران و حدیث هستم با فرض اینکه اصلا من مسلمان نباشم(من مسلمان هستم)یکمی مسئله معاد و وجود روح برام گنگه اگه میشه منو روشن تر کنید تا اعتقادم قوی تر بشه .
ارسال پست

بازگشت به “معاد”