خاستگاه جدائي و بهانهگيريها
مدیران انجمن: قهرمان علقمه, شورای نظارت
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
خاستگاه جدائي و بهانهگيريها
مردهاي تنبل، مردهاي بيغيرت، مردهاي كمتوجه به حقوق همسران خويش، مردهاي فرمانده مستكبر و ستمكاره كساني هستند كه وقتي ميهمان مرد نامحرم دارند
خود مينشينند بايد همسر، دختر جوان آنان از ميهمانان او پذيرائي كنند، نميدانم اينها دين ندارند، وجدان ندارند، غيرت ندارند،
پذيرائي از مرد نامحرم توسط زن (در غير موارد اضطرار بطور قطع) بطور قطع حرام است زيرا اندام و قيافه زن براي مرد نامحرم محرك است.
برخي پسرها هستند دوستان خود را كه جوان هستند يا نوجوان به خانه دعوت ميكنند، خود شروع ميكنند به حرف زدن، لهوگوئي، گناه با زبان گوش، قلب، چشم و ...
بنده خدا مادر و يا خواهر هم بايد ميوه بياورد، چائي تقسيم كند، خوشآمد گوئي مفصل بنمايد!
چگونه وجدان و غيرت و شرف تو اجازه ميدهد هي زن و مادر و خواهرت در برابر ديدگان مردان نامحرم ظاهر گردند و از آنان پذيرائي كنند.
گمان نكنيد اين مسائل ديگر حالا قديمي شده، ديگر مردان و زنان متدين شدهاند، اصلاً واقعاً متدين هستند و ديگر اين نوع اعمال اشكال ندارد،
اگر انسان از اول بداند كه آنان رعايت ضوابط شرعي، انساني را نميكنند در اين صورت جاي حرف نيست، حتماً حرام است ميهماني و دعوت و ...
سخن آنجاست كه اگر انسان احتمال گناه بدهد اصلاً اسلام اجازه نداده در اين امور بيتوجهي شود و اگر يقين به گناه باشد صددرصد مهماني حرام است.
اينكه مرد يا زن وقتي در محيط قرار گرفته كه جنس مخالفش نيز هست، يك حالتي از خود نشان ميدهد، خوشمزهگي ميكند،
از خود ميخواهد ادب، ايمان، صداقت، ايثار و ... نشان دهد تا در همين حد كوتاه و براي يك لحظه اين زن از آن مرد يا آن مرد ازاين زن خوششان بيايد،
علاقهاي گرچه اندك در دلشان از همديگر بوجود آيد كافي است.
اصلاً صداي گفت و شنود همديگر را كه بشنوند خود گناه است بنا به سخن امام صادق ـ عليه السّلام ـ كه فرمود:
زناي گوش شنيدن سخن نامحرم و زناي زبان سخن گفتن با نامحرم (در غير ضرورت) و زناي چشم ديدن چهره زن نامحرم با عنايت ميباشد،
اينگونه امور درصد گناهش زياد است لذا براي پيشگيري از اينگونه گناهان راهي بجز رعايت كردن نكات زير نيست كه در اين صورت امكان گناه كمتر است:
. اصلاً ميهمان مرد نداشته باشد.
2. اگر دارد خود پذيرائي كند (بله خانم، خواهر، مادر وسائل پذيرايي را تا پشت درب اتاق، سالن و راهرو بياورند)
3. اگر باز هم مرد، پسر، برادر بگونهاي هستند كه نميتوانند خود پذيرائي كنند به نامحرمان بگويند لطفاً عهدهدار پذيرائي خود بشويد و خانم و مادر،
همسر تا پشت درب اتاق، سالن راهرو بياورند.
4. زن خود از پوشش كامل برخوردار باشد و نيز گفت و شنود زيادي هم نداشته باشد.
بلي فرقي ندارد ميهمان زن و مرد هم چنين است، اگر زنان در يك اطاق و مردان در اطاق ديگر باشند، اگر اطاق نيست حتي زنان در آشپزخانه
و يا راهرو و ... باشند و مردها جدا غذا بخورند، ميوه ميل كنند، چائي صرف نمايند آجيل بخورند و...
اگر زن، خواهر، مادر هم دوست زن، دختر خود را دعوت ميكند بايد بگونهاي باشد كه رعايت اين ضوابط بشود.
خيلي از اختلاف خانوادهها بر اثر همين نوع پذيرائيهاي غلط و پذيرائي مرد از زن و زن از مرد بوجود ميآيد.
البته رفت و آمدهاي خويشاوندي، هم سايهاي، دوستانه نيز چنين است مگر مواردي كه زن و مرد، دختر و پسر با هم محرم باشند، گفت و شنود،
رفت و آمد آنها اشكالي ندارد، اين نكته را هم متذكر گرديم كه محارم براي زنان محدود هستند:
دائي، عمو، پدرشوهر، عمه، خاله، پسر، برادر، پسر خواهر، پسر برادر و ...[1]
شوهر خاله، عمه، خواهر، شوهر دخترخاله، شوهر دختربرادر، شوهرخواهر و برادررضاعي و ... پسر عمو، دائي، خاله، عمه و ... محرم نيستند
و همسران برادر، دائي، عمو، پسرخاله، پسرعمه، پسرعمو و... براي مردان محرم نيستند و نيز دختران: خاله، عمه، دائي، عمو، خواهر زن و نيز خود خواهر زن،
برادر زن و دخترانشان و ... نامحرم هستند و هيچ فرقي با مردان نامحرم ندارند مگر اينكه چون قوموخويش هستند در حد احوالپرسي كوتاهي ميتوانند با هم صحبت كنند،
خنده، شوخي كردن و ... كه ديگر معلوم است حرمتش حتمي است خصوصاً اگر شبهه تحريك براي طرف مقابل داشته باشيم.
و اگر يك طرف قضيه جوان باشد و ازدواج نكرده كه ديگر امر مشكلتر ميگردد.
آري سر يك سفره نشستن و در يك اطاق بودن در صورتي كه روبرو، پهلو هم قرار نگيرند، يا اگر هم هستند رعايت كامل ضوابط شرعي راب نمايند
و آنطرف هم مواظف چشمش باشد كه مرتكب زنا نگردد اشكالي ندارد.
اما بهترين راه براي جلوگيري از گناه اين است كه براي صرف چاي، ميوه، غذا و نيز صحبتهاي مردانه يا زنانه (خصوصي) از هم جدا باشند كه زمينه گناه برداشته گردد.
اطباء ميگويند پيشگيري سادهتر از درمان است اين امور پيشگيري است ولي درمان يك امري كه بخاطر سهل انگاري پيش آمده غيرقابل جبران است.
** **
نامهها، تلفنها، طرح مشكلات حضوري در مراكزي كه براي حل مشكلات اينگونهاي است نشانگر اين واقعيت است كه گاهي يك مجلس با رعايت نكردن
ضوابط شرعي موجب مشكلاتي براي خانوادهها شده، زن ميگويد چرا با دخترخاله، دخترعمو، دختر دائي، دختر همسايه، دختر دوست من و... حرف زدي.
مرد ميگويد: چرا با پسردائي، پسر عمو، عمه، خاله و ... آنگونه حرف زدي، خنده كردي، فلان سخن را گفتي و ... بعدهم تا مدتها داد و فرياد و
گاه هم ديده شده به دادگاه، اختلاف و طلاق و جدايي كشيده ميشود.
دختر و پسري در يك جلسه دلشان ربوده شده و هي توي خانه بهانهگيري ميكنند، جرأت هم ندارند حرف بزنند، ولي غافل از اينكه، خنده چشم و ابرو،
قيافه، تُن صدا و ...فلان پسر و يا دختر دلش را برده، او را ديوانه كرده، واي اگر آن دختر عروش شود، پسر داماد گردد، آي، واي، داد و فرياد ...
خودكشي، فرار، فساد، جنايت و ...
ما نميخواهيم بيش از اين تحليل كنيم فقط بعنوان يادآوري چند نمونه از آثارش را بازگو كرديم.
زندهباد اسلام جاويدباد عفت و عصمت آفرين به خانوادههاي آگاه و بيدار نسبت به مسائل اسلامي كه خود و ديگران را از ناراحتيهاي مفتي و بيسود نجات
ميدهند و ضوابط شرعي را رعايت ميكنند، نه گناه ميكنند و نه براي خود و خانواده ديگران ناراحتي ميآفرينند.
زيرا قرآن ميفرمايد: اگر چزي از زنان رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ از پس پرده بخواهيد كه حجاب براي آنكه دلهاي شما را پاك و پاكيزه نمايد بهتر است.[2]
از اين آيه ميتوان استفاده كرد كه اينگونه روابط منحصر به همسران پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ نميباشد زيرا خطاب آيه شامل حال مؤمنين فعلي نيز ميباشد.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . براي توضيح بيشتر به كتاب مسائل اختصاصي تأليف هيئت تحريريه الزهراء مراجعه كنيد.
[2] . إِذا سَأَلُْتمُوهُنَّ مَتاعاً ...، سوره احراب، آيه 53.