لایکلف الله نفسا الا وسعها در هر فریضه ای تعمیم دارد؟

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Iron
Iron
پست: 186
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷, ۱:۲۹ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 563 بار
سپاس‌های دریافتی: 541 بار

لایکلف الله نفسا الا وسعها در هر فریضه ای تعمیم دارد؟

پست توسط هیچ »

بسم الله الرحمن الرحیم

سوال بنده اینه که آیا میشه به استناد آیهء شریفهء " لایکلف الله نفسا الا وسعها" وقتی حالشو یا شرایطشو نداریم دست از فریضه ای بکشیم ؟ مثلا طرف مریضه و بیحاله و میخواد همش بخوابه، نمازش قضا بشه و بگه خدا گفته لایکلف الله نفسا الا وسعها؟؟؟؟
همچین تفسیری میشه از این آیه داشت ؟ آیا منظور خدا از این آیه همین بوده؟
همانا دنیا مانند آب شور است
هر چه بیشتر بنوشی تشنه تر شوی

(امام علی علیه السلام)
Senior Member
Senior Member
پست: 100
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۴۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 23 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار
تماس:

Re: لایکلف الله نفسا الا وسعها در هر فریضه ای تعمیم دارد؟

پست توسط Seyyed Ali »

به نظرم منظور آیه این هست که مجموعه دستورات دینی که خدا وضع کرده انجام آن خارج از وسع و توان انسان نیست نه اینکه اگر به هر دلیل غیر موجهی (غیر موجه دینی) مثل حال نداشتن و ... وسع انسان به انجام واجبات و ترک گناهان نمی‌رسد.
قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.


فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

Re: لایکلف الله نفسا الا وسعها در هر فریضه ای تعمیم دارد؟

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام و تشکر از شما برایِ طرح این موضوع مهم .

دو مرحله ی اولِ مراحلِ ایمانِ واقعی و خداپسندانه :
1- ایمان به وجودِ خالق
2- ایمان به چهار صفتِ اصلیِ خداوند ( یگانگیِ او در خداوندی یا همان توحید - علم و دانش مطلق - قدرتِ مطلق - عدالتِ مطلق)

این آیه یکی از آیاتِ بسیار مهم قرآن کریم هست که باعث میشه که انسانِ مومن , به عدالتِ مطلقِ خداوند هر چه بیشتر ایمان بیاره تا حدی که دلش کاملاً به آرامش میرسه که خدا هرگز به کسی ظلم نکرده و عدالتش مطلق هست .

یکی از عجایب و شگفتیهایِ قرآنِ عزیز ارتباطِ اطلاعاتِ موجود در آیه های اون هست .
هر چه با مهارتِ بیشتری این اطلاعات رو کنار هم بچینیم , تصویرِ حقیقتِ این دنیا بیشتر در ذهنِ ما مجسّم میشه . درست مثل قطعات یک پازلِ تصویری که هر چه قطعاتِ بیشتری در درست در کنار هم قرار بدیم بیشت؟ پی میبریم که اون تصویر چی هست .

در قرآن آیاتِ زیادی وجود داره که حاکی از امتحان بودنِ زندگیِ دنیا هست .
خب ما باید درک کنیم قوانینِ این امتحان رو تا بتونیم با بهترین معدل ممکن قبول بشیم .

یکی از آیایی که در موردِ نحوه ی امتحانِ دنیا به ما اطلاعات میده , همین آیه ی شریفه هست که شما فرمودین .

مفهوم این آیه بسیار مهم هست .
مفهومش اینه که کمیت برایِ خداوند اصلا ارزش نداره بلکه درصد و کیفیت ارزش داره .
مثال :
یک نفر صد ملیارد داره و ده ملیون برای خدا انفاق میکنه و یک نفر یک ملیون داره و صد هزار تومن انفاق میکنه و یک نفر هزار تومن داره و پونصد تومنش رو انفاق میکنه .

ببینید وُسعِ این افراد چقدر با هم فرق داره !!!!
اونی که پونصد تومن انفاق کرده شاید بگه انفاق من در مقابلِ اونی که ده ملیون تومن انفاق کرده هیییچه اما حقیقت اینه که او از همه نزدِ خدا عزیز تر هست چون پنجاه درصدِ اموالش رو انفاق کرده اما نفر اول فقط یک هزارم اموالش رو انفاق کرده !!!!
این هست معنیِ شگرفِ این آیه ی شریفه .

