مذهب شيعه و سوالات بي پاسخ

مدیر انجمن: شورای نظارت

قفل شده
New Member
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷, ۴:۰۷ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

مذهب شيعه و سوالات بي پاسخ

پست توسط mohamad reza 200z »

به نام خدا

من عضو جدید سایت هستم و خیلی خوشحالم یک انجمن مذهبی برای مطرح کردن سوالاتی پیدا کردم که خودم هیچ جوابی برای آنها ندارم

با مهم ترین پرسش ها شروع می کنم :

1-در کجای قرآن به طور مستقسم به مسئله منجی و ظهور منجی اشاره شده ؟؟ لازم به تاکید هست که منظور من از (( به طور مستقیم )) دقیقا به طور مستقیم هست :shock:

و جوابی که من برای این سوال پیدا کردم = در هیچ آیه ای از قرآن به طور مستقیم به منجی یا مهدی یا ظهور اشاره نشده ؟؟

2- پس اگر در قرآن به آن اشراه نشده پس چرا ما ( شیعیان ) به این موضوع اعتقاد داریم ؟؟


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مسئله عجیب این است که در قرآن حتی به جانشین رسول خدا نیز اشاره مستقیم نشده یعنی در قرآن به طور مستقیم به علی به عنوان جانشین خداوند اشاره نشده ؟؟
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

پست توسط محمد علي »

[align=center]به نام خدا  

با سلام خدمت دوست گرامي و عرض خوشامد ؛ :razz:

بحمدالله مهمترين سوالات شما همگي پاسخ داده شده اند و بي پاسخ نيستند . :D


در مورد اينکه مسئله اي مستقيما در قرآن بايد بيايد يا خير تاپيک زير را مطالعه بفرماييد :

http://www.eteghadat.com/forum/viewtopi ... =4184#4184

-----------------------------------------------------------------

1- در مورد منجي آخرالزمان در قرآن هم تاپيک زير را بخوانيد .

http://www.eteghadat.com/forum/viewtopic.php?t=1834

این هم در سایر کتب مقدس :

http://www.eteghadat.com/forum/viewtopic.php?t=295


 تاکيد مي کنم تا مقدمه اول را در مورد « اشاره مستقيم در قرآن » نخوانده ايد پست هاي بعدي را مطالعه نکنيد .  

-----------------------------------

مسئله امامت را نيز در تاپيک هاي زير مطالعه بفرماييد :

 غدیر در قرآن

امامت در قرآن

آیات امامت ( تنها همین پست ) 

موفق باشید :razz:
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
New Member
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷, ۱۱:۲۴ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

پست توسط elham_ems »

با سلام و خسته نباشيد
يك سوال داشتم چرا با وجود اينكه حضرت علي (ع) ميدانست عمر قاتل حضرت علي است اسامي پسران خود را ابوبكر و عمر گذاشت همچنين امام حسين
Commander
Commander
پست: 2218
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3085 بار
سپاس‌های دریافتی: 5884 بار
تماس:

پست توسط محمد علي »

elham_ems نوشته شده:با سلام و خسته نباشيد
يك سوال داشتم چرا با وجود اينكه حضرت علي (ع) ميدانست عمر قاتل حضرت علي است اسامي پسران خود را ابوبكر و عمر گذاشت همچنين امام حسين


[align=center]به نام خدا  

با سلام و عرض خوشامد :razz:

تصحیح می کنم که عمر قاتل حضرت زهرا(س) است ، نه حضرت علی(ع) .


اما جواب :

اوّلا: نام ابوبكر و عمر و عثمان نام مرسوم آن زمان بوده و اسم بسيارى از صحابه أئمّة(عليهم السلام) به اين نامها بوده است مانند:

أبوبكر الحضرمي أبو بكر بن أبي سمّاك، أبو بكر عياش و أبو بكر بن محمد از اصحاب امام باقر و صادق عليهما السلام .

عمر بن عبد اللّه الثقفى، عمر بن قيس عمر بن معمر از اصحاب امام باقر عليه السلام . وعمر بن أبان، عمر بن أبان الكلبي عمر بن أبي حفص، عمر بن أبي شعبة،!

عمر بن اذينة، عمر بن البراء، عمر بن حفص، عمر بن حنظلة، عمر بن سلمة و... از اصحاب امام صادق عليه السلام .

عثمان الاعمى البصرى، عثمان جبلة و عثمان بن زياد از اصحاب امام باقر عليه السلام ، و عثمان الاصبهانى، عثمان بن يزيد، عثمان النوا از اصحاب امام صادق عليه السلام .



ثانياً: روايتى از أئمّه (عليهم السلام) مبنى بر نهى از نامگذارى به اين اسمها نرسيده است .


ثالثاً : شکي نيست که شيعيان از يزيد بن معاويه و اعمال زشت او تنفر شديدي دارند ؛ ولي در عين حال مي بينيم که در بين شيعيان و اصحاب ائمه عليهما السلام

کساني بوده اند نام شان يزيد بوده است ؛ همانند :

يزيد بن حاتم از اصحاب امام سجاد عليه السلام . يزيد بن عبد الملك، يزيد الصائغ، يزيد الكناسي از اصحاب امام باقر عليه السلام .

يزيد الشعر، يزيد بن خليفة، يزيد بن خليل، يزيد بن عمر بن طلحة، يزيد بن فرقد، يزيد مولى الحكم از اصحاب امام صادق عليه السلام .

حتي يکي از اصحاب امام صادق عليه السلام ، نامش شمر بن يزيد بوده است .


آيا اين نام گذاري ها مي تواند دليل بر محبوبيت يزيد بن معاويه ، در نزد اين شيعيان جليل القدر و اصحاب ائمه باشد؟

اگر جواب منفي است ؛ پس نام گذاري به نام هاي عمر ، ابوبکر و عثمان نيز نمي توانند نشانه محبت و دوستي ميان امام علي عليه السلام و اين افراد باشد .


رابعاً : نامگذارى فرزندان ، لزوماً روى علاقه پدر و مادر به افراد و شخصيتها صورت نمى گرفت و گر نه بايد همه مسلمانان، نام فرزندان خود را

به نام رسول اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) نامگذارى مى كردند .


خامساً : از كجا معلوم كه اين نامگذارى ها به خاطر علاقه حضرت به خلفاء بوده مگر نه اين است كه نام عده اى از صحابه به نام ابوبكر و عمر بود،

ابن حجر در كتاب الاصابة نام 21 نفر از صحابه را نام مى برد كه اسمشان عمر بوده. (1)

و 26 نفر از صحابه را ذكر مى كند كه نامشان عثمان بوده.(2)

نام سه نفر را كه ابوبكر بوده ياد مى كند. (3)


سادساً : نام يكى از صحابه «عمر بن أبي سلمة القرشي» است كه پسر خوانده رسول اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) از ام سلمه بوده است،

از كجا معلوم ، چه بسا اين نام گذارى به خاطر علاقه حضرت امير (عليه السلام) به اين ربيبه پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله وسلم) نبوده است؟


سابعاً : بنا به نقل شيخ المفيد (در ارشاد ص 194) نام يكى از فرزندان امام مجتبى (عليه السلام) عمرو بوده است.

آيا مى شود گفت: كه به خاطر همنامى با اسم عمرو بن عبد ود و يا عمرو بن هشام ابو جهل لعنهما بوده است؟


ثامناً : با توجه به آن چه كه در صحيح مسلم آمده، نظر حضرت امير (عليه السلام) نسبت به ابوبكر و عمر اين بود كه آنان را دروغگو، گنهكار، فريبكار و خائن مى داند

كه عمر خطاب به على (عليه السلام) وعباس مى گويد:

ثمّ توفّي أبو بكر فقلت: أنا وليّ رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله، ولي أبي بكر، فرأيتماني كاذباً آثماً غادراً خائناً.(4)

عين همين تعبير را در ادامه در باره خود عمر بن الخطاب نيز دارد .

