شبهاتی پیرامون عملکرد شیعیان در قبل و بعد از واقعهٔ عاشورا
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 100
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۴۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 23 بار
- سپاسهای دریافتی: 71 بار
- تماس:
شبهاتی پیرامون عملکرد شیعیان در قبل و بعد از واقعهٔ عاشورا
عملکرد خواص شیعه و شیعیان آن زمان در مورد واقعهٔ مهم عاشورا به نقل از تاریخ غنی و مستند تشیع باعث به وجود آمدن شبهاتی میشود که رفع شبهات فوایدی دارد من جمله روشن شدن شبهه برای شخص سؤال کننده و شخصی که مشابه همین شبهه را دارد و درس گرفتن از تاریخ.
تاریخ معتبر و غنیمان گفته شده قیام سید الشهداء یک قیام فراگیر و همگانی نبوده به همین دلیل شخصیت شناس و بزرگی از خواص شیعیان یعنی ابن عباس همان شخصی که منتخب حضرت امیر در مسئلهٔ حکمیت بود و قاری و مفسر قرآن کریم در این قیام امام حسین را همراهی نکرد و هیچ شواهد تاریخی مبنی بر عدم همراهی ایشان در این قیام مثل بیماری یا عذر دیگر تا جایی که خواندم و شنیدم ذکر نشده تا عذر محمد حنفیه یا جابر را داشته باشند گرچه در مورد جعفر همسر حضرت زینب هم حقیر نقل تاریخی در عذر شرعی عدم همراهی ندیدم حال شبهه اصلی این است که اگر امام حسین فریاد «آیا یاری کنندهای نیست که من را یاری کند؟» سر داده به جزء این است که اولین کسانی که این فریاد کمک را شنیدند خواص شیعیان وی مثل ابن عباس بودند؟ آیا این به معنای تکلیف در جهاد و همراهی امام و بر خلاف نقل تاریخ به زعم بنده که شاید درست نباشد به معنای فراگیر بودن قیام امام حسین در هدف بزرگی یعنی زنده کردن دین رسول خدا نبود؟ اگر شنیدند برخی شیعیان و خدای نکرده اطاعت نکردند از امثال ابن عباس بسیار بعید است اگر هم قیام فراگیر نبود تا اطاعت کنند پس فریاد امام در یاری خواستن چه بود؟ این شبهه قبل از قیام تا اگر دوستان نظرات مختصر اما کافی داشتند و البته مستند شبهات بعد از قیام بیان شود.
قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزیاش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزیاش نشده است.
فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی
فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی
-
- پست: 120
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹, ۶:۲۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 219 بار
- سپاسهای دریافتی: 467 بار
Re: شبهاتی پیرامون عملکرد شیعیان در قبل و بعد از واقعهٔ عاشورا
با سلام
یک ایراد داشتم در مورد امضای شما
این اشخاصی که نام برده اید با اثارشون بسیار محترم هستند. ولی ایا کسانی که در گذشته و پیش از تولد اینها زندگی می کردند و به فهم تفسیر انفسی ایات قرانی دست پیدا کردند کذب بوده اند و یا وجود نداشته اند (چون امضای شما شرط لازم درک مسائل را فهم این اثار دانسته است)در حالی که ایه صریح قران است که اصحاب یمین و اصحاب مقربون به استناد ایه 13 و 14 سوره واقعه جمع کثیری از پیشینیان و عده قلیلی از متاخران که متعلق به زمان بعد از رسالت حضرت محمد ص هستند می باشند.
پس نظر شخصی من است دین و راه هدایت را نباید منحصر به چند اثر دانست و فقط این اثار می تواند دسترسی انسان به این مفاهیم را اسانتر کرده و یا تسریع ببخشد ولی شرط لازم هدایت مطمئنا نمی باشد.
یک ایراد داشتم در مورد امضای شما
این اشخاصی که نام برده اید با اثارشون بسیار محترم هستند. ولی ایا کسانی که در گذشته و پیش از تولد اینها زندگی می کردند و به فهم تفسیر انفسی ایات قرانی دست پیدا کردند کذب بوده اند و یا وجود نداشته اند (چون امضای شما شرط لازم درک مسائل را فهم این اثار دانسته است)در حالی که ایه صریح قران است که اصحاب یمین و اصحاب مقربون به استناد ایه 13 و 14 سوره واقعه جمع کثیری از پیشینیان و عده قلیلی از متاخران که متعلق به زمان بعد از رسالت حضرت محمد ص هستند می باشند.
پس نظر شخصی من است دین و راه هدایت را نباید منحصر به چند اثر دانست و فقط این اثار می تواند دسترسی انسان به این مفاهیم را اسانتر کرده و یا تسریع ببخشد ولی شرط لازم هدایت مطمئنا نمی باشد.
-
- پست: 100
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۴۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 23 بار
- سپاسهای دریافتی: 71 بار
- تماس:
Re: شبهاتی پیرامون عملکرد شیعیان در قبل و بعد از واقعهٔ عاشورا
soldier young نوشته شده:با سلام
یک ایراد داشتم در مورد امضای شما
این اشخاصی که نام برده اید با اثارشون بسیار محترم هستند. ولی ایا کسانی که در گذشته و پیش از تولد اینها زندگی می کردند و به فهم تفسیر انفسی ایات قرانی دست پیدا کردند کذب بوده اند و یا وجود نداشته اند (چون امضای شما شرط لازم درک مسائل را فهم این اثار دانسته است)در حالی که ایه صریح قران است که اصحاب یمین و اصحاب مقربون به استناد ایه 13 و 14 سوره واقعه جمع کثیری از پیشینیان و عده قلیلی از متاخران که متعلق به زمان بعد از رسالت حضرت محمد ص هستند می باشند.
پس نظر شخصی من است دین و راه هدایت را نباید منحصر به چند اثر دانست و فقط این اثار می تواند دسترسی انسان به این مفاهیم را اسانتر کرده و یا تسریع ببخشد ولی شرط لازم هدایت مطمئنا نمی باشد.
سلام
دوست داشتم به جای طرح ایراد در مورد امضاء که شاید خوشایند دوستان حداقل در این محفل نباشد در مورد شبهه تاریخی مزبور بحث میکردیم به هر حال برای رفع سوء تفاهم شما اشارهای گذارا میکنم که اگر مثلا در زمانهای بعد عالمان دینی آثاری ارائه بدهند که حرفهای جدیدی برای گفتن داشته باشد به طور قطع آن آثار منشاء رجوع خواهند بود کمااینکه مدتهاست شیعه در فقه و منابع روایی به کتاب ارزشمند بحار الانوار مراجعه میکند و این به معنای حصر اثر نیست اما در حال حاضر این اثر جزء بهترین و کاملترین منبع روایی است در مورد کتب عرفانی و فلسفی هم ایضاً. خداوند هیچ وقت بشریت را بدون حجت و راهنما نمیگذارد و به فرمودهٔ حق تعالی دینش را به دست علما در زمان غیبت زنده نگه میدارد تفاسیر و آراء مفسرین در مورد آیات قرآن بعضاً مشابه و مختلف است و جای اشکال هم نیست.
قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزیاش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزیاش نشده است.
فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی
فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی