*سخنى درباره ازدواج موقّت*

مدیران انجمن: قهرمان علقمه, شورای نظارت

قفل شده
Iron
Iron
پست: 465
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸, ۱۱:۴۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2007 بار
سپاس‌های دریافتی: 991 بار

Re: *سخنى درباره ازدواج موقّت*

پست توسط مستور »



پی نوشت:

 



1
. زيرا چنين اقدامى عاقلانه نيست و اين كار يك نوع مبارزه با قانون آفرينش است.




2
. امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد : «لولا ما نهى عنها عمر ما زنى إلاّ شقىّ» (وسائل الشيعه، جلد 14، صفحه 440، حديث 24). در كتاب


اهل سنّت نيز اين حديث به طور گسترده آمده است. قال على(عليه السلام): «لو لا ان عمر نهى عن المتعه ما زنى الاّ شقىّ» (تفسير طبرى،

جلد 5، صفحه 119; تفسير درالمنثور، جلد 2، صفحه 140 و تفسير قرطبى، جلد 5، صفحه 130).




3
. «شرط انفساخ» يك نوع «شرط نتيجه» است كه در فقه معروف مى باشد به اين معنا كه طرفين معامله شرط مى كنند چنانچه فلان جريان


پيش آيد و يا يكى از طرفين فلان كار را انجام دهد عقد خود به خود فسخ شود بدون اينكه محتاج به اجراى صيغه فسخ باشد.




4
. از جمله علوم اسلامى كه سير تكاملى خود را نزد شيعه كاملا طى كرده است همين علم فقه مى باشد، راستى وسعت و نظم و دقت «فقه


شيعه» بى نظير است و انسان تا از نزديك اين موضوع را بررسى نكند باور نخواهد كرد، انواع مسائل مشكل و پيچيده حتى فروع نادر فقهى در

كتابهاى مبسوط فقه شيعه مورد بحث و بررسى كامل قرار گرفته، حتى در فروع و مسائل مستحدثه (مسائلى كه در عصر ما مورد) ابتلا واقع شده

مانند بيمه و سرقفلى و انواع شركتها و حق چاپ و امثال اينها نيز كتابهاى متعددى تأليف يافته است، و اين موفقيت را شيعه در درجه اوّل مديون

ائمه اهل بيت(عليهم السلام) مى باشد كه باب اجتهاد را به روى شيعه گشوده و با روايات و احاديث خود انواع راهنمايى ها را نسبت به آنها

نمودند.  






منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیه الله العظمی مکارم شیرازی
همیشه یک ذره حقیقت پشت هر"فقط یه شوخی بود "- یک کم کنجکاوی پشت" همین طوری پرسیدم " - قدری احساسات پشت"به من چه اصلا " - مقداری خرد پشت " چه بدونم " -و اندکی درد پشت " اشکالی نداره" هست.
New Member
New Member
پست: 15
تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۸:۴۸ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 11 بار

Re: *سخنى درباره ازدواج موقّت*

پست توسط paradiseman2006 »

