حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

جناب احمد عزیز

مرحوم میرجهانی چند صفحه درباره این روایت نوشته، نوشتن نام چندراوی دریک یادوسطرچه مشکل وزحمتی داشته که ایشان ننوشته؟
حداکثرازمرحوم صدوق تا جابرجعفی 5الی6نفرواسطه بودنداگرنامشان ذکرشده بودایشان جهت اثبات برای دیگران که کتاب ایشان رامطالعه میکنند،قطعا ومسلما می نوشت،قدری تأمل وانصاف داشته باشد .

شما گویا اصلا به حرفهای قبلی بنده توجه نمی فرمایید !!!

اینکه چرا ایشان بیان نکرده اند دلیل بر نبودن سند نمی شود و بنده قبلا بیان کردم که در نیز اهل علم ، بیان روایتی که مرسله باشد به طرقی می باشد که قبلا بیان شد ولی گویا شما با بدون جواب گذاشتن آنها ، تنها حرفهای دلخواه خود را تکرار می نمایید !!!!

در ضمن بر اساس کلام مرحوم خوئی ( که قبلا بیان شد ) بر اساس قرائن روایات دیگر می توان سند شیخ صدوق تا جناب جابر جعفی را بدست آورد .... ولی گویا اصلا این سخنان و نوشته های بنده را اصلا مطالعه نمی فرمایید !!!!


بحث از انصاف هم بحث جالبی است !!! تصویر


منظورایشان تامرحوم صدوق است والاحدیثی که همه راویانش معلوم بوده وعدل امامی باشندکسیکه عالم است نمینویسد"والعهدة علی راویه"بازهم بیشتردقت کنید.

اولا که تصحیح سند این روایت ، در کلام مرحوم میرجهانی ، عام است . ایشان می گویند : " و سلسله راویان حدیث همه عدل امامی و از بزرگان مشیخه به شمار می‏روند و [HIGHLIGHT=#ffff00]سند حدیث در نهایت اتقان است !  "

قطعا از کلام ایشان معلوم است که در اینجا ، سند حدیث اعم از سند قبل از شیخ صدوق و بعد از شیخ صدوق می باشد ....

لطفا برای اثبات اینکه منظور مرحوم میرجهانی چه بوده است ، از داخل کلام ایشان قرینه ای اقامه نمایید وگرنه همان برداشتی می شود که بنده بیان کردم .


در ضمن در مورد عبارت " والعهده علی الراویه " بنده چند دلیل از خود کلام و سیره مرحوم میرجهانی بیان کردم و همچنین تصحیح سند آن توسط خود ایشان قطعا به صورتی می باشد که نشان می دهد ایشان روایت را قبول داشته اند .....


این دقیقا همانند این است که یکبار شما در مورد مطلبی ، سخنی را بیان می فرمایید که در آن شک دارید و سپس می گویید " والله العالم " ( یعنی ممکن است حرف شما غلط باشد و قطعا این شک و شبهه در کلام شما معلوم می باشد ) و یک بار هم نظر تحقیقی و یا فقهی و یا فتوای خود را - بر اساس سیره فقها و مراجع - بیان می فرمایید و در آخر هم باز می گویید " والله العالم " .... قطعا کسی که این دو سخن را مطالعه نماید ، می فهمد که در سخن اول ، گوینده با شک و تردید صحبت کرده زیرا از خود سخنان می توان به این شک و شبهه رسید و در سخن دوم می فهمد که شما بعد از تحقیق ، سخن گفته و سخن خود را صحیح می دانید و این یقین از جزم شما در بیان نظرتان معلوم است !!

پس هر " والله العالم " دلیل بر شک داشتن در مطلب نیست و همچنین هر " والله العالم " دلیل بر اطمینان از سخن نیست بلکه این مطلب را می توان بر اساس همه سخن گوینده فهمید ....

بر اساس قرائنی که در سخنان مرحوم میرجهانی بود . بنده بدانها اشاره نمودم ، علی الخصوص بحثی که در باب متن روایت کرده اند و صحت آن را اثبات نموده اند ، می توان به این نتیجه رسید که واژه " والعهده علی راویه " دقیقا همانند " والله العالم " در آخر استفتاء می باشد !!!

البته این حرفها همه بهانه هستند زیرا متن روایت بدون در نظر گرفتن سند آن نیز متقن و قابل اثبات می باشد .

برای نمونه به این مطلب توجه کنید،میرزای قمی میگوید: «فقد روی لی بعض اصحابنا عن الرضا علیه السلام روایة بحذف الاسناد وانها فی بعض الکتب ولم یحضره ولم یحضرنی اصله ایضا ... والروایة هی هذه والعهدة علی الراوی».اینگونه روایات که سندشان حذف شده باشدوراویان معلوم نباشند،علماء میگویند:والعهدة علی الراوی.

