تفسير قران
مدیر انجمن: شورای نظارت
تفسير قران
با سلام از سايت شما ممنونم و از اينكه عضو آن شدم بسيار خوشحالم من مي خواستم راجع به تفسير آيه 102 سوره بقره بيشتر بدانم و اينكه چطور ميشه سحر و جادو را باطل كرد. و اينكه آيا خداوند به ساحران اجازه ميدهد كه سحر كنند؟
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: تفسير قران
به نام خدا
سلام علیکم
یکی از اصول اساسی توحید، این است که همة قدرتها در این جهان از قدرت پروردگار سرچشمه میگیرد، حتی سوزندگی آتش و برندگی شمشیر بی اذن فرمان او نمیباشد. منتها مفهوم این بیان مجبور بودن افراد درکار خود نیست. توضیح این که:
جهان آفرینش، جهان اسباب و مسببات است. ارادة حکیمانة خداوند بر این تعلق گرفته است که هر پدیده و حادثهای از علت ویژه خود صادر گردد و در عین حال، نظام علل و معالیل همگی به خدا منتهی شده و از او قدرت و نیرو میگیرند. او است که سبب را میآفریند و به آن قدرت و نیرو میبخشد و آن را برای ایجاد معلول ویژه خود آماده میسازد. در حقیقت مؤثر واقعی، در تمام نظام جهان یکی است و نظام جهان که به صورت اسباب و مسببات جلوهگری دارند، همگی از او استمداد گرفته و به او منتهی میشوند.(اصالت روح، آیت اللّه سبحانی، ص 241، مؤسسه امام صادق.)
در تأثیر سحر و جادو نیز وضع چنین است. خداوندمتعال با قدرت خویش، چنین اراده و نیرویی را در افراد به ودیعت نهاده است. انسانها با بهرهگیری از این اراده و تقویت آن میتوانند به کارهای شگفتانگیزی دست زنند. برخی مانند اولیای خداوند از آن نیرو و در مسیر مناسب، استفاده میکنند و عدهای دیگر، با سوء استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام میکنند؛ پس، در واقع اصل وجود این نیرو در نهاد آدمی از آنخداوند و به فرمان او است، منتها چگونگی بهرهگیری از آن به عهده خود انسان نهاده شده است و او در چگونگی بهرهگیری از آن مسئول است.
برای باطل کردن سحر و جادو نیز ، شیخ عباس قمی در حاشیه مفاتیح الجنان فرموده که آیات 54-55-56 سوره اعراف خوانده شود .
موفق باشید
سلام علیکم
Mercedeh نوشته شده:با سلام از سايت شما ممنونم و از اينكه عضو آن شدم بسيار خوشحالم من مي خواستم راجع به تفسير آيه 102 سوره بقره بيشتر بدانم و اينكه چطور ميشه سحر و جادو را باطل كرد. و اينكه آيا خداوند به ساحران اجازه ميدهد كه سحر كنند؟
یکی از اصول اساسی توحید، این است که همة قدرتها در این جهان از قدرت پروردگار سرچشمه میگیرد، حتی سوزندگی آتش و برندگی شمشیر بی اذن فرمان او نمیباشد. منتها مفهوم این بیان مجبور بودن افراد درکار خود نیست. توضیح این که:
جهان آفرینش، جهان اسباب و مسببات است. ارادة حکیمانة خداوند بر این تعلق گرفته است که هر پدیده و حادثهای از علت ویژه خود صادر گردد و در عین حال، نظام علل و معالیل همگی به خدا منتهی شده و از او قدرت و نیرو میگیرند. او است که سبب را میآفریند و به آن قدرت و نیرو میبخشد و آن را برای ایجاد معلول ویژه خود آماده میسازد. در حقیقت مؤثر واقعی، در تمام نظام جهان یکی است و نظام جهان که به صورت اسباب و مسببات جلوهگری دارند، همگی از او استمداد گرفته و به او منتهی میشوند.(اصالت روح، آیت اللّه سبحانی، ص 241، مؤسسه امام صادق.)
در تأثیر سحر و جادو نیز وضع چنین است. خداوندمتعال با قدرت خویش، چنین اراده و نیرویی را در افراد به ودیعت نهاده است. انسانها با بهرهگیری از این اراده و تقویت آن میتوانند به کارهای شگفتانگیزی دست زنند. برخی مانند اولیای خداوند از آن نیرو و در مسیر مناسب، استفاده میکنند و عدهای دیگر، با سوء استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام میکنند؛ پس، در واقع اصل وجود این نیرو در نهاد آدمی از آنخداوند و به فرمان او است، منتها چگونگی بهرهگیری از آن به عهده خود انسان نهاده شده است و او در چگونگی بهرهگیری از آن مسئول است.
برای باطل کردن سحر و جادو نیز ، شیخ عباس قمی در حاشیه مفاتیح الجنان فرموده که آیات 54-55-56 سوره اعراف خوانده شود .
موفق باشید