تفسير آيه تطهير از آيت الله صالحي نجف آبادي

مدیر انجمن: شورای نظارت

قفل شده
New Member
New Member
پست: 16
تاریخ عضویت: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹, ۲:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 10 بار

تفسير آيه تطهير از آيت الله صالحي نجف آبادي

پست توسط مسلم12 »

درود
آيه تطهير را حتما خوانده و شنيده ايد.اين آيه يكي از آيات مهم مورد استناد علماي شيعه است و از اين آيه است كه علماي شيعه عصمت اهل بيت پيامبر را استنتاج كرده اند.
آيت الله صالحي نجف‌ آبادي تفسيري بر آين آيه نوشته است به زبان عربي كه در ايران به فارسي ترجمه نشده است و من اين تفسير را در يكي از سخنراني هاي حجت الاسلام محسن كديور شنيدم و مي خواهم آن را براي شما بگويم زيرا تفسير جالبيست.
ايه 33 از سي و سومين سوره قران به نام احزاب كه به آيه تطهير معروف است اين مظمون را دارد((و در خانه هايتان آرام گيريد و همانند زينت نمايي روزگار جاهليت پيشين زينت نمايي نكنيد و نماز را بپا داريد و زكات را بپردازيد و از خداوند و پيامبر او اطاعت كنيد همانا خداوند اراده كرده كه از شما اهل بيت هر پليدي را بزدايد و شما را چنانكه بايد و شايد پاكيزه بدارد))
در اين آيه خداوند گفته كه اراده كرده است كه از شما اهل بيت پليدي را بزدايد.حال سوال اينجاست كه اراده الهي در اين آيه چه معني دارد.در قران دو نوع اراده الهي وجود دارد.يك نوع اين است كه در قران مسئله كن فيكون آمده است كه تا خداوند اراده كند كه چيزي موجود باشد ان چيز فورا موجود مي شود.به اين اراده الهي دست هيچ كس نمي رسد فرضا اگر خداوند اراده كند كه موجودات را از روي زمين بردارد و موجود ديگري را جاي آنها بگذارد هيچ كاري از ما انسانها ساخته نيست و هيچ يك از ما نمي توانيم جلوي اين اراده الهي را بگيريم به اين نوع اراده الهي اراده تكويني مي گويند.نوع ديگر اراده الهي كه در قران آمده و به اراده تشريعي معروف است آن است كه در ايه 6 سوره مائده آمده است((...ما يريد الله ليجعل عليكم من حرج ولكن يريد ليطهركم وليتت نعمته عليكم لعلكم تشكرون))(اي مومنان چون براي نماز برخاستيدچهره و دستهايتان را تا ارنجها بشوييد و سپس سر و پاهايتان را تا قوزكها مسح كنيد و...كه خداوند نمي خواهد براي شما دشواري قرار دهد بلكه اراده كرده است كه شما را پاكيزه بدارد و نعمتش را بر شما تمام كند باشد كه سپاسگذار باشيد))ايا به نظر شما اين نوع اراده الهي با اراده تكويني خداوند كه در مورد آن بحث شد يكيست؟ آيا با توجه به اين آيه ايا خداوند تا اراده كرد كه مسلمانان مطهر و پاك شوند مسلمانان فورا و بدون اختيار پاك مي شوند يا نه خود مسلمانان فرضا بايد برخيزند و وضو بگيرند يا تيمم كنند تا پاكيزه شوند؟مسلما اين نوع اراده الهي با نوع تكويني آن متفاوت است و اين نوع اراده مي رساند كه خداوند دوست دارد كه ما اينگونه باشيم حال اگر آن طور كه خداوند اراده كرده باشيم ثواب كرده ايم و اراده الهي را به فعليت رسانده ايم و اگر ان طور كه خداوند دوست دارد نباشيم گناه كرده ايم و خداوند به حسابمان مي رسد.
حال سوال اينجاست كه اراده اي كه در آيه تطهير امده از نوع تكويني است يا از نوع تشريعي است.اگر از نوع تكويني باشد يعني خداوند اراده كرده كه اهل بيت نبي از پليدي دور باشند و اهل بيت هم خواه نا خواه و بدون اختيار خود از پليدي دور شدند و مانند كن فيكون از پليدي هجرت گزيده اند پس ما نهبايد براي اهل بيت امتياري قائل شويم زيرا اهل بيت نمي توانند مرتكب پليدي شوند و اگر خداوند اين اراده را هم نسبت به من مي كرد من نمي توانستم گناه انجام دهم و مي شدم مانند فرشتگان كه اصولا فكر گناه در ذهن انها خطور نمي كند.و از طرفي اگر قائل شويم كه اراده الهي از نوع تكويني است اين را مي رساند كه پيامبر كه خود او هم جزو اهل بيت است تا قبل از اين آيه مرتكب بعضي پليدي ها شده است و پيامبر از اين ايه بعد كه در سال 18 هجرت نازل شده مرتكب پليدي نمي شود.
حال اگر بپذيريم كه اراده الهي در اين ايه از نوع تشريعي است بايد معتقد شويم كه دوري از پليدي ها يك امر اختياري است بين اهل بيت پيامبر كه به عهده خود اهل بيت نهاده شده است.اهل بيت پيامبر اگر از پليدي دوري گزينند اراده الهي را به فعليت رسانده اند و اگر نه مرتكب گناه شده اند و حسابشان با خداوند است.
نكته بعدي كه در اين ايه امده است مسئله اهل بيت است در اين ايه و ايات قبل از ان خداوند دارد درباره زنان صحبت مي كند و توصيه مي كند كه نماز را به پا داريد و زكات بدهيد نه درباره 5 تن ال عبا.پس مي توان نتيجه گرفت كه اهل بيت در اين ايه معناي عرفي اهل بيت است كه در زمان پيامبر رايج بود زنان پيامبر جزو اهل بيت پيامبر هستند دامادهاي پيامبر جزو اهل بيت او محسوب مي شوند و ...و اين مي رساند كه مخاطب اين آيه حتي عايشه هم مي تواند باشد زيرا ما هيچ دليلي نداريم كه اهل بيت در اين آيه فقط مخصوص همان پنج تن است.پس خداوند خطاب به اهل بيت پيامبر مي گويد كه من اراده كرده ام كه پليدي ها را از شما اهل بيت نبي كه عايشه هم جزو آنها است دور كنم حال با شماست كه اراده من را به فعليت برسانيد يا نرسانيد اگر رسانديد كه ثواب برده ايد وگرنه گناه مرتكب شده ايد.
ولي مسئله مهم ديگر كه درباره اين ايه مطرح است حديث كسا است كه علماي شيعه اجماع دارند كه اين حديث بعد از نزول اين آيه از طرف پيامبر مطرح شد.مظمون اين حديث اين است كه بعد از نزول ايه تطهير پيامبر اسلام حضرت فاطمه و حسنين و امام علي را در زير عباي خود مي كشد و جمله اي تحت تاثير اين ايه از قران مطرح مي كند كه خدايا پليدي ها از ما پنج تن دور بدار كه ام سلمه وقتي مي پرسد كه اي رسول خدا مگر من جزو اهل بيت تو نيستم پيامبر مي گويد كه اي ام سلمه تو بر خيري ولي من مي خواهم فقط براي اين 5 تن دعا كنم.مظمون اين حديث مي رساند كه فقط 5 تن هستند كه مي توانند به واسطه دعاي پيامبر اراده الهي را به فعليت برسانند و از پليدي ها هجرت بگزينند نه ديگر اهل بيت پيامبر.
نظر دوستان در اين باب چيست؟
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

Re: تفسير آيه تطهير از آيت الله صالحي نجف آبادي

پست توسط amoonaser »

بسم رب الحسین علیه السلام

سلام بر شما

صالحی نجف آبادی یکی از عالم نمایان منحرف می باشد که به لحاظ عقاید شیعی دارای انحراف بسیار می باشد تا جایی که در کتاب " شهید جاوید " به صراحت منکر علم غیب امام حسین علیه السلام شده است .

کدیور نیز تفکراتش همانند صالحی نجف آبادی می باشد و سخنان وی بیشتر به مذاق سلفی ها و اهل خلاف خوش می آید تا شیعیان ..... انحراف این عالم نما ( که خودش را محتهد نیز معرفی می کند !!!! ) بر اهل علم پوشیده نیست .

خلاصه وقتی یک سنی و اهل خلاف از سخنان اینگونه افراد تعریف می کنند و بعنوان دلیل از انها استفاده می کنند ، عملا تکلیف اعتقاد این افراد معلوم است .....

این حرفها در مورد آیه تطهیر نیز همان نشخوار ادله اهل خلاف در رد مدلول آیه تطهیر می باشد ..... (( البته اگر رفیق سنی ما اهل مطالعه بودند ، می توانستند این حرفهای صالحی را یکی از کتبش بیاید و زحمت گوش کردن به سخنرانی کدیور را نیز به خود ندهد ))

جالب است که این قوم قائل به قبول 100% همه مفاد صحیح مسلم می باشند ولی وقتی نوبت به اثبات آیه تطهیر در مورد اهل بیت علیهم السلام می رسد ، پناه می برند به سیاق آیه و دیگر تلاشهای مذبوحانه !!!!


دوستان می توانند برای دیدن ادله اثبات آیه تطهیر در مورد اهل بیت علیهم السلام ، به کتاب قیّم " اهل بیت در آیه تطهیر " تالیف عالم فرزانه ، علامه سید جعفر مرتضی عاملی مراجعه کرده و مطالعه نمایند ......

لینک مطالعه کتاب :

[External Link Removed for Guests]


قبلا نیز در همین سایت معظم ( سایت مرکز نشر اعتقادات ) اساتید بزرگوار من همانند جناب hamedi و برادر بزرگوارم جناب محسن و دیگر دوستان نیز به شبهات حول این آیه پاسخ داده اند و لذا از پاسخ به شبهات مطروحه از جانب شما خودداری می کنم ( در کتاب جناب جعفر مرتضی به همه این شبهات پاسخ داده شده است )

*****************************************************

حال برای آشنایی با عقاید این معلوم الحال ( صالحی نجف آبادی ) بد نیست به سایت تراث قسمت ( [External Link Removed for Guests] ) مراجعه کرده و ردیه های بر عقاید وی را مطالعه نمایید :

  • [External Link Removed for Guests] (685 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (602 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (655 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (352 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (661 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
******************************************************

برای آشنایی با عقاید کدیور نیز بد نیست سایت تراث که دقیقا در رد مطالب کدیور تاسیس شده است را مطالعه نمایید :

[External Link Removed for Guests]

  • [External Link Removed for Guests] (524 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (629 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (449 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (397 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (387 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (628 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (455 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (522 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (620 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (2449 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (350 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (689 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (435 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (634 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (393 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (666 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (1247 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (345 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (464 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (439 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (387 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (387 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (379 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (386 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (413 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (354 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (347 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (404 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (340 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (319 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (316 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (317 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (309 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (312 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (280 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (283 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (275 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (312 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (324 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (393 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (300 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (324 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (291 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (298 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (320 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (380 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (497 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (996 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (989 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]
  • [External Link Removed for Guests] (72 بار مطالعه شده است) [External Link Removed for Guests]


یا علی ع
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
قفل شده

بازگشت به “تفسیر”