و يا ابو بكر را مستبد مى داند و مى گويد:

ولكنّك استبددت علينا بالأمر (5)

و از هم نشينى با عمر ناخشنود بود و اخلاق عمر را چنین وصف می نمایند :

 إِذْ عَقَدَهَا لاخَرَ بَعْدَ وَفَاتِهِ ـ لَشَدَّ مَا تَشَطَّرَا ضَرْعَيْهَا ! ـ فَصَيَّرَهَا في حَوْزَة خَشْنَاءَ، يَغْلُظُ كَلْمُهَا، وَيَخْشُنُ مَسُّهَا، وَيَكْثُرُ العِثَارُ [فِيهَا] وَالاْعْتَذَارُ مِنْهَا، فَصَاحِبُهَا كَرَاكِبِ الصَّعْبَةِ،

إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ، وَإِنْ أَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ، فَمُنِيَ النَّاسُ ـ لَعَمْرُ اللهِ ـ بِخَبْط وَشِمَاس، وَتَلَوُّن وَاعْتِرَاض.
(6) 


آيا با توجه به اين موضعگيرى تند مى شود ادعا كرد كه حضرت بخاطر علاقه خود به خلفاء اسم فرزندان خود را همنام آنان قرار مى داد ؟!


تاسعاً : اهل تسنن ادعا مي کنند که اين نامگذاري ها همگي به خاطر روابط خوب امام علي عليه السلام باخلفا بوده است .

اگر چنين است ، چرا خلفاء هيچ کدام از فرزندان خود را به نام هاي حسن(ع) و حسين(ع) که فرزندان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم نيز بوده اند ، ننهاده اند ؟


 آيا اين دوستي مي تواند يک طرفه باشد ؟ 



---------------------پی نوشت -------------------------

1. الاصابة، ج 4، ص 483.

2. الاصابة،ج 4، ص 370 .

3. الاصابة،ج 7، ص 38.

4. صحيح مسلم ج 5 ص 152، (ص 728 ح 1757) كتاب الجهاد باب 15 حكم الفئ حديث 49. الباري ج 6 ص 144 وكنز العمال ج 7 ص 241

5. صحيح البخارى: 5/82، كتاب المغازي، باب غزوة خيبر، صحيح مسلم : 5/154.

6. نهج البلاغه خطبه شقشقیه .
[External Link Removed for Guests]

 
[External Link Removed for Guests] 
Member
Member
پست: 70
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۷:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 9 بار
سپاس‌های دریافتی: 27 بار

پست توسط M_N00 »

سلام خدمت عزيزان
دوست عزيز جناب آقاي mohamad reza 200z به نظر نميرسه شما تيتر مناسبي رو براي موضوع خودتون انتخاب كرده باشين،چون اين سوالات بي پاسخ رها نشده اند بلكه اطلاعات شما كم بوده و با كمك دوست عزيزمون محمد علي اميدوارم جواب سوالاتتون حل شده باشه.و اينكه تا كسي گمان نكنه سوالتي هم هست كه شيعه اونارو بي پاسخ رها كرده.

بهتره اگر خواستيد مطلبي رو قرار بدين به تيتر اون بيشتر اهميت بدين.
موفق و پيروز باشيد.
New Member
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۹, ۲:۱۳ ب.ظ

Re: مذهب شيعه و سوالات بي پاسخ

پست توسط mehrabmalekim »

[FONT=Arial Narrow]با سلام . 
من از شما تعجب میکنم که چطور یک همچین سوالی به ذهن شما خطور کردهتصویر

اولا:هیچ یک از احکام در هیچ آیه ای از قرآن به صورت کامل گفته نشده، بلکه فقط کلیاتی در رابطه با آن مطلب گفته شده و جزئیات

آن بر عهده ی اولیاء و مقربان خدا بوده و خواهد بود.همان طور که شما مطالب کتاب های مرجعتان را نمیتوانید بدون کمک یک راهنما

را به خوبی درک کنید.

ثانیاٌ:اگر به آیه ی آخر سوره ی ملک به خوبی توجه کنید می فهمید که این آیه دقیقا در وصف امام زمان آمده است.

و در مورد سوال دوم:حتماٌ شما خوب در آیه های قرآن تدبر و تامل نکرده اید،چرا که در بسیاری از آیه های قرآن از جانشینی رسول خدا و انتصاب حضرت علی به جانشینی او صحبت شده مانند آیه های زیر:

1- سوره ی بقره، آیه ی 124 (آیه ی امامت)

2- سوره ی بقره، آیه ی 207 (آیه ی لیلة المبیت)

3- سوره ی آل عمران، آیه ی 61 (آیه ی مباهله)

4-سوره ی آل عمران، آیه ی 103 (آیه ی و اعتَصِمُوابِحَبلِ الله)

5-سوره ی انفال، آیه ی 64 (آیه ی مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ المُو مِنینَ)

6-سوره ی توبه،آیه ی 119 (آیه ی صادقین)

7- سوره ی رعد، آیه ی 43 (آیه ی عِلمُ الکِتاب)

8- سوره ی شوری، آیه ی23 (آیه ی قربی)

9-سوره ی احزاب، آیه ی 33 (آیه ی تطهیر)

و...

حال من از شما یک سوال دارم اگر به امامت حضرت علی و جانشینی او بعد از پیامبر شک دارید چرا خود را شیعه مینامیدتصویر
New Member
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹, ۳:۳۱ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: مذهب شيعه و سوالات بي پاسخ

پست توسط faramarzi_gholam »

با سلام
یکی از جوابهای شما سوره والعصر است
وسلام
Member
Member
پست: 51
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸, ۱:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 134 بار
سپاس‌های دریافتی: 32 بار

Re: مذهب شيعه و سوالات بي پاسخ

پست توسط mohhammad$adeq »

سلام
علی رغم اینکه دوستان پاسخ رو بیان کردند من 1 جمع بندی میکنم
ببین دوسته من کتاب الله کلیت مسائل رو بیان کرده و ***تنها***
مفسر بر حق قرآن در زمان پیامبر شخص ایشان و بعد از وفات خلفای بر حق ایشان(ائمه معصومین)
بطور مثال قران کلیت وجوب نماز رو بیان کرده سنت پیامبر مفسرش میشه
همچنین است خمس و زکاه
در ضمن قرآن بشرط مفسرش حجه الله است (مضمون حدیث ثقلین)
چون قرآن رو هر کسی میتونه بر رای و نظر شخصی خودش تفسیر کنه
و تاکید میکنم هر کس ادعای تفسیری بجز از طریقش کنه قطعا خطا رفته
[COLOR=#000000]اگه بازم جوابتونو نگرفتید پی ام بدید در خدمت ام

 
Senior Member
Senior Member
پست: 120
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹, ۶:۲۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 219 بار
سپاس‌های دریافتی: 467 بار

Re: مذهب شيعه و سوالات بي پاسخ

پست توسط soldier young »

من بصورت فلسفی یک جواب به این دوستم می دهم با اجازه اساتید.
ایا ما بعنوان یک مسلمان و اصلا بعنوان یک انسان وظیفه ای در قبال حق و درستی نداریم. پس در هر برهه ای از زمان که یک نفر در هر مکانی قیام کند برای عدل و درستی و برقراری حق و انسانیت وظیفه دینی و انسانی ما هست که به او کمک کرده و او را در رسیدن به این مسئله مهم یاری کنیم. اصلا مگر حتما باید فردی با یک نام مشخص( مثلا امام زمان ) یا با خانواده ای مشخص ظهور کند تا ما بعنوان منجی او را دریابیم. مثلا مگر امام خمینی وقتی بعنوان منجی ما ایرانیها به پا خواست نیازی بود که نام او را قبلا شنیده باشیم بلکه چون انسان درست و پاکی بود که در راه حق و عدالت و انسانیت به پا خواسته بود هر انسان خداجو و عادلی وظیفه داشت به همراه او بپاخیزد و او را یاری رساند.
حال اگر همین جمعه فردی با مشخصات امام زمان که پاکترین انسان زمان خود است و با هدف نجات دنیا از دست ظلم بپاخیزد ایا اصلا نیاز است که نامش قبلا در قران امده باشد . مطمئنا این طور نیست چون همه انسانها حتی انهایی که مسلمان نیستند هم در همه زمانها منتظر چنین انسانی هستند تا به کمک او جهان را به سوی کمالش راهنمایی کنند.
همین الان هم مسیحیان دنیا منتظر حضرت مسیح هستند تا بیاید و منجی دنیا شود پس حتی اگر ثابت شود هم که اصلا فردی به نام امام زمان وجود ندارد( البته بعنوان مثال می گویم) ایا ما دیگر وظیف ای در قبال انسانهای بزرگی که برای ازادی بشریت بپا می خیزند نداریم.
پس می بینیم که انتظار یک بخش جداناپذیر فطرت ماست که اصلا نیازی به مدرک و شواهدی برای اثبات ان نیست.
و وجود ان را هر شخصی جداگانه در وجود خود می تواند به خودش ثابت کند. در هر زمانی امکان ظهور منجی وجود دارد و وظیفه هر انسانی هم حمایت از منجی زمان خود است و امام زمان ع اخرین منجی بشریت است که تمام مشکلات را به کمک پیروان و منتظرانش با عنایت خدا حل می کند .
اصلا فکر کن امام زمانی وجود ندارد و اصلا در قران و احادیث هم به ان اشاره نشده است ولی اگر در همین زمان فردی با مشخصات امام زمان که فقط برای عدالت خدائی ظهو رمی کند با چنان کمالات بالایی که برای او برشمرده اند ظهور کند ایا تو خود را مکلف به حمایت از او که در واقع حمایت از خود و انسانیت است نمی دانی؟.
حال این صحبتها در شرایطی است که کل تعالیم دین را من اصلا مورد استفاده قرار ندادم و فقط از راه عقل انتظار و حمایت از منجی را ثابت کردم.( این استدلالی است که من با ان خود را به منتظر بودن برای اقا مجاب کرده ام و در این زمان در حال ایجاد شرایط مورد نیاز برای قرار گرفتن در میان یاران اقا در خود هستم.)
New Member
New Member
پست: 9
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹, ۴:۳۳ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 16 بار

Re: مذهب شيعه و سوالات بي پاسخ

پست توسط Hamidrk2 »

با عرض سلام و خسته نباشید خدنت همه دوستان و اساتید

همان طور که دوستان گفتند قران اصول کلی را بیان کرده مثل قانون اساسی کشور خودمون(البته اصلا قابل قیاس نیست فی المثل گفتم) در قرآن جزئیات گفته نمی شود مثلا در سوره کهف( خداوند به حضرت محمد علیه السلام در مورد تعداد اصحاب کهف می گوید:بگو 3تا بودند یا بگو4تا بودند یا بگو 5 تا بودند تعدادشان چه فرقی می کند)این نشانگر این است که قران بیانگر اصول کلی البته در جایهایی به جزئیات هم پرداخته به خاطر لزوم و اهمیتی که از درک انسان خارج است خداوند در قران فرمودن ما این کتاب را نازل کردیم برای قومی که می اندیشند همانطور که دوستمون محمد علی آدرس آیات را دادند با کمی تدبر عمیق متوجه می شوید این مطالبی که شما فکر می کنید ذکر نشده در قران آمده است،این که قرآن اصول کلی را ذکر می کند از جمله اعجاز آن دست شما برید تورات فعلی را بخوانید بیشتر آن قصه و داستان است آدم فکر می کند هزارو یک داستان را می خواند البته این تورات جعلی است اما قران در هیچ جا داستان ذکر نکرده و البته از داستان برای مثل و فهماندن استفاده کرده در تورات تعداد اصحاب کهف،رنگ لباس پیامبران... و چیزهایی که هیچ ارزش و محتوای دینی ندارد ذکر شده در حالی که شما در قران یک کلمه تنها یک کلمه نمی توانید بیابید که نعوذبالله اشتباه باشد و هدفی از بیان آن نباشد محال است اگر شما عمیقا در باره آیه ای تحقیق کنید و بعد از فهمیدن درست و اصولی و با توجه با ادبیات غنی عرب بتوانید کلمه ای را جا به جا کنید.این را گفتم که بدانید باید عمیقا به قران نگاه کرد نه از روی ترجمه ای که در زیر آیات قران تان آمده،شما اگر اهل مطالعه باشید احادیثی از رسول خدا علیه السلام در مورد امامت و ظهور حضرت مهدی (عج)آمده احادیثی که اعتبار آن ها صد در صد است و تمام جامعه اسلامی و علمای بزرگ بر آن صحه گذاشته اند وقتی پیامبر علیه السلام و دیگر معصومین روایت دارند که از یاران حضرت مهدی(عج) از اهل قم هستند این یعنی چی؟یعنی ظهور که قطعی است در آن درصدی شک نیست یاران آن رهایی بخش جهان مشخص شده اند.
من از شما خواهش دارم به مسائل استراتژیک و از بالا نگاه کنید نه به صورت یک طرفه و خواهش دوم بنده از شما مطالعه کتاب عصر ظهور آقای علی کورانی و کتاب هایی که در پاورقی های آن معرفی شده اند.

با تشکر
لبیک یا مهدی(عج)
لبیک یا خامنه ای
قفل شده

بازگشت به “پرسش و پاسخ”