کسی که این اطلاعات رو درک کرده باشه دلش آرامش عجیبی پیدا میکنه . دیگه هرگز نمیگه خدایا چرا یکی خیلی ثروت داره و یکی بسیار کم . چون میدونه که مقدارِ ثروت برایِ خداوند اصلاً مهم نیست بلکه این مهمه که هر کس چند درصد از آنچه که داره رو انفاق میکنه .
معنیِ دیگرش که بسیار هم مهم هست همونی هست که شما گفتین :

خداوند از هر کس به اندازه ی تواناییش توقع داره نه بیشتر و نه کمتر .
مثال :

در امتحاناتِ کنکور هر کی امتیاز بالاتر بیاره میگن از همه بهتره (عدالتِ بشری) . کاری ندارند کی معلم خصوصی داشته کی تو اتاق مجزّا درس خونده کی تو زیرزمین درس خونده کی باباش حسابی بخش رسیده و کی روزها کار میکرده و شبها درس میخونده , کی زیر کولذ گازی بوده و کی تو گرمایِ طاقت فرسا درس خونده , کی تو مدرنترین مدرسه ی خصوصی درس خونده و کی تو محروم ترین روستا تو چادر .

اما در امتحانِ الهی همه ی این فاکتورها با دقتِ بی نهایت در نظر گرفته میشه .
توقع خداوند از انسانِ عرب زبانِ درس خوانده ای که در مکه زندگی میکنه خیلی بیشتر از اون کسی هست که در قبیله ی آدمخوارانِ آمازون زندگی میکنه .

و چون خداوند از باطنِ دلها کاملاً آگاه هست , کسی نمیتونه بگه خدایا تو ییشتر از حد از من توقع داری .
سامانه ی آزمایشِ دنیا فوق العاده بی نقص و ماهرانه طراحی و خلق شده .
گاهی اوقات , انسانِ مومن پس از اندیشیدن به مکانیزمِ این سامانه ی بسیار پیشرفته , ناخودآگاه به خاک میافته و با دلِ لرزان و چشم پر از اشک سجده میکنه و چیزی به ذهنش نمیرسه جز سبحان الله و تبارک الله چون در مقابلِ این همه عظمت کاری جز خشوع و تسبیح از تنش بر نمیاد .

والله أعلم .
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

Re: لایکلف الله نفسا الا وسعها در هر فریضه ای تعمیم دارد؟

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

با سلامی دوباره

یکی از مصداقهایِ بارز معنا و مفهوم این آیه ی شریفه , نماز خواندن هست :
آنکس که بتواند نماز را در اول وقت و در مسجد به جماعت بخواند
اگر برای جماعت مجبور شدند مدتی صبر کنند اشکالی ندارد
اگر نتواند به مسجد برود یا مسجدی نباشد باید با هم به جماعت بخوانند
اگر نشد باید فرادا بخواند
اگر نتواند بایستد باید نشسته بخواند
اگر نمیتواند باید به پهلوی راست اگر نشد به پهلوی چپ اگر نشد به پشت اگر اصلا نمیتواند حرکت کند باید با حراکات چشم رکوع و سجده کند .

هر چه که در آسمانها و زمین هست با تمام قدرت داره فریاد میزنه که در عدالتِ مطلقِ خداوند هیچ شکی نیست .
چیز بسیار مهم دیگه ای که از این اطلاعات استنباط میشه اینه که برایِ خدا اصلاٌ اهمیت نداره کی داره کی نداره کی چقدر داره .
اونچه که واسه ی خدا مهم هست , عکی العملِ ما در مقابلِ داشتنها و نداشتنهاست .
یکی ثروتِ زیاد داره اما به فساد و گناه کشیده میشه یکی هم فقیره و به فساد و گناه آلوده میشه .

یکی هم ثروتمنده اما از ثروتش برای رضای خدا استفاده میکنه و یکی هم فقیره اما با توانِ قدرت سعی میکنه که پاش رو از حد و مرزی که خداوند تعیین کرده (حلال و حرام ) فراتر نمیذاره .
یکی هم هیچی نداره اما صادقانه و مخلصانه نیتش این هست که اگر ثروت داشت , در راهِ خدا انفاق میکرد و در روز قیامت میبینه اجر و پاداشِ همه ی کارهایی رو که دوست داشت انجام بده اما نتونست انجام بده بهش میرسه بدونِ اینکه اونها رو انجام داده باشه !!!!!!! چون برای خداوند , نیت از عمل بسیار مهم تر هست و در حقیقت این نیت و هدف هست که تعیین میکنه که کار خیر هست یا شر .
مثال :

یکی مسجد میسازه اما جهنمی میشه !!!!!چون نیتش همه چیز بوده جز رضایِ خدا
یکی هم دهها نفر رو میکشه اما بهشتی میشه چون برایِ رضای خدا دشمنانِ خدا و مومنان رو میکشه .
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
ارسال پست

بازگشت به “تفسیر”