بهشت و جهنم در ذهن پيامبر

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
New Member
New Member
پست: 16
تاریخ عضویت: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹, ۲:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 10 بار

بهشت و جهنم در ذهن پيامبر

پست توسط مسلم12 »

درود
موضوعي كه قصد دارم الان مطرح كنم درباره بهشت و جهنم است و ايتكه تصور شما از بهشت و جهنم همان چيزيست كه در قران آمده يا نه چيز ديگري از اين موضوع استنباط مي كنيد؟
خداوند در سوره رعد ايه 35 چنين مي گويد((مثل الجنه التي وعد المتقون تجري من تحتها الانهر اكلها و...))(مثل بهشتي كه به پارسايان وعده داده شده چنين است كه جويباران از فرودست آن جاري است و...))خداوند در اول اين ايه كلمه مثل را آورده است.
كلمه مثل در لغت يعني مانند شبيه نظير قصه و ...است.پس نتيجه مي گيريم كه خداوند براي اينكه بهشت را در ذهن ما بنماياند اين مثال ها را زده است و به اصطلاح ديگر خداوند براي توصيف بهشت از راه تمثيل كمك گرفته است.
حال سوال اينجاست چرا خداوند براي توصيف بهشت از راه تمثيل استفاده كرده است.نمي توانست بهشت واقعي را از طريق الفاظ به ما معرفي كند و بنماياند؟خداوند قادر مطلق است و هر كاري مي تولند بكند چرا از راه تمثيل براي وصف بهشت استفاده كرده است.خداوند كه مانند مولانا نيست كه فرضا براي توصيف عشق از ناتوني زبان سخن بگويد در اين ابيات((هرچه گويم عشق را شرح و بيان/چون به عشق آيم خجل گردم از آن/گرچه تفسير زبان روشنگر است/ليك عشق بي زبان روشنتر است))مولانا در اين ابيات مي گويد با اينكه زبان مي تواند تفسير هاي روشنگرانه اي انجام دهد ولي عشق بي زبان روشنتر است مولانا بارها و بارها از قصور زبان خود شكايت كرده است و گفته است اين تجربه هاي اي كه من كسب كرده ام قابل بيان نيستند و بنابر اين از راه تمثيل توانست مقداري از تجربياتش را به ما بنماياند و تصوير كند.ولي اگر ما قران را كلام خداوند بدانيم اين سوال پيش مي ايد چرا خداوند از راه تمثيل و مثل زدن براي توصيف بهشت استفاده كرده است؟
نظر دوستان در مورد اين سوال چيست البته من دلايل خودم را دارم و بعد از اينكه دوستان نظر خود را گفتند استدلال خودم را مي آورم.
ارسال پست

بازگشت به “تفسیر”