فلسفه تعداد رکتهای نماز
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 19
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹, ۹:۰۳ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 44 بار
- سپاسهای دریافتی: 8 بار
فلسفه تعداد رکتهای نماز
عرض سلام سوالی داشتم فلسفه اینکه ما نمازصبح را 2رکعت ونمازظهروعصررا 4 رکعت ونمازمغرب را 3رکعت ونمازعشاءرا 4 رکعت میخوانیم چیست ممنون میشم اگر کسی جواب مرا بدهد تنها خواهشی که دارم با سند باشد اجرتان با خداوند منان
-
- پست: 72
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۸, ۹:۲۳ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 138 بار
- سپاسهای دریافتی: 147 بار
Re: فلسفه تعداد رکتهای نماز
بهرام 121 نوشته شده: عرض سلام سوالی داشتم فلسفه اینکه ما نمازصبح را 2رکعت ونمازظهروعصررا 4 رکعت ونمازمغرب را 3رکعت ونمازعشاءرا 4 رکعت میخوانیم چیست ممنون میشم اگر کسی جواب مرا بدهد تنها خواهشی که دارم با سند باشد اجرتان با خداوند منان
به خاطر آن كه اصل نماز يك ركعت است چون اصل عدد، يك مىباشد لذا هر گاه نماز را از يك ركعت كمتر بياورند عمل آورده شده نماز نيست بارى حقّ عزّ و جلّ مىدانست يك ركعتى كه كمتر از آن اصلا نماز نيست را بندگان كاملا و تماما نياورده بلكه ناقص اداء مىنمايند لذا يك ركعت ديگر را با آن مقرون ساخت تا با ركعت دوّم نقص ركعت اوّل جبران شود و بدين ترتيب اصل نماز دو ركعت جعل گرديد.
سپس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله مىدانستند بندگان اين دو ركعت را با تمام آنچه مورد امر است و كاملا و تماما نخواهند آورد از اين رو به هر كدام از نماز ظهر و عصر و عشاء دو ركعت ضميمه شد تا بدين وسيله نقص دو ركعت اوّل و دوّم جبران گردد و نيز حضرت مىدانستند كه در وقت نماز مغرب غالبا مردم از خواندن نماز منصرف و به كارهايى از قبيل افطار و تناول غذا و وضوء و آماده نمودن مقدّمات استراحت در شب هستند لذا يك ركعت بيشتر به آن اضافه نكردند تا بدين وسيله نماز مغرب بر آنها سبك و خفيف باشد و نيز وجه ديگر براى اضافه شدن يك ركعت به نماز مغرب آن است كه بدين وسيله ركعات نماز در روز و شب عدد فرد مىگردد و امّا نماز صبح به حال خود واگذارده شده و چيزى به آن اضافه نگرديده زيرا اشتغال در وقت اين نماز بيشتر از اوقات ديگر بوده و دنبال نيازمنديها رفتن وسيعتر نسبت به ازمنه ديگر مىباشد.
و جهت ديگر آن كه قلوب و دلها در وقت نماز صبح از فكر و انديشه خالىتر است نسبت به اوقات ديگر زيرا در شب معاملات مردم كمتر و داد و ستد قليل و ضعيفتر مىباشد لذا انسان در وقت اقبالش به نماز بيش از اوقات ديگر است.
منبع:علل الشرايع جلد 1 ص 829
اَللّهُمَّ اَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِیدَةَ وَاکْحُلْ ناظِری بنَظْرَةً مِنّی اِلَیْهِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