باسلام، بنده شاید از بیست سال پیش به موضوع ازدواج موقت و داشتن دو همسر پرداختم ودر مورد اون با خیلی خانمهای فامیل ونزدیکان ومردها بحث و گفتگو کردم و از مروجین اون بودم و باید بگم این بحث واقعا بسیار گسترده و حساس و وهم مشکل گشاست وهم مشکل ساز و باید بسیار دقیق و مو شکافانه با اون برخورد کرد ،چرا که علیرغم حل بسیاری از مشکلات امروز جامعه باعث گاها فروپاشی بسیاری از زندگیها میشه، اما مسایلی که بایستی در این بحث طبق تجربه شخصیم به اون پرداخت موارد زیر هست که هر کدام در باب خود نیاز به موشکافی داره
انگیزهای ازدواج موقت در مردها، زنها، در سنین مختلف، تحصیلات مختلف ، شرایط مالی مختلف، متاهل یا مجرد بودن شخص، سطح اعتقادات( فشارجنسی ، خلع عاطفی، کمک مالی، شناخت متقابل و دوستی، دلسوزی و ......)
شرایط جامعه و ظرفیت پذیرش موضوع و بستر سازیها
ضرورت و اندازه نیاز شخص به ازدواج موقت
شرایط ازدواج موقت و نحوهای زوج یابی، مدت، تعهداتی که باید مد نظر داشت
حدود رعایت اخلاق، نحوه و نوع ارتباط
تاثیرات فردی کوتاه مدت و دراز مدت آن و باز خوردهای اطرافیان و اثرات آن بر اطرافیان و واکنشهای اجتماعی در مقابل فرد
مسایل حقوقی و شرعی آن
ظرفیتهای شخصی افراد
اثرات عاطفی، و تغییرات شخصیتی فرد
خط قرمزهای ازدواج موقت
نحوه شناخت شخص مناسب
مخفی یا آشکار بودن آن
سوء استفادهها
فواید و ضررهای فردی و اجتماعی ازدواج موقت
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام . در مورد ازدواج موقت چند چيز كاملا واضح هست : ازدواج موقت فقط براي كسي هست كه نه قادر به ازدواج دائم هست نه قادر به حفظ عورت از حرام . كسي كه ميتونه بصورت دائم ازدواج كنه حق نداره موقتا ازدواج كنه . اما صيغه هم مثل خيلي چيزهاي ديگه مورد سوء استفاده ي يك عده بي ايمان و كم ايمان قرار گرفته . زنان فاحشه اي كه ميدونند عده اي از مردان حاضر به ارتباط با زنان فاحشه نيستند , خودشون رو به اسم ازدواج موقت به اونها عرضه ميكنند . و بديهي هست كه اين زنان خودفروش , اصلا پايبند مقررات و قوانين ازدواج موقت نيستند و گاهي با چند نفر همزمان ارتباط برقرار ميكنند به اسم صيغه درحاليكه اون مردها اصلا خبر ندارند كه اين زنان فاحشه چه بر سرشون ميارند . اينجا بنده يك نفر رو ديدم كه گفت سالها پيش براي ...... به شهر ......... در ايران رفتم . در اونجا به من پيشنهاد صيغه دادند . بنده هم به خيال اينكه حلاله موافقت كردم . يك هفته اونجا بودم و بعد برگشتم كويت . دو ماه بعد يكي از دوستام كه به همون شهر رفته بود گفت كه خانومي را در اونجا صيغه كرده بوده و عكسش رو به من نشون داد تا ديدمش شناختمش !!!!! معلوم شد كه اون زن در ظرف يك ماه هم با من ازدواج كرده هم با دوست من و خدا ميدونه با چند نفر ديگه هم بوده به اسم صيغه !!!!. اونجا بود كه فهميدم چطور هم ازدواج موقت و هم مردان مورد سوء استفاده قرار ميگيرند . بعضي از مردان هم از صيغه سوء استفاده ميكنند . مثل آدماي كم ايمان و بي ايماني كه فقط با اسم ازدواج موقت سرپوش ميزارند رو ارتباط نامشروعشون با زنان فاسد و فاحشه . وقتي از اسم خداوند و قرآن و دين و مذهب و مسجد و غيره سوء استفاده ميشه , ميخواين از ازدواج موقت سوء استفاده نشه ؟؟؟؟ همين سوء استفاده بهانه اي داده به دست عده اي از اهل تسنن كه كارشون دامن زدن به اختلافات شيعه و سني هست تا وجهه ي شيعه رو زير سوال ببرند . من باهاشون خيلي گفتگو كردم و الحمدلله تا حد زيادي قانعشون كردم كه مسئله ازدواج موقت رو با مسئله سوء استفاده از ازدواج موقت قاطي نكنند . و اينكه اهل تسنن هم ازدواج موقت دارند اما اسمش رو ازدواج دائم گذاشته اند !!!! كم نيستند كساني كه اينجا ازدواجشون باصطلاح دايمي هست اما از همان اول نيت و هدفشون اين هست كه پس از مدتي از هم جدا بشند و هدف فقط لذت ( متعه ) هست . به لطف خدا در گفتگو با اونها بيشترشون قانع ميشن مگر اونهايي كه از روي لجبازي و تكبر حاضر به اعتراف به حقيقت و قبولش نيستند . به هر حال فريب دادن خداوندي كه أمكر الماكرين هست امكان نداره و سوء استفاده كنندگان از احكام دين و مذهب از دست خداوند سريع الحساب شديد العقاب نميتونند فرار كنند .
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
New Member
New Member
پست: 15
تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۸:۴۸ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 11 بار

Re: *سخنى درباره ازدواج موقّت*

پست توسط paradiseman2006 »

mohammad حالا منظور شما چیه، منظورتون اینکه حکم ازدواج موقت را لغو و حرام اعلام کنند یا در مورد انجام آن سنجیده تر عمل کرد؟ در هرصورت اگر چنین امری جایز اعلام شده صدرصد بنا برنیاز جامعه بود، و نمیتوان به حکم اینکه افرادی از این موضوع سوئ استفاده میکنند کل حکم را باطل کنند و بگویند همه بروند ودر صورت نیاز از طریق حرام نیازشون برطرف کنند یا آنقدر بخودشون فشار بیاوریند تا دیوانه شوند، بنا به گفته های شما بایستی به سوئ استفاده کنندگان از احکام خدا هشدار داد و به افراد با ایمان گفت که با گوش و چشم باز احکام خداوند را مورد استفاده قرار داد.
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

ازدواج موقّت از سوء استفاده از ازدواج موقت جداست

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

paradiseman2006 نوشته شده:mohammad حالا منظور شما چیه، منظورتون اینکه حکم ازدواج موقت را لغو و حرام اعلام کنند یا در مورد انجام آن سنجیده تر عمل کرد؟ در هرصورت اگر چنین امری جایز اعلام شده صدرصد بنا برنیاز جامعه بود، و نمیتوان به حکم اینکه افرادی از این موضوع سوئ استفاده میکنند کل حکم را باطل کنند و بگویند همه بروند ودر صورت نیاز از طریق حرام نیازشون برطرف کنند یا آنقدر بخودشون فشار بیاوریند تا دیوانه شوند، بنا به گفته های شما بایستی به سوئ استفاده کنندگان از احکام خدا هشدار داد و به افراد با ایمان گفت که با گوش و چشم باز احکام خداوند را مورد استفاده قرار داد.
سلام . شما دوست عزيز از بنده يك سوال پرسيدين و خودتون هم بهترين پاسخ رو به سوالتون دادين . :D جوابِ بنده ي مخلص امكان نداره از پاسخ شما بهتر باشه . بله مشكل در سيستم و فلسفه ي وجودِ ازدواجِ موقت نيست . مشكل در سوء استفاده از اون هست . اما متاسفانه بيشتر كساني كه ايراد ميگيرند به ازدواج موقت , رفتار بدِ سوء استفاده كنندگان رو به حساب خطا بودن ازدواج موقت ميذارند !!!!!! و اين درست مثل اين هست كه ما رفتار سوء استفاد كنندگان از قوانينِ راهنمایی و رانندگی رو به حساب اشتباه بودن قوانين راهنمايي و رانندگي بذاريم . كساني كه صيغه رو ميكوبند , دانسته يا ندانسته(عمداً یا سهواً ) از رفتار سوء استفاده كنندگان صيغه براي كوبيدن صيغه استفاده ميكنند و هميجاست كه بنده مچشون رو ميگيرم به لطف خدا . خلاصه اينكه كسي حق نداره ازدواج موقت رو بكوبه و بد بدونه بخاطر سوء استفاده ي يك عده از اون .
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
Advance Member
Advance Member
پست: 331
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 218 بار
سپاس‌های دریافتی: 311 بار

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

با سلامی دوباره . دوستان عزیز ، بنده وقتی با برادرانِ اهلِ تسنن در مورد صیغه گفتگو میکنم ، دو مسئله رو بيان ميكنند و خيلي هم بهش باصطلاح مينازند . اول اینکه میگند حاضر هستی خواهرِ خودت صیغه بشه ؟؟؟ دوم اینکه اگر از همان ابتدا ، نیت و هدف از ازدواج ، طلاق باشه این ازدواج باطله .
 دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
 
Administrator
Administrator
پست: 2244
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 10691 بار
سپاس‌های دریافتی: 5476 بار
تماس:

Re: *سخنى درباره ازدواج موقّت*

پست توسط Mohsen1001 »

  , عزیز


ما اصلاً کاری به این حرف ها نداریم فقط جواب این رو بدن که :

چطور متعه در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله ، در زمان خلاف به ناحق ابابکر و همچنین در اوائل خلافت به ناحق خود عمر انجام میشد

بعد یک روز به فکرش رسید که یه دفعه این حکم را حرام کنه و عبارتی هم که به کار میبرد صریح است :

دو متعه که تاکنون حلال بوده است (صیغه و طواف نساء) را من حرام میکنم !

یعنی عمر زسماً مخالف حرف پیامبر عمل کرده ، حرام محمد حرام است تا قیامت و همچنین حلال او حلال است.

یعنی مخالف کلام وحی الهی چون در قران داریم : ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی

پیامبر از روی هوا و هوس و دل خود صحبت نمیکند و فرمانی نمیدهد و کلامش وحی ای است که از جانب خدا بیان شده است.


بغیر از این هر کار مستحبی رو که همه واجب نیست انجام بدن که گفته حاضری خواهرت صیغه بشه این کار برای افرادی هست که شرایط خاصی براشون حاکم شده

و نیاز دارند و شرایطی محیا نیست براشون و الی ....

و اینکه این حرف را که چون معلوم است طلاق میدهد پس حرامه کجای فقه گفته اند ؟

اصلاً چرا صیغه را با عقد دائم مقایسه کرده ؟

بنای صیغه بر مدت است یعنی بنده شما را به فلان مدت صیغه و محرم خود قرار میدهم.


پس این صحبت ها تماماً از روی تعصب و غرض ورزی هست.

و عمر هم برای اینکه زنا زیاد بشه و همه مثل خودش زنازاده باشند این کار را کرد.

روایت داریم از امیرالمومنین علیه السلام اگر عمر صیغه را حرام نمیکرد ، زنا نمیکرد مگر بدبخت و شقی !


لعنت خدا بر دشمنان اهل بیت علیهم السلام

یا زهرا :razz:
New Member
New Member
پست: 15
تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۸:۴۸ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 11 بار

Re: *سخنى درباره ازدواج موقّت*

پست توسط paradiseman2006 »

باسلام، پاسخ بنده به سئوال اینکه آیا شما حاضرید خواهرتان این کار را بکنه میگم بستگی به شرایطش داره ، اگه شرایطش بگونه ای باشه که راه بهتری وجود نداشته باشه لاجرم پاسخ من آریست، مگر از اهل سنتی که شما نقل قولشان را کردید، سئوال شود اگر اقوام شما حکم اعدام در موردشان اجرا شود شما راضی هستید؟؟؟.... موضوع این نیست که صیغه بهترین حالت ممکنست، بلکه بحث این است که صیغه یک حکم ضروریست که خلع آن باعث بسیاری از ناهنجاریهای دیگر میشود.
از برادرمان با عرض پوزش خواهش دارم به بزرگان ادیان ومذاهب دیگر( که مورد تائید کلی هستند) احترام بگذارید تا به بزرگان ما بی احترامی نشود :razz:
قفل شده

بازگشت به “ازدواج و زناشویی”