این ترجیح شما بلا مرجح می باشد زیرا در خود متن ایشان چنین آمده است : "ولم یحضرنی اصله ایضا " در حالی که تسری این سخن بر مطلب جناب میرجهانی کاملا مع الفارق است زیرا ایشان هم کتاب را دارند و هم اسناد را !!!

بنده چند دلیل بیان نمودم که مرحوم میرجهانی به صراحت بیان کرده اند که روایت را قبول دارند و لذا " والعهده علی راویه " را نمی توان حمل بر ضعیف دانستن روایت از جانب ایشان دانست زیرا دقیقا در تعارض و تناقض با سخنان خود ایشان می باشد .....شاید نزدیکترین توجیه برای کلام ایشان همان مثال " والله العالم " باشد !!!

در هر صورت اگر می توانید ، این تعارض و تناقض را در کلام میرجهانی رفع نمایید که در جایی " والعهده علی راویه " می گویند و در جاهای دیگر - صراحتا و یا تلویحا - اعتبار روایت را بیان می کنند !

البه باز هم عرض می کنم که متن این روایت با روایات دیگر قابل اثبات می باشد !!!

راجع به جناب جابرجعفی سخن بسیارگفته شدبنده نظرآیه ا..خوئی راقبول دارم شما هم گفتید نظرایشان رابه تمامه قبول دارید،دیگرتکرارمکررات لزومی ندارد.

شما سوالاتی پرسیدید و بنده به آنها جواب دقیق دادم ( البته در حد خودم ) .... تکرار مکررات از باب جواب دادن به سوالات خود شما بود .


موفق باشید

التماس دعا

یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

جناب احمد عزیز

بنده فکر می کنم که در باب صحت روایت شریفه ( چه از باب مسند بودن آن و چه از باب تایید اعتبار سندی و متنی آن توسط یکی از علما و چه از باب مدعای اثبات متن آن توسط دیگر روایات که با سخن مرحوم میرجهانی ضمیمه بود ) بسیار صحبت شد ....

البته ما برای اثبات مدعای خود ادله ای بیان کردیم که برخی از آنها بیجواب ماند ولی باز هم سخنان قبل از آنها تکرار شد !!!

در باب مدعیات شما نیز تا حد امکان سخنان خود را مستند به اقوال بزرگان و یا شواهدی از کلام بزرگان نمودیم تا از خود خیلی سخن نگوییم !!

(( و ایضا در باب ترجمه جناب جابر رحمه الله ))

لذا بحث بیشتر در باب این مطالب را خیلی مفید نمی بینم ....

امید است که از علم شما در دیگر مباحث اعتقادی ( علی الخصوص رد شبهات مخالفان شیعه ) استفاده نماییم .


موفق باشید

التماس دعا

یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
Advance Member
Advance Member
پست: 214
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 72 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط sh.ahmad »

سلام برکاربران محترم وخوانندگان گرامی،
اولا
:ازبحثهای گذشته چندمطلب روشن شد.
1-این حدیث مرسل است وسندندارد.
2-راویان آن ازشیخ صدوق تا جابر جعفی نامعلوم وناشناخته اند.
3-چند سؤال بنده بی جواب ماندوپاسخ قانع کننده ای دریافت نشد.
ثانیا:علامه مجلسی روایاتی راکه درکتب شیخ صدوق آمده درکتاب بحارالانوارجمع کرده ونوشته است،
واین حدیث دربحارالانواروکتب صدوق باتحقیقاتی که شدیافت نگردید،درنتیجه این حدیث رانمیتوان صحیح ومعتبردانست.
قرآن میفرماید"فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه"بشارت بده به بندگانم که سخن رامیشنوندوبهترینش راپیروی کرده وبرمی گزینند.
شماکاربران محترم مطالب را بادقت بخوانیدوخودتان قضاوت نمائید.
همگی موفق باشیدوالسلام .
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)
Member
Member
پست: 65
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 26 بار
سپاس‌های دریافتی: 76 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط reza141414 »

سلام
آقا احمد من واقعا از شما تعجب میکنم...
در پایان این احادیث تقدیم به شما و تقدیم به تمام کسانی که بی پروا احادیث را رد میکنند... باشد که تذکر گیریم...

  فداک ان الرجل لیئتینا من قبلک ، فیخبرنا عنک بالعظیم من الامر فیضیق بذالک صدورنا حتی نکذبه!! فقال : الیس عنی یحدثکم؟ قلت بلی، قال: فیقول: للیل انه نهار و لانهار انه لیل ... فقلت له : لا. قال فقال رده الینا... انک ان کذبت فانما  


  شوم همانا مردی از جانب شما به نزد ما می آید،پس خبر میدهد ما را از شما به امری عظیم ، سینه ما از حدیث او تنگ میشود تا اینکه او را تکذیب میکنیم. امام صادق فرمودند: آیا حدیث را از من نقل نمیکند؟ گفتم :آری از شما نقل میکند. حضرت فرمودند: آیا میگوید : روز شب است و شب روز؟(کنایه اینقدر حدیث مشخصه که مشکل داره؟) گفتم : نه. فرمودند: آن حدیث را به ما رد کنید. اگر آن را تکذیب کنی(در حالی که آن حدیث از ما باشد) ما را تکذیب کردی. 

 لا تکذبوا بحدیث اتاکم مرجئ و لا قدری و لا خارجی نسبه الینا فانکم لا تدرون لعله شیء من الحق فتکذب الله عز و جل فوق عرشه.
حدیث 16
(حتی)حدیثی را که از مرجی و قدری و خارجی به شما میرسد را تکذیب نکنید زیرا شاید آن حدیث چیزی از حق باشد و شما با تکذیبتان خدا را فوق عرشش تکذیب کرده اید 

 انه کتب الیه فی رساله و لا تقل لما بلغک عنا او نصب الینا هذا باطل و ان کنت تعرف خلافه فانک لا تدری لم قلنا و علی ای وجه و صفه

 
  کتاب یا نامه ای از حضرت عسگری: و به آنچه از ما بتو میرسد یا آن سخن بما
انتصاب میشود را رد مکن هرچند خلاف آن حدیث را میدانی. چرا که تو نمیدانی ما چرا آن سخن را گفتیم! و بر چه وجه و وصفی آن را گفتیم... 


واقعا جای تعجب داره...
- رد کردن حدیثی که از اهل عامه یا حتی قدریه یا مرجئه میرسه هم از جانب اهل بیت نهی شده...این یه دنبا مطلبه...که حدیث صحیحی از جانب دشمنان شیعه به دست ما برسه...(در این باره احادیث فراوانی هست ...)
- درسته در جاهایی داریم که بعضی احادیث رو تکذیب کنید (آنچنان که شما به اون احادیث هم اشاره کردید) ولی آیا ما در آن درجه از فقاهت(انتم افقه الناس اذا عرفتم معانی کلامنا) هستیم که احادیث رو راحت رد کنیم(آچنان که در بالا هم اشاره شد حضرت میفرمایند:فانک لا تدری لم قلنا و علی ای وجه و صفه) یا چه چیز از این بالاتر که حضرت میفرمایند : خلاف حدیث رو میدونی ولی بازهم حق رد کردن نداری...... شما دوست عزیز اهل علم هستید لطفا دقت کنید... این حدیث آخر از امام حسن عسگری علیه السلام است...
یعنی در اوج تقیه... یعنی آخرین دستوراتی که اهل بیت به ما دارن میدن تا دوران غیبت رو پشت سر بذاریم.. این احدث از امام صادق یا امام علی نیست.. حدیث امام یازدهم است... آن هم انه کتب الیه فی رساله باز خود همین یه دنیا مطلبه...دستنوشته ی حضرت...
خلاصه کلام : رد کردن حدیث خیلی خیلی خیلی کار مشکلیه...
احادیث بالا فکر کنیم به اندازه کافی بحث رو روشن کرده باشه و شما به اندازه کافی متذکر شده باشید...
به شما هم به عنوان برادر عرض میکنم... برخورد با احادیث با این روش توسط شما راه خطرناکی هست... تکذیب خدا روی عرش ...میدونی یعنی چی؟ خدا نکنه که ما اینچنین بشیم...
اون هم به استناد به قول برخی علما(نه همه)... اونهم به استناد به برخی آیات که حتی تفسیرش رو نخوندیم...

اون آیه ای که فرمودین:
فبشر عبادی...
بی زحمت اگه براتون سخت نیست یه مراجعه ای به احادیث کنید تا تفسیر آیه شریفه مشخص بشه...
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: حدیثی جالب درباره ظهورو آمدن مهدی (عج)

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

جناب رضا عزیز

این سخن بنده تنها در مورد فرازی از کلام شما می باشد و اصلا ارتباطی به مطالب قبلی تاپیک ندارد زیرا بنده سخنم در باب موضوع این تاپیک را به پایان رسانده ام ...

فرموده اید :


رد کردن حدیثی که از اهل عامه یا حتی قدریه یا مرجئه میرسه هم از جانب اهل بیت نهی شده...این یه دنبا مطلبه...که حدیث صحیحی از جانب دشمنان شیعه به دست ما برسه...(در این باره احادیث فراوانی هست ...)

بزرگواری نموده و در این باب ، روایات وارد شده را بیان نمایید ( البته در تاپیکی جدید و نه تاپیک فعلی ) ...

زیرا بحث صحت و سقم روایات اهل خلاف و اینکه آیا مبانی ایشان در نزد شیعه مقبول است و چندین مطلب دیگر بعنوان سوال در ذهن حقیر می باشد که خوشحال می شوم در مورد آنها صحبت کنیم .


التماس دعا

یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
ارسال پست

بازگشت به “صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)”