با سلام به همه کاربران وخوانندگان محترم یکی ازکاربران محترم سوال کرده اند درباره این آبه شریفه {انا فتحنا لک فتحا مبینا ليغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تاخر و يتم نعمته عليک و يهديک صراطا مستقيم}ما برای توفتح کردیم فتحی آشکاربرای اینکه خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد ونعمت خود را برتو تمام گرداند وتورا به راهی راست هدایت کند. حال سوال اینجاست که آیا این ایه با معصوم بودن پیامبر منافات ندارد؟ چون من جایی از کسی شنیدم بحث در مورد معصومیت پیامبرو ائمه اطهار بودبعضی به این آیه دلالت کرده ومیگویندآن بزرگواران معصوم نمی باشند. . دررابطه با تفسیراین آیه مفسران نظرات مختلفی بیان کرده اندو یکی از نظرات این است که " مشرکان مکه ، چه قبل از هجرت و چه بعد از آن ذهنيات نادرستى درباره اسلام و شخص پيامبر(ص ) داشتند که پيروزيهاى بعد بر همه آنها خط بطلان کشيد ومنظورازگناهان گناهانی بوددرافکارمردم مشرک نسبت به پیامبرکه اوراگنه کار میدانستند و حدیثی ازعلی بن جهم از امام رضا (ع) نقل شده که آنحضرت دراین باره فرموده هيچ کس نزد مشرکان مکه گناهش سنگينتر از رسول الله (ص ) نبود، زيرا آنها 330 بت مى پرستيدند، هنگامى که پيامبر (ص ) آنها را به توحيد دعوت کرد بسيار بر آنها گران آمد و گفتند: آيا او همه خدايان ما را تبديل به يک خدا کرده ؟ چيز عجيبى است ...ما هرگز چنين چيزى را از پدران خود نشنيده ايم اين فقط يک دروغ بزرگ است اما هنگامى که خداوند مکه را براى پيامبرش (بعد از صلح حديبيه ) گشود خداوند فرمود ما فتح مبينى را براى تو فراهم کرديم تا گناهان گذشته و آينده اى که نزد مشرکان عرب بخاطر دعوت به توحيد داشته و دارى ببخشد، زيرا بعضى از مشرکان مکه تا آنروز ايمان آورده و بعضيها از مکه بيرون رفتند و ايمان نياوردند، ولى قادر بر انکار توحيد نبودند، و لذا گناه پيامبر در نظر آنها نيز بخاطر پيروزى بخشوده شد."
پاسخ اینجانب اولا: برمبنای این تفسیر فوق مشرکین بودند که مرتکب ذنب ونسبتهای ناروا به آنحضرت شدند نه اینکه پیامبراکرم(ص) ذنبی داشته باشددرحالیکه قرآن میگوید{ما تقدّم من ذنبك} ذنبک: یعنی ذنب توای پیامبر نه ذنب تو نزد مشرکان دقت کنید ثانیا:روایتی که ازامام رضا (ع) نقل شده ضعیف وبی اعتبار است زیرا راوی این روایت علی بن جهم است که ناصبی ودشمن اهل البیت(ع)بوده وکسی که ناصبی باشد اصلامسلمان نبوده ومنافق است وحدیث او بی اعتبارمیباشد ثالثا:پیامبر(ص)ذنب هم داشته درخودقرآن آمده {استغفرلذنبک}ازذنب خود استغفار کن ولی داشتن ذنب ازآنحضرت به معنی گناه نیست بلکه خطا و ترک اولی است. رابعا:حدیثی است ازامام باقر(ع )که معنی آیه بالارا توضیح داده وبیان میکند . {محمّد بن يعقوب الكلينيّ عن حميد بن زياد، عن الحسن بن محمّد بن سماعة، عن وهيب بن حفص، عن أبي بصير، عن أبي جعفر، عليه السلام، قال: كان رسول اللّه، صلّى اللَّه عليه و آله، عند عائشة ليلتها، فقالت: يا رسول اللَّه لم تتعب نفسك و قد غفر اللّه لك ما تقدّم من ذنبك و ما تأخّر؟ فقال: يا عائشة، ألا أكون عبدا شكورا؟ترجمه «از ابى بصير نقل شده كه فرمود حضرت باقر، عليه السلام: رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله، پيش عايشه بود در شب او، پس گفت: «اى رسول خدا چرا به زحمت مى اندازى جان خود را و حال آنكه آمرزيده است خداوند براى تو آنچه پيش بوده است از گناه تو و آنچه پس از اين آيد؟» فرمود: «اى عایشه آیا نباشم بنده سپاسگزاری } } بنابراین پروردگارعالم بواسطه خدمات ورنجها ومصائبی که پیامبر کشید و حتی درفتح حدیبیه بسیار آزاردیدهم ازمشرکین وهم ازاصحابش مخصوصا ازعمربن الخطاب لذا ذنب گذشته وآینده اش را بخشید اگردوستان وخوانندگان محترم نظری داشته یا انتقادی دارندویا پاسخ بهتری میدانند دوستانه ومنطقی بیان کنند تا نتیجه بهتری ازبحث حاصل شودوالسلام.
آیا گناه نبی اکرم(ص) چه بود؟
مدیر انجمن: شورای نظارت
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها