یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ
آنها میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند؛ ولی خدا جز این نمیخواهد كه نور خود را كامل كند، هر چند كافران ناخشنود باشند.
(توبه، 32) (ترجمهی آیتالله مكارم شیرازی)
در این آیه به تلاش بیهودهی دشمنان و كافران برای خاموش كردن نور عظیم الهی اشاره شده و این تلاش را با عبارت «میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند» توصیف میكند و با این تعبیر منتهی درجهی حقارت و پستی مخالفان اسلام را بیان نموده است (یكی از زیباترین بیانهای قرآن است كه غیر از قرآن در هیچ جای دیگر پیدا نمیشود)
سپس در آیهی بعدی خداوند ارادهی خود را در گسترش و جهانی شدن دین اسلام بیان میفرماید:
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
او كسی است كه رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همهی آیینها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند.
(توبه، 33) (ترجمهی آیتالله مكارم شیرازی)
این آیه سه بار در قرآن تكرار شده و نشان از اهمیت و عظمت موضوع دارد.
جملهی لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ یعنی آن را بر تمام مرامها و مسلكها پیروز میگرداند. كلمهی لِیُظْهِرَهُ به گفتهی معروفترین مفسرین به دِینِ الْحَقِّ بر میگردد.
بنابراین در این آیه بشارتی عظیم نهفته است. این امر در زمان رسول اكرم(ص) با ظهور اسلام و نسخ تمام ادیان پیش از آن به وقوع پیوست، و بهترین دلیل آن پرداختن جزیه توسط پیروان دیگر ادیان به مسلمانان میباشد.
اما امروز وضع به گونهای دیگر میباشد. مسلمانان تعدادشان كمتر از یك چهارم ساكنان زمین است و در كشور های اسلامی قوانین غیر اسلامی حكومت كرده ادیان باطله نبض جوامع را در دست دارند. مسلمانان بسیار تحت فشار هستند. پس این غلبه چه زمانی تحقق خواهد یافت؟
اما این كه دین اسلام دین جهانی خواهد شد توسط این آیه بشارت داده شده است. و آن در زمان ظهور مهدی(عج) خواهد بود.
بر این اساس امام محمد باقر(ع) فرمودهاند:
«این آیه بشارت به ظهور مهدی در آخرالزمان میدهد، و به درستی كه او (با تأیید خداوند متعال) دین جدش را بر ادیان دیگر پیروز میگرداند، بدان گونه كه در روی زمین مشركی نخواهد بود.»
منابع:
1. امام مهدی(ع) از ولادت تا ظهور، سید محمدكاظم قزوینی
2. مهدی منتظر در اندیشهی اسلامی، سید ثامر هاشم العمیدی، ترجمهی محمدباقر محبوبالقلوب
امام زمان(عج)درقرآن
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
-
- پست: 378
- تاریخ عضویت: جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹, ۴:۴۳ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 906 بار
- سپاسهای دریافتی: 413 بار
Re: امام زمان(عج)درقرآن
با سلام
اللهم عجل لوليك الفرج
يا علي (ع)
اللهم عجل لوليك الفرج
يا علي (ع)
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000]الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050]
[HIGHLIGHT=#92d050]
[HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000] حضرت علي ابن ابيطالب عليه السلام
[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#92d050]
[HIGHLIGHT=#92d050]
[HIGHLIGHT=#92d050][HIGHLIGHT=#ff0000] حضرت علي ابن ابيطالب عليه السلام
-
- پست: 214
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹, ۹:۳۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 72 بار
- سپاسهای دریافتی: 227 بار
Re: امام زمان(عج)درقرآن
سلام علیکم ،ضمن تشکرازبحث ومطلبی که مطرح کردید،یکی ازآیاتی که تفسیر شده به مهدی عج واصحاب اواین آیه شریفه است
"ولقدکتبنافی الزبورمن بعد الذکر ان الارض یرثهاعبادی الصالحون"(انبیاءآیه105)
به تحقیق نوشتیم درکتاب زبور ،بعدازذکر(تورات) که همه زمین رابندگان شایسته من ارث میبرند.
موفق باشید والسلام.
"ولقدکتبنافی الزبورمن بعد الذکر ان الارض یرثهاعبادی الصالحون"(انبیاءآیه105)
به تحقیق نوشتیم درکتاب زبور ،بعدازذکر(تورات) که همه زمین رابندگان شایسته من ارث میبرند.
موفق باشید والسلام.
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة رسولک (ص) وامیرالمؤمنین واولاده الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)